Beantwoord

Linksys Router koppelen met Experiabox V10A

  • 11 October 2019
  • 39 reacties
  • 2373 keer bekeken

Goededag iedereen,

Onlangs heb ik een Linksys router aangeschaft, gezien ik achteraf toch na dik langer dan 9 maanden abonnee bij KPN niet blij ben met het wifi ontvangt in huis.

Het is mij inmiddels al duidelijk dat de Experiaboxen V10(A) niet de optie hebben deze te bridgen.
Dat zou ik persoonlijk fijner vinden zo dat ik mijn eigen thuis netwerk kan managen, maar goed.

Nu heb ik de stickies doorgenomen, maar kom er niet uit om de linksys router achter de Experiabox V10A te koppelen.

Dus is mijn eerste vraag:

  • Moet de connectie (UTP kabel) van EBv10A WAN poort naar Linksys router Internet poort gaan of van Lan poort 1 (EBv10A) naar Internet poort Linksys router.
Tweede vraag is:
  • Ben je verplicht NAT poort forwarding te gebruiken op de EBv10A om een vast ip adres te geven aan de linksys router of kan je dit handmatig invoeren en deze vast zetten?
Het abonnement wat ik heb ik snel internet en geen tv of telefoon.
Alle info is van harte welkom.
icon

Beste antwoord door Nick83 14 October 2019, 18:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 7
Dan heb je deze sticky zeker over het hoofd gezien. 😉
@wjb

Juist wel. Maar hij connect niet.
Vandaar ook mijn vragen.
Heb zowel de WAN naar Internet poort connectie gebruikt als de Lan1 naar Internet poort.
In geen van beide gevallen zag ik dat de Experiabox de Linksys router zag.
Bindings heb ik ook uitgevoerd.

Vandaar mijn topic.
Reputatie 7
Plaats dan eens screenshots van de WAN instellingen van de Linksys en de instellingen die je op de Experia Box hebt doorgevoerd.

De instelling op de EBVv10A zijn DMZ aangezet en DHCP binding ingevoerd.

Tevens ook linksys router settings erbij gezet.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het type van die Linksys router? Wat voor poorten heeft die? Bij de Experiabox moet je het kabeltje in ieder geval in Lan1, 2 of 3 hebben zitten. In de Experiabox een statisch ip toewijzen aan die Linksys router zou in beginsel helemaal niet hoeven. Later als je poorten open wilt zetten wel, maar in eerste instantie nergens voor nodig.

Reputatie 7

Je hebt geen V10a maar een V10 (zonder a).

Hebben apparaten aangesloten op de Experia Box nog wel gewoon Internet.

Zet op de Linksys eens de eerste statische DNS op 192.168.2.254.

Heb je dan wel Internet.

Reputatie 7
Badge +24

De Experiabox moet een ip uitdelen aan de Linksys router, dat ip zou vervolgens hier moeten komen te staan denk:

 

Reputatie 7
Badge +24

Wat krijg je als je op "Wijzigen" klikt?

@Nick83 

 

Het is een Linksys WRT-3200ACM router.

4 Lan poorten en 1 internet poort

Zat er zelf ook al aan te denken een statisch adres in te vullen.

Maar nog niet gedaan

@wjb 

 

My bad, dacht al die tijd dat ik een V10A versie heb.

Aangesloten apparaten op de EBv10 hebben gewoon internet verbinding.

Zal even de DNS op de linksys doorvoeren.

 

@Nick83 

Dit is wat je kan invoeren wanneer ik op wijzigen klikt:

 

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83

Dit is wat je kan invoeren wanneer ik op wijzigen klikt:

 

Ok. Interessant om dat zo te zien 👍 maar staat goed, niets aan veranderen.

@Nick83 

 

Ok top. Dus daar hoef ik niets aan te veranderen.

Reputatie 7

Als het je alleen om het verbeteren van de wifi te doen is, dan kan je hem beter in brugmodus zetten. Dan gaat hij zich, als het goed is, gedragen als een wifi accesspoint.

Reputatie 7
Badge +24

U gebruikt toch wel een utp kabel hé? Het had gewoon moeten werken...

@Nick83 

 

Hahahaha sowieso.

Ik heb volgens de sticky de WAN poort van de EBv10 aangesloten met de internetpoort van de linksys.

Maar toch zien de 2 apparaten elkaar niet. Ga het nogmaals allemaal opnieuw proberen

Reputatie 7

Wat?

Heb je de WAN poort van de V10 aangesloten op de poort van de Linksys?

Logisch dat het dan niet werkt, je moet de Linksys verbinden met een LAN poort van de Experia Box.

@wjb 

 

Vandaar mijn vraag bij het openen van het topic.

Dus moet sowieso een van de Lan poorten gebruiken van de EBv10.

 

De linksys wil ik gaan gebruiken om de wifi in huis te verbeteren, maar ook om mijn internet verbinding te kunnen managen. Het liefst zou ik de EBv10 eruit willen hebben en vanuit de ISRA punt meteen de linksys router willen aansluiten. Maar dat zal het niet worden.

Dus zal net als je aangeeft de linksys gebruikt worden als AP en alle devices in huis zullen via de linksys connectie maken met het internet.

Tevens gaat op de EBv10 de wifi uitgezet worden, aangezien die niet meer gebruikt zal worden.

Reputatie 7

Heb je vaste telefonie van KPN?

@wjb 

 

Nee, geen telefonie of digitale tv.

Alleen snel internet verbinding

 

Reputatie 7

Overweeg dan om jouw Experia Box te vervangen door een Fritz!Box.

Reputatie 7

Dus moet sowieso een van de Lan poorten gebruiken van de EBv10.

Klopt.

@wjb 

 

Welke fritz!box model en kan deze dan gebridged worden?

Hoe kan ik dan achterhalen wat mijn inlog account en wachtwoord is van mijn internet verbinding?

Ik zou dus de config gegevens moeten hebben van mijn verbinding met het KPN netwerk

@wjb 

 

En kan ik de fritz!box via KPN laten aanleveren of moet ik deze zelf aanschaffen?

 

Reputatie 7

Bijvoorbeeld de 7581, 7590 of 7490.

Waarom zou je die willen bridgen?

Je sluit die als primaire router aan op jouw ISRA punt en verder gebruik je, indien nodig, alleen maar accesspoints, geen tweede router.