Beantwoord

Linksys Router koppelen met Experiabox V10A

  • 11 October 2019
  • 39 reacties
  • 2378 keer bekeken

Goededag iedereen,

Onlangs heb ik een Linksys router aangeschaft, gezien ik achteraf toch na dik langer dan 9 maanden abonnee bij KPN niet blij ben met het wifi ontvangt in huis.

Het is mij inmiddels al duidelijk dat de Experiaboxen V10(A) niet de optie hebben deze te bridgen.
Dat zou ik persoonlijk fijner vinden zo dat ik mijn eigen thuis netwerk kan managen, maar goed.

Nu heb ik de stickies doorgenomen, maar kom er niet uit om de linksys router achter de Experiabox V10A te koppelen.

Dus is mijn eerste vraag:

  • Moet de connectie (UTP kabel) van EBv10A WAN poort naar Linksys router Internet poort gaan of van Lan poort 1 (EBv10A) naar Internet poort Linksys router.
Tweede vraag is:
  • Ben je verplicht NAT poort forwarding te gebruiken op de EBv10A om een vast ip adres te geven aan de linksys router of kan je dit handmatig invoeren en deze vast zetten?
Het abonnement wat ik heb ik snel internet en geen tv of telefoon.
Alle info is van harte welkom.
icon

Beste antwoord door Nick83 14 October 2019, 18:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

@wjb 

 

Ik zou hem willen bridgen zodat ik de volledig functionaliteit van de linksys kan gebruiken.

Ik begrijp wel dat het ook een nadeel kan zijn, wanneer ervan uit KPN software updates plaats vinden 

@wjb 

 

Het zou geen kwaad kunnen om het subnet op de EBv10 aan te passen naar een 

192.168.2.0/30 netwerk neem ik aan.

Gezien alle devices achter de EBv10 komen, zou het dan onnodig zijn om zoveel adressen vrij te kunnen geven door de DHCP server.

Of zou ik die toch misschien moeten aanpassen naar een 192.168.2.0/29 netwerk?

Reputatie 7

Je moet het niet moeilijker willen maken dan nodig.

In de eerste alinea van het openingsbericht van dit topic staat precies hoe ik er over denk.

En in dit topic beschrijf ik hoe je van die Experia Box afkomt.

Reputatie 7
Badge +24

Zorg eerst maar eens dat je internet hebt achter die Linksys. Want voor zover ik begrijp heb je dat nog steeds niet voor elkaar.

Reputatie 7

Ik zou die Linksys eigenlijk juist de deur uit doen en gaan voor een goede router (Fritz!Box) samen met een goed wifi accesspoint zoals bijvoorbeeld de TP-Link EAP245.

@wjb 

@Nick83 

 

Heb alles gerest en op de EBv10 de DMZ aangezet en daarin het mac adres van de linksys ingeplaatst en opgeslagen. Tevens heb ik de dhcp bindings geconfigureerd met het mac adres van de linksys en ip adres welke de EBv10 aan de Linksys moet toekennen.

Een UTP kabel geconnect met de Lan 2 van de EBv10 en met de internet poort van de linksys.

Helaas geen connectie.

Wat gaat er hier niet goed of wat doe ik verkeerd?

Reputatie 7
Badge +24

Al een keer een andere kabel geprobeerd? 

Reputatie 7

Installeer de app Fing op een tablet of telefoon, sluit deze aan op de wifi van de Experia Box en scan het netwerk. Zie je de Linksys met IP adres 192.168.2.200 ertussen staan?

Installeer de app WiFi Analyzer op een Android tablet of telefoon en kijk een of je de wifi van de Linksys ziet. Is de wifi van de Linksys actief?

@Nick83 

Aan de kabel zal het niet liggen.

Dit is uitgesloten, gezien wanneer ik deze kabel aansluit op mijn laptop dat verkijg ik van uit de EBv10 gewoon een ip adres en zie ik dat de Lan poort actief is.

Sluit ik het aan op de linksys router, dan blijft de Lan poort down.

 

@wjb 

Ik heb het adres 192.168.2.100 gebruikt voor de linksys router.

Ik ga de handeling uitvoeren met de app zoals aangegeven.

Ik heb op de linksys de wifi uitgezet gezien ik voor nu de verbinding met de EBv10 tot stand wil brengen met de UTP aansluiting.

Reputatie 7

 

Ik heb op de linksys de wifi uitgezet gezien ik voor nu de verbinding met de EBv10 tot stand wil brengen met de UTP aansluiting.

 

De wifi op de Linksys moet je natuurlijk gewoon aan laten staan immers je wilt hem toch gebruiken om het wifi bereik te vergroten?

Geef de wifi van de Linksys voor nu even een andere naam dan die van de Experia Box zodat je hem makkelijk kunt herkennen.

@wjb 

 

Begrijp wel wat je hier aangeeft, maar zou die pas aanzetten en configureren, na dat ik de verbindingen tussen de 2 routers tot stand heb kunnen brengen.

Er komt op de linksys ook een vpn optie. Dus vandaar dat ik alles in stapjes doe. En alle apparaten wil ik via de linksys laten connecten.

Vandaar dat ik ook aangaf om de netwerk range op de EBv10 te brengen naar een uitgave van 1 netwerk id

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83

Aan de kabel zal het niet liggen.

Dit is uitgesloten, gezien wanneer ik deze kabel aansluit op mijn laptop dat verkijg ik van uit de EBv10 gewoon een ip adres en zie ik dat de Lan poort actief is.

Sluit ik het aan op de linksys router, dan blijft de Lan poort down.

 

@wjb

Ik heb het adres 192.168.2.100 gebruikt voor de linksys router.

Ik ga de handeling uitvoeren met de app zoals aangegeven.

Ik heb op de linksys de wifi uitgezet gezien ik voor nu de verbinding met de EBv10 tot stand wil brengen met de UTP aansluiting.

Dat zien we hier op het forum wel vaker. Laptop aan kabel doet het gewoon, zet men er een switch tussen, dan werkt het opeens niet meer. Probeer toch maar eens een andere kabel.

Het is volkomen belachelijk, het moet gewoon werken met default instellingen. Zonder enige vorm van configuratie in de Experiabox zou het gewoon moeten functioneren. DMZ of static ip en dergelijke is pas nodig als je poorten open wilt zetten naar een webcam of server ofzo.

@Nick83 

 

Ok gaan we doen.

De kabel waarmee ik de connectie maak tussen de 2 routers is een Cat5E.

Waarmee ik van de laptop de config van de linksys doe is een Cat5.

 

Reputatie 7
Badge +24

Dat maakt niet zoveel uit. Gaat erom dat de stekkertjes die er aan zitten goed zijn. En dat de kabel niet strak langs een elektriciteitskabel loopt over een wat langere afstand. En dat er geen dvs tussen zit. Want daar komt je hier opt forum bij sommige mensen ook pas na 30 berichten achter...