Vraag

[linux] Apparaat aangesloten op PC toch zichtbaar maken in thuisnetwerk

• 18 april 2017
  • 7 reacties
  • 347 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Ik heb een wat ingewikkelde setup die ik eerst even ga uitleggen. Ik huur een aanbouwwoning en ik deel het thuisnetwerk met de verhuurder. Aangezien ik zelf redelijk wat hobby met networking e.d. hebben ze mij admin-toegang tot de EB V10 gegeven 'zolang alles maar blijft werken'. Ik heb echter geen fysieke toegang tot het modem omdat het in hun kantoortje staat.
Ik heb gisteren een IKEA TRÅDFRI set gekocht, inclusief de gateway. Deze heeft echter (nog) geen wifi-functionaliteit, dus ik moet via een andere weg hem een netwerkaansluiting geven.

Ik weet dat ik via NetworkManager op ArchLinux een doorvoer kan maken van mijn wifi verbinding naar mijn ethernetpoort, alleen is het probleem waar ik dan tegenaan loop dat de apparaten die daar op aangesloten worden niet geregistreerd worden met DHCP op het modem; de PC geeft tenslotte het signaal door.
Mijn vraag dus: is het mogelijk om mijn PC 'transparant' te maken, zodat apparaten die op de ethernetpoort aangesloten worden alsnog een IP krijgen van de Experiabox?

Mijn setup op dit moment:

[eb] ))5GHZ)) [pc]----[sitecom routertje]----[Gateway]

De opzet zoals ik voor ogen heb:

[eb] ))5GHZ)) [pc]---[switch]---[gateway]

Ik weet dat het een vrij specifieke vraag is, maar ieder duwtje in de goede richting wordt gewaardeerd 🙂

7 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Ik reageer even op mijn eigen bericht. Ik denk niet dat wat ik wil mogelijk is. Enig meer onderzoek plus uitleg van iemand die ik ken leert me dat ik hiervoor het best een alternatieve route in kan stellen. Ik heb een PC die mijn wifi omzet naar LAN; echter weet de Experiabox dit niet en ik kan het hem niet leren. Jammer jammer. Ik ga een andere manier zoeken.
Reputatie 7
Badge +30
Die sitecom router, wat voor IP krijgt die?

Alternatief is een "WiFi bridge". Dan krijgt de ZigBee bridge wel een IP van de Experiabox maar, omdat je een WiFi bridge gebruikt, zal de Experiabox niet het MAC van de ZigBee bridge zien.
Reputatie 4
Badge +2
Die sitecom router, wat voor IP krijgt die?

Alternatief is een "WiFi bridge". Dan krijgt de ZigBee bridge wel een IP van de Experiabox maar, omdat je een WiFi bridge gebruikt, zal de Experiabox niet het MAC van de ZigBee bridge zien.

De sitecom is aangesloten op de LAN poort in mijn PC en krijgt IP 10.24.0.1. Ik heb gekeken naar Wifi bridging maar ik sta voor een raadsel hoe dat op linux werkt; ik probeer mijn wifi kaart dan naar mijn ethernet te bridgen. Een IP op de EB zou overigens voldoende zijn, de rest die zet ik er zelf wel in.
Reputatie 7
Badge +30
Die 10.24.0.1 geeft Arch waarschijnlijk uit.

Die WiFi Bridge kan je op 2 manieren realiseren. Een hele simpele manier is door een WiFi repeater van de lokale supermarkt te kopen en die als WiFi Bridge in te stellen
De andere manier is inderdaad om de adapters te bridgen. Dit kan ook weer op meerdere manieren maar ik denk dat dit het makkelijkst is met iproute maar ik kan zo even niet vinden of dit dan ook NAT doet want dat zoek je juist niet.

Robin
Reputatie 4
Badge +2
Dat klopt, 10.24.0.1 is het adres dat Arch via NetworkManager aan de interface enp4s0 (ethernet) geeft. Helaas ben ik momenteel niet echt in de financiele situatie om apparatuur aan te schaffen en ik weet vrij zeker dat het mogelijk is om op de één of andere manier dit werkend te krijgen, de vraag is alleen even hoe. In ieder geval steken we er iets van op 🙂 Ik zal nog even naar iproute2 kijken; daarnaast laat ik vanavond iptables er nog even op los.
Ik begrijp niet precies wat je wilt bereiken.
Klopt het dat je pc voldoende wifi signaal van de EB ontvangt?
Als dat het geval is, heb je toch helemaal geen bridge of repeater nodig? Je zou met een wifi-dongle (plm 10 euro) al contact kunnen maken via de interface "wlpXsx" op je pc.
Zelf gebruik ik hier "netctl" voor.
Of zie ik het nu te simpel?

Grt. Kees
Reputatie 4
Badge +2
Haha, nee het is niet dat ik mijn PC met de wifi wil verbinden. Dat werkt inderdaad prima (wifi op linux is enorm verbeterd...). Wat ik momenteel wil bereiken is dat apparaten die ik op de LAN poort van mijn computer aangesloten zijn, een IP adres van de Experiabox
krijgen zodat ik via mijn telefoon (die met het wifi netwerk van de EB is verbonden) deze apparaten kan benaderen.
Is dat te volgen? Ik weet wel een manier waarop dat 'netjes' zou kunnen, namelijk een extra route voor de ip range 10.24.X.Y toevoegen, maar de Experiabox ondersteunt geen andere routes. Momenteel ben ik aan het kijken of ik het wellicht via NAT/iptables kan doen.

Reageer