Beantwoord

Managed wifi en gigabit router

• 3 februari 2017
  • 22 reacties
  • 632 keer bekeken

Badge
Goedemorgen,

Ik wil thuis mijn netwerk verbeteren. Ik heb door het hele huis 1gigabit kabels lopen.

Kan ik achter mijn KPN een 1 gigabit switch / router hangen? Ik merk dat door de KPN modem ik de kabel snelheid niet optimaal kan gebruiken.

Ik wil ook graag managed wifi acces points gaan gebruiken zodat ik niet meerdere netwerk namen in mijn huis heb om over alle verdiepingen een goede verbindingen te hebben. Welk merk van deze apparaten raad KPN aan in combinatie met hun apparatuur?

Alvast bedankt.

Groeten,

Marc
icon

Beste antwoord door wjb 3 februari 2017, 08:16

Kan ik achter mijn KPN een 1 gigabit switch / router hangen?Geen probleem.

Ik merk dat door de KPN modem ik de kabel snelheid niet optimaal kan gebruiken.Wat bedoel je hiermee en waaraan merk je dat?
Welk type Experia Box heb je?

Ik wil ook graag managed wifi acces points gaan gebruiken zodat ik niet meerdere netwerk namen in mijn huis heb om over alle verdiepingen een goede verbindingen te hebben. Welk merk van deze apparaten raad KPN aan in combinatie met hun apparatuur?Waarom wil je meerdere netwerknamen? Voor het automatisch switchen naar het best bereikbare accesspoint wil je juist één netwerknaam hebben en dan is de KPN Wifi "versterker" echt een aanrader. Zeer goedkoop, dual band, krachtig en ook nog een ingebouwde switch.
Zie: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Kan ik achter mijn KPN een 1 gigabit switch / router hangen?Geen probleem.

Ik merk dat door de KPN modem ik de kabel snelheid niet optimaal kan gebruiken.Wat bedoel je hiermee en waaraan merk je dat?

Ik wil ook graag managed wifi acces points gaan gebruiken zodat ik niet meerdere netwerk namen in mijn huis heb om over alle verdiepingen een goede verbindingen te hebben. Welk merk van deze apparaten raad KPN aan in combinatie met hun apparatuur?Waarom wil je meerdere netwerknamen? Voor het automatisch switchen naar het best bereikbare accesspoint wil je juist één netwerknaam hebben en dan is de KPN Wifi "versterker" echt een aanrader. Zeer goedkoop, dual band, krachtig en ook nog een ingebouwde switch.
Badge
Geen probleem.
Mooi, zijn er geen problemen te verwachten als ik er een router achter hang?

Wat bedoel je hiermee en waaraan merk je dat?

Ik merk dat ik door mijn v10 box als router te hebben ik niet de volle snelheid krijg als ik bekabeld data verstuur.

[quote=wjb}Waarom wil je meerdere netwerknamen? Voor het automatisch switchen naar het best bereikbare accesspoint wil je juist één netwerknaam hebben en dan is de KPN Wifi "versterker" echt een aanrader. Zeer goedkoop, dual band, krachtig en ook nog een ingebouwde switch.
Zie: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband[/quote]

Ik wil juist maar 1 netwerk naam. . Mijn ervaring met versterkers is dat deze juist ook een alternatieve netwerk naam creëren. Vaak met _ext als toevoeging.
Reputatie 7
Geen probleem.Mooi, zijn er geen problemen te verwachten als ik er een router achter hang?Als je die router netjes aansluit en de juiste configuratie gebruikt, dan is dat geen probleem.
Zie: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Ik denk echter niet dat je een router achter de Experia Box wilt hangen. Een router achter de Experia Box is eigenlijk alleen zinvol als je een tweede afgeschermd (zakelijk) netwerk met een eigen IP range wilt creëren.
Zie ook het begin van dat door mij aangehaalde topic.

Ik merk dat ik door mijn v10 box als router te hebben ik niet de volle snelheid krijg als ik bekabeld data verstuur.
Als jij bedoelt het versturen van data van en naar Internet, dan is dat logisch want de snelheid van jouw Internet aansluiting is dan bepalend.
Als je bedoelt het versturen van data tussen twee apparaten op jouw thuisnetwerk, dan is de kans groot dat één van die apparaten de bottleneck is en niet de V10. Het schrijven naar een harddisk gaat vaak zelfs al langzamer.

Waarom wil je meerdere netwerknamen? Voor het automatisch switchen naar het best bereikbare accesspoint wil je juist één netwerknaam hebben en dan is de KPN Wifi "versterker" echt een aanrader. Zeer goedkoop, dual band, krachtig en ook nog een ingebouwde switch.
Ik wil juist maar 1 netwerk naam. . Mijn ervaring met versterkers is dat deze juist ook een alternatieve netwerk naam creëren. Vaak met _ext als toevoeging.
Dan is die KPN Wifi "versterker" een absolute aanrader. Ik zet het woordje "versterker" niet voor niets tussen quotes. Die naam is foutief, het is een volwaardig dual-band wifi accesspoint waarbij je de SSID zelf kunt instellen.
Badge
Geen probleem.Mooi, zijn er geen problemen te verwachten als ik er een router achter hang?Als je die router netjes aansluit en de juiste configuratie gebruikt, dan is dat geen probleem.
Zie: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Ik denk echter niet dat je een router achter de Experia Box wilt hangen. Een router achter de Experia Box is eigenlijk alleen zinvol als je een tweede afgeschermd (zakelijk) netwerk met een eigen IP range wilt creëren.

Dan is het handiger om er direct een switch achter te hangen.

Als jij bedoelt het versturen van data van en naar Internet, dan is dat logisch want de snelheid jouw Internet aansluiting is dan bepalend.
Als je bedoelt het versturen van data tussen twee apparaten op jouw thuisnetwerk, dan is de kans groot dat één van die apparaten de bottleneck is en niet de V10. Het schrijven naar een harddisk gaat vaak zelfs al langzamer.

Dank je wel voor deze toelichting. Ik weet dat de internet aansluiting bepalend is. Echter van de harde schijven had ik meer verwacht.

Waarom wil je meerdere netwerknamen? Voor het automatisch switchen naar het best bereikbare accesspoint wil je juist één netwerknaam hebben en dan is de KPN Wifi "versterker" echt een aanrader. Zeer goedkoop, dual band, krachtig en ook nog een ingebouwde switch.
Dan is die KPN Wifi "versterker" een absolute aanrader. Ik zet het woordje versterker niet voor niets tussen quotes. Die naam is foutief, het is een volwaardig dual-band wifi accesspoint waarbij je de SSID zelf kunt instellen.
Gaan deze netwerknamen elkaar niet bijten? Ik wil gewoon door huis kunnen lopen en dat het signaal altijd sterk blijft. Volgens mij moet die met managed wifi wel kunnen.
Reputatie 7
Dan is die KPN Wifi "versterker" een absolute aanrader. Ik zet het woordje versterker niet voor niets tussen quotes. Die naam is foutief, het is een volwaardig dual-band wifi accesspoint waarbij je de SSID zelf kunt instellen.
Gaan deze netwerknamen elkaar niet bijten? Ik wil gewoon door huis kunnen lopen en dat het signaal altijd sterk blijft. Volgens mij moet die met managed wifi wel kunnen.
Juist daarvoor wil je dus dezelfde netwerknamen. Ik heb zelf de Experia Box (V10) en vier wifi accesspoints in mijn woning. Deze hebben alkemaal dezelfde SSID en ik heb altijd en overal uitstekende wifi verbinding waarbij de mobiele apparaten automatisch schakelen naar het sterkste wifi accesspoint.
Reputatie 7
Ter aanvulling, als je een KPN WiFi Versterker volgens het boekje aansluit krijgt die vanzelf hetzelfde SSID en w8woord als de ExperiaBox. Ik kan @wjb volledig steunen bij zijn advies voor één of meerdere van die apparaten. Ik heb er zelf ook eentje, via een kabel aangesloten op de EB. Je kunt er behoorlijk wat aan instellen maar dat hoeft niet. Zelf heb ik (en ook dat zal @wjb beamen) de optie "bandsteering" aangezet, een omissie in de V10. Ook heb ik de optie "beamforming" aangezet. Of dat effectief is is per situatie verschillend.
Tenslotte heb ik via DHCP-binding m'n WiFi Versterker een andere dan het standaard IP-adres gegeven. Dat is niet perse nodig, maar ik vond het handig.
Badge
Juist daarvoor wil je dus dezelfde netwerknamen. Ik heb zelf de Experia Box (V10) en vier wifi accesspoints in mijn woning. Deze hebben alkemaal dezelfde SSID en ik heb altijd en overal uitstekende wifi verbinding waarbij de mobiele apparaten automatisch schakelen naar het sterkste wifi accesspoint.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke merk en type acces pointsjij dan gebruikt?
Reputatie 7
Één KPN Wifi "versterker" en drie EDIMAX CAP1200's. Die EDIMAX accesspoints gebruik ik omdat ik niet alleen een privé wifi netwerk heb, maar ook een zakelijk wifi netwerk. Die EDIMAX accesspoints zijn multi SSID en multi VLAN, maar ook een hele andere prijsklasse.
De KPN Wifi "versterker" is iets krachtiger en heeft als voordelen:
1) De veel lagere prijs.
2) De ingebouwde switch.
3) Veel eenvoudigere configuratie.

Advies: 100% de KPN Wifi "versterker".
Badge
Één KPN Wifi "versterker" en drie EDIMAX CAP1200's. Die EDIMAX accesspoints gebruik ik omdat ik niet alleen een privé wifi netwerk heb, maar ook een zakelijk wifi netwerk. Die EDIMAX accesspoints zijn multi SSID en multi VLAN, maar ook een hele andere prijsklasse.
De KPN Wifi "versterker" is iets krachtiger en heeft als voordelen:
1) De veel lagere prijs.
2) De ingebouwde switch.
3) Veel eenvoudigere configuratie.

Advies: 100% de KPN Wifi "versterker".

Dank, ik wil zelf ook nog een gastennetwerk aanleggen dus zal daar nog een goede manier voor moeten zoeken waar ik het gastennetwerk kan afschermen van mijn LAN area.

De versterker van KPN lijkt me een goede oplossing voor het behouden van 1 signaal.

Dank voor alle informatie en tips!
Reputatie 7
Ik dacht ik noem het maar niet om het eenvoudig/leesbaar te houden, maar ik heb op die EDIMAX accesspoints ook een gastnetwerk draaien waarbij de cliënts op het LAN geen enkel ander apparaat kunnen benaderen maar wel op Internet kunnen.
Badge
Dank! Ik heb zojuist de versterker gekocht. Ik zal dus opzoek gaan naar een alternatief voor het gastennetwerk
Reputatie 7
Dank! Ik heb zojuist de versterker gekocht. Ik zal dus opzoek gaan naar een alternatief voor het gastennetwerkWeet dan dat KPN van pan is gastnetwerk functionaliteit in de V10 op te nemen. Vraag is alleen wanneer dit beschikbaar zal komen.
Reputatie 7
Vraag is alleen wanneer dit beschikbaar zal komen.Samen met bandsteering:?
Reputatie 7
Vraag is alleen wanneer dit beschikbaar zal komen.Samen met bandsteering:?2018 :?
Reputatie 7
Dan al:?
Reputatie 7
Dan al:?Be positive.
Reputatie 7
Ik doe m'n best;) Maar ervaringen uit het verleden zijn bij KPN soms wel een "garantie" voor de toekomst. Weet je nog: HD-op-1:$ Oeps!
Reputatie 7
Ik doe m'n best;) Maar ervaringen uit het verleden zijn bij KPN soms wel een "garantie" voor de toekomst. Weet je nog: HD-op-1:$ Oeps!Ach, dat duurde maar twee jaar en op bandsteering zitten we ook al bijna een jaar te wachten dus dan moet 2018 toch haalbaar zijn?! 🆒
Badge
Ik heb gisteren de versterker besteld en kon dot nog voor 12 uur doen. Dus 's avonds in huis. Gelijk geinstalleerd en werkt super. Makkelijke installatie al moest ik zelf even het bridgen instellen.

Nu nog opzoek voor een simpel accespoint zodat ik een goed gasten netwerk kan opzetten. Kan helaas mijn Sitecom wlx2000 niet buiten sluiten.
Reputatie 7
...Makkelijke installatie al moest ik zelf even het bridgen instellen....Wat bedoel je nu met dat je zelf het "bridgen" moest instellen?
Ik neem aan dat de KPN Wifi "versterker" met een kabel op de Experia Box is aangesloten en dat beide lampjes constant blauw branden.
Badge
Hij is inderdaad met ethernetkabel aangesloten. Ik moest zelf instellen dat het netwerk van de naam gelijk werd aan die van de modem.
Reputatie 7
Ik moest zelf instellen dat het netwerk van de naam gelijk werd aan die van de modem.Heb je dan wel de installatieprocedure volgens het boekje gevolgd? Daarvoor moet je 'm eerst via Wi-Fi koppelen (WPS) en daarbij neemt hij het SSID en w8woord van de EB automatisch over. Dan zet je 'm uit en verplaatst 'm naar de plek waar je hem hebben wilt en via een ethernetkabel aansluit. Heb je bandsteering al aangezet? En beamforming?

Reageer