Beantwoord

Max. aantal DHCP binding Experia Box V10 (ZTE H369A)

  • 8 September 2021
  • 3 reacties
  • 917 keer bekeken

Badge

Na telefonisch contact te hebben gehad met (hopelijk schrijf ik het goed) Ruhl en Michel ben ik helaas geen stap verder gekomen. Ook de jongeman die ik afgelopen vrijdag aan de telefoon had en waarmee halverwege de verbinding plots werd verbroken, kon mij niet helpen en kwam er tijdens ons telefoongesprek ook achter dat het maximum DHCP bindings maar op 10 staat.

Door mijn smart home netwerk wil ik meer dan 10 apparaten een vast IP-adres geven. Standaard werkt het modem van KPN (ZTE H369A) met dynamische IP-adressen. Elke keer als de stroom van bijvoorbeeld de modem, de Philips Hue Bridge of de KlikAanKlikUit ICS2000 eraf is geweest, krijgen mijn apparaten een nieuw IP-adres. Dit is zeer onwenselijk omdat ik met sommige apparaten in mijn Homey Flows met vaste IP-adressen wil werken. Ook maakt het koppelen van MAC-adressen aan vaste IP-adressen alles een stuk sneller.

Na aangegeven te hebben dat ik bijna het hele forum heb gelezen en hier alleen maar meer klachten over heb gevonden konden ze helaas niets nuttigs meer zeggen. Op het forum heb ik nu al meerdere posts gelezen dat de vraag om de DHCP bindings te verhogen er al jaren ligt maar dat KPN geen sjoegge geeft. Het laatste bericht is van meer dan een jaar geleden (februari 2020) waar KPN aangeeft ‘hier mee bezig te zijn'…

Telefonisch gaf KPN aan dat ze meer dan 10 DHCP bindings niet ondersteunen en dat ik op het forum moest kijken om dit wel voor elkaar te krijgen. Dit moest dan vanuit mijzelf gebeuren. Beetje vreemd antwoord. Ik heb dan ook aangegeven dat ik ga kijken of andere internetproviders dit wel ondersteunen met wellicht een ander modem en als dat zo is, ik weg ga bij KPN als klant. Nou goed, daar kijkt niemand verder van op dus eerst proberen mijn heil te halen online.

Wat is de juiste oplossing voor dit zeer irritante probleem?

icon

Beste antwoord door wjb 8 September 2021, 17:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7

De V10 ondersteunt inderdaad maximaal 10 DHCP bindings en ik verwacht niet dat dit nog gaat veranderen. Dit issue is jaren terug tijdens de pilot met de V10 al aangekaart maar KPN heeft er nooit wat mee gedaan.

De V12 ondersteunt wel meer DHCP bindings.

Als je geen bonded VDSL hebt, dan zou ik KPN vragen of ze jouw V10 willen vervangen door een V12.

Badge

Bedankt wjb, voor je antwoord. Ik zal eens contact met ze opnemen of ze dat zien zitten.
Ik kwam nog iets anders tegen: DHCP Server op de Synology nas. Heb je hier toevallig al eens iets over gehoord/gelezen?

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DhcpServer/connection_network_dhcp_server?version=7

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt inderdaad een DHCP server op een Synology NAS inzetten, en die gebruiken.
Om door elkaar lopen van DHCP-servers te voorkomen zou je er wel beter aan doen de DHCP-server van de Experia Box V10 zelf dan wel volledig uit te schakelen.

Heb er zelf wel eens ooit mee geëxperimenteerd, en dat werkt gewoon.
Wel verzekerd zijn van een goede kabelverbinding tussen Experia Box en NAS.
Als er haperingen zijn werkt de “routerfunctie” van de Experia Box zelf dan ook niet meer goed.