Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

meerdere wifi versterkers bedraad aansluiten

Ik heb een paar jaar geleden een wifi versterker gekocht bij KPN, deze bedraad (van experia box naar versterker) aangesloten en zeer tevreden over het resultaat. Maar ik wil graag ook in de woonkamer 5Ghz wifi hebben en de experia box geeft alleen een 2.4Ghz signaal. Ik had KPN gevraagd of ik een Experia box V10 mocht ontvangen zodat ik ook in de woonkamer een 5Ghz signaal zou hebben maar volgens de medewerker van de klantenservice is een V10 ALLEEN geschikt voor klanten welke glasvezel hebben en ongeschikt voor mij want ik heb een koper aansluiting. Er werd mij geadviseerd om dan nog maar een versterker te kopen en deze in de woonkamer te plaatsen. Nu kwam ik op marktplaats iemand tegen die (DRIE !!!) van die versterkers aanbood en ik heb ze gekocht.....het zijn exact dezelfde als degene die KPN verkoopt. Ik heb nu dus in totaal VIER versterkers. Weet nog niet of ik ze allemaal gebruik maar wil er in ieder geval één en wellicht twee bij gaan plaatsen. Kan ik deze andere versterkers nou ook gewoon op dezelfde manier aansluiten dus direct naar de experia box of moeten deze versterkers perse draadloos gekoppeld worden. Dit laatste lees ik namelijk in de online handleiding van KPN. Ik wil en kan ze bedraad aansluiten en heb daar de voorkeur voor.

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door Justin_ 15 augustus 2017, 19:33

Ha uniekefantasienaam (😁), welkom op het forum! Anne geeft al een volledig antwoord, daar heb ik eigenlijk weinig aan toe te voegen.

Een tweede (en derde en vierde) WiFi Versterker kun je op precies dezelfde manier bekabeld aansluiten op de Experia Box.

De Experia Box V10 is inderdaad geschikt voor zowel koper als glasvezel. Alleen als je nog ADSL hebt over een ISDN-lijn is de V10 niet geschikt.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +10
Nee hoor deze kan je op dezelfde manier aansluiten.
Wat die klantenservice medewerker zegt is onzin. De V10 is zowel op koper als op glas beschikbaar. Echter ruilen ze niet zomaar Experiaboxen meer om, alleen als je huidige defect is. Dus je oplossing om nog z'n wifi versterker te kopen is goed. Wellicht moet je de wifi van je Experia Box even uitzetten, zeker als die WiFi versterker er vlakbij staat is WiFi van de Experia Box overbodig en het kan alleen maar zorgen voor storingen.
Reputatie 6
Badge +14
Ha uniekefantasienaam (😁), welkom op het forum! Anne geeft al een volledig antwoord, daar heb ik eigenlijk weinig aan toe te voegen.

Een tweede (en derde en vierde) WiFi Versterker kun je op precies dezelfde manier bekabeld aansluiten op de Experia Box.

De Experia Box V10 is inderdaad geschikt voor zowel koper als glasvezel. Alleen als je nog ADSL hebt over een ISDN-lijn is de V10 niet geschikt.
Beide bedankt voor jullie antwoord. Bizar dat de KPN callcenter medewerker mij dus gewoon een onwaarheid verteld mbt koper en de experia v10. misschien heel naar van mij maar ik heb het idee dat dit bewust werd gedaan om van mij af te komen en om mij een versterker/ap te verkopen.
Dat laatste is gelukt want ik heb inmiddels nu meerdere van deze versterkers in huis staan. Ik heb de 2.4Ghz netwerken dezelfde naam gegeven (met 2.4Ghz in de naam) en ik heb alle 5Ghz dezelfde naam gegeven (met 5Ghz in de naam). De 2.4Ghz staan alle op hetzelfde kanaal en datzelfde geld voor alle 5Ghz netwerken. Hoe voorkom ik nou dat een apparaat welke wordt verplaatst in de woning niet aan een zwak netwerk blijft plakken terwijl er veel sterkere netwerken in de directe omgeving zijn?
Reputatie 6
Badge +17
Waarom staan ze op hetzelfde kanaal?
Ik heb het kanaal 7 op de 2.4Ghz uitgekozen in verband met erg veel drukte qau wifi netwerken. 5Ghz staat op 36.

Verder dacht ik dat het goed was als ze op hetzelfde kanaal stonden....is dat juist niet zo?
Reputatie 6
Badge +17
Ik zou ze persoonlijk niet op hetzelfde kanaal zetten (dit stoort op elkaar). Ik weet niet hoeveel je er hebt maar je kan best een paar op dezelfde hebben zolang ze maar niet naast elkaar staan. Verder zou ik vooral 1, 6 en 11 gebruiken. Als de buren dat ook doen heb je 3 afzonderlijke frequenties en heb je nooit last van interferentie tussen kanalen.
Qua bandbreedte zou ik 20 kiezen. 40 is eigenlijk toch niet mogelijk en verhoogt in dit geval alleen de interferentie.

Voor 5Ghz zou ik kanaal 100 en 52 vooral gebruiken (als je daar uit kan kiezen), mochten die overlappen met een 3e of 4e accesspoint dan kan je ook nog 36 gebruiken.
Qua bandbreedte zou ik 20/40/80 kiezen voor 5Ghz.

Qua switchen. Dit doen je apparaten. Sommige apparaten hebben een optie om dit iets aggresiever te maken en sommigen hebben een app.
Op sommige apparaten is dit niet aan te passen omdat dit namelijk niet zo fijn is voor bijvoorbeeld VoIP bellen.

Robin
Inmiddels heb ik er nu drie AP's in m'n netwerk staan en heb er nog één in de kast liggen maar heb nog geen utp kabel in het overgebleven slaapkamertje. Wanneer ik die heb heb aangelegd zal ik het laatste AP ook plaatsen.
Inmiddels heb ik op alle AP's verschillende kanalen ingesteld. Alleen heb ik nu nog twee ssid benamingen één met de toevoeging 2.4Ghz en de andere met 5Ghz.....het leek (en lijkt) mij makkelijk zodat ik goed kan zien met welk netwerk in verbonden ben. Ik ga het zo eens een tijdje uittesten, ik heb ook gelezen dat er juist word geadviseerd dat je één unieke naam moet maken.
Ik overweeg ook om alle 2.4Ghz netwerken uit te zetten maar ik heb een Gramofon staan en die werkt volgens mij niet op 5Ghz.

Bedankt voor de reactie's in ieder geval.
Reputatie 6
uniekefantasienaam schreef:

Kan ik deze andere versterkers nou ook gewoon op dezelfde manier aansluiten dus direct naar de experia box of moeten deze versterkers perse draadloos gekoppeld worden. Dit laatste lees ik namelijk in de online handleiding van KPN. Ik wil en kan ze bedraad aansluiten en heb daar de voorkeur voor.

De procedure om een WiFi Versterker te koppelen aan de EB verloopt inderdaad draadloos. Zodra die procedure is afgerond kun je echter gewoon een LAN-kabel aansluiten tussen EB en versterker, die werkt daarna gewoon als access point. De procedure zorgt ervoor dat SSID's gelijk zijn en er geen conficterende kanalen ingesteld worden. Je kunt altijd 8eraf nog de kanalen wijzigen als dat beter is, maar zeker als je 4 Versterkers wilt aansluiten kun je dat in eerste instantie het beste door de installatieprocedure laten instellen. Overigens zou ik op de Versterkers de functies bandsteering (is waarschijnlijk sinds de laatste firmwareupdate al aan) en beamforming aanzetten.
Bandsteering en beamforming aanzetten.....kun je dat beargumenteren?
Reputatie 6
Badge +17
Dat zijn functies die in de webinterface aan te zetten zijn en simpelgezegd de WiFi verbinding verbeteren.

Reageer