Beantwoord

Melding Apple devices: beveiliging te zwak

  • 11 January 2022
  • 7 reacties
  • 283 keer bekeken

mijn experiabox 10 heeft maar een beveiliging met WPA 2.  mijn Apple devices  geven aan dat deze beveiliging te zwak is. bij voorkeur moet het modem meen WPA 3 beveiliging hebben of ten minste een WPA2/WPA3 overgangsmodus. Die heeft de experiabox 10 niet, en is dus ongeschikt. gezien de recente aanvallen en veelvuldig buitenlandse telefoontjes die onbekend zijn ( hiervoor al op mijn telefoon instellingen gewijzigd.)  wil ik een WPA 3 beveiling op mijn huisinstallatie.

Harstikke mooie verhalen over dit onderwerp maar er klopt geen donder van! inderdaad wordt de melding "warschijnlijk”veroorzaakt door de WPA3 vraag van de apple update, echter kom ik in een ziggo netwerk op het wifi netwerk van een vriend, dan is deze melding volledig weg. Nu het mooie de Ziggo klant heeft dezelfde melding, komt bij mij in het KPN netwerk met super wifi en u raadt het al zijn melding is ook weg. het probleem ligt dus niet alleen bij de WPA3 vraag maar gaat dieper. met enig spitten kwam ik namelijk in mijn netwerk allerhande problemen tegen, klik aan Klik uit kan de P1 poort slimme meter informatie niet meer doorsturen naar de Klik aan Klik uit cloud. verder als ik in mijn netwerk zit op windows ios of osx dan werkt mijn mail pas als ik een VPN verbinding open, dus standaard via Wifi komt er niets meer binnen sinds december (in het begin ging het goed met de V12 modem) maar vanaf de 2e week alleen maar problemen en rare dingen, beveiligde verbindingen die niet meer werken onder windows ios en osx (sorry geen android) start VPN op niet van kpn maar in dit geval van Bitdefender connectie in nederland en ja hoor even synchroniseren en hup mail komt binnen, jammer alleen dat ik niet VPN op alle apparaten kan installeren. Verder was er afgesproken om het modem direct om te ruilen naar de V10A die altijd prima functioneerde, maar ik begrijp nu uit jullie verhaal dat dit wellicht in combinatie met de apple WPA3 melding ook geen oplossing biedt. 

Belangrijkste vragen:

1 waarom functioneert mijn wifi wel maar krijg ik geen mail meer binnen zonder VPN, overigens is dit niet altijd het geval!!! maar ik heb verschillende mailservers dus het ligt ook niet aan de andere kant.

2 Waarom ben ik de melding van Apple kwijt als ik in een Ziggo wifi netwerk zit en vice versa? dat is echt het mafste wat er is. 

3 andere DNS servers die je erin kan zetten zoals google 8.8.8.8 en 8.8.4.4 werken maar lossen dit probleem niet op. 

4 kan het zo zijn dat zowel ziggo als KPN hetzelfde probleem hebben zonder dat ze het realiseren?

5 waarom moet een klant 6 weken in de shit zitten en wachten op een modem terwijl ze al weten dat dit het probleem niet oplost. En ik ben echt niet de enige, ook bij mijn vriend kwam de mail niet binnen totdat ik een vpn aanmaakte. 

6 waarom belt 3e lijns niet even om met een ervaren man zoals ik te overleggen wat we kunnen doen.

 

inmiddels na 6 weken ben ik zover dat mijn advocaat er werk gaat maken, ik wil mijn geld terug voor het tijdperk dat ik geen vol gebruik van de diensten heb kunnen maken en de tijd die ik heb moeten investeren om 2x mijn hele netwerk opnieuw in te richten (1 dag per keer) maar als eerste wil ik dat ze doen wat ze be;loven is een ander modem de oplossing indien niet zeg dat dan, jullie eerste lijns snapt er helemaal niets van. En als een modem replacement al niet gaat helpen biedt het dan ook niet aan maar ga met de klant om tafel om het probleem te proberen op te lossen!

Een zeer teleurgestelde klant!



Admin: eigen bericht voor je topic aangemaakt [oorspronkelijke topic]

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 13 January 2022, 14:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@Georgest ; ik hoop dat “uw advocaat” uit uw verhaal wijs kan worden want ik begrijp er niets van. Wat heeft bijvoorbeeld de WPA3 “voorsprong” van Apple te maken met de rest van uw probleem?

Als een VPN actief is dan hebt u een ander IP adres dan het standaard uitgegeven adres. Bent u soms op een black list gekomen door een DDOS o.i.d.? Bijvoorbeeld bij Spamhaus? Dan zal mail inderdaad problemen kunnen geven. Zoonlief die gamed en in de community nu gedosst is? Of zelf zoiets gedaan heeft?

U hebt het alleen over mail. Werkt browsen e.d zonder VPN wel?

Ik denk toch echt dat de problemen aan uw kant liggen…

 

Admin: meeverplaatst

In puntje 6 zeg je “ervaren man” daar maak ik uit op dat je weet wat je doet, waarom kan iemand die ervaren is dit probleem niet even tackelen, ikzelf ben allerminst ervaren maar ervaar geen enkel probleem met mijn verbinding thuis.

Dus is er iets mis, maar wat kan ik niet uit het relaas halen buiten wat hierboven al geoppert word, je staat ergens op een blacklist en je IP word geblokkeerd.


Admin: meeverplaatst

Reputatie 7
Badge +17

Dag @Georgest. Als ik het goed begrijp, spelen er eigenlijk twee problemen:

  1. Je krijgt op jouw KPN netwerk een melding op jouw iPhone dat de beveiliging van jouw netwerk te zwak is, welke verdwijnt als je verbindt met een Ziggo netwerk.
  2. Je hebt problemen met het ontvangen en versturen van e-mail via het KPN netwerk, zet je een VPN aan, dan werkt het ineens wel.

Laten we allereerst eens naar de melding op jouw iPhone kijken. Kan het zijn dat je de instellingen in het KPN modem hebt gewijzigd of dat je nog een eigen router achter het modem hebt hangen? Van wat ik begrijp, kan je deze melding namelijk krijgen als jouw netwerk de verkeerde instellingen heeft. Maar een doorsnee gebruiker heeft hier eigenlijk geen last van. Met de reguliere instellingen van onze modems zou je deze melding ook niet mogen ontvangen. Mocht het antwoord op mijn vraag ‘ja’ zijn, dan raad ik je aan om deze pagina van Apple support door te nemen: Aanbevolen instellingen voor wifirouters en toegangspunten. Als je verbinding probeert te maken met een wifinetwerk, kan een van deze artikelen je misschien helpen:

Waarom de melding verdwijnt als je verbindt met een ander netwerk, zou dan kunnen duiden op correcte instellingen aan de andere kant. Maar dat zou dan niet verklaren waarom de Ziggo gebruiker thuis de melding ontvangt en bij jou niet. Ik ben bang dat ik je hier ook niet verder bij kan helpen. Dit valt ver buiten onze ondersteuning en ik weet hier het fijne niet vanaf. Misschien dat je met deze vraag terecht kan bij Apple support?

Dan het tweede probleem: je kunt geen e-mails ontvangen en versturen als je geen VPN gebruikt. Dat is natuurlijk wel heel bijzonder. Als jouw e-mail correct is ingesteld, dan zou je zonder VPN probleemloos e-mail moeten kunnen versturen en ontvangen. Dat dit bij jou niet het geval is, kan inderdaad duiden op een probleem met jouw IP-adres. Ik sluit me daarom aan bij wat @Ernst-Jan heeft gezegd:

Als een VPN actief is dan hebt u een ander IP adres dan het standaard uitgegeven adres. Bent u soms op een black list gekomen door een DDOS o.i.d.? Bijvoorbeeld bij Spamhaus? Dan zal mail inderdaad problemen kunnen geven. Zoonlief die gamed en in de community nu gedosst is? Of zelf zoiets gedaan heeft?

U hebt het alleen over mail. Werkt browsen e.d zonder VPN wel?

Ik denk toch echt dat de problemen aan uw kant liggen…

Het kan ook zijn dat er vanaf jouw IP-adres veel spam is verstuurd, bijvoorbeeld, waardoor je op de blacklist terecht bent gekomen. Er zal in dit geval toch echt naar jouw eigen netwerk gekeken moeten worden. Te beginnen bij het controleren of jouw IP-adres op een blacklist staat. Je kunt hiervoor whatismyip.com/blacklist-check gebruiken. Als je alle nodige maatregelen hebt genomen om te voorkomen dat je weer op de blacklist komt, kan je een e-mail sturen naar abuse@kpn.com met het verzoek jouw IP-adres van de zwarte lijst te halen. Dit geldt overigens alleen voor KPN mail. Als het gaat om andere hosting partijen, dan zal je met de desbetreffende partij contact op moeten nemen.

Op de eerste plaats is Ernst-Jan een support medewerker waar ik een klacht tegen ga indienen. Ik heb geen zwak WiFi netwerk en ook mijn broer niet die bij Ziggo zit, het is toch wel frappant dat iemand die volledig bij KPN zit in een volledig Ziggo’s netwerk geen melding krijgt en andersom! En nee mijn IP adressen staan niet op de blacklist, ik ben namelijk geen grote mail verzender. Ik ontvang mail als lid van een vereniging, dit is een mailserver die totaal losstaat van mijn externe privé mailserver en van mijn iCloud. Dus jullie verhaal gaat hier niet op. Dat Ernst -Jan de ernst van dit verhaal niet inziet is teleurstellend. Vervolgens moet ik omschakelen van jullie 3e lijn naar een fritzbox (kost mij weer geld) want ze komen er niet uit sterker nog ze konden tijdens sessies mijn modem niet bereiken, iets waar ikzelf niets aan kan doen! Het is begonnen toen mij een v12 modem is geleverd. Verder is meneer Ernst-jan van de algemene helpdesk een meneer die denkt dat hjj meer weet als zijn 3e echelon medewerkers en meer als iemand die 40 jaar CTO is geweest en altijd zijn kennis heeft bijgehouden. Ondertussen ben ik al sinds begin december bezig om dit probleem op te lossen en krijg ik ook nog even een jaarcontract en 7,50 per maand door de neus geboord. Schaamteloos. Maar ja na 6-7 weken ben je het wel beu om de meest vreemde meldingen te krijgen. Websites die niet openen, van aan werkt het wel heeft U ooit een blacklist meegemaakt die een browser van een IP adres blokkeert wat ik overigens van jullie krijg aangeboden! Ik heb geen idee wat hier in het verleden mee is gebeurt! Misschien moeten jullie dat eens uitzoeken. In iedergeval ben geen spammer geen hacker geen andere reden om mij te blacklisten. Ik ben een vader die zijn kinderen tijdens lockdown en thuiswerken de beste game tv en schoolervaring wil bieden! In iedergeval bedankt en doe Ernst-jan vooral niet de groeten want een lafbek die de haak erop gooit verdient dit niet. Totaal ongeschikt materiaal voor een helpdesk op dit niveau, en dat is algemeen waar ik iedere keer terecht kom en weer mee wordt doorverbonden! Verhaal weer doen etc u kent het vast wel wal en schip! Maar ik ga vandaag uiterlijk morgen de nieuwe router installeren en heb ik daarna nog problemen of zijn ze opgelost dan weten we in ieder geval dat het in beide gevallen niet aan mij ligt!

 

ik wens U een prettige dag toe en veel succes met mensen overtuigen dat ze op een blacklist staan, geef ze dan ook een lijst met sites waar ze dat kunnen checken.

Groeten,

 

Jean - Pierre Miani

Hallo @Georgest 

Op de eerste plaats is Ernst-Jan een support medewerker waar ik een klacht tegen ga indienen.

@Ernst-Jan is géén supportmedewerker van KPN, maar net zo'n forumlid als jij en ik, die probeert mede-forumleden met raad en daad bij te staan bij hun vragen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Op de eerste plaats is Ernst-Jan een support medewerker waar ik een klacht tegen ga indienen.

Ernst-Jan is helemaal geen support medewerker. Dat is gewoon een klant. Net als u en ik.

En gratis tip: wees eens wat korter van stof. Want zulke langdradige verhalen leest niemand. 

Reputatie 7
Badge +17

@JanD en @Nick83 Ik vermoed dat @Georgest iemand van de telefonische klantenservice heeft gesproken die ook Ernst-Jan heet. @Georgest heeft het namelijk over ‘de hoorn erop gooien’ en dat doen we hier op het forum niet. Verwarrend is het zeker, omdat hier ook een Ernst-Jan heeft gereageerd.

Maar goed, ik begrijp dat @Georgest een nieuw modem gaat installeren. Hopelijk zijn de problemen daarmee verholpen. Zo niet, dan raad ik je toch aan om eens te kijken naar de blacklist. Mogelijk ben je daar per ongeluk op beland.