Beantwoord

Microsoft en andere applicaties werken niet meer via VPN over Experia V9

Ik gebruik een VPN connectie via Pulse Secure over mijn KPN Experia V9 HN368N. Tot eind november 2016 werkte dit prima, maar sinds die tijd komt er wel een verbinding tot stand, maar blijven met name Microsoft applicaties hangen: outlook - trying to connect..., excel, powerpoint vanaf een intranet locatie - Contacting the server for information....

Als ik dezelfde verbinding opzet via een mobiele hotspot verloopt alles prima. Ook een andere vaste internet verbinding die niet via de Experia box loopt werkt ok. Kortom iets in de Experia V9 zorgt voor problemen. Via de helpdesk kwam ik niet verder dus hopelijk heeft iemand op dit forum een idee hoe dit probleem op te lossen?
icon

Beste antwoord door wjb 15 januari 2017, 13:52

Dat zou betekenen dat die VPN oplossing niet correct werkt bij IPv6 verbindingen.
Weet je dat je IPv6 ook in de instellingen van de netwerkkaart van die laptop aan en uit kunt zetten.
Voordeel: De Experia Box kan gewoon IPv6 blijven ondersteunen en de VPN zal ook werken als je deze een keer ergens anders op een netwerk aansluit die IPv6 ondersteunt.
Persoonlijk zou ik kiezen voor het aan laten staan van IPv6 op de Experia Box en uitzetten van de ondersteuning van IPv6 op de netwerkkaarten (LAN en wifi) van die laptop. Dat zou hetzelfde resultaat moeten geven.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Dat die V9 niet meer op kwam bij een herstart na het uitzetten van IPv6 is iets waar KPN aandacht aan zal moeten schenken, dat ziet er dan uit als een bug in de firmware.
Toch ben ik benieuwd of IPv6 hetgeen is dat roet in het eten gooit.
Kan je op de PC die je gebruikt om de VPN op te zetten de IPv6 ondersteuning eens uitzetten op de netwerkkaart die je gebruikt (LAN en/of Wifi).
Geeft dat een ander resultaat?
Reputatie 7
Badge +27
@wjb bedankt voor je ondersteuning! Ik heb de constatering over de V9 i.c.m. ipv6 uitgezet bij de juiste afdeling. Mochten ze daar nog niet op de hoogte zijn geweest, zijn ze dat nu wel. Bedankt!
@Marcia_ inderdaad blij dat het is opgelost. Wij gebruiken Junos Pulse Secure als VPN client.
Reputatie 7
Is IPv6 actief op jouw aansluiting?
Dit moet je kunnen zien op de V9 op http://192.168.2.254
Reputatie 7
Kan je IPv6 eens uitzetten op jouw V9. Waarschijnlijk moet je de V9 dan daarna wel even rebooten (opnieuw starten).
Lukt het dan wel weer om een VPN verbinding op te zetten?
Reputatie 7
De kans dat er een probleem met overbelasting speelt is zo ongeveer nihil, er moet mijns inziens iets anders gespeeld hebben.
Laten we hopen dat het probleem hiermee verholpen is.
Reputatie 7
Dat zou betekenen dat die VPN oplossing niet correct werkt bij IPv6 verbindingen.
Weet je dat je IPv6 ook in de instellingen van de netwerkkaart van die laptop aan en uit kunt zetten.
Voordeel: De Experia Box kan gewoon IPv6 blijven ondersteunen en de VPN zal ook werken als je deze een keer ergens anders op een netwerk aansluit die IPv6 ondersteunt.
Persoonlijk zou ik kiezen voor het aan laten staan van IPv6 op de Experia Box en uitzetten van de ondersteuning van IPv6 op de netwerkkaarten (LAN en wifi) van die laptop. Dat zou hetzelfde resultaat moeten geven.
Reputatie 7
Badge +27
Welkom @jutwala, leuk dat je ons forum hebt gevonden! Wij kunnen dan inderdaad niet veel voor je betekenen, ben ik bang. Werkt de V9 verder wel goed? Je hebt geen last van traag internet of problemen met itv bijvoorbeeld? Wellicht is er een gebruiker op het forum die je hier bij kan ondersteunen!
Reputatie 7
Badge +27
Super dat het op deze manier is opgelost! Kan je mij nog vertellen welke VPN Cliënt je gebruikt? We willen intern nog wel even kijken wat er precies aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +27
Top. De reactie van mijn collega was als volgt:

Vanaf 2013 zou deze al geschikt moeten zijn voor IPv6, waarschijnlijk vergt het wat configuratie instellingen binnen die Junos Pulse Secure VPN.
Maar zoals de klant het heeft opgelost is ook een optie, alleen zal hij op die computer standaard geen IPv6 meer doen.
Dit kan problemen geven op sites die alleen maar IPv6 ondersteunen, wat steeds vaker gaat gebeuren.

Wellicht dat je er nog eens naar kunt kijken als je wat tijd over hebt!

Ik heb even gechecked en IPV6 is inderdaad enabled in de modem.
Ik heb net geprobeerd IPV6 uit te zetten, vinkje weggehaald, modem restart, maar daarna kwam de internet verbinding niet meer op: rood lampje op de modem. Uiteindelijk na een paar keer restarten en een harde reset is alles weer in de lucht, maar nu is IPV6 weer enabled door de reset. Blijkbaar is dit toch ergens nodig om de internetverbinding te maken....
@wjb bedankt voor je hulp zover en het meedenken! Ik kwam zojuist tot een interessante ontdekking nl. dat nu in het weekend de verbinding zonder problemen tot stand komt en alles goed lijkt te werken. Het lijkt er dus op dat er een overbelastingsprobleem speelt. Ik ga morgen opnieuw testen als de werkdag weer is begonnen.
Volgens mij heb je gelijk. Ik heb nog wat verder getest en het blijkt dat de IPV6 ook wordt uitgeschakeld zonder een restart van de modem, dus vinkje uit en submit. Daarna de laptop herstart en VPN connectie gemaakt -> werkt prima. Vinkje IPV6 aangezet, submit, laptop herstart, VPN connectie -> probleem is weer terug. Morgen nog wat verder testen, maar het lijkt erop dat dit het probleem was.
Vanochtend de IPV6 uitgezet op de netwerkkaart van de laptop ipv in de V9 router en inderdaad alles werkt prima. Probleem opgelost (totdat we echt IPV6 gaan gebruiken....). @wjb ontzettend bedankt voor je hulp!
Dankjewel voor het verder navragen. Voorlopig werkt het nu prima, maar ik zal er zeker in de toekomst nog even naar kijken.

Reageer