Beantwoord

modem benaderen van buiten af ivm huisautomatisering

• 13 februari 2017
  • 24 reacties
  • 455 keer bekeken

Sinds vorige week na een reset van het modem een ipv6 nummer toe gewezen gekregen. Mijn huisautomatisering werkt echter met poorten en ipv4. Daarom op aanraden van de KPN in de experiabox v10 het ondersteunen van ipv6 uit gezet. kreeg toen een ipv4 nummer *****, echter wanneer ik hierna toe wil lukt dit niet. Er is een monteur van KPN geweest die dit ook niet kon verhelpen en heeft het door gezet naar een hogere ondersteuning. Deze heeft mij na 2 dagen gebeld met als mededeling dat ze dit niet meer ondersteunen. Met andere woorden huisautomatisering taboe. Pingen geeft een time out, tracert loopt vast in een KPN server. Is het echt de bedoeling van KPN om de klanten te betuttelen onder het mom van bescherming. Dan kun je verwachten dat er een klanten verloop gaat komen ten nadele van KPN.

Wie kan mij vertellen hoe dit probleem opgelost word?

Admin: IP adres verwijderd i.v.m. privacy, topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door goatse 13 februari 2017, 18:15

Geprobeerd, werkte dus niet. Het modem nog 2 keer gereset en na de 2e keer reset, zo waar, hij doet het weer. super vreemd, maar goed het werkt. kan nu de rest gaan instellen en hoop dan maar dat het blijft werken.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Jouw Experia Box krijgt altijd een IPv4 adres, ook als IPv6 aan staat.
Om vanaf Internet services op jouw thuisnetwerk te kunnen benaderen zijn port-forwardings nodig.
De Experia Box zal (terecht) nooit op een ping reageren en eigenlijk is dat vanuit security oogpunt ook heel goed.
Huisautomatisering is absoluut geen taboe, het is alleen zaak de juiste port-forwardings op jouw Experia Box in te stellen.
Reputatie 7
Badge +30
Wat is nu precies het probleem?
wanneer ik het ip adres in mijn applicatie opgeef, dan word er niet gereageerd op de aan roep. wanneer ik intern ben werkt het wel. de port forwarding staat goed ingesteld. Ook een monteur van KPN moest constateren dat het niet klopt. tracert loop vast in een KPN server.
het is ook niet poort 80 die doorgezet moet worden. dus wat is hier voor de oplossing?
komt nog bij dat wanneer ik met grc de desbetreffende poort controleer, staat die gewoon open.
Reputatie 7
Wat is dan het eerste getal (voor de eerste punt) van het IP adres dat je in die applicatie opgeeft?
77 is het eerste
Reputatie 7
Badge +30
77 klinkt in iedergeval goed. Dat hoogstwaarschijnlijk je extern IP.

Dat de tracert vast loopt klopt. Die stopt namelijk halverwege het KPN Nederland netwerk. Vanaf daar reageren de apparaten niet meer op pings.

Welk poortnummer heb je open gezet? Wat draai je precies op die poort?
8083 is de poort die open staat naar een camera
wel vreemd dat een monteur van KPN ook probeert met ping te controleren of de aansluiting er is.
Reputatie 7
Badge +30
8083 is de poort die open staat naar een cameraEn die kan je alleen via die app benaderen? Of ook via een webpagina?
wel vreemd dat een monteur van KPN ook probeert met ping te controleren of de aansluiting er is.Ja dat is gewoon dom. Geen enkele KPN Consumenten aansluiting reageert op pings tenzij je die via DMZ doorgeeft aan een ander apparaat.

Je kan die camera dus wel met zn eigen IP (192.168.2.x) en poort 8083 benaderen?
En ook via je extern IP (77.x.x.x.) en poort 8083 als je in je eigen netwerk zit?
Maar het werkt niet als je je extern IP en poort 8083 gebruikt buiten je eigen netwerk?

Wat gebeurt er precies? Krijg je een timeout? Refused? Iets anders?
nee de camera zit op poort 80, in de router forward ik poort 8083 naar intern poort 80.
van extern gebeurd er niets. lijkt wel of er iets tegen gehouden word, vandaar dat ik via ping en tracert wilde kijken of het adres bestaat. maar ja die controle mogelijkheid bestaat niet meer. net nog eens geprobeerd met nslookup. dan geeft hij het wel weer. ben ondertussen nog met andere dingen aan het proberen, is er nog een andere manier om te testen of er een verbinding is?
Reputatie 7
Badge +30
Dus:
Je kan die camera dus wel met zn eigen IP (192.168.2.x) en poort 80 benaderen?
En ook via je extern IP (77.x.x.x.) en poort 8083 als je in je eigen netwerk zit?
Maar het werkt niet als je je extern IP en poort 8083 gebruikt buiten je eigen netwerk?

Klopt dat?
dat laatste heb ik niet geprobeerd, dat werkt over het algemeen met websites niet zo best
Reputatie 7
Badge +30
dat laatste heb ik niet geprobeerd, dat werkt over het algemeen met websites niet zo best
Huh? Ik snap het even niet meer. Met "dat laatste" bedoel je extern IP, 8083, buiten je eigen netwerk?
Maar, daar gaat het toch juist om?

Robin
de camera heeft een web interface
Nee, als ik intern naar 77.xxx.xxx.xxx:8083 ga, dan werkt een website meestal niet. de camera heeft een web interface. Dus dat heb iki nverder niet geprobeerd.

als ik buiten mijn eigen netwerk ben, dus vanaf een andere locatie, dan werk het niet. dat bedoel ik dus.
Reputatie 7
Badge +30
Dus in je eigen netwerk werk de website via 77.x.x.x: 8083 soms wel? Wat voor melding krijg je als het niet werkt?
Reputatie 7
Kan je hier eens screenshots posten van de port-forwarding die je gemaakt hebt? (Zowel de application met de poorten zichtbaar als de toewijzing aan het IP adres van jouw camera.)
Ik heb zelf twee foscam camera's in mijn thuisnetwerk en die kan ik prima benaderen, dus moet jij het ook kunnen. 😛
nee, dat probeer ik net duidelijk te maken. intern met 192.xxx.xxx.xxx, werkt het wel, met 77.xxx.xxx.xxx:8083 heb ik niet geprobeerd want webinterfaces werken meestal niet op die manier.
Extern dus van af een andere locatie naar 77.xxx.xxx.xxx;8083 werkt niet.
heb jij jouw camera's intern ook op poort 80 staan of heb je daar een andere poort aan toe gewezen?
Reputatie 7
Badge +30
nee, dat probeer ik net duidelijk te maken. intern met 192.xxx.xxx.xxx, werkt het wel, met 77.xxx.xxx.xxx:8083 heb ik niet geprobeerd want webinterfaces werken meestal niet op die manier.
Extern dus van af een andere locatie naar 77.xxx.xxx.xxx;8083 werkt niet.

Maar waarom zou dat niet werken? Dat is juist wat je probeert te doen. Als die forwarding werkt, werkt dit ook.
Oke, ik ga het proberen bedankt zover.
Reputatie 7
heb jij jouw camera's intern ook op poort 80 staan of heb je daar een andere poort aan toe gewezen?Jazeker, beide camera's staan op poort 80 en vanaf Internet zijn ze te benaderen op poort 9081 en 9082.

Geprobeerd, werkte dus niet. Het modem nog 2 keer gereset en na de 2e keer reset, zo waar, hij doet het weer. super vreemd, maar goed het werkt. kan nu de rest gaan instellen en hoop dan maar dat het blijft werken.

Reageer