Beantwoord

Moderne modem aansluiten via coax

  • 5 June 2021
  • 18 reacties
  • 5934 keer bekeken

Beste,

Ik heb vanmiddag mijn Experia Box ontvangen en wilde deze aansluiten, maar ik heb enkel een coax-aansluiting in mijn meterkast. De Experia Box bezit geen coax-aansluiting, enkel een ethernetaansluiting. Ik vroeg mij af of dit met een adapter alsnog aan te sluiten is of dat ik het elders moet zoeken. Zo ja, wat voor adapter zou ik dan moeten nemen? Zo nee, wat zou dan een oplossing kunnen zijn voor mijn probleem?

 

Vriendelijke groet,

Jasper

icon

Beste antwoord door Jasperrt 8 June 2021, 13:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Badge +19

Het beste is om de coax te vervangen door een utp kabel. Met een beetje geluk lukt dat. Dit geeft het beste resultaat. Je kunt Moca adapters proberen maar de resultaten zijn wisselend.

Dit zou ik uiteraard graag willen, maar de coax-kabel is de aansluiting die bij mij binnenkomt vanuit het telecomnetwerk. Ik heb onlangs de sleutels gekregen van het appartement en ging er eerlijk gezegd van uit dat inmiddels elk huishouden reeds voorzien was van een utp-aansluitmogelijkheid, maar ik lijk het hier te moeten doen met de coax-aansluiting vanuit het telecomnetwerk. Deze kabel gaat namelijk naar buiten en is mijn enige mogelijke aansluiting buiten de glasvezelaansluiting van E-fiber, waar ik geen abonnement voor af heb gesloten. Begrijp ik het goed dat dan waarschijnlijkmijn enige optie de door U benoemde Moca-adapter is?

Reputatie 7
Badge +24

Die coax kabel is van Ziggo. Daar heb je voor KPN niets aan. Die glasvezel aansluiting van e-fiber heb je ook niets aan, want daar levert KPN niet over. Dat had u zelf al door. Je zult dus echt op zoek moeten naar een telefoonaansluiting. 

Wat is er leverbaar op uw adres volgens deze site?

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Jasperrt , de coax kabel die binnenkomt is van een kabel exploitant (zoals Ziggo). Ook met een Moca adapter kan je daar geen KPN signaal van maken. Voor zover ik weet levert KPN niet via de glasvezel van E-fiber.

Aangezien je een abonnement bij KPN hebt kunnen afsluiten en zelfs al het modem hebt ontvangen, moet er dus een KPN kabel je woning binnenkomen. Kennelijk niet in de meterkast, maar mogelijk ergens anders. Kan je één van de volgende aansluitingen vinden? Dit noemen we het IS/RA punt.

 

Reputatie 7
Badge +10

Hoop dat met verbinding via koper daar dan nog wel een redelijke snelheid van overblijft?
Kun je checken met de volgende website:   https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

(Ben eigenlijk wel benieuwd).

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Jasperrt, heb je het aansluitpunt inmiddels gevonden na de tips die hier zijn gedeeld? Zo nee,hoe oud is je woning ongeveer? Bij woningen die zijn gebouwd na 1980 is de KPN aansluiting standaard aangelegd in de meterkast. In de jaren 60/70 werden ze vaak ergens midden in de woonkamer geplaatst en bij nog oudere woningen werden ze door de buitenmuur heen geboord ergens aan de straatkant. 

Ik heb nog geen spoor kunnen ontdekken van het aansluitpunt, behalve de eerder genoemde punten. De woning is van '97 en de meterkast is vrijwel leeg, dus over het hoofd zien lijkt me onwaarschijnlijk. Volgens de website is er wel degelijk een KPN-aansluitpunt, dus ik ga bellen voor een monteur en laat hem het uitzoeken. In ieder geval bedankt voor de reacties en ik zal deze post naderhand updaten voor de geïnteresseerden. 

Reputatie 7
Badge +20

Heel verstandig, onze monteurs weten hier vast wel raad mee :slight_smile:

Top dat je een update gaat plaatsen als de monteur weer vertrokken is!

Reputatie 7
Badge +20

Is er al een monteur bij je langs geweest @Jasperrt? Ben wel benieuwd wat er gevonden is :slight_smile:

Hallo @Jasperrt , de coax kabel die binnenkomt is van een kabel exploitant (zoals Ziggo). Ook met een Moca adapter kan je daar geen KPN signaal van maken. Voor zover ik weet levert KPN niet via de glasvezel van E-fiber.

Aangezien je een abonnement bij KPN hebt kunnen afsluiten en zelfs al het modem hebt ontvangen, moet er dus een KPN kabel je woning binnenkomen. Kennelijk niet in de meterkast, maar mogelijk ergens anders. Kan je één van de volgende aansluitingen vinden? Dit noemen we het IS/RA punt.

 

 

Waar blijft de update?

@Laguna Ik zou er niet meer op rekenen na een jaar 🤔. Als u hetzelfde probleem heeft kunt u beter een nieuw topic starten.

Hi,

ik heb glasvezel nu laten installeren en heb het kastje in de meterkast. Inmiddels overgestapt naar kpn. Nu lukt alles ( modem aan sluiten en WiFi) alleen als ik de box 12 wil aansluiten op mijn tv, mis is ik de aansluiting in mijn woonkamer. Ik heb nl alleen een coax aansluiting. Hoe kan ik nu mijn tv aansluiten?

Badge +19

@D-D-K dan zal de coaxkabel vervangen moeten worden door een utp kabel.  Vaak lukt dat wel.

Reputatie 7
Badge +9

Hi,

ik heb glasvezel nu laten installeren en heb het kastje in de meterkast. Inmiddels overgestapt naar kpn. Nu lukt alles ( modem aan sluiten en WiFi) alleen als ik de box 12 wil aansluiten op mijn tv, mis is ik de aansluiting in mijn woonkamer. Ik heb nl alleen een coax aansluiting. Hoe kan ik nu mijn tv aansluiten?

Misschien is dit iets: Glasvezeloplossingen | devolo

Piet.

Badge +19

Nou @P.J.M. van der Vooren dat is wel het allerlaatste wat ik zou aanraden.  We zien er zo vaak problemen mee.

Reputatie 7
Badge +9

Nou @P.J.M. van der Vooren dat is wel het allerlaatste wat ik zou aanraden.  We zien er zo vaak problemen mee.

Volgens mij ben je in de war met de DVS’en van KPN en Devolo.

Dit is nieuw en iets heel anders, namelijk een verbinding vanaf het glasvezelpunt via een gewone telefoon- of coaxkabel naar een modem.

Piet.

Reputatie 7
Badge +10

Het is en blijft een surrogaatoplossing.  En daar moet je dan ook nog € 200,- voor betalen.
Voor iets wat zo simpel is te realiseren, tegen aanzienlijk lagere kosten.

Gewoon een goede UTP kabel aan de ene kant van de coaxkabel “vastmaken”, aan de andere kant de coaxkabel “eruit trekken”. Word daarmee meteen de UTP kabel door de leiding heengetrokken waar nu de coaxkabel zit.