Vraag

multiroom (mesh) wifi of kpn versterkers?

• 26 juli 2018
  • 14 reacties
  • 3801 keer bekeken

Ik lees veel verschillende verhalen over de nieuwe mesh multiroom wifi systemen. Veel lovende reacties maar ook mensen die zeggen dat het geldverspilling is en dat de kpn versterkers ook goed werken à €50 per stuk...

Wie kan hier meer licht op werpen?

Ik heb thuis veel staal in de betonnen plafonds, waardoor ik op 3 verdiepingen nu access points heb staan. Ik wil graag 1 netwerk, liefst met 1 netwerknaam, zodat de mobiele apparaten direct naadloos overschakelen en niet steeds op 1 streepje blijven hangen met de wifi van de andere verdieping.
Ik heb bedrade aansluitpunten op alle locaties.

vragen:
1. Werkt een mesh systeem (zoals tp deco M5 of de Google mesh) achter een experia V9 of V10? (moet er nog iets aan de instellingen worden gewijzigd, zoals de 'bridge mode' bij ziggo routers?)
2. Kan ik met bijvoorbeeld 3 bedrade kpn versterkers wel door het huis lopen waarbij de telefoon direct overschakelt naar het sterkste signaal?
3. Hebben de kpn versterkers ook de extra functies zoals perental control? Dit is iets wat in ons gezin erg gewenst is, vooral door de ouders dan....;-)
4. Ik heb naast de experia box ook een switch en een NAS, kan ik dit ook in een mesh blijven gebruiken?
5. Iemand ervaringen met een TP deco M5 of andere MESH icm de experia box?

Alvast heel erg bedankt!
FP Tilburg

14 reacties

Reputatie 7
Een mesh systeem zal zeker achter een Experia Box werken, de vraag is echter of dit optimaal zal zijn.
Heb je op verschillende plaatsen in jouw woning ook televisie aansluitingen nodig, dan zullen deze rechtstreeks op de Experia Box aangesloten moeten worden, via een mesh systeem zal dat niet werken.
De KPN WiFi "versterkers" hebben geen roaming functionaliteit en dat betekent dat het eventjes duurt voordat een mobiel apparaat overschakelt naar het beste accesspoint. Wil je seamless roaming dan zit je al snel vast aan beduidend duurdere professionele wifi accesspoints. De vraag is of dat opweegt tegen het halve minuutje dat het omschakelen anders langer duurt.
De KPN WiFi "versterker" heeft geen functies als parental control.
Je kunt een NAS ook in combinatie met een mesh systeem gebruiken.
Zelf gebruik ik naast de V10 drie EDIMAX CAP1200 accesspoints en één KPN WiFi "versterker".
Dank WJB!
Die seamless roaming vind ik wel heel belangrijk, omdat ik vaak 'even' naar boven of beneden loop terwijl ik actief wifi gebruik...
Het is me niet helemaal duidelijk of zo'n mesh systeem die 'seamless roaming' biedt. weet jij dat?
Televisie is geen probleem want ik heb naar alle kamers dubbel UTP's gelegd.
Reputatie 7
Als jij naar alle kamers dubbel UTP hebt gelegd, dan zou ik persoonlijk nooit kiezen voor een mesh systeem. Ik zou dan altijd gaan voor wifi accesspoints.
Als seamless roaming echt een hot issue voor je is, kies dan voor accesspoints die dat ondersteunen zoals bijvoorbeeld de EDIMAX PRO serie en de Ubiquiti UAP-AC-LR.
Je probleem is heel herkenbaar. In onze woning (3 verdiepingen / beton) ook steeds gedoe met een wifi-netwerk dat niet overal in huis goed werkt. In het verleden van alles en nog wat geprobeerd met repeaters en extra access points, maar dat werkte nooit lekker. Ik kreeg het wel werkend, maar vrouw en kinderen mopperden teveel.

Tijdje geleden een TP-Link Deco M5 Mesh systeem aangeschaft. Vond ik best een hoop geld, maar aan de andere kant één van de goedkoopste mesh-systemen die nu leverbaar zijn. De echte computernerds zijn niet heel enthousiast over dit systeem, maar het is vooral ontworpen om zonder gedoe in een huis een dekkend wifi-systeem te creëren, waarbij apparaten automatisch (zonder dat je er iets van merkt) schakelen tussen de verschillende stations van het mesh-netwerk,.

Ik ben er erg tevreden en erg enthousiast over. Installeren was een fluitje van een cent en het werkt gewoon goed,. Op elke plek in huis is nu een goed wifi-signaal, snelheid is goed en je merkt als gebruikers niets van overschakelen.

Mijn mesh-systeem is aangesloten op een Experiabox V10, gewoon op een vrije lan-poort. Ik kan mij niet herinneren dat ik iets aan de instellingen op de Experiabox moest veranderen, behalve dan dat ik de wifi van de Experiabox uitgeschakeld heb.

Telefoons, tablets enzovoort schakelen idd automatisch over, je merkt daar niets van.

M.b.t. de switch of NAS zou je wellicht tegen een probleem aan kunnen lopen. De Deco creëert een eigen reeks IP-adressen, de Experiabox doet dat ook met een iets andere reeks. Waar ik nu wel tegenaan loop dat is de apparatuur die bedraad aangesloten is op de Experiabox (computers via bedraad LAN bijvoorbeeld, of een NAS) en de apparatuur die via de mes werken elkaar nog niet zien. Dus ik kan op dit moment met bijvoorbeeld een tablet niet de NAS benaderen. Dat is misschien oplosbaar, maar ik ben daar nog niet actief mee bezig geweest.

Succes!
@wiend. Dank voor je reactie.
Dat is nou precies wat ik zou willen. Een gemakkelijk en goed werkend thuisnetwerk. No-nonsense.

Het probleem wat jij schetst met de andere apparaten op de experiabox heb ik ook.
Hoeveel aansluitingen zitten er op het basisstation van de deco M5? Misschien kun je ze daarachter zetten. Ik heb zelf ook een printer, nas, sonos en playstation in het netwerk. Ik weet miet hoe ik die allemaal ga aansluiten zodanig dat ze elkaar nog ‘zien’.
Denk je dat er een switch op de deco M5 kan worden aangesloten?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Reputatie 7
Badge +30
Ik denk dat je t beste de bekabelde aansluitingen kan gebruiken voor de bekabelde apparaten. Daar kan je dan eventueel de Deco op aansluiten eventueel via een switch mocht je meer dan 2 aansluitingen nodig hebben.
Als je de Deco's in AP modus gebruikt moeten alle apparaten elkaar nog steeds kunnen zien.

Verder zou je op de deco een switch moeten kunnen aansluiten. TV wordt dan misschien wat lastig (zeker in router modus).
Reputatie 7
De KPN WiFi "versterkers" hebben geen roaming functionaliteit en dat betekent dat het eventjes duurt voordat een mobiel apparaat overschakelt naar het beste accesspoint. In de praktijk (zoals ik 'm ken) zal dit niet altijd een probleem zijn. Ik heb een V10 in de meterkast en een WiFi Versterker (AP) op de tweede verdieping maar ondervind nooit onderbrekingen, ook niet als ik via een tablet streaming radio luister. Ik wil dus niet zeggen dat goede roaming nooit nodig is, alleen dat je er in een aantal gevallen niet zoveel behoefte aan hebt.
Je kunt ook De wifiversterkers hetzelfde SSID geven en ze allemaal op een ander kanaal zetten. Werkt vaak ook prima. Pakt de apparatuur in iedergeval steeds het meest sterke kanaal. Kanaal wel zodanig kiezen dat deze niet stoort met die van de buren. Kun je vrij snel zien met bijvoorbeeld tool van kon zelf. Succes
Ik heb de 2 wifiversterks van Kpn...deze zijn toch nog te weinig voor de complete woning.

Kan de experiabox v10 ook wifi uit blijven zenden? Of wordt die ten alle tijden uitgeschakeld door de WiFi versterkers van Kpn??
Ik heb de 2 wifiversterks van Kpn...deze zijn toch nog te weinig voor de complete woning.

Kan de experiabox v10 ook wifi uit blijven zenden? Of wordt die ten alle tijden uitgeschakeld door de WiFi versterkers van Kpn??

Wel even benadrukken het zijn geen letterlijke versterkers het eigenlijke zend vermogen wordt niet sterker. Je krijgt meer toegangspunten en daarmee elkaar overlappende bereiken. Letterlijk zijn het eerder hulpzenders hoewel dat dan weer meer op gaat voor repeaters.

Alleen als je de functie waar ze voor zijn bedoeld uitschakeld kan de Experia aanblijven anders gaat het niet lukken.
Reputatie 7

Heb je de witte KPN WiFi "versterkers" of de zwarte Experia WiFi's?
Met de KPN WiFi "versterkers" zal de wifi op jouw V10 aan blijven staan terwijl deze i.c.m. de Experia WiFi's uit gezet wordt.

Heb je de witte KPN WiFi "versterkers" of de zwarte Experia WiFi's?
Met de KPN WiFi "versterkers" zal de wifi op jouw V10 aan blijven staan terwijl deze i.c.m. de Experia WiFi's uit gezet wordt.

Als je wil dat Wifi op de Experiabox aanblijft wanneer je de Wifi Access Points koppelt zul je bij KPN moeten melden dat je de Experiabox v10A wilt hebben. Dit is de enige Experiabox die deze optie ondersteunt.
De Wifi Access Points zijn bedraad en hebben alleen 5Ghz signaal. De Experiabox heeft 2.4Ghz en 5Ghz.
Ik heb van de KPN monteur vernomen dat binnen enkele maanden er een software update komt op Experiabox v10A die Seamless Roaming ondersteuning activeert. Hoe seamless dat gaat zijn....
Reputatie 7
De WiFi Experia's die ik heb (daar gaat dit over toch) hebben zowel 2,4 als 5 GHz.
Ik heb een Experia V10 ZXHN H369A. Deze staat in de woonkamer. Via de WLAN poorten lopen er drie UTP kabels naar zolder voor bedrade computers. Op zolder is het WIFI signaal echter zwak. Ik wil smart roaming door het huis.

Mijn idee is om op zolder een bekabelde MESH range extender te plaatsen. De triband EX7700 van Netgear. Door op zolder 1 van de 3 huidige UTP kabels te pakken, die in extender te pluggen en de betreffende computer weer in de extender te pluggen. Vraag 1: Klinkt dit logisch?

Vraag 2: Blijft het WIFI signaal van de Experia beneden wel intact? (Want beneden heb ik goed signaal).

Reageer