Beantwoord

NAS aansluiten op vrije ethernet poort van SuperWiFi punt 2?

  • 8 February 2023
  • 12 reacties
  • 278 keer bekeken

Als je 2 SuperWiFi punten hebt geinstalleerd, 1 bij het Modem/Router (Experiabox V10) naast de glasvezel aansluiting in de meterkast en de 2e elders in huis conform procedure, kan je dan op de vrije ethernet poort van de 2e een NAS, die geen WiFi optie heeft maar alleen een ethernet kabel aansluiting, aansluiten.

 

GJ

icon

Beste antwoord door wjb 8 February 2023, 23:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Badge +19

Dat kan maar er gaat best wat snelheid verloren. 

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik die NAS bekabeld (via een switch) aansluiten op de Experia Box.

De NAS is nu ook bekabeld aangesloten op het modem, maar beiden, modem, NAS, en de PC, staan op de eerste verdieping, het modem staat niet in de meterkast.

Ik ga echter glasvezel krijgen waardoor het modem naar de meterkast moet. En ik wil geen gaten boren om kabels te trekken. Dat wordt een nogal omslachtige route.

Maar misschien is het gebruik van 2 TP-Link Powerline WiFi-Extenders, 1 naast het modem in de meterkast en 1 boven voor de PC en NAS, een betere oplossing? Dan gaat het signaal via electra in dezelfde groep.

 

GJ

Reputatie 7

Zelfs dan zou ik de NAS wellicht naar de meterkast verplaatsen.

Als je nog elektriciteitsbuizen hebt met telefoonkabels, denk er dan eens over om die te vervangen door netwerkkabels.

Nou, mijn meterkast heeft niet echt het gewenste milieu voor een NAS.

En vrije buizen voor netwerk kabels heb ik niet.

Reputatie 7

En vrije buizen voor netwerk kabels heb ik niet.

En buizen waar nu een telefoonkabel doorheen loopt?

Mijn telefoon aansluiting in de meterkast is nog een ouderwets (dik) isra punt. Daarvan loopt 1 kabel naar een telefoon stopcontact in de woonkamer. Daar heb ik een DSL splitter zitten die het telefoon signaal via een DSL kabel van ca. 20 meter achter de plinten via andere ruimtes naar het modem boven brengt waar alle apparatuur bekabeld aangesloten (desktop PC, NAS, etc.) staat.

Reputatie 7

Mijn telefoon aansluiting in de meterkast is nog een ouderwets (dik) isra punt. Daarvan loopt 1 kabel naar een telefoon stopcontact in de woonkamer. 

Loopt die door een elektriciteitsbuis?

Die loopt door een buis onder de vloer (begane grond) door, een paar meter, maar houdt op in de woonkamer. Daar is de DSL splitter.

Reputatie 7

Die loopt door een buis onder de vloer (begane grond) door, een paar meter, maar houdt op in de woonkamer. Daar is de DSL splitter.

Die DSL splitter is nergens voor nodig, die kan in de vuilnisbak.

Vervang die telefoonkabel door een netwerkkabel. Daarmee zou je de Experia Box in de woonkamer kunnen plaatsen en daar de NAS op kunnen aansluiten.

Je kunt ook de Experia Box in de meterkast laten staan en een switch in de woonkamer met daarop de NAS.

Dat kan, heb ik ook aan zitten denken. En dan de PC en andere apparatuur boven met 2 TP-Link Powerline WiFi-Extenders of met 2 Super WiFi punten vanaf het modem in de woonkamer.

 

Maar het is nog niet zover, ik heb de melding gekregen dat KPN glasvezel gaat aanleggen, weet nog niet precies wanneer. Ik ben me aan het voorbereiden.

Reputatie 7

Dat kan, heb ik ook aan zitten denken. En dan de PC en andere apparatuur boven met 2 TP-Link Powerline WiFi-Extenders of met 2 Super WiFi punten vanaf het modem in de woonkamer.

Mijn advies: Gebruik geen powerline adapters, die kunnen veel last van storingen hebben door interferentie op het lichtnet.