Beantwoord

NAS server onvindbaar

• 12 augustus 2018
  • 6 reacties
  • 323 keer bekeken

Ik heb via fora's al naar oplossingen gezocht, maar ik krijg het niet voor elkaar.
PC met windows 10. NAS is Synology 215+ en modem is ZTE type H369A van KPN (standaard).

In het modem heb ik op basis van de volgende tips het volgende al aangepast:
Vast IP adres bij DHCP binding op aan gezet. IP modus staat op DHCP.

Bij DHCP server staat wel de range van (eindigend op) . 2 . 1 tot . 2 . 200

Bij DHCO binding staat bij Bind2 het IP-adres en MAC van de server ingevuld.
IP-adres is . 2 . 11

Ik heb de range al een keer aangepast naar . 2 . 100 en het IP-adres van de NAS op . 2 . 111 gezet, zodat er geen conflict is met de range.

Ik heb vast en zeker een vinkje verkeerd, maar ik kom er zelf niet uit.
icon

Beste antwoord door Norelli 20 augustus 2018, 15:05

Beste wjb,

Het is volgens mij gelukt om een vast IP adres in te stellen voor de NAS.
na opstarten modem en NAS heb ik al meer dan een dag toegang. Het probleem lijkt opgelost.

Groet,

René
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum Norelli! Het probleem is dan dat je de Synology niet kunt bereiken op 192.168.2.11? Heb je nadat je het IP-adres hebt ingesteld de Synology (of Experiabox) opnieuw opgestart? Of even de internetkabel er uit en in. Dan wordt het nieuwe IP-adres pas toegepast.
Beste Joran,

Dank voor je reactie!
Ik heb het volgende al geprobeerd:
Modem reset en daarna NAS opnieuw opstarten. Inloggen via pc ging goed, daarna was de verbinding al weer weg.
NAS via 2e LAN-poort aangesloten. Dan is IP .2.75.
Werkte ook even, maar daarna was de verbinding weer foetsie.
NAS rechtstreeks aangesloten op laptop. Toen kon ik er wel in, maar dat is niet de blijvende oplossing,
Find.synology ook gedraaid, maar geen NAS zichtbaar.
IP adres handmatig in IE ingevoerd, maar dat gaf ook geen resultaat.

René
Reputatie 7
Onderstaand zie je de instellingen van mijn Synology NAS waardoor deze op IP adres 192.168.2.240 te benaderen is.

Overigens loopt de DHCP range bij mij van 1 tot 245.
Beste Wjb,

Je plaatje was ik al eens bij een ander draadje tegen gekomen.
Alles heb ik hetzelfde, alleen eindigt mijn IP op .11 en is de range tot 200.
Ergens anders heb ik gelezen dat het IP van je NAS buiten de range moet liggen ivm conflicten.
Alleen weet ik niet of dat juist is en welke handelingen ik moet doen.
Kan ik in het modem zomaar de NAS zoals bij jou een IP .211 geven zodat het buiten de range ligt?
Reputatie 7
Ik neem aan dat je het IP adres via DHCP laat bepalen en dat betekent per definitie dat het IP adres binnen de DHCP range zal liggen. Alleen als je een IP adres vast instelt op een apparaat zelf moet deze buiten de DHCP range liggen.
Met de DHCP binding op de Experia Box bepaal je dan het IP adres.
Als jij die DHCP binding zou instellen op bijvoorbeeld .200 en de NAS herstart, dan zal deze dat IP adres hebben.
Beste wjb,

Het is volgens mij gelukt om een vast IP adres in te stellen voor de NAS.
na opstarten modem en NAS heb ik al meer dan een dag toegang. Het probleem lijkt opgelost.

Groet,

René

Reageer