Beantwoord

NAT loopback

  • 17 March 2020
  • 68 reacties
  • 1246 keer bekeken

Hallo,

Onlangs ben ik (ongevraagd) overgezet van Telfort naar KPN maar nu kan ik mijn NAS niet meer lokaal benaderen dmv een extern adres. Ik heb contact gehad met de fabrikant van de NAS en die geeft aan dat dit te maken heeft met NAT loopback van mijn Experiabox VGV7519.

Dit zegt mij niets maar het heeft al jaren probleemloos gewerkt maar sinds de omzetting niet meer.

Ik heb gezocht maar kan nergens een dergelijke instelling vinden op deze router, ik lees wel veel problemen van andere gebruikers die voor dit probleem een V10 hebben ontvangen.

icon

Beste antwoord door BennoZ 11 June 2020, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

68 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @BennoZ, welkom! Wij hebben alleen je mobiele abonnement overgezet naar KPN. Je vaste diensten zijn nog gewoon bij Telfort. Daar is dus niets aan veranderd. Voor wat betreft je eigenlijke probleem: wellicht kan @wjb hier iets over zeggen?

Reputatie 7

Kan jij jouw NAS wel bereiken vanaf een telefoon via 4G of vanaf een netwerk elders?

Excuses voor mijn late reactie, ik zit nog steeds met dit probleem maar heb nooit een melding gehad dat er op dit topic is gereageerd.

@wjb Via de telefoon en 4G werkt dit prima, maar is enorm omslachtig. Daarnaast heeft het altijd gewerkt.

Ik heb contact gehad met Synology en zij geven aan dat ik iets met ‘loopback’ moet doen maar ten eerste weet ik niet hoe en wat en ten tweede is er aan mijn configuratie niets veranderd.

 

@Marcia_ Maar kan het niet zijn dat jullie één of andere update hebben gedraaid waardoor het ineens niet meer werkt?

Reputatie 7

Aangezien het via 4G wel werkt betekent dat dat de port-forwardings in ieder geval correct ingesteld staan en dat het inderdaad de NAT-loopback functionaliteit moet zijn die hier roet in het eten gooit. Ik dacht dat dat ooit opgelost was op de V8, maar blijkbaar niet op de Telfort variant.

Ik hoop dat Telfort bereid is jouw Experia Box te vervangen.

Maar dat is toch raar? Het heeft al jaren goed gewerkt en na de (ongevraagde)omzetting naar KPN ineens niet meer.

Reputatie 7

Maar dat is toch raar? Het heeft al jaren goed gewerkt en na de (ongevraagde)omzetting naar KPN ineens niet meer.

Welke omzetting naar KPN?

Jouw vaste Internet aansluiting is gewoon nog een Telfort aansluiting of heb je zelf jouw abonnement voor de vaste Internet aansluiting gewijzigd naar een KPN Hussel abonnement.

Nee ik heb zelf niets gewijzigd maar Telfort is automatisch en ongevraagd overgegaan naar KPN en sindsdien heb ik problemen, niet alleen hiermee maar ook met mobiel.

Ik schrijf bewust ongevraagd want altijd als er iets wordt overgezet zijn er problemen helaas.

Reputatie 7

Nee ik heb zelf niets gewijzigd maar Telfort is automatisch en ongevraagd overgegaan naar KPN en sindsdien heb ik problemen, niet alleen hiermee maar ook met mobiel.

Ik schrijf bewust ongevraagd want altijd als er iets wordt overgezet zijn er problemen helaas.

Dat is niet waar, er is, als ik @Marcia_ mag geloven, nog helemaal niets veranderd t.a.v. jouw vaste Internet aansluiting.

Ja dat wordt gezegd maar ten eerste is de overgang van twee mobiele telefoons totaal niet vlekkeloos verlopen; ik moet ineens meer betalen dan mijn partner en kan praten als brugman, terwijl we EXACT hetzelfde abonnement hebben (maar dat is een andere discussie, puur om aan te geven dat een omzetting heel vaak problemen geeft die volledig worden ontkend).

Ten tweede, wat ik al eerder schreef heeft dit jaren gewerkt. Er is NIETS veranderd bij ons. Alleen werkt het ineens niet meer sinds de overgang. Ik vermoed dus dat er een of andere update o.i.d. gedraaid is waardoor ik met dit probleem zit en wat ik graag zou willen hebben opgelost, maar geen idee hoe ik dat kan doen, KPN biedt in ieder geval geen hulp tot nog toe, en Telfort wijst naar KPN….

Reputatie 7

Als jij inlogt op jouw Experia Box is de geselecteerde tab dan rood of blauw?

En wat is de versie van de firmware die op jouw V8 staat?

Reputatie 7
Badge +24

Je zou eens op het forum van Telfort kunnen informeren. Misschien zitten daar meer mensen die ook gebruik maken van de nat loopback. En kunnen bevestigen dat het inderdaad niet meer werkt.

Als jij inlogt op jouw Experia Box is de geselecteerde tab dan rood of blauw?

En wat is de versie van de firmware die op jouw V8 staat?

De tabbladen zijn grijs en de geselecteerde is blauw.

Runtime Code Version:  02.00.138v2W4 (16.08.2017-11:19:43)

Boot Code Version:  v3.00.06c

Hardware Version:  R02

Type is VGV7519

Reputatie 7

Dan is dat, zoals @Marcia_ ook al aangaf, "gewoon" nog een Telfort aansluiting.

Wat dan de oorzaak is dat de NAT loopback ineens niet meer werkt kan ik je niet vertellen.

Er is in ieder geval geen nieuwe firmware geïnstalleerd.

Wel kan het zijn dat de configuratie van jouw V8 vanuit centraal aangepast is waarmee de mogelijkheid van de NAT loopback uit gezet is.

Ik hoop dat @Marcia_ dat bij haar telfort collega's kan navragen.

Je zou eens op het forum van Telfort kunnen informeren. Misschien zitten daar meer mensen die ook gebruik maken van de nat loopback. En kunnen bevestigen dat het inderdaad niet meer werkt.

Had ik eerder al gedaan en daar staan dergelijke antwoorden van drie jaar oud:

“Inmiddels reactie van Telfort (op een email): NAT loopback wordt niet ondersteund, kans is gering dat dit nog wordt ondersteund in een upgrade.”

Dus Telfort zegt dat NAT loopback niet wordt ondersteund terwijl het al jaren goed heeft gewerkt. Kortom daar heb ik weinig aan helaas.

Wel kan het zijn dat de configuratie van jouw V8 vanuit centraal aangepast is waarmee de mogelijkheid van de NAT loopback uit gezet is.

Ik hoop dat @Marcia_ dat bij haar telfort collega's kan navragen.

Maar waarom wordt zoiets dan ongevraagd gedaan????

Reputatie 7
Badge +24

Je zou eens op het forum van Telfort kunnen informeren. Misschien zitten daar meer mensen die ook gebruik maken van de nat loopback. En kunnen bevestigen dat het inderdaad niet meer werkt.

Had ik eerder al gedaan en daar staan dergelijke antwoorden van drie jaar oud:

“Inmiddels reactie van Telfort (op een email): NAT loopback wordt niet ondersteund, kans is gering dat dit nog wordt ondersteund in een upgrade.”

Dus Telfort zegt dat NAT loopback niet wordt ondersteund terwijl het al jaren goed heeft gewerkt. Kortom daar heb ik weinig aan helaas.

Dat iets werkt wil nog niet zeggen dat het ondersteund word 😉

Dat iets werkt wil nog niet zeggen dat het ondersteund word 😉

Nou daar heb ik wat aan….

Reputatie 7

Een provider die een (modem)router levert die geen NAT loopback ondersteunt heeft niet begrepen hoe netwerken werken en begrijpt niet welke ellende het ontbreken van NAT loopback functionaliteit met zich meebrengt. Het is natuurlijk van de zotte dat je buitenshuis jouw NAS, beveiligingscamera of "slimme" thermostaat gewoon op hun URL kunt benaderen terwijl je via de wifi thuis het lokale IP adres van dat apparaat moet gebruiken. En dat is dus wat het ontbreken van NAT loopback teweeg brengt. :rage:

Een router zonder NAT loopback is wat mij betreft een kreupele router die nodig naar de dokter moet. Overigens ondersteunt de Telfort variant van de V10 wel NAT loopback en dat is ook hoe het hoort.

 

Op veel routers is het een kwestie van een vinkje plaatsen om NAT loopback aan te zetten.

Zo heeft mijn EdgeRouter de onderstaande functionaliteit.

Op jouw V8 is dat vinkje waarschijnlijk ook aanwezig maar is die alleen niet zichtbaar.

Maar het vreemde is dat het altijd feilloos heeft gewerkt, en nu dus niet meer... 

Reputatie 7

Maar het vreemde is dat het altijd feilloos heeft gewerkt, en nu dus niet meer... 

En dus is dat vinkje waarschijnlijk recent uit gezet door een update van de configuratie.

Je kunt ook kijken of dit een bugje is veroorzaakt door corrupt geheugen.

Je zou dan de V8 eens opnieuw op moeten starten en als dat ook geen soelaas biedt eens een factory reset moeten geven. Dat laatse is natuurlijk heel vervelend omdat daarmee ook alle instellingen verloren gaan. En succes is ook dan helaas niet verzekerd.

Maar het vreemde is dat het altijd feilloos heeft gewerkt, en nu dus niet meer... 

En dus is dat vinkje waarschijnlijk recent uit gezet door een update van de configuratie.

Je kunt ook kijken of dit een bugje is veroorzaakt door corrupt geheugen.

Je zou dan de V8 eens opnieuw op moeten starten en als dat ook geen soelaas biedt eens een factory reset moeten geven. Dat laatste is natuurlijk heel vervelend omdat daarmee ook alle instellingen verloren gaan. En succes is ook dan helaas niet verzekerd.

Hallo @wjb , is er bij de V8 geen mogelijkheid om de instellingen op te slaan en na een fabrieksreset weer in te lezen?

 

Maar het vreemde is dat het altijd feilloos heeft gewerkt, en nu dus niet meer... 

En dus is dat vinkje waarschijnlijk recent uit gezet door een update van de configuratie.

Je kunt ook kijken of dit een bugje is veroorzaakt door corrupt geheugen.

Je zou dan de V8 eens opnieuw op moeten starten en als dat ook geen soelaas biedt eens een factory reset moeten geven. Dat laatse is natuurlijk heel vervelend omdat daarmee ook alle instellingen verloren gaan. En succes is ook dan helaas niet verzekerd.

Uiteraard heb ik al lang diverse resets e.d. uitgevoerd, maar dat maakt niets uit, vandaar dat ik het probleem ten einde raad hier heb voorgelegd.

Reputatie 7

Hallo @wjb , is er bij de V8 geen mogelijkheid om de instellingen op te slaan en na een fabrieksreset weer in te lezen?

Op de KPN variant in ieder geval niet.

De backup functionaliteit is lang geleden van de Experia Boxen verwijderd omdat ook de SIP login gegevens in die backup opgeslagen werden en daarmee dus in "verkeerde" handen zouden kunnen vallen.

Hallo @wjb , is er bij de V8 geen mogelijkheid om de instellingen op te slaan en na een fabrieksreset weer in te lezen?

Op de KPN variant in ieder geval niet.

De backup functionaliteit is lang geleden van de Experia Boxen verwijderd omdat ook de SIP login gegevens in die backup opgeslagen werden.

oké, duidelijk.

Reputatie 7

Uiteraard heb ik al lang diverse resets e.d. uitgevoerd, maar dat maakt niets uit, vandaar dat ik het probleem ten einde raad hier heb voorgelegd.

Dat zit er maar één ding op en dat is de hulptroepen inroepen.

@Marcia_, kan jij hier iets in betekenen want NAT loopback is, zoals eerder al aangegeven, wat mij betreft essentiële functionaliteit.

Kan de het "NAT loopback vinkje" naar de V8 van @BennoZ gepusht worden?

Zo nee, kan die Telfort V8 omgeruild worden voor een Telfort V10?