Beantwoord

NAT looping werkt niet meer na overgang van Telfort naar KPN

  • 18 October 2020
  • 58 reacties
  • 637 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

58 reacties

Reputatie 7

Ik hoef nergens poortnummers achter te zetten.

Ik uiteraard ook niet.

 

Reputatie 1

Dag, Inderdaad heb ik poort 80 verwezen naar 5001. 

Mijn bedoeling was om zo ook te voldoen aan het gebruik van let's crypt certificaat die via poort 80 vernieuwd. 

Ben inderdaad geen netwerk goeroe, maar dacht dat ik het zo netjes had aangepakt. Het werkte iig naar behoren. Dat ik deze discussie weer open maak heeft er meer mee te maken dat dit voorheen werkte, intern en extern, en nu niet meer. 

Misschien is het niet volgend de boekjes, maar ik snap niet waarom dit eerst wel en nu kiet meer werkt. Terwijl via nat looping. Deze poort 80 ook intern moet door lussen naar 5001. Maar dat gebeurt niet meer. 

 

Maar om het netter in te stellen. Kan ik beter poort 5001 - 5001 maken en 80 - 80 (voor het certificaat)?

Reputatie 7

Maar om het netter in te stellen. Kan ik beter poort 5001 - 5001 maken en 80 - 80 (voor het certificaat)?

Voor het vernieuwen van het Let's Encrypt certificaat zal je TCP poort 80 gewoon naar één op één moeten forwarden.

Het advies van Synology is om niet de standaard poorten voor DSM (5000 en 5001) te gebruiken maar daar andere poortnummers voor te kiezen. Ik ben het daar volledig mee eens.

Reputatie 7
Badge +24

Ik hoef nergens poortnummers achter te zetten.

Ik uiteraard ook niet.

 

Ergens zal je die 7081 en die 7082 in moeten stellen lijkt mij. 

Reputatie 7

Ik hoef nergens poortnummers achter te zetten.

Ik uiteraard ook niet.

 

Ergens zal je die 7081 en die 7082 in moeten stellen lijkt mij. 

Klopt en of ik daar nu éénmalig poort 80 moet invullen of poort 7081 maakt natuurlijk niet zoveel uit. En poort 80 zal het sowieso niet kunnen zijn want die verwijst al naar mijn webserver waar onder andere mijn Synology Wake On LAN Gateway te downloaden is en de configuratiescripts voor de EdgeRouter opgehaald kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +24

Ik hoef nergens poortnummers achter te zetten.

Ik uiteraard ook niet.

 

Ergens zal je die 7081 en die 7082 in moeten stellen lijkt mij. 

Klopt en of ik daar nu éénmalig poort 80 moet invullen of poort 7081 maakt natuurlijk niet zoveel uit.

Poort 80 zal je niet hoeven te specificeren lijkt mij. Dat zal er al standaard staan lijkt me.

En poort 80 zal het sowieso niet kunnen zijn want die verwijst al naar mijn webserver ...

Ja... dat is precies mijn punt. Dat komt omdat je meerdere apparaten op de WAN beschikbaar wilt maken. Ik heb maar 1 poort open staan: VPN. Verder niets. Via VPN heb je vervolgens toegang tot alle apparaten met gewoon hun standaard poorten.

Reputatie 7

Ik hoef nergens poortnummers achter te zetten.

Ik uiteraard ook niet.

 

Ergens zal je die 7081 en die 7082 in moeten stellen lijkt mij. 

Klopt en of ik daar nu éénmalig poort 80 moet invullen of poort 7081 maakt natuurlijk niet zoveel uit.

Poort 80 zal je niet hoeven te specificeren lijkt mij. Dat zal er al standaard staan lijkt me.

En poort 80 zal het sowieso niet kunnen zijn want die verwijst al naar mijn webserver ...

Ja... dat is precies mijn punt. Dat komt omdat je meerdere apparaten op de WAN beschikbaar wilt maken. Ik heb maar 1 poort open staan: VPN. Verder niets. Via VPN heb je vervolgens toegang tot alle apparaten met gewoon hun standaard poorten.

Een VPN verbinding is echt niet nodig voor dit soort toepassingen. Ik moet er niet aan denken om telkens eerst een VPN verbinding op te moeten zetten om even wat bewakingsbeelden te bekijken, een bestandje op de Synology NAS te plaatsen of wat foto's te synchroniseren.

Reputatie 1

Yes, probleem opgelost. Standaard poort voor inlog inderdaad veranderd en nu netjes geforeward.

 

Alles werkt nu zowel intern als extern!

 

Thanks voor alle uitleg, veel geleerd :)