Beantwoord

NAT looping werkt niet meer na overgang van Telfort naar KPN

  • 18 October 2020
  • 58 reacties
  • 635 keer bekeken

Reputatie 1

Dag,

 

Ik weet dit is een oud forum. Maar nu automatisch overgestapt van Telfort naar KPN en nu werkt de NAT looping niet meer. Ik kan mijn server niet via het public adress bereiken van binnen mijn Netwerk.

 

 

Ik heb nog een experia V8 van Telfort als router.

 

Graag zie ik een oplossing?

 

Groet,

 

Thijs

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door wjb 18 October 2021, 12:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

58 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben ook over van Telfort naar KPN, maar ondervind geen problemen met NAT-loopback.
Tenminste niet met een Experia Box V8.

Alle “vorige” Telfort modem/routers even uitgeprobeerd. (In mijn geval met glasvezel account):

  • ZyXEL P-2812HNU-F1   →   geen probleem, NAT-loopback werkt
    (verder alle diensten:  internet  -  IPTV  -  VOIP)
  • Experia Box V8            →   geen probleem, NAT-loopback werkt
    (verder alle diensten:  internet  -  IPTV  -  VOIP)
  • Experia Box V10          →   geen probleem, NAT-loopback werkt
    (verder alle diensten:  internet  -  IPTV  -  VOIP)
  • Experia Box V10A       →   NAT-loopback geeft problemen (maar was eerder ook al zo)
    (verder alle diensten:  internet  -  IPTV  -  VOIP)

Dus alleen de V10A geeft problemen, maar niets nieuws, dat was al zo.
En dat model gebruik je niet. Dus zoek het even in iets anders.
Heb je mogelijk een ander WAN IP-adres gekregen?

Zet je apparatuur eens uit. Dan als eerste de modem/router weer inschakelen.
Daarna de rest wat erachter hangt in volgorde van aansluitingen en “diepte” in het netwerk.

Reputatie 1

Dag Babylonia,

 

Bedankt voor je reactie.

WAN IP blijkt hetzelfde.

Meerdere malen alle apparatuur uitgezet en opnieuw aangezet, met daarbij de experia box als eerste.

 

Helaas zonder resultaat.

Het werkt de eerste paar minuten, daarna niet meer.

Mijn fotos bijvoorbeeld worden in de eerste minuten na de herstart van de experia box netjes geupload naar mijn synology, na een aantal minuten stopt dit en kan ik mijn synology ook niet meer via het externe adres bereiken (natuurlijk wel binnen mijn lokaal netwerk).

 

KPN is er iets veranderd?

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Omdat je met een NAT loopback de interne connectie laat afhangen aan de betrouwbaarheid van een externe functie, zou het ook kunnen zitten in een minder optimale verbinding met internet?  Gebruik eens een ander kabeltje met je ISRA-punt (of glasvezelaansluiting).

Gebruik je ook een domeinnaam voor je WAN-aansluiting of een DDNS domein via de services van Synology?  Zou het ook kunnen afhangen aan storingen bij de Synology server zelf, en betrouwbaarheid van DNS-servers.  Gebruik eens andere DNS-servers (1.1.1.1 - 8.8.8.8).

Het kan ook gewoon het “opraken” van de Experia Box V8 zijn.
Daar kwamen de laatste tijd op het forum bij Telfort regelmatig berichten van voorbij.

Reputatie 1

Dag,

 

Lijkt me vreemd dat de verbinding niet optimaal werkt. Voor de goede orde, het heeft eerst vlekkenloos ( in dezelfde setup) gewerkt. Maar kan altijd een andere kabel proberen.

 

Ik gebruik de synolgy.me service

In de router DNS servers verander in 1.1.1.1 en 8.8.8.8 zonder resiltaat.

 

Mmmm boxje opraken, dat is denk ik niet iets wat ik zo kan zien of wel?

Reputatie 7
Badge +10

Ik gebruik de synolgy.me service

Ben je dus afhankelijk van de vlekkeloze werking van die server.
Test eens simpel door werkelijk je eigen WAN IP-adres te gebruiken?

https://www.watismijnip.nl/

Als het dan wel goed gaat, weet je dat de Synology server op dit moment niet strak werkt.
Indien nog steeds hetzelfde probleem, zit het in een van die andere genoemde zaken die dan nog overblijven. Zo kun je steeds meer opties afstrepen.

Reputatie 1

Nou, dat is toch niet normaal.

 

Heb net de kabel tussen ISRA en router vervangen. Ook nog een kabel van router naar server gewisseld. Maar nu blijft hij al een half uur in de lucht.

Komt dat ISRA kabeltje zo kritisch? Had verwacht dat ik dan meerdere problemen had gehad.

Iig bedankt voor de tip!!

 

Laat je nog weten of het zo blijft.

Reputatie 7
Badge +10

Komt dat ISRA kabeltje zo kritisch?

Kritischer dan velen zich realiseren.

Afhankelijkheid van een goede verbinding laat zich bij toegepaste functies niet gelijkelijk verdelen. De ene functie is mogelijk kritischer, dan een andere en de mate van correctie.
Ofwel het effect op de ene functie zal zich eerder laten gelden, als bij een andere.

Reputatie 1

Helaas,

 

Deze morgen werkt het wederom niet. Ook rechtstreeks via WAN. Er ljikt toch echt niet goed te zijn.

Zeer vreemd dat het voor een bepaalde tijd wel werkt en daarna niet meer.

Misschien toch haperingen in de experia box zelf?

Reputatie 7
Badge +10

Het zou best kunnen dat de Experia Box V8 zelf begint af te takelen?
Eerder reeds aangehaald.

Toch vermoed ik dat KPN eerst nog alle andere opties wil uitsluiten.
(KPN is net zo terughoudend in omwisseling van modem/routers als Telfort).
Met name de connectie tussen ISRA-punt en modem/router is relevant.

Je hebt nu dan wel een nieuw kabeltje gebruikt, maar ISRA-punten zelf kunnen er ook nog slecht aan toe zijn, en de lengte van een bekabeling. Je zou de volgende informatie nog eens kunnen doornemen, nog vanuit het Telfort forum < HIER > en vervolg reacties.

Reputatie 1

Het zou best kunnen dat de Experia Box V8 zelf begint af te takelen?
Eerder reeds aangehaald.

Toch vermoed ik dat KPN eerst nog alle andere opties wil uitsluiten.
(KPN is net zo terughoudend in omwisseling van modem/routers als Telfort).
Met name de connectie tussen ISRA-punt en modem/router is relevant.

Je hebt nu dan wel een nieuw kabeltje gebruikt, maar ISRA-punten zelf kunnen er ook nog slecht aan toe zijn, en de lengte van een bekabeling. Je zou de volgende informatie nog eens kunnen doornemen, nog vanuit het Telfort forum < HIER > en vervolg reacties.

 

Opgelost.

 

Bedankt KPN voor het uitwisselen van mijn experia box v8. Dank Babylonia voor je adviezen. 

Nu met experia box v10 werkt alles weer naar behoren. Je had gelijk betreft aftakeling van de oude box.

 

Ik ben goed geholpen, bedankt.

 

Reputatie 7
Badge +10

Mooi dat het is opgelost met een Experia Box V10.  Succes.

Reputatie 1

Dag,

 

Helaas ben ik hier weer.

Op onverklaarbare wijze werkt de NAT looping niet meer.

 

Weet iemand of er dingen zijn veranderd in de experiabox 10? Moet ik instellingen veranderen?

Het heeft een hele poos perfect gewerkt.

 

Groet,

 

Thijs

Reputatie 7

Dat zou niet best zijn.

Hoe heb je dit geconstateerd?

Welke poort betreft het?

Via 4G lukt het nog wel om die service te bereiken?

Reputatie 1

Inderdaad, het werkt nog wel vanaf buiten op 4g.

 

Binnenshuis werkt hij na stroom eraf erop van de router heel ff, daarna kan ik geen verbinding meer maken.

 

Het heeft goed gewerkt.

Reputatie 1

Kpn, zouden jullie mij kunnen helpen 

Reputatie 7

Heel apart dat het na een herstart eventjes werkt en dan niet meer.

Dat doet je bijna denken dat de NAT loopback van de centrale beheeromgeving van KPN uit gezet wordt. Dat zou een zeer kwalijke zaak zijn want een router zonder NAT loopback is een kreupele router. 

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @ThijsP. Welkom op het KPN Forum. Wat vervelend dat de hairpin functie van je router het plotseling zo gebrekkig doet. Je geeft aan dat het een tijdje werkt na een herstart. Ik tast nog volledig in het duister waar dit van komt. Heb je ook al een harde reset geprobeerd? Verder ben ik benieuwd wat je allemaal hebt aangesloten op jouw ExperiaBox. 

Reputatie 1

Dag Vikash,

 

Harde reset uitgevoerd en nog steeds hetzelfde probleem.

Op de experia box zit mijn NAS aangesloten het wifi wordt verzorgd door een externe router.

 

Gebruik de hairpin functie om ook thuis fotos van onze mobiel met de NAS te syncen. Nu werkt dit alleen extern.

 

Wat ik nog niet heb geprobeerd, is om via de wifi van de experiabox te bekijken of het werkt, dit om uit te sluiten of de externe routers iets blokkeren.

Denk niet dat dit iets uitmaakt. Het rare is inderdaad dat als ik de router van/op stroom zet, het werkt voor half tot heel minuutje (fotos worden dan gesynced) en daarna kan ik wederom geen verbinding meer maken.

Een tijd terug werkte dit allemaal zonder problemen.

 

Groet,

 

Thijs

Reputatie 7
Badge +21

Wat ik nog niet heb geprobeerd, is om via de wifi van de experiabox te bekijken of het werkt, dit om uit te sluiten of de externe routers iets blokkeren.

 

Welke merk/typ externe router heb je aangeloten op jouw ExperiaBox? 

 

Ik wil je toch vragen om deze externe router (tijdelijk) uit jouw thuisnetwerk te verwijderen om te testen of het dan wel blijft werkt. Op deze manier kunnen we uitsluiten of het probleem wellicht wordt veroorzaakt door deze router. 

 

Reputatie 7

Hoe zijn die externe routers op jouw Experia Box aangesloten?

Ik neem aan dat de WAN poort van jouw externe router op een LAN poort van de Experia Box aangesloten is. Klopt dat?

Reputatie 1

Ik ga het proberen via WiFi van de experia box. 

 

Heb asus rt68u router. Zit niet via de wan poort maar via Lan. Dhcp gaat via experiabox. Router wordt gebruikt als soort van acces point. 

Reputatie 7

Heb asus rt68u router. Zit niet via de wan poort maar via Lan. Dhcp gaat via experiabox. Router wordt gebruikt als soort van acces point. 

Dus een LAN poort van jouw Asus is verbonden met een LAN poort van de Experia Box?

Dat is vragen om moeilijkheden. Ik ben daar vrij strikt in, LAN-LAN verbindingen tussen twee router zijn wat mij betreft uit den boze. Of je gebruikt een router als volwaardige router of je zet hem in bridge-mode waarbij de router nog steeds via zijn WAN port op het bovenliggend netwerk aangesloten wordt.

Reputatie 1

Yes LAN-LAN de router werkt als doorgeef luik. 

Dit werkt al jaren zonder problemen. De experiabox is de kapitein in het verhaal, ik noem het router, maar eigenlijk is het dus een wifi access point. 

 

Wat zou er dan verkeerd kunnen gaan in dese opstelling?

Reputatie 7

Yes LAN-LAN de router werkt als doorgeef luik. 

Dit werkt al jaren zonder problemen.

Toch is dit zeer onverstandig. Zet jouw Asus in "access point mode" en sluit de Asus met zijn WAN poort aan op een LAN poort van jouw Experia Box.

Reputatie 1

Dag,

 

Router staat nu in access point mode en werkt naar behoren. Echter wederom dat na paar seconde de vebinding wegvalt en ik niet met het externe adres op de server kan komen.

Idem voor de Wifi van de experiabox zelf.

 

Bij het uit aan zetten van wifi of bij de router of op de experiabox werkt het een tijdje, daarna kan ik geen verbinding meer maken.

 

Vind het zeer vreemd, dit heeft goed gewerkt. Ik ben nu weer terug bij af na de wissel van het experiabox.

Kan toch niet zo zijn, dat daar nou als iets mis mee is?