Beantwoord

NAT port forwarding probleem Experiabox v10A, regels overschreven door bug

• 20 augustus 2019
  • 5 reacties
  • 141 keer bekeken

Ik zet er gewoon nog maar eentje bij. Er staan meerdere vergelijkbare issues op het forum, maar de oplossingen bij geen enkele van deze lost mijn probleem langer dan een dag op. Ook hoop ik door het nogmaals aan te kaarten dat dit probleem mogelijk wordt opgepikt door KPN zelf.

Er zit een bug in de Experiabox v10A waardoor voor ingestelde port forwarding regels op een willekeurig moment het IP adres vervangen wordt voor het IP adres van mijn tv box. Na lang zoeken heb ik een tijdje terug een item gevonden op dit forum dat stelde dat dit inderdaad gebeurde, maar voor magische redenen gebeurde dit alleen voor de eerste 4 port forwarding regels. Oplossing: maak vier dummy regels aan (mijn tv-box heeft nu vier open porten vanaf buiten, niet wenselijk), en maak een vijfde aan met de daadwerkelijke ports die je wilt forwarden. Dit werkte tot voor kort prima, echter is laatst ook deze vijfde regel overschreven. Alle ingevoerde IP adressen worden veranderd naar het IP adres van mijn tv-box. Op tweakers heb ik een bericht gevonden van iemand die bekend is met het probleem en bij hem heeft vastgesteld dat inderdaad regels 1 t/m 4 worden overschreven, maar ook vanaf regel 10 en daarboven. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/57943142#57943142

Vergelijkbaar probleem:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/port-mappings-experiabox-v10a-verdwijnen-470210
Maar factory resets werken dus niet lang voor mij.

Ik zit dus met mijn handen in het haar. Voor mijn werk heb ik een nas thuis staan en ik moet een port open hebben om daar mee te kunnen communiceren (rsync).
De klantenservice heeft mij bijna letterlijk te verstaan gegeven dat de experiabox niet wordt ondersteund (?) en dat ze niet mijn technisch probleem zouden doorspelen naar de relevante afdeling. Want... ze ondersteunen geen andere apparaten of de instellingen die daar voor nodig zijn. (???) Zelden boos geworden op een persoon van een klanten service, deze persoon kreeg me bijna nuclear door onkunde.

Hard resets van de box geeft me een dag soelaas, dus de oplossing die het vaakst 'succesvol' wordt aangedragen bij vergelijkbare topics werkt niet voor mij.

Dus mijn vragen:
1) Weet iemand of er een update van de firmware komt waarbij dit probleem wordt aangepakt.
2) Waar ik deze bug eventueel kan indienen anders dan KPN klantenservice.
3) Weet iemand toevallig een hack om nat port forwarding blijvend werkend te krijgen op de experiabox v10a?
4) Om welke andere modem kan ik het beste vragen bij klanten service?

Waarbij ik graag een antwoord op vraag 3 en 4 zoek.

Ik heb een synology nas waar ik een statisch IP adres aan toewijs in de DHCP instellingen. In de NAT port forwarding instellingen gebruik ik dit IP adres.

Mijn bericht leest mogelijk gefrustreerd, mijn excuses hiervoor. Ik ben nog niet helemaal bekomen van mijn klantenservice ervaring...

Ik hoop dat iemand een oplossing of tenminste een lelijke workaround heeft voor dit probleem.
Alvast bedankt!

John
icon

Beste antwoord door Erwin_ 22 augustus 2019, 12:18

Hoi @John van Dam . Welkom op het forum.
Heel fijn dat je al uitgebreid op onderzoek bent geweest. Wel weer erg spijtig dat het niet wil lukken. Als ik het andere topic lees, is er bij de meeste van die gebruikers uiteindelijk een oplossing gevonden - meestal door trial en error - dat moet ik er wel bij zeggen. Ik snap dan ook niet waarom bij jou die portforwardings niet bewaard blijven.Ik ga er van uit dat je alle variaties die daar benoemd worden geprobeerd hebt?
Je stelt een aantal vragen die ik in dezelfde volgorde ga proberen te beantwoorden:

1) Weet iemand of er een update van de firmware komt waarbij dit probleem wordt aangepakt.
Er komt een nieuw firmware. Of deze bug gerepareerd wordt, kan ik niet zeggen. Hoe wrang het ook mag klinken, het aantal meldingen over deze bug is niet hoog. Het ontwikkelteam handelt bugs af op volgorde van impact (hoeveel mensen hebben er last van)en hoe makkelijk is iets te implementeren is. Eerlijk gezegd verwacht ik wel dat er een fix in zit, maar dat is nog nergens bevestigd.

Bij mij! Jouw feedback stuur ik regelrecht door naar het ontwikkelteam. Met name omdat bij jou de workaround blijkbaar niet werkt.

3) Weet iemand toevallig een hack om nat port forwarding blijvend werkend te krijgen op de experiabox v10a?
Los van wat er in het door jouzelf gelinkte topic beschreven en geprobeerd wordt, helaas niet.

Dat zal de klantenservice waarschijnlijk niet doen. Ik stuur je een privébericht.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hoi @John van Dam . Welkom op het forum.
Heel fijn dat je al uitgebreid op onderzoek bent geweest. Wel weer erg spijtig dat het niet wil lukken. Als ik het andere topic lees, is er bij de meeste van die gebruikers uiteindelijk een oplossing gevonden - meestal door trial en error - dat moet ik er wel bij zeggen. Ik snap dan ook niet waarom bij jou die portforwardings niet bewaard blijven.Ik ga er van uit dat je alle variaties die daar benoemd worden geprobeerd hebt?
Je stelt een aantal vragen die ik in dezelfde volgorde ga proberen te beantwoorden:

Er komt een nieuw firmware. Of deze bug gerepareerd wordt, kan ik niet zeggen. Hoe wrang het ook mag klinken, het aantal meldingen over deze bug is niet hoog. Het ontwikkelteam handelt bugs af op volgorde van impact (hoeveel mensen hebben er last van)en hoe makkelijk is iets te implementeren is. Eerlijk gezegd verwacht ik wel dat er een fix in zit, maar dat is nog nergens bevestigd.

Bij mij! Jouw feedback stuur ik regelrecht door naar het ontwikkelteam. Met name omdat bij jou de workaround blijkbaar niet werkt.

Los van wat er in het door jouzelf gelinkte topic beschreven en geprobeerd wordt, helaas niet.

Dat zal de klantenservice waarschijnlijk niet doen. Ik stuur je een privébericht.
Reputatie 7
Badge +20
Voor ik het vergeet. Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven?
@Erwin_ heel erg bedankt voor het meedenken! Hopelijk wordt de bug inderdaad meegenomen in de eerstvolgende fix. Bedankt ook voor het doorzetten naar de ontwikkelaars!

Zojuist tegen hetzelfde issue aangelopen. Heb jij toevallig een eigen AP of een Virtuele machine in je netwerk draaien?

Zojuist was dit de oplossing namelijk voor mij:

- Uitschakelen eigen AP
 - Uitschakelen VMware server
Hiermee staan alle Virtuele MAC adressen niet meer in het netwerk.

Hierna modem reset gegeven. Forwards ingesteld en deze blijven nu staan zoals ik ze hebben wil. Echter, wanneer ik mijn AP en mijn Virtuele server weer de lucht in breng: Zelfde probleem.

@Erwin_  Wellicht dat hier info in zit waar je iets mee kunt?

Reputatie 7
Badge +20

Dank voor de extra info, @Sebzero . Dit is zeker nuttig om mee te nemen. Ik ga het in ieder geval uitvragen als ik vergelijkbare issues tegen het lijf loop. Dank voor de info!

Reageer