Er zit een bug in de Experiabox v10A waardoor voor ingestelde port forwarding regels op een willekeurig moment het IP adres vervangen wordt voor het IP adres van mijn tv box. Na lang zoeken heb ik een tijdje terug een item gevonden op dit forum dat stelde dat dit inderdaad gebeurde, maar voor magische redenen gebeurde dit alleen voor de eerste 4 port forwarding regels. Oplossing: maak vier dummy regels aan (mijn tv-box heeft nu vier open porten vanaf buiten, niet wenselijk), en maak een vijfde aan met de daadwerkelijke ports die je wilt forwarden. Dit werkte tot voor kort prima, echter is laatst ook deze vijfde regel overschreven. Alle ingevoerde IP adressen worden veranderd naar het IP adres van mijn tv-box. Op tweakers heb ik een bericht gevonden van iemand die bekend is met het probleem en bij hem heeft vastgesteld dat inderdaad regels 1 t/m 4 worden overschreven, maar ook vanaf regel 10 en daarboven. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/57943142#57943142
Vergelijkbaar probleem:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/port-mappings-experiabox-v10a-verdwijnen-470210
Maar factory resets werken dus niet lang voor mij.
Ik zit dus met mijn handen in het haar. Voor mijn werk heb ik een nas thuis staan en ik moet een port open hebben om daar mee te kunnen communiceren (rsync).
De klantenservice heeft mij bijna letterlijk te verstaan gegeven dat de experiabox niet wordt ondersteund (?) en dat ze niet mijn technisch probleem zouden doorspelen naar de relevante afdeling. Want... ze ondersteunen geen andere apparaten of de instellingen die daar voor nodig zijn. (???) Zelden boos geworden op een persoon van een klanten service, deze persoon kreeg me bijna nuclear door onkunde.
Hard resets van de box geeft me een dag soelaas, dus de oplossing die het vaakst 'succesvol' wordt aangedragen bij vergelijkbare topics werkt niet voor mij.
Dus mijn vragen:
1) Weet iemand of er een update van de firmware komt waarbij dit probleem wordt aangepakt.
2) Waar ik deze bug eventueel kan indienen anders dan KPN klantenservice.
3) Weet iemand toevallig een hack om nat port forwarding blijvend werkend te krijgen op de experiabox v10a?
4) Om welke andere modem kan ik het beste vragen bij klanten service?
Waarbij ik graag een antwoord op vraag 3 en 4 zoek.
Ik heb een synology nas waar ik een statisch IP adres aan toewijs in de DHCP instellingen. In de NAT port forwarding instellingen gebruik ik dit IP adres.
Mijn bericht leest mogelijk gefrustreerd, mijn excuses hiervoor. Ik ben nog niet helemaal bekomen van mijn klantenservice ervaring...
Ik hoop dat iemand een oplossing of tenminste een lelijke workaround heeft voor dit probleem.
Alvast bedankt!
John
Beste antwoord door Erwin van KPN
Bekijk origineel