Beantwoord

Net overgestapt, WiFi valt weg via powerline

  • 17 May 2020
  • 18 reacties
  • 469 keer bekeken

Ik ben net overgestapt van T-Mobile Thuis naar KPN, omdat de TV verbinding via iTV van T-Mobile vaak weg viel. Zowel bij live TV als gemist en dat is storend als dit bijna elke avond gebeurt.

Een van de problemen bij T-Mobile is dat internet en iTV beiden via een aparte poort op het modem gebruiken. Aangezien de aansluiting voor het modem in de kelder binnen komt en ik hier geen TV kijk, gebruikte ik powerline (Devolo DLAN 650+). Dit werd (en wordt) niet officieel ondersteund door T-Mobile, dus konden ze mij daar ook niet verder mee helpen.

Daarnaast is WiFi dekking vanuit de kelder ook niet optimaal en maak ik gebruik van de TP-Link Deco P7 serie (3 stuks), waarvan de ‘main’ router in de kelder stond. In de kelder gingen dus twee powerline signalen het stopcontact in: een voor iTV en een voor de Deco routers.

WiFi was stabiel, iTV niet.

 

KPN biedt zowel iTV als internet via dezelfde LAN poort aan en ondersteund powerline, alsook de Devolo serie die ik gebruik. In de kelder gaat nu dan ook maar 1 LAN kabel het stopcontact in, vanuit poort 2 op mijn modem (ExperiaBox v10A) naar de Devolo.

 

Naast de TV wordt deze dan weer opgepakt en gaat deze mijn TP-Link Deco in voor internet en komt er uit de Deco nog een kabel voor iTV. TV werkt prima en loopt (nog) niet vast. Voordeel is nu dat er in de kelder geen wirwar aan powerlines meer zijn en mijn main router in de woonkamer staat in plaats van in de kelder. WiFi dekking is dus vele malen beter.

 

Nu is het wel zo dat de WiFi telkens wegvalt. Soms verbreekt mijn laptop of telefoon de verbinding automatisch, valt het WiFi icoontje weg en komt het later weer terug.

Ik heb de Deco gereset, geoptimaliseerd voor iTV routing en zelfs de router functie uitgeschakeld, maar nog steeds valt de verbinding van tijd tot tijd weg.

 

Het lijkt dus aan mijn powerline kit te liggen, aangezien deze voorheen bij T-Mobile ook problemen gaf, maar dat dus ook zou kunnen liggen aan het feit dat T-Mobile dit niet ondersteund. Hoe controleer ik dit? Tijdelijk een kabel trekken en deze powerline een tijdje buiten gebruik laten?

Is het ook mogelijk om mijn Devolo kit weg te laten (al is het tijdelijk) en iTV via mijn Deco (weer in de kelder) te regelen? 1 Deco in de kelder en aansluiten op het modem. Andere Deco naast de TV en iTV hierop aansluiten?

Biedt KPN ook powerline kits aan binnen het abonnement?

icon

Beste antwoord door Nick83 17 May 2020, 13:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het tv signaal gaat dus ook "door" de Deco heen? Dat kan je beter niet doen. Je kunt beter een switch plaatsen achter de Devolo adapter in de woonkamer. En daar de tv ontvanger op aan sluiten en de Deco. Deze switch moet dan IGMP snooping ondersteunen. Zoals deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

De Deco ondersteund volgens mij geen IGMP snooping. En dat heeft dan tot gevolg dat het tv signaal naar alle apparaten op het netwerk gestuurd word. Hierdoor word het netwerk overbelast. Deze switch zorg er voor dat het tv signaal alleen naar de tv ontvanger gaat en niet naar de Deco.

Het tv signaal gaat dus ook "door" de Deco heen? Dat kan je beter niet doen. Je kunt beter een switch plaatsen achter de Devolo adapter in de woonkamer. En daar de tv ontvanger op aan sluiten en de Deco. Deze switch moet dan IGMP snooping ondersteunen. Zoals deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

De Deco ondersteund volgens mij geen IGMP snooping. En dat heeft dan tot gevolg dat het tv signaal naar alle apparaten op het netwerk gestuurd word. Hierdoor word het netwerk overbelast. Deze switch zorg er voor dat het tv signaal alleen naar de tv ontvanger gaat en niet naar de Deco.

 

Ja, het is momenteel dus:

Modem > Devolo powerline > Deco > TV (en internet).

 

Die switch (via dezelfde site) heb ik afgelopen vrijdag besteld, zal ergens volgende week op te halen zijn. Had het idee om deze inderdaad op de volgende plaats ertussen te plaatsen:

Modem > Devolo powerline > Netgear switch > Deco > TV (en internet).

 

Het zou dus zo kunnen zijn dat de WiFi wegvalt omdat het netwerk overbelast wordt? Goed: dat gaan we dan komende week uittesten. Bedankt al tot zover!

Reputatie 7
Badge +24

Modem > Devolo powerline > Netgear switch > Deco > TV (en internet).

Nee, want zo gaat het tv signaal nog steeds door de Deco heen 😁 de tv ontvanger koppel je aan die Netgear switch.

Modem > Devolo powerline > Netgear switch > Deco > TV (en internet).

Nee, want zo gaat het tv signaal nog steeds door de Deco heen 😁 de tv ontvanger koppel je aan die Netgear switch.

Excuus, dat bedoelde ik natuurlijk niet :) copy-paste foutje

Modem > Devolo powerline > Netgear switch > TV (en internet).

En Netgear switch > Deco

 

Modem > Devolo powerline > Netgear switch > Deco > TV (en internet).

Nee, want zo gaat het tv signaal nog steeds door de Deco heen 😁 de tv ontvanger koppel je aan die Netgear switch.

Sinds gisteren (dinsdag middag) deze opstelling in order gemaakt. De switch zit tussen de Devolo powerline en Deco. Ook gaat de switch naar de TV.

 

WiFi is stabieler, maar nog niet helemaal in orde. Waar voorheen het netwerk echt wegviel, is er nu af en toe gewoon geen verbinding mogelijk of enorm traag. Uit- en inschakelen van de WiFi op m'n telefoon of laptop helpt soms, maar soms kan er geen verbinding worden gemaakt.

 

De volgende stap lijkt me een tijdelijke kabel trekken als vervanger van de Devolo powerline? En als dat werkt de powerline vervangen?

Badge +19

Dat is een hele goeie stap! Maar maak er dan een vaste kabel van. Een nieuwe powerline gaat je vrijwel zeker geen blijvende oplossing bieden.

Dat is een hele goeie stap! Maar maak er dan een vaste kabel van. Een nieuwe powerline gaat je vrijwel zeker geen blijvende oplossing bieden.

Als dat een oplossing was geweest, had de kabel er allang gelegen en was ik waarschijnlijk niet overgestapt naar KPN. De kabel zou dan een stuk door de keuken en bijna volledig door de kamer moeten lopen: geen optie.

 

KPN heeft mij aangegeven dat powerline een werkende oplossing is.

 

Iemand van KPN die hier iets meer over kan vertellen?

Er ligt nu een kabel. De Devolo’s zijn tijdelijk buiten werking gesteld. Ik wil dit vandaag en morgen zo laten liggen (en wellicht ook nog dit weekend) om te verifiëren of het beter gaat.

Reputatie 7
Badge +24

Hoe oud zijn de Devolo's? Misschien een optie om ze te vervangen? Of zijn ze net nieuw?

Hoe oud zijn de Devolo's? Misschien een optie om ze te vervangen? Of zijn ze net nieuw?

December 2018 tweedehands gekocht.

Is deze serie:

https://tweakers.net/pricewatch/473731/devolo-dlan-550-duo+/specificaties/

 

Dateren oorspronkelijk uit 2015 - dus wellicht dat dit een oplossing is inderdaad.

 

-- edit --

Netwerk is net weer weggevallen. Ik zal de kabel nog even laten liggen en eventueel contact opnemen met de Tech Desk (5 euro per maand) als tijdelijke aanvulling op m’n abonnement.

WiFi blijft wegvallen nu, bijna aan de lopende band. Grijs WiFi icoontje op m'n telefoon met een kruisje ernaast. Valt dan weg, schakelt naar 4G en komt weer terug. Kan geen pagina's laden of refreshen.

 

Wil nog proberen de Deco's een volledige (hard c.q. 30/30/30) reset te geven - softwaremarige reset al gedaan, overigens.

 

Heb al spijt van de overstap.

Reputatie 7
Badge +24

Valt dan bekabeld internet ook weg?

Valt dan bekabeld internet ook weg?

Bekabeld vanaf de Deco wel. Was aan het gamen (Steam link/stream) met m'n PC aan een van de Deco's boven en m'n laptop beneden aan de main Deco en dat viel weg.

Is wel lastig te bepalen als ik bijvoorbeeld m'n laptop bekabeld direct aan t modem zou hangen, want dit probleem doet zich niet altijd voor.

Zal eens kijken of ik het voor langere tijd via m'n laptop, bekabeld aan zowel de Deco als t modem kan testen.

Bekabeld naar m’n laptop is nauwelijks te testen.

 

Ik heb alles een 30/30/30 reset gegeven: 3x Deco en het modem.

Alles wat aan internet zit uitgeschakeld (WiFi) of ontkoppeld (LAN), inclusief de Deco’s en met het modem begonnen. Hard reset, herinstallatie (enige configuratie: WiFi uitschakelen, beide banden).

 

Dan kabel gelegd naar eerste Deco (deze ook allemaal eens gerouleerd) en ingesteld. Dan tweede en dan de derde. Daarna alles weer een voor een aangesloten en ingeschakeld.

 

Nog steeds valt WiFi weg.

 

Ook getest met de Devolo’s in plaats van de kabel: zelfde resultaat.

 

Het vreemde is gewoon dat alles piekfijn werkte en dat het enige dat is vervangen/veranderd het modem is. De rest heeft daarvoor allemaal gewerkt.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi WASD, het is mogelijk dat de andere Experia Box een invloed heeft. Maar als je alles hebt gereset, en opnieuw aangesloten, zoals je aangeeft, zou ik niet verwachten dat de kern van het probleem daar zit. Punt is alleen dat de aanvullende apparatuur die je gebruikt buiten ondersteuning van KPN valt. Dat betekent dat zolang je geen problemen ervaart met een bekabelde verbinding rechtstreeks op de Experia Box, zonder andere dingen ertussen, of met de wifi van de Experia Box zelf, de reguliere klantenservice eigenlijk niets voor je kan doen. Hier op het forum proberen we, samen met andere gebruikers, verder te helpen zoals je ook gemerkt hebt. Jammer dat dit nog niet tot een daadwerkelijke oplossing heeft geleid. Ik zou je dan in dit geval de Tech Desk aanraden. Je noemde het zelf ook al even. Als je dit toevoegt aan je abonnement wordt je, zodra je belt naar 0800-0402 gelijk naar ze doorverbonden. Zij kunnen hier ook echt even de tijd voor nemen. Mocht je de Tech Desk niet langdurig nodig hebben, de optie is ook maandelijks weer uit te zetten.

Oke, het probleem lijkt inmiddels verholpen te zijn. Na twee keer contact met de Tech Desk (en natuurlijk nog veel onduidelijkheid waar het probleem zou kunnen zitten), is er besloten mijn modem om te ruilen.

Vorige week heb ik hetzelfde model modem binnen gekregen en tot nu toe werkt alles net zo stabiel als het bij T-Mobile werkte. Eindelijk opgelost :)

De problemen zijn weer terug na een uur stroomuitval in onze straat.

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat het in eerste instantie wel weer goed werkte met een nieuwe Experia Box, WASD. Het kan zijn dat deze nu door de stroomuitval wat in de war is geraakt. Wat je dan het beste kunt doen is hem even resetten. Ik verwacht dat je daarna weer de stabiliteit van daarvoor terug hebt.