Beantwoord

Netatmo app vraag om wifi code, is dat vertrouwd?

  • 20 July 2019
  • 35 reacties
  • 595 keer bekeken

Reputatie 2
Ik heb een weerstation gekocht van het merk Netatmo. Bij het koppelen wil hij mijn wifi wachtwoord weten. Als ik dat geeft, kan Netatmo in principe bij alles in mijn netwerk komen. Is er iemand die tips heeft? Is het niet beter om een apart netwerk op te zetten waarin "gasten" beperkt toegang hebben? Ik heb het nu niet, weet er niet heel veel van maar omdat Netatmo dit vraagt, word ik beetje achterdochtig. Is dit veilig?
icon

Beste antwoord door wjb 22 July 2019, 00:11

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 2
Ik heb zelf net een gastnetwerk op kunnen zetten, via KPN 😥. Ik heb een beetje te snel mijn vraag hier gesteld, geloof ik 😙. Het gastnetwerk werkt volgens mij gelijk, want de Netatmo app pakt hem.

Blijft toch nog de vraag, is dit nieuwe gastnetwerk nu toch afgeschermd? Kan Netatmo in principe nog bij mijn gegevens in mijn apparaten zoals iPhone en iPad?
Hallo @Aag , daar is het gastnetwerk nu juist voor bedoeld dat derden geen toegang tot je persoonlijke netwerk hebben.
Reputatie 2
Hallo @Jan-D, ik bedoel, ik heb gewoon een nieuw netwerk opgezet op de site van de router (experia V9, zoals ik dat al eens eerder heb gedaan. Ik kan bij een zwak wifi signaal gewoon overschakelen naar dat netwerk wat ik eerder heb aangemaakt, en ik kan dan overal bij. Dus ik snap dan even niet wat nu eigenlijk het verschil is tussen toen en het vandaag aangemaakte netwerk. Ik hoop dat ik duidelijk ben in mijn uitleg.
Hallo @Aag , gebruik je het gastnetwerk van het modem of hoe heb je anders het gastnetwerk ingericht.
Reputatie 7
Badge +24
Ik kan bij een zwak wifi signaal gewoon overschakelen naar dat netwerk wat ik eerder heb aangemaakt,
Dit snap ik niet... signaal van gastennetwerk zou even sterk moeten zijn als signaal van het privenetwerk. Komt uit hetzelfde kastje... Je bedoelt toch niet FON hé?

en ik kan dan overal bij.

Waar kan je dan precies bij? Heb je een NAS ofzo in je netwerk die je vanaf je telefoon kan bereiken en kan dat dan vanaf gastennetwerk nog steeds?
Reputatie 7
Badge +24
Iemand die jou wifi inloggegevens heeft, kan alleen op jou wifi komen als die in of net naast je huis staat. Netatmo kan dus niet vanuit hun kantoor (weet ik veel waar dat staat) zomaar jouw netwerk op komen en al jou computers overnemen ofzo...

Wel kan het in theorie zijn zijn dat da hele weerstation functioneert als een Trojaans paard ofzo, maar ja, hallo, dat geldt voor alle apparatuur die je koopt.
Reputatie 2
Als ik boven ben heb ik soms nauwelijks wifi. Dan klik ik op mijn telefoon een ander netwerk binnen mijn wifi aan en dan schakelt ie om, en heb ik ineens vol bereik. Het is geen fon, want dat is voor mensen op straat. En dat andere netwerk heb ik al paar jaar geleden toegevoegd. En vandaag dus weer een. Ik kan denk ik vanuit het nieuwste netwerk (wat ik gastnetwerk heb genoemd) gewoon hetzelfde als met de andere netwerken. Dus dat Netatmo dan met mijn gegeven toegang in principe in alles kan komen. Ik wilde eigenlijk op dat gastennetwerk beperkte rechten toestaan, maar ik weet er niet zoveel van af. Ik begrijp dat ik niet duidelijk ben ook, maar hoop dat deze uitleg iets helderder is voor anderen.
Reputatie 2

Wel kan het in theorie zijn zijn dat da hele weerstation functioneert als een Trojaans paard ofzo, maar ja, hallo, dat geldt voor alle apparatuur die je koopt.



Denk dat ik dit een beetje bedoel. Ik vond het raar om mijn wifi-code aan een bedrijf te geven. Zodat zij via mijn wifi de metingen in mijn huis en tuin, zoals temperatuur, geluid, co2, luchtvochtigheid enz. in een app kunnen zetten. Misschien zal het wel oké zijn, maar ik kreeg even achterdocht van wat doen ze nog meer nu ze in mijn wifi zitten.
Reputatie 2
Hallo @Aag , gebruik je het gastnetwerk van het modem of hoe heb je anders het gastnetwerk ingericht.


Ik heb op het modem een gastnetwerk ingericht. Dit heb ik via een ip adres op de computer gedaan. Daarbij heb ik naast een naam ook een nieuw wachtwoord bij aangemaakt. Op mijn telefoon kwam daarna dat netwerk te voorschijn. Heb de app daar toen mee verbonden, maar ik kan volgens mij via dat netwerk gewoon weer alles op mijn iPad en iPhone doen. Ik ga zo weg en ben vanavond dus niet meer hier online. Morgen kan ik pas weer op je eventuele reactie reageren. Alvast bedankt voor de moeite tot nu toe.
Reputatie 2

Ik kan bij een zwak wifi signaal gewoon overschakelen naar dat netwerk wat ik eerder heb aangemaakt,Dit snap ik niet... signaal van gastennetwerk zou even sterk moeten zijn als signaal van het privenetwerk. Komt uit hetzelfde kastje... Je bedoelt toch niet FON hé?


Nee geen FON

en ik kan dan overal bij.
Waar kan je dan precies bij? Heb je een NAS ofzo in je netwerk die je vanaf je telefoon kan bereiken en kan dat dan vanaf gastennetwerk nog steeds?


Ik heb wel een Airport Time Capsule, die bedraad aan de experia modem zit. Die Airport Time Capsule gaat weer bedraad naar mijn computer toe. Daar zit ik op te werken. De rest zoals iPhone en iPad is via de wifi. En daar kan ik bij instellingen, wifi, een ander netwerk selecteren.
Reputatie 7
Badge +24
Als je 1 Experiabox hebt, en je maakt daar meerdere netwerken op aan, dan lijkt het me dat alle netwerken even sterk zijn. Kan wel wezen dat de verschillende netwerken ook verschillende kanalen ingesteld hebben, en het 1ne kanaal veel drukker is dan het andere.
Reputatie 7
Badge +24

Wel kan het in theorie zijn zijn dat da hele weerstation functioneert als een Trojaans paard ofzo, maar ja, hallo, dat geldt voor alle apparatuur die je koopt.
Denk dat ik dit een beetje bedoel. Ik vond het raar om mijn wifi-code aan een bedrijf te geven. Zodat zij via mijn wifi de metingen in mijn huis en tuin, zoals temperatuur, geluid, co2, luchtvochtigheid enz. in een app kunnen zetten. Misschien zal het wel oké zijn, maar ik kreeg even achterdocht van wat doen ze nog meer nu ze in mijn wifi zitten.

Nou ja, dat weerstation moet de wifi login gegevens hebben om van je wifi gebruik te kunnen maken. De app gebruik je om die op een makkelijke gebruiksvriendelijke manier in dat apparaat te krijgen.
Reputatie 2
Als je 1 Experiabox hebt, en je maakt daar meerdere netwerken op aan, dan lijkt het me dat alle netwerken even sterk zijn. Kan wel wezen dat de verschillende netwerken ook verschillende kanalen ingesteld hebben, en het 1ne kanaal veel drukker is dan het andere.


Kan zijn ja. Is ook niet erg op zich, maar vandaar dat ik toen een 2e netwerk er bij heb aangemaakt.

Ik zou graag weten hoe ik een gesloten netwerk kan maken voor zulke apps. Heb je @Nick83 of iemand anders enig idee misschien?
Reputatie 7
Badge +24
Weet niet zeker, maar ik betwijfel of dat met een Experiabox mogenlijk is.
Reputatie 2
Oke, dank. Wie weet komt iemand anders hier nog met wat tips. Blijf het nl. een vreemd idee vinden.
Reputatie 7
Logisch dat dat weerstation het wachtwoord van jouw wifi nodig heeft, je wilt er toch mee kunnen communiceren?
Jouw laptop, telefoon, tablet, bewakingscamera etc. hebben toch ook het wachtwoord van jouw wifi?
Niet echt iets om je druk om te maken.
Wil je echt een gescheiden netwerk voor dergelijke IoT apparaten dan heb je aan een Experia Box niet genoeg. Je zult dan een router moeten hebben die meerdere vlans ondersteunt.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Aag, Welkom hier. In ieder geval goed om te lezen dat je je bezig houdt met bescherming van je gegevens. Het kan volgens mij geen kwaad om je WiFi code in te stellen op de app. Zoals WJB als aangeeft doe je dit ook op je laptop, telefoon etc. Mocht je het toch niet vertrouwen dan kun je hier ook bespreekbaar maken welke router je dan zou kunnen gebruiken. 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Als je twijfelt hebt of bepaalde apparatuur wel veilig is, dan moet je het denk ik niet aanschaffen.
Reputatie 6
Badge +8
Het Netatmo weerstation heeft alleen toegang tot WiFi nodig om de weerdata naar hun cloud te sturen. Het bouwt daarvoor elke 5 minuten even een paar seconden verbinding op via internet. Meer is het niet. Het station communiceert alleen uitgaand naar hun servers en kan niet extern benaderd worden door anderen.
Reputatie 7
Badge +24
Het station communiceert alleen uitgaand naar hun servers en kan niet extern benaderd worden door anderen.
De software in het weerstation kan dmv UPnP poorten open zetten, als de router dat ondersteunt. De software kan ook scripts ophalen en deze vervolgens uitvoeren. Hij zal misschien ook wel een automatische update functie hebben. Waarmee ze dus software op je weerstation kunnen laden die voorzien is van allerlei "functies" die niets met het waarnemen van het weer te maken heeft.

Ikzelf zou overigens een weerstation kiezen die niet gebruikt maakt van een online cloud ofzo. Maar gewoon lokaal functioneert.
Reputatie 7
De software in het weerstation kan dmv UPnP poorten open zetten, als de router dat ondersteunt. De software kan ook scripts ophalen en deze vervolgens uitvoeren. Hij zal misschien ook wel een automatische update functie hebben. Waarmee ze dus software op je weerstation kunnen laden die voorzien is van allerlei "functies" die niets met het waarnemen van het weer te maken heeft.
Waarom zo achterdochtig?
Heb je dezelfde gedachte bij jouw Android, iOS, Windows, MacOS of Unix apparaten?
Reputatie 7
Badge +24

De software in het weerstation kan dmv UPnP poorten open zetten, als de router dat ondersteunt. De software kan ook scripts ophalen en deze vervolgens uitvoeren. Hij zal misschien ook wel een automatische update functie hebben. Waarmee ze dus software op je weerstation kunnen laden die voorzien is van allerlei "functies" die niets met het waarnemen van het weer te maken heeft.Waarom zo achterdochtig?
Heb je dezelfde gedachte bij jouw Android, iOS, Windows, MacOS of Unix apparaten?

Ik ben niet zo achterdochtig. Maar de topicstarter kennelijk wel. Ik geef alleen maar aan wat in theorie de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Het argument "Het station communiceert alleen uitgaand naar hun servers en kan niet extern benaderd worden door anderen." snijd geen hout. Want ook zonder directe externe toegang is er van alles mogenlijk. Ik zei eerder ook al: als je de apparatuur niet vertrouwd, dan had je het niet moeten kopen.
Reputatie 7
Badge +24
Ik zie hier overigens wel eens topics voorbij komen van zonnepanelen, die data daarvan word soms ook rechtstreeks naar 1 of andere Chinese website gestuurd. Daarbij denk ik dan soms toch wel bij mn eigen: waar is dat nou voor nodig?
Dit heet selectieve verontwaardiging

Heb je dezelfde gedachte bij jouw Android, iOS, Windows, MacOS of Unix apparaten?
Zeker !
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/21-ideeen-voor-een-beter-internet~befb8141/
Reputatie 6
Badge +8
Ik heb zelf al jaren zo’n Netatmo weerstation. De processor van dat ding is minimaal en echt niet geschikt als hacking tool.

En voor het plaatsen van een hack zou men de firmware moeten vervangen en dat kan alleen vanaf de Netatmo servers of door zelf de firmware te upgraden via je PC.

Tevens heeft mijn firewall (die ook al het in- en uitgaande internetverkeer scant op verdacht gedrag) in al die jaren nog nooit enige verdachte activiteit van dat station waargenomen.

Hier wordt echt van een mug een olifant gemaakt. Een beetje gezonde achterdocht is goed, maar je moet het ook weer niet overdrijven.

Reageer