Beantwoord

Netatmo app vraag om wifi code, is dat vertrouwd?

  • 20 July 2019
  • 35 reacties
  • 595 keer bekeken

Reputatie 2
Ik heb een weerstation gekocht van het merk Netatmo. Bij het koppelen wil hij mijn wifi wachtwoord weten. Als ik dat geeft, kan Netatmo in principe bij alles in mijn netwerk komen. Is er iemand die tips heeft? Is het niet beter om een apart netwerk op te zetten waarin "gasten" beperkt toegang hebben? Ik heb het nu niet, weet er niet heel veel van maar omdat Netatmo dit vraagt, word ik beetje achterdochtig. Is dit veilig?
icon

Beste antwoord door wjb 22 July 2019, 00:11

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Ik heb zelf al jaren zo’n Netatmo weerstation. De processor van dat ding is minimaal en echt niet geschikt...
Heb je voor hacken een zware processor nodig dan? 😉
Reputatie 6
Badge +8
Wel als je als hacker niet steeds meerdere uren op resultaat wilt wachten ...

Laat ik het zo stellen: als hacker zou ik mijn aandacht richten op andere apparatuur, zoals die goedkope Chinese prullaria (camera’s) die iedereen tegenwoordig in huis heeft.
Reputatie 2

Het station communiceert alleen uitgaand naar hun servers en kan niet extern benaderd worden door anderen.De software in het weerstation kan dmv UPnP poorten open zetten, als de router dat ondersteunt. De software kan ook scripts ophalen en deze vervolgens uitvoeren. Hij zal misschien ook wel een automatische update functie hebben. Waarmee ze dus software op je weerstation kunnen laden die voorzien is van allerlei "functies" die niets met het waarnemen van het weer te maken heeft.

Ikzelf zou overigens een weerstation kiezen die niet gebruikt maakt van een online cloud ofzo. Maar gewoon lokaal functioneert.



Dank voor je verhelderende uitleg!
Reputatie 2
Hoi @Aag, Welkom hier. In ieder geval goed om te lezen dat je je bezig houdt met bescherming van je gegevens. Het kan volgens mij geen kwaad om je WiFi code in te stellen op de app. Zoals WJB als aangeeft doe je dit ook op je laptop, telefoon etc. Mocht je het toch niet vertrouwen dan kun je hier ook bespreekbaar maken welke router je dan zou kunnen gebruiken. :)


Hoi @Marina_ Marina,

Dank je:-). Ik vertrouw op zich wel de mooie blauwe ogen van de fabrikant, maar toch wil ik zelf snappen hoe het zit. Mark Zucherberg heeft zijn mooie blauwe ogen bij mij een heel erg stuk minder mooi en vertrouwd gemaakt. Vandaar mijn vragen hier en sta ik dus ook open voor eventuele andere manieren. Welke router ik nu heb is dus daar onderdeel van, blijkbaar.

Waar kan ik meer informatie vinden hierover, die voor mij als leek beetje te begrijpen valt. Is dat hier op dit forum van KPN? Lijkt me best lastig om hier op het forum van KPN over een andere router te spreken, want ik begrijp dat ik dan buiten KPN om moet? Ik ontvang graag je reactie, dank je wel.
Reputatie 2

De software in het weerstation kan dmv UPnP poorten open zetten, als de router dat ondersteunt. De software kan ook scripts ophalen en deze vervolgens uitvoeren. Hij zal misschien ook wel een automatische update functie hebben. Waarmee ze dus software op je weerstation kunnen laden die voorzien is van allerlei "functies" die niets met het waarnemen van het weer te maken heeft.Waarom zo achterdochtig?
Heb je dezelfde gedachte bij jouw Android, iOS, Windows, MacOS of Unix apparaten?




@wjb, Ik ben achterdochtig! @Nick83 reageert alleen maar op mijn achterdochtige vragen. Ik heb er te weinig verstand van, maar ik vind het een raar idee om een bedrijf mijn wifi code te geven. Ik weet niet wat daar de consequenties van kunnen zijn en daarom wil ik me er in verdiepen. Is dat raar?
Reputatie 2
Als je twijfelt hebt of bepaalde apparatuur wel veilig is, dan moet je het denk ik niet aanschaffen.


Ik ben er vanuit gegaan dat zo een fabrikant zich niet zou wagen aan het misbruiken van gegevens.
Reputatie 2
Dit heet selectieve verontwaardiging


Heb je dezelfde gedachte bij jouw Android, iOS, Windows, MacOS of Unix apparaten?Zeker !
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/21-ideeen-voor-een-beter-internet~befb8141/




Thnx @KeesYagi ! Ik heb alleen het eerste punt gelezen (ivm tijdgebrek), maar wat ik daar zag staan, dat de overheid een site als FB zou moeten oprichten, waarbij data dus niet in handen valt van private partijen, vind ik wel een goed punt. Nadeel daarvan is dat de overheid weer aan allerlei privacy regels moet voldoen en dus dat er dan weer vrij weinig mogelijk is op een overheids FB.

Maar dit artikel is wel iets waar ik me verder in wil verdiepen. Het internet wordt gedomineerd door een paar grote commerciële partijen. Wat zijn daar de consequenties van? Nogmaals dank voor je link!
Reputatie 2
Ik heb zelf al jaren zo’n Netatmo weerstation. De processor van dat ding is minimaal en echt niet geschikt als hacking tool.

En voor het plaatsen van een hack zou men de firmware moeten vervangen en dat kan alleen vanaf de Netatmo servers of door zelf de firmware te upgraden via je PC.

Tevens heeft mijn firewall (die ook al het in- en uitgaande internetverkeer scant op verdacht gedrag) in al die jaren nog nooit enige verdachte activiteit van dat station waargenomen.

Hier wordt echt van een mug een olifant gemaakt. Een beetje gezonde achterdocht is goed, maar je moet het ook weer niet overdrijven.




@Hsd Dank voor je reactie. Blij te lezen dat jouw firewall jouw internetverkeer van scant op verdacht gedrag en bij het Netatmo weerstation geen alarm slaat. Dat doet mijn idee dat de fabrikant zich niet waagt aan misbruik van gegevens weer goed.

Er wordt trouwens hier nergens van een mug een olifant gemaakt in mijn ogen. Ik stel vragen, mensen antwoorden (gelukkig) en iemand stuurt zelfs een link met achtergrond informatie. Voor mensen zoals ik, die daar niet zo mee bezig zijn, is dat hele nuttige informatie. Daar kan ik echt wat mee! Al dit door jou wordt afgedaan als er olifanten er van maken, sla jij misschien de plank mis 😅!
Reputatie 6
Badge +8
@Aag :
Jouw vraag was heel terecht, dat was de mug. Maar om dan meteen met verhalen over het hacken van je weerstation te komen was in mijn ogen de olifant. Er zijn dan hele andere zaken om je zorgen over te maken, ik maak me veel meer zorgen om telefoons, TV, webcams, en computers natuurlijk.

Maar misschien is dat beroepsdeformatie van mijn kant, in het dagelijkse leven houdt ik me bezig met de beveiliging van industriële systemen en daar zie je waar de echte zwaktes liggen en waar hackers zich op richten.
Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Aag, Welkom hier. In ieder geval goed om te lezen dat je je bezig houdt met bescherming van je gegevens. Het kan volgens mij geen kwaad om je WiFi code in te stellen op de app. Zoals WJB als aangeeft doe je dit ook op je laptop, telefoon etc. Mocht je het toch niet vertrouwen dan kun je hier ook bespreekbaar maken welke router je dan zou kunnen gebruiken. :)
Hoi @Marina_ Marina,

Dank je:-). Ik vertrouw op zich wel de mooie blauwe ogen van de fabrikant, maar toch wil ik zelf snappen hoe het zit. Mark Zucherberg heeft zijn mooie blauwe ogen bij mij een heel erg stuk minder mooi en vertrouwd gemaakt. Vandaar mijn vragen hier en sta ik dus ook open voor eventuele andere manieren. Welke router ik nu heb is dus daar onderdeel van, blijkbaar.

Waar kan ik meer informatie vinden hierover, die voor mij als leek beetje te begrijpen valt. Is dat hier op dit forum van KPN? Lijkt me best lastig om hier op het forum van KPN over een andere router te spreken, want ik begrijp dat ik dan buiten KPN om moet? Ik ontvang graag je reactie, dank je wel.


@Aag, Begrijpelijk hoor. We hebben geen topic over veiligheid en wat apparaten wel en niet kunnen als ze verbonden zijn met zijn wifi. Dat hangt heel erg van het apparaat af en wat er verder ingesteld staat. Gelukkig wordt er in topic wordt al goede informatie verstrekt.

Reageer