Vraag

Netgear switch GS105E geeft problemen

  • 18 July 2021
  • 6 reacties
  • 1516 keer bekeken

Ik heb sinds kort kpn als provider na de verhuizen. Ik woon in een nieuwbouwwijk waardoor er een monteur langs kwam voor de installatie. De monteur zag mijn verouderde switch en raadde een nieuwe switch aan de netgear switch GS105E. Ik heb een xbox en een tv aangesloten via de switch. Nu komt het vreemde dat ik soms wel internet heb en soms dan weer niet. Nu heb ik de kabel die via de modem naar de switch gaat direct aangesloten op zowel de xbox als de tv en die gaven dan gewoon Internet. Vervolgens heb ik de switch met weer een andere kabel aan de modem aangesloten en die gaf vervolgens ook gewoon internet. Dit is helaas geen definitieve oplossing omdat dan de switch in de meterkast hangt en niet bij de tv. Mijn vraag is meer wat nu het echte probleem is? Dit omdat ze allebei los wel functioneren de kabel en de switch maar gezamenlijk niet.


Admin: topic naar juiste board veprlaatst


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @kromniels, welkom! Wat jammer om te lezen dat het niet werkt! :-( Het is inderdaad een prima switch en zou het gewoon moeten doen. Kan je eens kijken of je hem misschien kunt updaten met de laatste software? In dit topic over dezelfde switch wordt door @wjb uitgelegd hoe je dat kunt doen. Wellicht kan je daarnaast toch eens een andere kabel proberen?

Reputatie 7
Badge +10

Fatsoenlijke kwaliteit kabels gebruiken, en switch uitschakelen als je van kabels of aansluitingen wisselt van een “hoofd” aansluiting met een router van de ene naar een andere ethernetpoort en/of wisseling van netwerkinstellingen in een router.  Dan switch weer van power voorzien.

Ik kan mijn switch niet updaten omdat hij mijn switch niet vind met het programma. Ik zit zelf meer te denken aan dat de switch niet de juiste ip adressen eraan hangt. Ik heb een week lang alles kunnen doen omdat ik zelf de ip adressen vast heb gezet. Nu moest ik de stekker van de switch eruit halen om een ander apparaat aan te sluiten en nu heb ik weer hetzelfde probleem. Het kan dus ook niet aan de kabels liggen omdat het een week lang gewoon netjes gewerkt heeft.

Reputatie 7
Badge +10

Ik zit zelf meer te denken aan dat de switch niet de juiste ip adressen eraan hangt.

Die Netgear switch geeft zelf geen IP-adressen uit, dat doet de router via de DHCP-server.
Vandaar dat de bekabeling / connectie tussen switch en router uiterst belangrijk is.
 

Het kan dus ook niet aan de kabels liggen omdat het een week lang gewoon netjes gewerkt heeft.

Dat zegt helemaal niets. Slechte kwaliteit kabels geven simpelweg onvoorspelbare resultaten.
Net op de “wip” van goed en slecht werken. Kan een week goed gaan, en daarna fout.

Een betrouwbaar netwerk begint met gebruik van goede spullen, en dan verder controles uitvoeren op de rest en in de juiste volgorde, om te ontdekken waar problemen alsnog zouden kunnen zitten.

De xbox gaf inderdaad aan dat hij geen verbinding kan maken met de DHCP server. Is het dan ook zo dat de bekabeling tussen de switch en router belangrijker/beter moet zijn dan tussen router en xbox/pc? De bekabeling werkt namelijk wel altijd als ik direct van router naar xbox ga en pc. Waar moet ik volgens jou op letten met het kopen van internetkabels?

Reputatie 7
Badge +10

Waar moet ik volgens jou op letten met het kopen van internetkabels?

Een aantal hyperlinks met info bij elkaar:

https://www.redlink.nl/blog/overzicht-verschil-utp-ftp-kabels-netwerk1

https://www.redlink.nl/blog/voordelen-afgeschermde-kabels1

 

https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/

https://www.youtube.com/watch?v=ZIsPAvse3UQ

https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

https://www.utp-kabel.nl/blog/utp-kabels-langs-stroomkabels.html

En waarschuwing voor de rotzooi die veel wordt verkocht o.a. YouTube vanaf hier.


Met die Netgear switch (indien in ieder geval één goede verbinding met router, en ééntje met PC),
kun je de rest van kabels met die switch testen via een tooltje, zie volgende bericht < HIER > 

En praktische test met resultaat < HIER > en vervolgberichten.

Voorbeeld eigen bevinding zie < DEZE reactie >

Voorbeeld waar op te letten in soorten kabels en pluggen, en o.a. “buitengebruik” < HIER >