Beantwoord

Netwerk contactdozen

  • 2 January 2019
  • 15 reacties
  • 1156 keer bekeken

Reputatie 1
Binnenkort krijgen KPN glasvezel. Momenteel lopen er coax kabels die we willen vervangen voor netwerkkabel. Nu komen de coax kabels uit in een wandcontactdoos. Heeft de KPN monteur iets bij zich wat ook in PEHA wandcontactdozen kan, of moeten we zelf iets aanschaffen?
Indien dit laatste, wat adviseert u?
Alvast dank vriendelijke groet.
icon

Beste antwoord door Joran 9 January 2019, 08:35

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Yomart, welkom op het forum! Ik denk niet dat de ethernetkabels aan te sluiten zijn op coax wandcontactdozen. Er is wel een mogelijkheid het ethernetsignaal om te zetten naar coax (middels een MoCa set), maar dat is een dure oplossing en vereist extra apparatuur. De wandcontactdozen zullen vermoedelijk moeten worden vervangen door UTP contactdozen, deze heeft de monteur niet bij zich. In dit topic vind je een overzicht van wat de monteur precies doet: Wat doet een KPN installatiemonteur? | KPN Community

Ik durf je niet te adviseren welke UTP wandcontactdozen je het best kunt aanschaffen. Ik verplaats je topic daarom naar het Thuisnetwerk forum en hoop dat andere forumgebruikers je hierover advies kunnen geven. Als je voor of na de installatie nog vragen hebt ben je hier van harte welkom 🙂
Reputatie 7
Als je die coax kabel kunt vervangen door een UTP netwerkkabel, gebruik dan deze PEHA CAT6A wandcontactdoos met de bijbehorende afdekplaat in de kleur van jouw wandcontactdoos.

Voor de bekabeling gebruik je dan stugge vol koper CAT6 netwerkkabels.
Gebruik ook in de meterkast dan CAT6 UTP wandcontactdozen.
Zelf gebruik ik daar dubbele opbouw CAT6 wandcontactdozen, dat scheelt aanzienlijk in de prijs, maar werkt uitstekend.
Reputatie 1
Hallo Wjb, (en ook Joran)
Dank voor je antwoord. Duidelijk en ook nuttig van de dubbele contactdoos in meterkast.
Omdat monteur kabels trekt, dacht ik dat hij misschien ook Modular Jacks bij zich zou kunnen hebben die je dan in een zo'n plaatje kon klikken... Maar dat moet ik wel weten of en liefst ook welk type de monteurs bij zich hebben. Zo'n plaatje is natuurlijk ook naderhand te kopen. Weet iemand of monteurs modular jacks bij zich hebben?
Reputatie 7
Zelf gebruik ik daar dubbele opbouw CAT6 wandcontactdozen, dat scheelt aanzienlijk in de prijs, maar werkt uitstekend.


Slim! Heb ik nog niet eens over gedacht om dubbele opbouwers in de meterkast te plaatsen vanuit de muur, binnenkort maar even fixen, is nu soms een beetje onhandig, rechtstreeks vanuit de muur de box in haha! Maar het heeft hier sowieso even een knappe update nodig!
Reputatie 7
Ik vraag me zelfs af of monteurs überhaupt wel netwerkkabels afmonteren in wandcontactdozen of dat ze er simpelweg aan beide zijden een plug op knijpen.
Met dat laatste zou het ook maar zo kunnen zijn dat ze geen stugge kabels maar flexibele kabels gebruiken en dat zou ik je toch echt afraden.

Al met al een terechte vraag dus wat die monteurs bij zich hebben en welke werkzaamheden ze wel en niet verrichten.
Reputatie 1
Ha wjb,
Dank nogmaals voor je hulp. Ik heb geen idee wat verschil is tussen flexibel en stug... Maakt het veel uit als de kabel in zijn eentje door een pijp loopt? (echt geen idee).
Wellicht dat iemand van KPN iets specifieker kan zijn over hoe en wat van monteurs. De link van Joran is wel heel erg algemeen...
In een KPN winkel vertelden twee jochies, waarvan eentje nog in opleiding, dat alles geregeld werd en dat ik me nergens zorgen om hoefde te maken. Na wat doorvragen leken ze mijn vragen niet echt te begrijpen, maar hielden ze toch vast aan hun antwoord. Zelf heb ik geen enkel vertrouwen in dat antwoord.
Reputatie 7
Stugge kabel hebben per ader één solide draad terwijl een ader bij flexibele kabels bestaan uit meerdere dunne draadjes. Denk maar aan het onderscheid tussen de electriciteitsdraden in de muur (stug) en een verlengsnoer (flexibel).
De kans op (gedeeltelijke) kabelbreuk is bij flexibele kabels vele malen groter dan bij stugge kabels als je deze door een electriciteitsbuis moet trekken. Het kan zelfs voorkomen dat een aantal draadjes binnen één ader breken waardoor er nog wel contact is, maar de weerstand beduidend hoger is wat invloed heeft op de werking. Dan wordt het lastig om de oorzaak van de slechte werking te achterhalen immers alle aders lijken an sich een verbinding te hebben.

Daarbij komt dat flexibele netwerkkabels niet geschikt zijn voor het aansluiten op inbouwwandcontactdozen (lsa strips). Flexibele netwerkkabels zijn alleen geschikt om UTP pluggen op aan te sluiten.

Als KPN geen stugge kabels gebruikt, dan zou ik de aanleg van die kabels toch echt in eigen hand nemen. Zelf heb ik vanuit mijn meterkast 14 shielded Cat6 netwerkkabels naar de uithoeken van mijn woning getrokken en aan beide zijden afgemonteerd op een Cat6 wandcontactdozen. In de meterkast zijn dat opbouw wandcontactdozen en in de rest van de woning uiteraard inbouw wandcontactdozen.
Reputatie 1
Nogmaals dank wjb.
@KPN hebben jullie monteurs stugge kabels bij zich en kunnen ze die ook op een wanddoos aansluiten als ik deze aanschaf?
Houd je er wel rekening mee dat dit bijna allemaal onder meer werk kan vallen, voor dit soort intern werk kan je ook een offerte van een lokale installateur vragen. Of inderdaad zelf doen als de oude coax kabel vast zit zoals bij ons is het bijna onbegonnen werk.

Ik mis in die opsomming via de link uurtarieven, of zijn dit in tegenstelling tot Telfort echt KPN monteurs en geen Guidion monteurs die € 17,50 per kwartier kosten.
Reputatie 7
Badge +28
Nogmaals dank wjb.
@KPN hebben jullie monteurs stugge kabels bij zich en kunnen ze die ook op een wanddoos aansluiten als ik deze aanschaf?


De monteurs hebben in ieder geval flexibele kabels, ik weet niet of ze óók stugge kabels hebben en of ze die op de wandcontactdoos aansluiten. Ik heb de vraag neergelegd bij het monteursrayon en kom er op terug zodra ik reactie heb.

Ik mis in die opsomming via de link uurtarieven, of zijn dit in tegenstelling tot Telfort echt KPN monteurs en geen Guidion monteurs die € 17,50 per kwartier kosten.

Dat zijn KPN monteurs. Guidion monteurs worden projectmatig ingezet, bijvoorbeeld bij de overstap van OnsBrabantNet klanten naar KPN. De meerkosten zijn € 12,50 per kwartier, exclusief materiaal. Zie ook Installatiemonteur | KPN.
@Joran Dank voor die toelichting.
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb antwoorden!

Kunnen de monteurs bekabeling afmonteren in een UTP inbouwwandcontactdoos? (klant schaft de wandcontactdozen aan)
De werkzaamheid zelf staat niet beschreven in de instructies, de wandcontactdozen zijn niet allemaal gelijk namelijk. Ik denk dat de meeste monteurs wel een poging durven wagen. Maar feitelijk is de klant zelf verantwoordelijk voor het afmonteren.

Hebben de monteurs stugge UTP-bekabeling bij zich?
Ja. Levering uit de doos. Prijs op kpn.com. CAT5E.

Hebben de monteurs modular jacks bij zich die inzo’n plaatje geklikt kunnen worden?
Monteurs hebben geen modular jacks bij zich. Wel RJ45 en RJ11 stekkers om aan kabels te knijpen (antwoord bewerkt)
Reputatie 7
Hebben de monteurs modular jacks bij zich die in zo’n plaatje geklikt kunnen worden?Ja. Monteurs hebben RJ45 en RJ11 stekkers om aan kabels te knijpen
Maar RJ45 stekkers om aan kabels te knijpen is iets anders dan die modular jacks.
Reputatie 7
Badge +28
Je hebt gelijk, gelukkig een snelle reactie op mijn vervolgmail. De modular jacks hebben de monteurs niet bij zich. Hopelijk is het verder duidelijk 🙂
Reputatie 1
Dank voor het uitzoeken en de nette antwoorden, Joran!
En ook anderen dank voor jullie input.
Het gaat nu allemaal goed komen 🙂

Reageer