Beantwoord

Netwerk onderverdelen

• 26 oktober 2017
  • 7 reacties
  • 229 keer bekeken

Ik woon sinds een tijdje in een studentenhuis,
Maar we hebben daar momenteel een gedeelte netwerk. Ik vroeg me af welke apparatuur ik aan zou moeten schaffen om te zorgen dat we allemaal een eigen netwerk hebben, waardoor we elkaars internet geven niet kunnen zien.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 26 oktober 2017, 17:31

Oke dan wordt het wat lastiger.

Je kan beginnen met een eigen modem en dan TV proberen werkend te krijgen maar dat is erg lastig.

Dan heb je nog een optie om allemaal met het WiFi Gastnetwerk te verbinden. Dan zit je nog wel via LAN/UTP bij elkaar maar zijn de WiFi apparaten al gescheiden. Dan moet je alleen even Traffic Shaping uit zetten onder Gast WiFi netwerk instellingen.

De professionelere optie is om met een extra router te werken (b.v. ER-Lite). Dan kan je daarop per bewoner een VLAN/subnet maken. Op de V10 zet je dan DMZ aan richting de extra router. Dat betekent dat je nog wel met Dubbel NAT zit maar niet meer met allerlei problemen die daarmee komen.

Vervolgens heb je dan per bewoner een VLAN. Dan kan je met een switch (die VLANs ondersteund) die netwerken distribueren naar LAN aansluitingen.

Voor WiFi kan je dan niet meer de V10 gebruiken en zal je dus een extra accesspoint nodig hebben die per VLAN een. Het makkelijkste is een Unifi AP AC Lite, maar daarmee snijd je je ook in de vingers omdat die een maximum heeft van 4 SSIDs/VLANs. Je zal dan dus een ander apparaat nodig hebben als je meer dan 4 bewoners hebt.
Of je moet met RADIUS gaan werken wat zou betekenen dat je 1 WiFi Netwerk/SSID hebt maar dat je daar met een gebruikersnaam inlogt en op basis daarvan gescheiden wordt.

Robin
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Eigenlijk: Een Firewall, maar dat is een beetje een vaag antwoord en met alleen een firewall kom je niet zo ver.

Dit is een beetje afhankelijk van het type aansluiting dat je hebt (e.g. DSL, Glasvezel, anders, Zakelijk/Consument)
Daarnaast hangt het er vanaf welke diensten je gebruikt (e.g. Internet, TV, Telefonie) van KPN.

Wil je dit voor iedereen regelen of alleen voor jezelf?

Robin
Dankjewel Robin,

Ik wil dit voor ons allemaal regelen, en we hebben een DSL aansluiting met de Experiabox v10.
We hebben een internet, tv en bellen abonnement.
Reputatie 7
Badge +30
Oke dan wordt het wat lastiger.

Je kan beginnen met een eigen modem en dan TV proberen werkend te krijgen maar dat is erg lastig.

Dan heb je nog een optie om allemaal met het WiFi Gastnetwerk te verbinden. Dan zit je nog wel via LAN/UTP bij elkaar maar zijn de WiFi apparaten al gescheiden. Dan moet je alleen even Traffic Shaping uit zetten onder Gast WiFi netwerk instellingen.

De professionelere optie is om met een extra router te werken (b.v. ER-Lite). Dan kan je daarop per bewoner een VLAN/subnet maken. Op de V10 zet je dan DMZ aan richting de extra router. Dat betekent dat je nog wel met Dubbel NAT zit maar niet meer met allerlei problemen die daarmee komen.

Vervolgens heb je dan per bewoner een VLAN. Dan kan je met een switch (die VLANs ondersteund) die netwerken distribueren naar LAN aansluitingen.

Voor WiFi kan je dan niet meer de V10 gebruiken en zal je dus een extra accesspoint nodig hebben die per VLAN een. Het makkelijkste is een Unifi AP AC Lite, maar daarmee snijd je je ook in de vingers omdat die een maximum heeft van 4 SSIDs/VLANs. Je zal dan dus een ander apparaat nodig hebben als je meer dan 4 bewoners hebt.
Of je moet met RADIUS gaan werken wat zou betekenen dat je 1 WiFi Netwerk/SSID hebt maar dat je daar met een gebruikersnaam inlogt en op basis daarvan gescheiden wordt.

Robin
Beste Robin,

Ik denk dat ik dan voor de professioneler optie ga, ik kom nu tenminste een beetje uit de voeten.

Heel erg bedankt voor al je hulp.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat hoopte ik al, de andere opties zijn namelijk een beetje half gebakken en werken niet niet super.

Bij de router keuze moet je er even om denken dat je makkelijk meerdere VLANs maken kan. Daarom noemde ik de ER-Lite, maar je kan ook voor een andere gaan.
Voor wat betreft AP en Switches. Daar heb je zoveel keus... Zolang VLANs maar ondersteund worden en je een SSID per VLAN kan hebben.

Als je vragen hebt hoor ik het graag! Alvast veel succes!

Robin
Reputatie 7
De EDIMAX WAP/CAP 1200/1750 zijn multi ssid/multi vlan wifi accesspoints. Zelf ben ik zeer tevreden over deze accesspoints. Ik gebruik ze voor de distributie van ons privé netwerk, mijn zakelijk netwerk en een wifi gastnetwerk in onze woning.
Reputatie 7
Badge +30
Die Edimax kan maximaal 16 SSIDs/VLANs. Daar kom je dus al een stuk verder mee dan die 4 van de UniFi UAP's. Mocht je echt zoveel nodig hebben ben je beter uit met een RADIUS opstellen.

Reageer