Beantwoord

Nieuwe aansluiting met 2 aparte gastennetwerken + accespoints

  • 9 February 2019
  • 12 reacties
  • 251 keer bekeken

Reputatie 1
ik wil KPN abonnement gaan afsluiten voor nieuwe woning, maar heb nu twijfels aangaande de (on)mogelijkheden van het creëeren van gastennetwerken ivm versterkers. Beide heb ik namelijk nodig. Daarom wat vragen, alvast dank voor het delen van jullie kennis!
  • bij afsluiten van nieuw abonnement (enkel internet) tot 100 Mbit/s, welk modus / router krijg ik dan in bruikleen?
  • ik verwacht minimaal 2 versterkers nodig te hebben. Schijnbaar kan ik geen KNP versterkers (experia WiFi) nemen omdat ik dan geen gastennetwerk kan opzetten. Correcte aanname?
  • welke accesspoints raden jullie aan ( goed bereik +goede snelheid + creëren van 2 x gastennetwerk. Ik zie goede reviews over Ubitquiti AC- LITE. Is dit een optie en werkt dit goed met KNP modum?
  • mogelijk heb ik - met wat geluk - slecht 1 accespoint nodig. Dan dus 1 gasten netwerk via accespoint en 1 via modus van KNP. Is dit ook mogelijk?
alvast dank voor het meedenken.
icon

Beste antwoord door wjb 9 February 2019, 20:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Het is maar de vraag welke Experia Box je zult gaan krijgen.
Op dit moment wordt een wifi gastnetwerk alleen ondersteund door de V10 (zonder A) en geen enkele andere Experia Box.
Op wifi accesspoints is eigenlijk geen volwaardig gast netwerk op te zetten zolang het wifi accesspoint niet op een eigen vlan geplaatst wordt. Maar ja, geen enkele Experia Box ondersteunt vlans en dan ben je dus al snel op een router aangewezen.

Als je in jouw nieuwe woning een glasvezelverbinding gaat krijgen, dan zijn er andere mogelijkheden.
Reputatie 1
Helaas daar nog geen glasvezel. Maar eigenlijk zeg je dus dat ik iets onmogelijks wil en ook de combi experia box met ubitquiti is niet de juiste combi. Wat zou je dan adviseren?
Reputatie 7
De beste methode is dan door een tweede router achter de Experia Box te plaatsen en daar alle eigen apparatuur op aan te sluiten. De wifi van de Experia Box kan dan als gastnetwerk ingesteld worden. Je kunt dan op het LAN van de Experia Box rustig nog een accesspoint aansluiten voor uitbreiding van het gastnetwerk. Als je wifi accesspoints gebruikt die meerdere SSID's/vlans ondersteunen, zoals bijvoorbeeld de EDIMAX CAP1200's die ik gebruik, dan kan je met één wifi accesspoint zowel je gastnetwerk als je privé netwerk distribueren. Je zult dan overigens ook een switch moeten gebruiken die vlans ondersteunt.
Reputatie 7
Badge +11
Volgens mij is een gast account wel mogelijk voor de V10A https://forum.kpn.com/internet-9/gastaccount-voor-experia-box-v-10a-maken-465436
Reputatie 7
Volgens mij is een gast account wel mogelijk voor de V10A https://forum.kpn.com/internet-9/gastaccount-voor-experia-box-v-10a-maken-465436
Dat is mooi ☺️, maar daarmee kan je nog steeds niet een tweede accesspoint op dat gastnetwerk aansluiten.
Reputatie 7
Badge +11
Oke dankje duidelijk wjb
Reputatie 1
beste wjb,

Nogmaals super veel dank voor je advies, dit wordt nu opgevolgd.
Nog wel een aanvullende vraag, kun je ook nog een accespoint + 2e router adviseren die een iets gunstigere prijsklasse heeft?
is bv accespoint van KNP zelf een optie (50 euro), deze sluit ik dan aan op de experia V10a en dan gebruik ik zelf de router (dus eigenlijk zelf het gastennetwerk), of is dit niet handig?
Je merkt, ik ben een leek. Excuus daarvoor.
Reputatie 7
Je kunt rustig dat accesspoint van KPN gebruiken.
Die duurdere accesspoints zijn alleen interessant als je via dat accesspoint zowel het wifi netwerk van de Experia Box als het wifi netwerk van jouw eigen router wil uitzenden.
Wel zal je echt een 2e router achter de Experia Box achter de Experia Box moeten plaatsen om jouw netwerk gescheiden te houden van het gastnetwerk.
Reputatie 1
enfin, alles geregeld... blijkt dat KPN met met Coax werkt.. En dan is nu net wat er allemaal is aangelegd. volgens KPN klantenservice is het het beste over te stappen naar ziggo omdat dit wel werkt met Coax. Mijn vraag hier is: klopt dit of zijn er ook nog andere oplossingen? (nee, heb geen glasvezel of andere kabels, dit is vandaag gecontroleerd).
veel dank weer
Hallo @YFR4 ,
je kunt je coaxkabels ook als netwerkkabels via MOCA-adapters gebruiken of powerlines via je bestaande stroomnetwerk.
Reputatie 1

ok, dank Jan-D .

Dus aangezien ik ten minimale twee knp accesspoints nodig zal hebben (coax is reeds doorgetrokken), dan heb ik dus 3x een 'Hirschmann INCA 1G gigabit Internet-over-COAX adapter' nodig? Tussen experiabox en de extra router (ivm apart gastnetwerk) ook nog nodig? Dank.


PS Wordt al met al best een prijzig geheel maar zolang er geen verlies van kwaliteit / snelheid plaatsvind zou het dus een oplossing kunnen zijn.

Hallo @YFR4 ,
je hebt alleen daar een MOCA-adapter nodig waar je een LAN-verbinding wilt maken en een router of iets anders op wilt aansluiten.
Als je op een LAN-aansluiting via de MOCA een router aansluit die ook de mogelijkheid heeft voor een gastnetwerk ben je klaar denk ik.
Die extra router hoef je niet op nog een MOCA-adapter aan te sluiten, die kun je aansluiten op de LAN-poort van de KPN wifi extenders.
Succes.☺️
P.S.
Als alternatief kun je dus ook met powerline-adapters werken, dan heb je een LAN-netwerk via je thuisstroomnetwerk, neem dan wel goede adapters met ingebouwde wifi, heb je meteen extra wifipunten.
Ik denk dat het totaalplaatje met powerlines goedkoper is, maar met MOCA-adapters stabieler.