Nieuwe firmware V10A of vrije router keuze.

  • 5 September 2019
  • 142 reacties
  • 6959 keer bekeken


Toon eerste bericht

142 reacties

Reputatie 1
Fritzbox 7590 is besteld, morgen komt hij binnen.

Hopelijk kan ik dan eindelijk genieten van een beter netwerk 😃

Bedankt allemaal voor de reacties, weer veel geleerd. Zodra hij het doet zal ik mijn bevindingen plaatsen.
Reputatie 7
Fritzbox 7590 is besteld, morgen komt hij binnen.
Gefeliciteerd. ☺️
Wat ga je met jouw vaste telefoon doen, laat je die voorlopig doorschakelen naar een KPN mobiel abonnement?
Reputatie 1

Fritzbox 7590 is besteld, morgen komt hij binnen.Gefeliciteerd. ☺️

Wat ga je met jouw vaste telefoon doen, laat je die voorlopig doorschakelen naar een KPN mobiel abonnement?



Thnx, ben bij Expert geweest en ook daar waren ze zeer blij met de Fritzbox. De jongen die mij hielp had hem zelf ook thuis en wist er veel over te vertellen en zei dat het elke cent waard was en dat hij vele malen beter was dan die "KPN meuk" haha.

Ja die schakelt al na 2x over gaan naar mijn mobieltje, werkt perfect. Ik heb ook gelezen dat klanten van Telfort er wel in zijn geslaagd om vaste telefoon te blijven gebruiken bij de Fritzbox.

Ben benieuwd.
Reputatie 7
Ik heb ook gelezen dat klanten van Telfort er wel in zijn geslaagd om vaste telefoon te blijven gebruiken bij de Fritzbox.
Lang geleden lukte dat bij Telfort inderdaad, maar ook daar is dat geruime tijd al niet meer mogelijk aangezien de vaste telefonie van Telfort al geruime tijd teug naar hetzelfde platform als dat van KPN gemigreerd is.
Overigens ben ik er van overtuigd dat het niet lang meer zal duren totdat je jouw vaste telefoon gewoon weer kunt gaan gebruiken.

De jongen die mij hielp had hem zelf ook thuis en wist er veel over te vertellen en zei dat het elke cent waard was en dat hij vele malen beter was dan die "KPN meuk" haha.
Maar die jongen wilde je natuurlijk wel een Fritz!Box verkopen dus een klein korreltje zout is wel op z'n plaats. 😉
Reputatie 1
Het stond bij een revieuw over de Fritzbox 7590 toevallig.

Ben benieuwd morgen, heb ik iig het hele weekeind wel wat te doen. Hopelijk krijgen we regen haha.
Reputatie 7
Ben benieuwd morgen, heb ik iig het hele weekeind wel wat te doen.
Ik ben bang dat dat tegen zal vallen, dat ding is zo eenvoudig te configureren dat je na vijf minuten waarschijnlijk al klaar bent.
Wees maar blij want het wordt, naar ik begrepen heb, mooi weer dit weekend. 😉
Reputatie 1
haha, we gaan het meemaken 🙂
Reputatie 7
Badge +24

Ben benieuwd morgen, heb ik iig het hele weekeind wel wat te doen.Ik ben bang dat dat tegen zal vallen, dat ding is zo eenvoudig te configureren dat je na vijf minuten waarschijnlijk al klaar bent.

Niks voor mij dus... 😌
Reputatie 7
Ben benieuwd morgen, heb ik iig het hele weekeind wel wat te doen.Ik ben bang dat dat tegen zal vallen, dat ding is zo eenvoudig te configureren dat je na vijf minuten waarschijnlijk al klaar bent.Niks voor mij dus... 😌
Ach ... vijf minuten is nog altijd langer dan die paar minuten die je met de scripts van ... nodig hebt om een EdgeRouter te configureren. 😉
Reputatie 1
Geen succes zo ver met de Fritz.. kan niet eens gebruikersinterface in komen om hem te configureren. Denk dat deze DOA is Dead on arrival ofzo.
Reputatie 7
Dat kan ik me niet voorstellen.
Sluit een PC op één van de LAN poorten van de Fritz!Box.
Start de PC op en kijk of deze een IP adres in de reeks 192.168.178.x gekregen heeft.
Kan je de Fritz!Box op http://192.168.178.1 bereiken?
Reputatie 1
Werkt al.. Denk dat hij de nieuwe software aan het installeren was. Eerst werkte het niet en nu ineens wel met nieuwste OS erop ineens.

Nu ff kijken hoe ik hem het beste kan instellen.
Reputatie 7
Nu ff kijken hoe ik hem het beste kan instellen.
Daar heb je het hele weekend voor. 😉
Reputatie 1
Yes klopt.

Het probleem is er nog steeds hoor. Alleen is Internet wel sneller en zapt het er sneller voor alleen heb ik geen TV nog en de bufferbloat is er nog steeds. Ff kijken of ik meer instellingen krijg want zie lang niet alles volgens mij.
Reputatie 7

Ook ik heb "last" van bufferbloat als de maximale downloadsnelheid volledig verbruikt wordt.
Deze bufferbloat wordt niet door mijn eigen router veroorzaakt, maar door de server van KPN waarop mijn aansluiting "gethrottled" wordt. Ik heb een 200/200Mbps glasvezelverbinding.
In het onderstaande plaatje zie je de uitkomsten van een ping naar google.com (rechtsonder) terwijl er ook een speedtest uitgevoerd wordt (links). Rechtsboven zie je de belasting van de WAN poort van mijn EdgeRouter waarbij je ziet dat gedurende de tijd van de speedtests de WAN poort voor de maximale snelheid van mijn abonnement belast wordt. (Let op, de schaal voor de upload en download verschilt.)
 

500f2b12-be73-4a12-b088-7719ccc8ee55.png


Het groene kader is de "nulmeting" waarbij er geen speedtest actief is
Het rode kader toont de ping responsetijden tijdens de download speedtest.
Het oranje kader toont de ping responsetijden tijdens de upload speedtest.

Wat nu interessant is, is dat er alleen bufferbloat optreedt als de lijn aan download zijde volledig belast is.
Dit komt omdat er op de uploadsnelheid geen "throttling" plaatsvindt en een glasvezelaansluiting een capaciteit heeft van 1000Mbps. Naast de verbruikte 245Mbps is er dus nog 755Mbps beschikbaar en dus is er ruimte zat om ook ander dataverkeer af te wikkelen.
Hier zit een groot verschil met de DSL aansluitingen, waarbij ook tijdens uploads de beschikbare bandbreedte al snel benut wordt.
Nu is het logisch dat er bufferbloat optreedt als de belasting van de lijn hoger ligt dan de beschikbare bandbreedte. En dan is het uiteraard zo dat die kleine ping berichtjes in de wachtrij komen te staan waardoor de responsetijden oplopen.
In mijn geval ontstaat die wachtrij echter niet op mijn router, maar op de server van KPN.
Ik ben benieuwd wat bij jou de resultaten van een ping naar google.com zijn tijdens de verschillende fasen van een speedtest.

Reputatie 1
Yes, ik kan bevestigen dat KPN Internet en TV allebei goed werken op de Fritzbox 7590!

Telefonie krijg ik alleen kies toon en als ik probeer te bellen krijg ik een ingesprekstoon helaas. Hopelijk word dat binnenkort ook beter.

Wat ik nu vooral als veel beter beschouw is de snelheid waarmee internet en alles wat met netwerken te maken heeft gebeurt. Zappen gaat ook sneller en internet pagina's laden ook sneller zonder haperingen wat in het begin wel zo was.

Ik heb nog wel dat ik zogenaamd "bufferbloat" heb maar of dat nou echt een probleem is dat weet ik niet.
IPV A+ heb ik een B voor bufferbloat, das niet heel slecht maar volgens mij ook niet echt goed voor glasvezel denk ik.
Reputatie 1
Ook ik heb "last" van bufferbloat als de maximale downloadsnelheid volledig verbruikt wordt.
Deze bufferbloat wordt niet door mijn eigen router veroorzaakt, maar door de server van KPN waarop mijn aansluiting "gethrottled" wordt. Ik heb een 200/200Mbps glasvezelverbinding.
In het onderstaande plaatje zie je de uitkomsten van een ping naar google.com (rechtsonder) terwijl er ook een speedtest uitgevoerd wordt (links). Rechtsboven zie je de belasting van de WAN poort van mijn EdgeRouter waarbij je ziet dat gedurende de tijd van de speedtests de WAN poort voor de maximale snelheid van mijn abonnement belast wordt. (Let op, de schaal voor de upload en download verschilt.)


Het groene kader is de "nulmeting" waarbij er geen speedtest actief is
Het rode kader toont de ping responsetijden tijdens de download speedtest.
Het oranje kader toont de ping responsetijden tijdens de upload speedtest.

Wat nu interessant is, is dat er alleen bufferbloat optreedt als de lijn aan download zijde volledig belast is.
Dit komt omdat er op de uploadsnelheid geen "throttling" plaatsvindt en een glasvezelaansluiting een capaciteit heeft van 1000Mbps. Naast de verbruikte 245Mbps is er dus nog 755Mbps beschikbaar en dus is er ruimte zat om ook ander dataverkeer af te wikkelen.
Hier zit een groot verschil met de DSL aansluitingen, waarbij ook bij tijdens uploads de beschikbare bandbreedte al snel benut wordt.
Nu is het logisch dat er bufferbloat optreedt als de belasting van de lijn hoger ligt dan de beschikbare bandbreedte. En dan is het uiteraard zo dat die kleine ping berichtjes in de wachtrij komen te staan.
In mijn geval ontstaat die wachtrij niet op mijn router, maar op de server van KPN.Ik ben benieuwd wat bij jou de resultaten van een ping naar google.com zijn tijdens de verschillende fasen van een speedtest.


Hoe kan ik dat testen? Ben ook wel benieuwd en wil nu alles goed testen.
Reputatie 7
Doe het onderstaande op een bekabeld aangesloten PC!

Open een commandprompt als administrator en geef daar het commando ping -t google.com
Je ziet nu de ping responsetijden.

Ga in de browser naar http://www.speedtest.net en kies de server van RoutIT B.V. uit Ede.
Die haalt, in tegenstelling tot de speedtest server van KPN, tenminste wel snelheden boven de 200Mbps.

Zet beide vensters naast elkaar en start de speedtest.
Kijk wat er met de ping responsetijden gebeurt.
Reputatie 1
Oke gedaan, resultaten verschillen niet zo veel met jou volgens mij.

Reputatie 7
Oke gedaan, resultaten verschillen niet zo veel met jou volgens mij.
Die zijn inderdaad zo goed als identiek aan elkaar.
Dat zie er prima uit en ik zou me dan ook maar geen zorgen meer maken over die bufferbloat.
De kans dat jij die volle 200Mbps aan bandbreedte volledig zult gebruiken is behoorlijk klein en dus is de kans op het ontstaan van wachtrijen ook heel klein.
Reputatie 1
Ja idd, dan hoef ik me niet zo druk te maken.

Wel vreemd dat ik vaak veel lag heb met online gamen. Het is wel een P2P verbinding maar dat hoeft toch niet zo slecht te zijn lijkt mij?

Het gaat om Destiny 2 game.
Reputatie 7
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de bottleneck ergens dieper in het netwerk ligt en misschien zelfs wel helemaal aan de server zijde.
Laat tijdens het gamen ook eens zo'n ping mee lopen.
Wat zijn de ping responsetijden die je meet?
Reputatie 1
Je bedoelt de servers van KPN of de servers waar mee ik verbonden word tijdens het gamen?

Ik weet dat die erg slecht zijn helaas. Ik heb de game niet geïnstalleerd op het moment dus testen gaat beetje moeilijk nu.

Ze gaan ook over op ander platform dus wacht tot 1 oktober tot dat gerealiseerd is want denk dat dat veel beter gaat verlopen.

Ze gaan van Blizzard naar Steam die betere servers heeft heb ik gehoord.

Vooralsnog, de Fritzbox stelt niet teleur hoor, rap dingetje. Alleen zijn de instellingen wel wat ingewikkeld en moet anders benaderd worden dan met de V10.
Reputatie 7
Je bedoelt de servers van KPN of de servers waar mee ik verbonden word tijdens het gamen?
Dan bedoel ik de servers waarop het spel gehost wordt.
Reputatie 1
Oke, ja die zijn niet al te best nee helaas. Daarom speel ik de game ook niet meer, alleen maar irritaties door lag en trage verbindingen. Straks op Steam gaat het beter zeggen ze, ff wachten dus.

Reageer