Nieuwe firmware V10A of vrije router keuze.

  • 5 September 2019
  • 142 reacties
  • 6959 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal problemen met de V10/V10A experia box en ik vraag me af wanneer er een update komt die dit verhelpt en of wanneer de gegevens vrij worden gegeven zodat wij een eigen modem of router kunnen aansluiten.

Fritzbox is ook een goede optie aangezien de Experia boxen van KPN ronduit slecht zijn en veel last hebben van schommelende ping wat gamen online onmogelijk maakt.

Ik wil en ga geen discussie aan over waarom ik denk dat de experia boxen slecht zijn, ik wil alleen weten wanneer en of er een firmware update komt en wanneer we onze eigen hardware kunnen kiezen.

Bedankt 🙂

142 reacties

Reputatie 7
Heb je vaste telefonie bij KPN?
Zo nee, dan kan je de Experia Box zonder probleem vervangen door een Frtiz!Box met OS 7.12.
Als je een glasvezelverbinding hebt, dan is dit topic wellicht interessant voor je.
Reputatie 4
Badge +3
Ik gebruik een eigen Edgerouter X achter de Experia V10a. Het werkt perfect en al vele maanden zonder storingen. Er is op het KPN forum ook een goede topic overgeschreven.
Reputatie 1
Hallo, bedankt voor je snelle reactie.

Ja heb vaste telefonie bij KPN maar denk er aan om het op te zeggen maar weet nog niet of dit verstandig is.

Waar ik voornamelijk last van heb is "bufferbloat" wat online gamen onmogelijk maakt en veel last heb van hitregistratie en lag.

Zou dat met die Fritzbox opgelost zijn denk je?
Reputatie 1
Ik gebruik een eigen Edgerouter X achter de Experia V10a. Het werkt perfect en al vele maanden zonder storingen. Er is op het KPN forum ook een goede topic overgeschreven.

Waarom zou je een Edgerouter X achter de V10 willen plaatsen eigenlijk? Wat voor voordelen levert dat op als het signaal van de experiabox gewoon niet goed genoeg is vraag ik mij af?
Reputatie 4
Badge +3
Ik gebruik de WIFi van de Experia V10a helemaal niet. Achter de Edgerouter X heb ik twee ACLite Accesspoints hangen. Die geven een pefect WIFI signaal. In de Experia V10a staat de DMZ host gedefineerd waaraan de Edgerouter X is gekoppeld. De Experia V10a fungeert als een soort doorgeefluik voor internet en ook de KPN digitale tv kastjes zijn direct op aangesloten. Op deze manier kan ik mijn netwerk precies inrichten zoals ik dat wil hebben. Ik kan de firewall inrichten op de wijze zoals ik dat wil met betere beveiliging. Genoeg voordelen en geen snelheid verlies. En op deze wijze behoud ik het support van KPN in geval bij storingen van tv als dat zich zou voordoen.
Reputatie 7
Ja heb vaste telefonie bij KPN maar denk er aan om het op te zeggen maar weet nog niet of dit verstandig is.
Als je ook een mobiele telefoon bij KPN hebt en als KPN Compleet aangemeld hebt, dan zou je jouw vaste nummer kunnen doorschakelen naar je mobiele nummer.
Ik verwacht namelijk dat op niet al te lange termijn jouw vaste telefoon ook in combinatie met bijvoorbeeld een Fritz!Box gebruikt kan worden. Dan kun je het doorschakelen dan weer opheffen.

Zou dat met die Fritzbox opgelost zijn denk je?
Alles beter dan een V10a.
Reputatie 1
Als je de V10 niet kan bridgen heeft het toch geen zin wat je er ook achte plaatst lijkt mij? Je blijft afhangkelijk van de V10 wat ik dus niet wil. Ik heb ook geprobeerd er een router achter te hangen, (Netgear R7000) en maakte geen enkel verschil aangezien de V10 de thoughput bepaald.

Of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 1

Ja heb vaste telefonie bij KPN maar denk er aan om het op te zeggen maar weet nog niet of dit verstandig is.Als je ook een mobiele telefoon bij KPN hebt en als KPN Compleet aangemeld hebt, dan zou je jouw vaste nummer kunnen doorschakelen naar je mobiele nummer.
Ik verwacht namelijk dat op niet al te lange termijn jouw vaste telefoon ook in combinatie met bijvoorbeeld een Fritz!Box gebruikt kan worden. Dan kun je het doorschakelen dan weer opheffen.


Zou dat met die Fritzbox opgelost zijn denk je?Alles beter dan een V10a.



Ja heb alles van KPN. Zou top zijn als dat zou kunnen. Stelt KPN die boxen ook ter beschikking denk je of blijven ze vast steken op die Experia troep? XS4ALL heeft die nieuwe Fritzbox 7590 en mensen zweren daar bij. Die is erg duur en vind dat provider verantwoordelijk is voor het goede werken van je netwerk.

Is die V10a zo slecht dan? Slechter dan de V10?
Reputatie 4
Badge +3
Huricane28. Wat Ik al zei mijn Edgerouter X heb ik via DMZ host van de Experia V10a. Ik haal via de Experia V10a de snelheid van 200-200 glasvezel. Precies de bekabeld de snelheid waarvoor ik betaal. De Experia V10a kan dan voor telefoon en tv activiteiten actief ingezet worden. Ik heb zelf nooit de V10 gehad dus ik weet niet of die beter of slechter is dan de V10a.
Reputatie 7
Een V10 is op zich een prima Experia Box en daarmee zou je gewoon een goede throughput moeten kunnen halen.
Ik heb absoluut geen vertrouwen in de V10a en die zou er bij mij resoluut uitvliegen.

Het heeft altijd de voorkeur om maar één router te gebruiken en het vervangen dan de Experia Box door een andere router is dan ook echt te prefereren.
Nu is dat op VDSL aansluitingen pas sinds 12 augustus mogelijk door die configuratiewizard op de Fritz!Box.
Ook op glasvezelverbindingen is het sinds 12 augustus uitermate eenvoudig met zo'n Fritz!Box maar het isop dit moment nog niet mogelijk om de vaste telefonie te behouden.
Reputatie 1
Oke, maar dmz is niet zelfde als bridge mode dus blijf je afhangkelijk van de V10a toch?

Ik bedoel, ik had die router van mij ook als dmz ingeschakeld en ik haalde de snelheid ook wel maar als de V10 een slecht signaal afgeeft of niet voldoende word het niet opeens beter met een router er achter toch?

Snelheid is bij mij geen probleem, het is de ping wat het probleem is en dat kan alleen verholpen worden door de V10 er tussen uit te halen. Maar als jij zegt dat het beter is geworden nu je de Edgerouter er achter hebt gezet wil ik dat wel proberen hoor.

Heb je al eens een speedtest hier gedaan: http://www.dslreports.com/speedtest

en heb jij ook last van bufferbloat?
Reputatie 1
Een V10 is op zich een prima Experia Box en daarmee zou je gewoon een goede throughput moeten kunnen halen.
Ik heb absoluut geen vertrouwen in de V10a en die zou er bij mij absoluut uitvliegen.

Het heeft altijd de voorkeur om maar één router te gebruiken en het vervangen dan de Experia Box door een andere router is dan ook echt te prefereren.
Nu is dat op VDSL aansluitingen pas sinds 12 augustus mogelijk door die configuratiewizard op de Fritz!Box.
Ook op glasvezelverbindingen is het sinds 12 augustus uitermate eenvoudig met zo'n Fritz!Box maar het isop dit moment nog niet mogelijk om de vaste telefonie te behouden.



Oke helder. Ik had met de V10 zelfde problemen. Heb 2x laten vervangen en glasvezel kastje in me meterkast ook en mocht niet baten. Toen de V10a maar gevraagd en gekregen maar zelfde probleem als niet erger. Wifi is niet erg sterk en ik heb het idee dat de LAN verbinding ook slechter is.

Gaat KPN ook met andere boxen komen zoals de fritz box of niet? Vind het wel raar dat wij zelf voor hardware moeten zorgen eigenlijk, vind je niet?
Reputatie 4
Badge +3
Ik doe dagelijks een speedtest. De Ping is 5ms en dat is best goed voor een glasvezellijn. DMZ host is inderdaad niet hetzelfde als Bridge modus. Ik heb mijn Edgerouter X in de 192.168.1.x segment draaien en is dus anders dan KPN 192.168.2.254. Ik heb dit al 1,5 jaar zo draaien zonder verlies van performance en zonder 1x een down geweest te zijn. De Edgerouter X is via WAN - LAN setup geconfigureerd. Kijk ook even in de topic Thuisnetwerk daar staat deze setup ook beschreven. Wat lastig is als je je eigen router gebruikt i.p.v. Edgerouter dan heb je helemaal geen support van KPN.
Reputatie 7
Gaat KPN ook met andere boxen komen zoals de fritz box of niet?
Ik ben bang van niet, ik denk dat KPN vasthoudt aan de Experia Box en als je wat anders wilt dan moet je zelf de portemonnee trekken.
Reputatie 1
Ik doe dagelijks een speedtest. De Ping is 5ms en dat is best goed voor een glasvezellijn. DMZ host is inderdaad niet hetzelfde als Bridge modus. Ik heb mijn Edgerouter X in de 192.168.1.x segment draaien en is dus anders dan KPN 192.168.2.254. Ik heb dit al 1,5 jaar zo draaien zonder verlies van performance en zonder 1x een down geweest te zijn. De Edgerouter X is via WAN - LAN setup geconfigureerd. Kijk ook even in de topic Thuisnetwerk daar staat deze setup ook beschreven. Wat lastig is als je je eigen router gebruikt i.p.v. Edgerouter dan heb je helemaal geen support van KPN.


Een reguliere speedtest meet bijna niks en is niet snel genoeg om dipjes in het netwerk waar te nemen, daarom had ik die link er ook bij gezet. Als ik een speedtest doe op speedtest.net zie ik ook geen verschil en is altijd zelfde snelheid, maar snelheid is maar halve verhaal want stabiliteit is meer waard dan pure snelheid.


Gaat KPN ook met andere boxen komen zoals de fritz box of niet?Ik ben bang van niet, ik denk dat KPN vasthoudt aan de Experia Box en als je wat anders wilt dan moet je zelf de portemonnee trekken.



Dat zou heel jammer zijn, wel begrijpelijk maar erg jammer. Ik wil wel bij KPN blijven omdat ik de service en prijzen erg gunstig voor mij zijn en XS4ALL is mij te duur helaas maar is wel beter volgens sommigen.
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb ook gemeten via Dslreports.com op meerdere momenten En overall A rating met lage blufferbload als peakmoment. Dat komt echt heel weinig voor. Dus voor mij prima en blijf bij KPN.
Reputatie 1
Dat is helemaal prima idd. Ik heb bufferbloat B dus dat is te erg. Merk dat heel erg tijdens gamen.
Reputatie 1
Een V10 is op zich een prima Experia Box en daarmee zou je gewoon een goede throughput moeten kunnen halen.
Ik heb absoluut geen vertrouwen in de V10a en die zou er bij mij resoluut uitvliegen.

Het heeft altijd de voorkeur om maar één router te gebruiken en het vervangen dan de Experia Box door een andere router is dan ook echt te prefereren.
Nu is dat op VDSL aansluitingen pas sinds 12 augustus mogelijk door die configuratiewizard op de Fritz!Box.
Ook op glasvezelverbindingen is het sinds 12 augustus uitermate eenvoudig met zo'n Fritz!Box maar het isop dit moment nog niet mogelijk om de vaste telefonie te behouden.



Is die V10a ook niet te maken met een firmware update dan?
Reputatie 7
Is die V10a ook niet te maken met een firmware update dan?
Vast wel, maar komt die firmware update dan nog in 2019 of wordt het 2020.
Dat is een andere indicator van kwaliteit, de snelheid waarmee problemen verholpen worden.

Ik wil wel bij KPN blijven omdat ik de service en prijzen erg gunstig voor mij zijn en XS4ALL is mij te duur helaas maar is wel beter volgens sommigen.
XS4ALL is ook zo duur omdat zij duurdere (goede) apparatuur leveren en die hogere kosten moeten natuurlijk wel terugverdiend worden.
Reputatie 1
Bij KPN zeiden ze dat die update er snel aan zat te komen, maja die zeggen wel meer wat ze niet waarmaken helaas..

Prioriteiten stellen, kennelijk heeft het geen prioriteit voor KPN.
Reputatie 7
Bij KPN zeiden ze dat die update er snel aan zat te komen, maja die zeggen wel meer wat ze niet waarmaken helaas..

Prioriteiten stellen, kennelijk heeft het geen prioriteit voor KPN.

Tja, bij de router die ik gebruik op mijn glasvezelverbinding ligt de firmware update frequentie "iets" hoger.


Zelf draai ik versie 1.10.10.
Reputatie 7
Badge +24
Veel updates is op zich niet het doel natuurlijk hé 😀
Reputatie 7
Veel updates is op zich niet het doel natuurlijk hé 😀
Nee, uiteraard niet, maar het geeft wel aan hoe agile een organisatie is en daarmee hoe snel fixes en improvements uitgerold worden.
Soms getuigt het juist ook van onvolkomenheden in het proces. Zo zie je in een hele korte periode 4 hotfixes op versie 1.9.7. Goed dat er zo snel een hotfix uitgebracht werd echter was men blijkbaar zo overhaast dat er nog drie moesten volgen om de geconstateerde issues echt te verhelpen. Verschil is wel dat het hele proces daar twee en een halve maand heeft geduurd terwijl we met de V10a ondertussen al vele maanden verder zijn.
Reputatie 1
Klopt.

Zie het in de IT steeds vaker hoor die "hotfixes".

Maar naast die Edge router moet je ook een modem hebben neem ik aan? Als dat zo is dan is een Fritz box toch goedkoper?
Reputatie 2
Ik kan je niet meer advies geven dan dat ik in vele jaren bij KPN nog nooit een Experiabox gebruikt heb.

Reageer