Nieuwe firmware V10A of vrije router keuze.

  • 5 September 2019
  • 142 reacties
  • 6959 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal problemen met de V10/V10A experia box en ik vraag me af wanneer er een update komt die dit verhelpt en of wanneer de gegevens vrij worden gegeven zodat wij een eigen modem of router kunnen aansluiten.

Fritzbox is ook een goede optie aangezien de Experia boxen van KPN ronduit slecht zijn en veel last hebben van schommelende ping wat gamen online onmogelijk maakt.

Ik wil en ga geen discussie aan over waarom ik denk dat de experia boxen slecht zijn, ik wil alleen weten wanneer en of er een firmware update komt en wanneer we onze eigen hardware kunnen kiezen.

Bedankt 🙂

142 reacties

Reputatie 1
Nu het volgende, nu kan ik niet inloggen om bij mijn Netgear GS105v2 te komen.

Ik zie de switch helemaal niet. die switch heb ik nodig voor de rest van mijn netwerk maar kan hem nu niet configureren. Denk dat het met dat aparte ip adres te maken heeft wat de Fritzbox gebruikt.
Reputatie 1
Sorry, hij doet het al haha. Duurt lang soms dat configureren.

Maar alsnog, erg blij met de Fritzbox hoor, veeel sneller dan die V10 en V10a. Hopelijk komt telefonie ook snel.
Reputatie 7
Hopelijk komt telefonie ook snel.
Dat hoop ik ook.
Reputatie 1
Ik vind configuratie van de Fritz wel een beetje onoverzichtelijk en onnodig ingewikkeld, maar daar zal het wel een fritz voor zijn haha.

Die V10 vond ik het makkelijkste om in te stellen, bij de Fritz moet ik eerst dingen uit zetten voordat ik verder kom.

Gister nog een dikke 4K film gestreamd, Avengers endgame van 89 GB en werkte perfect via mijn Nvidia Shield TV.

Wifi is ook verbeterd en minder haperingen in laden van pagina's of emails zowel op mijn smartphone als vaste PC. Alles gaat vloeiender en sneller en heb hem nog niet eens helemaal geconfigureerd.

Miss dat ik ook wel sneller Internet neem van 200 naar 500, downloaden gaat dan veel sneller en aangezien ik niet zo veel geduld heb lijkt me dat een goede keuze.
Reputatie 7
Ik vind configuratie van de Fritz wel een beetje onoverzichtelijk en onnodig ingewikkeld, maar daar zal het wel een fritz voor zijn haha.
Wees blij dat je dan geen EdgeRouter hebt 😉.
De complexiteit van het beheer neemt rechtevenredig toe met de mogelijkheden.

Miss dat ik ook wel sneller Internet neem van 200 naar 500, downloaden gaat dan veel sneller en aangezien ik niet zo veel geduld heb lijkt me dat een goede keuze.
Het is een illusie om te denken dat downloads dan veel sneller zullen gaan.
De maximaal haalbare snelheid is afhankelijk van de zwakste schakel in de communicatie en vaak zie dat die zelfs helemaal aan de andere kant van de lijn bij de hostende partij ligt.
Je kunt dan je eigen snelheid tot Internet wel super snel maken maar daarmee ben je er nog niet. Ik ben dan ook juist van 500Mbps naar 200Mbps gegaan en in de praktijk merk ik daar niets van.

Met mijn EdgeRouter kan ik precies monitoren welke bandbreedte er verbruikt wordt en, geloof me, het is al een kunst om boven de 100Mbps te komen. Het enige moment in de week waarbij onze lijn volledig belast wordt is op zaterdag en zondag ochtend (voor zonsopkomst 😉). Dan worden er full-backups gesynchroniseerd tussen mijn NAS thuis en een NAS elders die op een 500Mbps verbinding staat. Het betreft hier bijna 500GB aan backups.
Reputatie 1
Ja dat is mij veel te ingewikkeld joh, ik wil het graag "simpel" maar functioneel houden en niet uren lang moeten doorzoeken hoe iets werkt, heb ik het geduld niet voor.

Ik download met nieuwsgroepen en die gaan wel degelijk sneller hoor, nu download ik "maar" met 20 Mb/s en met 500 internet zit ik op 62 MB/s. Pagina's laden niet sneller idd en van langzame hosts word het idd niet beter.

Ik moet zeggen dat de Wifi mij een beetje tegenvalt eigenlijk van de Fritzbox. Wifi is zelfde als met de Experiabox en dat is niet bijster goed om eerlijk te zijn. Morgen of maandag KPN misschien maar ff bellen om een Wifi versterker indien mogelijk.
Reputatie 7
Morgen of maandag KPN misschien maar ff bellen om een Wifi versterker indien mogelijk.
Dat zou ik absoluut niet doen, bij mij komen die apparaten er niet in.
Meet eerst eens de veldsterkte van de wifi van die Fritz!Box met de WiFi Analyzer app op Android.
Reputatie 1
Oke, naja mijn signaal sterkte is gewoon goed alleen valt het Wifi soms weg. Is niet heel storend hoor en denk dat het met energy besparing ofzo te maken heeft, zal eens goed kijken.

Ik heb weer een snelheidstest gedaan en alles is nu een A: http://www.dslreports.com/speedtest/54276378

Heb niks veranderd en alleen de Netgear Switch GS105E V2 er tussen gezet, volgens mij doet hij dat automatisch ofzo die switch. Snelheid is "maar" 93 MB/s maar dat zegt niet zo veel en denk dat het een setting is ofzo dat ik ff anders moet instellen.
Reputatie 7
Heb niks veranderd en alleen de Netgear Switch GS105E V2 er tussen gezet, volgens mij doet hij dat automatisch ofzo die switch. Snelheid is "maar" 93 MB/s maar dat zegt niet zo veel en denk dat het een setting is ofzo dat ik ff anders moet instellen.
Als er maar 95Mbps via een vaste verbinding gemeten wordt, kijk dan eens of de netwerkkabels wel goed zijn. Als er één data ader in een netwerkkabel gebroken is of geen contact maakt dan is de maximale snelheid via zo'n kabel nog maar 100Mbps.

Kijk ook of de laatste firmware op die switch staat. Zie deze site.
Reputatie 1
Er is niks met de kabels gelukkig, had wat veranderd in de switch maar niet herstart gedaan, rooky mistake haha.

Ik zit met Smartphone op 5 G Wifi trouwens, dat is een stuk instabieler dan 2.4 zeg.

nieuwste firmware zit op de switch.
Reputatie 7
WiFi via 5GHz zou ook gewoon stabiel moeten werken.
Ik ben toch wel benieuwd naar de veldsterkte van de wifi van de Fritz!Box.
Reputatie 1
Oke, hoe kan ik dat beste testen dan op PC? Is daar een leuk progje voor?
Reputatie 7
Oke, hoe kan ik dat beste testen dan op PC? Is daar een leuk progje voor?
Heb je geen Android telefoon want daar heb je de app WiFi Analyzer?
Voor Windows heb je inSSIDer.
Reputatie 1
Op 2 meter zit ik op 54 dBm zegt ie.

In de woonkamer zit ik op 9 meter en 66 dBM.
Reputatie 7
Dat zijn geen al te goede waarden en dan is nu de vraag waar dat door veroorzaakt wordt.
Als jouw mobiele apparaat een zichtlijn heeft met de Fritz!Box en op een afstand van 1 à 2 meter staat, wat is dan de veldsterkte voor 2.4GHz en voor 5GHz?
Wat zit er allemaal tussen de Fritz!Box en het mobiele apparaat. Muren, keukenapparatuur, isolatieglas, vloerverwarming, etc.?

Onderstaand een plaatje van de veldsterkte van de 5GHz wifi in mijn tuinkamer.


Al die parabolen zijn van mijn eigen wifi toegangspunten (drie) voor onze privé wifi, mijn zakelijke wifi en het gast wifi netwerk. Mijn stelling is dat er een wifi accesspoint geplaatst moet worden als de veldsterkte onder de -65dBm valt. Vandaar dat ik op de begane grond in de woonkamer en in de tuinkamer een wifi accesspoint heb en op de 1e verdieping nog één. Op de tweede verdieping staat een 4e wifi accesspoint maar die is niet detecteerbaar in de tuinkamer.
De afstand tussen woonkamer en tuinkamer iets ongeveer 14 meter.
Reputatie 1
Hij zit in de meterkast waar hij eigenlijk uit moet maar dat word erg lastig aangzien ik geen stroom heb in de gang en de kabel uit de Glasvezel box niet lang genoeg is om naar de router te verbinden als hij op de inbouwkast staat. Ik heb niet eens zo'n kabel meer dus zal ik een nieuwe moeten halen en een verlengsnoer voor de stroom, geen optie dus. Ik laat het zo denk ik. Gebruik het toch alleen maar voor mijn smartphone dus niet belangrijk om erg veel tijd en energy te steken in Wifi wat toch altijd instabiel blijft.

Ik woon in een oude flat, dat is altijd waardeloos en Wifi heb ik altijd al problemen mee gehad.
Reputatie 7
In een flat zal je waarschijnlijk behoorlijk veel wifi zenders van de buren zien.
Het gebruik van 5GHz is sterk te prefereren in dergelijk omgevingen omdat de reikwijdte van 5GHz minder ver is en je dus ook minder krachtige signalen van de buren zult zien.
Is het wellicht mogelijk om die Fritz!Box in de woonkamer te plaatsen?
Reputatie 1
Klopt, Ik zou hem in de woonkamer kunnen zetten of in mijn PC/hobby kamer maar denk beste in de gang op de inbouwkast. Moet even kijken of dat ook mogelijk is. Anders laat ik het gewoon zo aangezien ik het alleen gebruik voor smartphone en niet heel belangrijk is en meestal wel goed gaat alleen soms weg valt.
Reputatie 1
Ik moet ook nog een TV meubel dus ik denk dat ik daar mijn home cinema enz daar op zet en de router in de opening in het midden. Dan heb ik door het hele huis Wifi en scheelt mij een kabel van de meter kast naar mijn slaapkamer/hobbykamer.
Reputatie 2
Zo lang het maar een bewuste keuze voor Wifi is en je de gezondheidsgevaren beseft.

Storingen kunnen ook komen doordat het kanaal waar je op zit overbelast is. Je kan ook een muur behandelen waar veel andere storende wifi's achter zitten, dat kan het probleem ook aanzienlijk verminderen. Bekabeld is sneller, minder storing-gevoelig en verbruikt minder energie.
Reputatie 1
Die straling is er sowieso wel en gezond is het natuurlijk niet maar om het een gezondheidsgevaar te noemen vind ik beetje voorbarig hoor.

De Fritzbox zit in meterkast wat niet goed is voor wifi, dat verklaart het zaakje. ipv een Wifi extender te gebruiken verplaats ik het modem gewoon.
Reputatie 2
Gevaar is op zich relatief. Maar de hoeveelheid voldoet aan geen enkele medisch onderlegde norm. De WHO (wereld gezondheid organisatie) heeft het ingedeeld als klasse 2B kankerverwekkend. Alles andere uit die klasse is in Europa streng verboden. Onze regering heeft gezegd dat mensen Elektrosensitiviteit kunnen ontwikkelen, dat dat "reëel" en "ernstig" is en "de kwaliteit van leven ernstig kan beïnvloeden". Daarnaast zijn er nog diverse andere aandoeningen die Wifi veroorzaakt, beneden de hoeveelheid straling van een Experiabox. Voor leken is het overzicht van www.bioinitiative.org erg toegankelijk. Of deze, ondertekend door 250 medici en wetenschappers.

Je eigen wifi kan zo 100 tot 1.000 keer sterker stralen dan die van de buren (afstand en muren). Dus je kan er zelf vel an doen. Of een ECO Wifi met nul stand-by straling kopen. Zelfde gemak met heel véél minder straling.

Wifi verplaatsen is altijd beter dan een extender. Anders heb je dubbele straling die elkaar nog stoort ook. En als de buren om die reden dan op hun beurt weer een Wifi extender nemen krijg je een stralende toekomst 😜maar geen goede verbinding.

Maar heb je ook gekeken naar kanalen. Welke zijn druk en minder druk bezet. Daar zijn vast veel verschillende tooltjes voor, tevens zijn er losse meters hoewel die apparaten geld kosten. Of je kan de Wifi van een buurman dempen als die veel stoort, dat kan ook veel schelen in je bereik. Of je buurman over een ECO wifi met nul stand-by straling informeren zodat hij jou niet stoort.
Reputatie 1
Ik weet hoe Wifi werkt en dat het "schadelijk" kan zijn. Verder heb ik er geen belang bij om er een lang gesprek over te voeren als je niet erg vind. Het heeft namelijk niets te maken met mijn topic.

De Wifi van de Fritzbox is gewoon minder sterk dan dat van de Experia box want heb nooit problemen gehad met de experia en nu wel met de Fritzbox dus lijkt me dat vrij simpel. Ik moet hem dus verplaatsen om betere Wifi te krijgen.

Ik heb geen belang bij ECO routers of Biologische Wifi of wat dan ook, ik vind dat mensen nogal door slaan over onderwerpen zoals Biologisch, Ecologisch enz. en daar mee monopolie op de waarheid denken te hebben zonder enig onderbouwing. Daar wil ik het dan ook bij laten over dit onderwerp.
Reputatie 2
Daar hoeven we geen gesprek over. Je mag met de informatie doen wat je wilt.

De Experia box en de fritzbox modellen die voorbij kwamen hebben de antennes aan de binnenkant. De eco-Wifi aan de buitenkant. Die kan je beter richten. Daar kan je dus ook andere antennes op zetten. Of andere antennes voor maken. Dat maakt de ontvangst goed en je kan die ontvangst zelfs nog verbeteren. De ECO maakt dat je weinig zorgen om neveneffecten hoeft te maken en het energieverbruik (elektra rekening) ook aangenaam blijft.
Reputatie 1
Ik vind de Fritzbox wel ingewikkeld om in te stellen vergeleken met de Experia box.
Ik snap heus wel dat het totaal verschillende apparaten zijn maar ze konden het wel wat makkelijker maken vind ik op de Fritz.

Een backup van de settings maken is ook een heel karwei omdat hij blijft zeuren dat ik een smartphone moet aansluiten en als ik het wachtwoord in toets werkt dat gewoon niet.

Er zitten dus nog wel wat kinderziektes in de software wat nogal irritant is vind ik. Morgen maar ff contact opnemen met AVM over de backup wat gewoon niet werkt.

Reageer