Nieuwe firmware V10A of vrije router keuze.

  • 5 September 2019
  • 142 reacties
  • 6959 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal problemen met de V10/V10A experia box en ik vraag me af wanneer er een update komt die dit verhelpt en of wanneer de gegevens vrij worden gegeven zodat wij een eigen modem of router kunnen aansluiten.

Fritzbox is ook een goede optie aangezien de Experia boxen van KPN ronduit slecht zijn en veel last hebben van schommelende ping wat gamen online onmogelijk maakt.

Ik wil en ga geen discussie aan over waarom ik denk dat de experia boxen slecht zijn, ik wil alleen weten wanneer en of er een firmware update komt en wanneer we onze eigen hardware kunnen kiezen.

Bedankt 🙂

142 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Een modem wat een backup wil maken naar een smartfoon? Wat is dat voor onzin?
Reputatie 7
Off-topic:

De ECO maakt dat je weinig zorgen om neveneffecten hoeft te maken en het energieverbruik (elektra rekening) ook aangenaam blijft.
Weet jij toevallig wat het maximale zendvermogen is voor de wifi?
Reputatie 2
Weet jij toevallig wat het maximale zendvermogen is voor de wifi?
Ja, zowel van Nederlandse apparaten als sommige Aziatische. Ik ken ook diverse normen.
Reputatie 7
De Wifi van de Fritzbox is gewoon minder sterk dan dat van de Experia box want heb nooit problemen gehad met de experia en nu wel met de Fritzbox dus lijkt me dat vrij simpel. Ik moet hem dus verplaatsen om betere Wifi te krijgen.
Heel apart dat dat jij een minder goede wifi ervaart met die Fritz!Box.
Ik zou toch wel eens willen weten wat de veldsterkte van zowel de 2.4GHz als de 5GHz wifi van die Fritz!Box is op 1,5 meter afstand met een zichtlijn.
Reputatie 7
Off topic:

Weet jij toevallig wat het maximale zendvermogen is voor de wifi?Ja, zowel van Nederlandse apparaten als sommige Aziatische. Ik ken ook diverse normen.
Zou je die ook met ons willen delen?
Reputatie 1

De Wifi van de Fritzbox is gewoon minder sterk dan dat van de Experia box want heb nooit problemen gehad met de experia en nu wel met de Fritzbox dus lijkt me dat vrij simpel. Ik moet hem dus verplaatsen om betere Wifi te krijgen.Heel apart dat dat jij een minder goede wifi ervaart met die Fritz!Box.
Ik zou toch wel eens willen weten wat de veldsterkte van zowel de 2.4GHz als de 5GHz wifi van die Fritz!Box is op 1,5 meter afstand met een zichtlijn.



Ja ik weet het ook niet. Ik heb gelezen dat meerdere mensen dit met mij delen.
Wifi is gewoon niet het sterkste punt van de Fritzbox.

Ik weet niet wat het is. Er zijn niet veel op 5 GHz hier en kanaal is verder ook gewoon goed. Miss ligt het ook wel aan mijn smartphone hoor. Dat is een Sony Experia 10. Langzaam rot ding vind ik het maja budget ligt niet hoger.


Ik zit hier vlak bij de Fritz en krijg 60 dBm ongeveer en 351Mbps. Kanaal is goed en er zijn maar 2 mensen met wifi 5 GHz hier en allebei op ander kanaal dus word niet gestoord. Wifi is gewoon slecht op de Fritz omdat ik met de Experia geen last had hier mee. Ik weet niet hoe ik screenshots maak met mijn telefoon anders liet ik je zien.
Reputatie 7
Ik zit hier vlak bij de Fritz en krijg 60 dBm ongeveer en 351Mbps.
-60dBm mag echt niet op 1,5 meter met zichtlijn, dan moet er iets mis zijn.
Reputatie 1
Nee dat is het ook niet. Vlak bij is ongeveer 3 meter ofzo. De Fritz zit in een meterkast wat een hoop "noise" kan veroorzaken. Ik zit in een kamer naast mijn gang. Wifi is altijd een drama overal. En de Fritzbox is gewoon slecht met Wifi, niks aan te doen.

Ik kan helaas geen screenshots maken want mijn smartphone doet weer raar, ik ga morgen bellen voor een andere heb genoeg van dit klote ding.

Wifi werkt gewoon en er is helemaal niks mis mee. Wifi is gewoon altijd erg onstabiel hier in de flat zonder dat er veel anderen zitten. Heb alle kanalen geprobeerd en het word niet beter dus die Fritzbox is gewoon niet goed met Wifi, kan niet anders. Met de Experiabox had ik nergens last van.

Moet zeggen dat het ook wel iets beter is geworden hoor met de Fritz maar niet zo goed als met de Experia.
Reputatie 7
Nee dat is het ook niet. Vlak bij is ongeveer 3 meter ofzo. De Fritz zit in een meterkast wat een hoop "noise" kan veroorzaken. Ik zit in een kamer naast mijn gang.
Alsjeblieft Hurricane28, ik vraag om een meting op 1,5 meter afstand van de Fritz!Box met een zichtlijn tussen het mobiele apparaat en de Fritz!Box.
Dit om vast te stellen wat de kracht van de wifi van die Fritz!Box is met zo weinig mogelijk invloed van omgevingsfactoren.
Wat is in die situatie de veldsterkte van 2.4GHz en 5GHz wifi?
Reputatie 2
Veel dingen kunnen storingen geven op de Wifi. Bijvoorbeeld lampen, goedkope Led lampen uit china zijn berucht. Het nare is dat je die niet altijd herkent zonder goede detectie apparatuur. Een lekkende magnetron kan storen, en zo zijn er meer dingen die roet in het eten kunnen gooien. Ik heb zelfs meegemaakt dat een natte muur signaal hinderde, zo werd een lekkage ontdekt en een bijbehorend schimmel probleem. Veel zaken kunnen storen. Bekabeld internet is een alternatief.

Wellicht de ECO router een kans geven.
Reputatie 1

Nee dat is het ook niet. Vlak bij is ongeveer 3 meter ofzo. De Fritz zit in een meterkast wat een hoop "noise" kan veroorzaken. Ik zit in een kamer naast mijn gang.Alsjeblieft Hurricane28, ik vraag om een meting op 1,5 meter afstand van de Fritz!Box met een zichtlijn tussen het mobiele apparaat en de Fritz!Box.
Dit om vast te stellen wat de kracht van de wifi van die Fritz!Box is met zo weinig mogelijk invloed van omgevingsfactoren.
Wat is in die situatie de veldsterkte van 2.4GHz en 5GHz wifi?



Als ik er recht voor sta op 1.5 meter dan is het signaal uitstekend en zit ik op 40 dBm.

Nogmaals, komt door dat hij in een kast zit en soms de deur dicht. Gek genoeg had ik hier met de Experiabox geen last van. Alles staat goed ingesteld en word niet gestoord. Wifi is gewoon niet erg goed van de Fritzbox.

Veel dingen kunnen storingen geven op de Wifi. Bijvoorbeeld lampen, goedkope Led lampen uit china zijn berucht. Het nare is dat je die niet altijd herkent zonder goede detectie apparatuur. Een lekkende magnetron kan storen, en zo zijn er meer dingen die roet in het eten kunnen gooien. Ik heb zelfs meegemaakt dat een natte muur signaal hinderde, zo werd een lekkage ontdekt en een bijbehorend schimmel probleem. Veel zaken kunnen storen. Bekabeld internet is een alternatief.

Wellicht de ECO router een kans geven.


Yep, wifi is en blijft een van de meest fragiele dingen in de ICT.

En nee ik ga die ECO router niet proberen en wil er niks meer over horen, je zeurt er steeds over en begin met te irriteren er aan. Als ik er een wou kopen dan deed ik dat wel.
Reputatie 7
Als ik er recht voor sta op 1.5 meter dan is het signaal uitstekend en zit ik op 40 dBm.
Gelukkig, dan is er in ieder geval niets mis met de wifi van de Fritz!Box.

Nogmaals, komt door dat hij in een kast zit en soms de deur dicht. Gek genoeg had ik hier met de Experiabox geen last van. Alles staat goed ingesteld en word niet gestoord. Wifi is gewoon niet erg goed van de Fritzbox.
Als jij nu gebruik maakt van 5GHz wifi en met de Experia Box nog 2.4GHz gebruikte dan heb je daar de reden. 5GHz wifi heeft veel meer moeite om door muren en vloeren heen te gaan.
Dat is ook precies de reden voor mijn advies om 5GHz te gebruiken immers dan heb je ook veel minder last van de wifi van de buren.
Consequentie is wel dat je het wifi toegangspunt (de Fritz!Box) goed plaatst en dat is in jouw geval in de woonkamer. Ik ben er van overtuigd dat je dan stabiele wifi zult hebben.
Reputatie 1

Als ik er recht voor sta op 1.5 meter dan is het signaal uitstekend en zit ik op 40 dBm.Gelukkig, dan is er in ieder geval niets mis met de wifi van de Fritz!Box.


Nogmaals, komt door dat hij in een kast zit en soms de deur dicht. Gek genoeg had ik hier met de Experiabox geen last van. Alles staat goed ingesteld en word niet gestoord. Wifi is gewoon niet erg goed van de Fritzbox.Als jij nu gebruik maakt van 5GHz wifi en met de Experia Box nog 2.4GHz gebruikte dan heb je daar de reden. 5GHz wifi heeft veel meer moeite om door muren en vloeren heen te gaan.
Dat is ook precies de reden voor mijn advies om 5GHz te gebruiken immers dan heb je ook veel minder last van de wifi van de buren.
Consequentie is wel dat je het wifi toegangspunt (de Fritz!Box) goed plaatst en dat is in jouw geval in de woonkamer. Ik ben er van overtuigd dat je dan stabiele wifi zult hebben.



Er is idd niks mis mee alleen signaal is minder sterk dan de V10a of bijna zelfde. Ik gebruikte op beide routers 5 GHz. Het werkt nu wel iets beter want ik heb iets veranderd maar kan niet terug vinden wat haha.

Zo veel settings.. snap de helft nog niet eens geloof ik.

Wel jammer dat het niet echt een mooie unit is, Fritz mag wel wat aan uiterlijk doen want het is esthetisch gezien niet mijn smaak.
Reputatie 2
Wel jammer dat het niet echt een mooie unit is, Fritz mag wel wat aan uiterlijk doen want het is esthetisch gezien niet mijn smaak.
Is er dan een router die jij zo mooi vindt dat je hem graag zichtbaar in je woonkamer hebt staan?
Reputatie 1
Vast wel. Ik vind die Nieuwe Netgear routers niet super lelijk hoor. Maja ik ga ze niet voor de sier in de woonkamer plaatsen natuurlijk, ze moten gewoon hun werk goed doen en dan kan het me weinig schelen alleen die Fritzboxen zijn wel erg lelijk vind ik.
Reputatie 7
Badge +24
Ik vindt die Netgear routers nou juist weer super lelijk. Zwarte scheve hoekige dingen. Ik zie liever een vierkante platte rechthoekige doos.
Reputatie 7
Ik zie liever een vierkante platte rechthoekige doos.
Zoiets als dit? 😉


Ook lekker klein. 😉
Maar geen wifi. 😖

@Hurricane28, jij hebt toch de 7590 gekocht?


Dat vind ik nog één van de stijlvollere. 🤔
Reputatie 1

Ik zie liever een vierkante platte rechthoekige doos.Zoiets als dit? 😉


Ook lekker klein. 😉

Maar geen wifi. 😖


@Hurricane28, jij hebt toch de 7590 gekocht?


Dat vind ik nog één van de stijlvollere. 🤔



Ja klopt, hij is niet super lelijk nee maar echt om mooi in de woonkamer te zetten vind ik hem niet haha.

Hij blijft mooi in de meterkast staan met de deur dicht haha.

Heb nog geprobeerd om vaste Telefonie aan te sluiten maar werkt nog niet. Ik heb gebeld met KPN of ze meer wisten maar die kerel zei dat het gewoon moest werken en dat ik miss de Fritz moest resetten.

Ik denk dat ik nog ff moet wachten dus. En met zekerheid kon hij niet zeggen of je straks kan kiezen tussen een Fritz of een Experia box. Ik zou het wel vrij logisch vinden als je straks zelf de keuze kan maken tussen een Fritz of een Experia box omdat ze dat bij XS4ALL die Fritz ook hadden.
Reputatie 7
Heb nog geprobeerd om vaste Telefonie aan te sluiten maar werkt nog niet. Ik heb gebeld met KPN of ze meer wisten maar die kerel zei dat het gewoon moest werken en dat ik miss de Fritz moest resetten.

Ik denk dat ik nog ff moet wachten dus.

Wat een onzin kramen die medewerkers van klantenservice toch uit.

Ik denk dat ik nog ff moet wachten dus.
Precies, gewoon nog even geduld het komt vast en zeker allemaal goed.
Reputatie 1
Ja, apart he? Het is Voip bellen zei die dus moest altijd werken. als dat zo is dan zou het moeten werken toch haha.

Naja heb geen haast, heb ook mobiel abbo dus ben KPN compleet waar ik onbeperkt mee kan bellen, zit er zelf over te denken de vaste lijn helemaal op te zeggen.
Reputatie 1
Ik zit even door alle settings enzo te kijken en zie ik een optie LISP staan Locator, identifier, sepration protocol.

Weet iemand hoe dit in te stellen? Als ik dat zo lees dan zou dat gunstig moeten zijn voor het gamen of streamen.
Reputatie 7
Ik heb geen ervaring met LISP, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Reputatie 1
Oke jammer.

Het is trouwens gelukt om een backup te maken. Gek genoeg moet je eerst met een vaste telefoon die aangesloten is op de Fritz een bevestiging doen alvorens je een backup kunt maken. Daarna lukt het gewoon.

Apart spul dat Fritz maar als het werkt werkt het ook goed hoor.
Reputatie 1
Vaste telefonie werkt nog steeds niet op de Fritz helaas.

Kan ik de box ook als XS4ALL configureren? Het is zelfde netwerk als KPN toch of zijn er wel verschillen waardoor het niet werkt?
Reputatie 7
Badge +24
Lijkt me dat da niet gaat lukken als KPN klant. Sowieso gaat telefonie daar niet van werken.

Reageer