Nieuwe firmware V10A of vrije router keuze.

  • 5 September 2019
  • 142 reacties
  • 6959 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal problemen met de V10/V10A experia box en ik vraag me af wanneer er een update komt die dit verhelpt en of wanneer de gegevens vrij worden gegeven zodat wij een eigen modem of router kunnen aansluiten.

Fritzbox is ook een goede optie aangezien de Experia boxen van KPN ronduit slecht zijn en veel last hebben van schommelende ping wat gamen online onmogelijk maakt.

Ik wil en ga geen discussie aan over waarom ik denk dat de experia boxen slecht zijn, ik wil alleen weten wanneer en of er een firmware update komt en wanneer we onze eigen hardware kunnen kiezen.

Bedankt 🙂

142 reacties

Reputatie 7
Kan ik de box ook als XS4ALL configureren? Het is zelfde netwerk als KPN toch of zijn er wel verschillen waardoor het niet werkt?
Dat heeft geen zin, ook dan zal telefonie niet werken.
Je zult gewoon nog even geduld moeten hebben.
Reputatie 1
Ik denk het ook idd.. jammer want nu betaal ik eigenlijk voor niets, mensen kunnen mij wel bellen maar kan zelf niet bellen. Hopelijk kan dat snel.

Fritz heeft ook leuke DECT telefoons zag ik wel, fantastisch spul zeg dat Fritz, lees alleen maar positieve verhalen erover.

Heb geen last meer van Bufferbloat omdat ik QoS heb ingeschakeld en dat werkt perfect.
Reputatie 1
Kon het niet laten, heb mezelf ook maar ff getrakteerd op deze switch:

https://www.netgear.com/landings/s8000/

Mooi ding en werkt erg goed.
Reputatie 1
Ik ben even bezig geweest met die switch en mijn bufferbloat issues en het maakt wel degelijk verschil.

Ik heb erg last van bufferbloat op de up en download stream maar als ik via de switch de up en downstream op 128 MB/s zet heb ik er geen last van en internet is veel sneller. Pagina's laden sneller en de overal connectie is veel beter. Je hebt dus niet alleen last van als de bandbreedte volledig in gebruik is maar door de gehele connectie.

Diverse malen met KPN over gehad en zij willen/kunnen hier niets aan doen word mij telkens verteld.
Reputatie 7
Ik heb erg last van bufferbloat op de up en download stream maar als ik via de switch de up en downstream op 128 MB/s zet heb ik er geen last van en internet is veel sneller.
Maar je had toch al geen "bufferbloat" meer?
Reputatie 1
Als ik die QoS in schakel niet nee, het probleem ligt bij de servers van KPN helaas. Meer mensen hebben hier last van heb ik wel gelezen.
Reputatie 7
Het is allemaal zo logisch @Hurricane28. Als jij QoS instelt of jouw switch throttled op een snelheid die lager is dan dan de beschikbare bandbreedte dan zal er natuurlijk geen wait-queue (bufferbloat) ontstaan op de KPN aansluiting. Waitqueues ontstaan alleen als de lijn volledig belast wordt.
In jouw geval had je dus een maximum van 128Mbps ingesteld op de switch. Dat betekent dat er voor apparaten die niet via die switch lopen of via niet gethrottelde poorten aangesloten zijn er 372Mbps beschikbaar blijft, zelfs als een apparaat achter een gethrottelde poort het netwerk maximaal belast.
Reputatie 1
Ja dat zal best idd maar nu ik dat zo heb ingesteld is mijn verbinding wel veel stabieler en games werken ook beter online zonder dat ik mijn netwerk volledig belast, hoe zit dat dan?

Meeste mensen hebben alleen bloat op de upload maar ik op beide. Voor de rest heb ik niet echt apparaten die last hier van hebben eigenlijk.

Wat ik hierop uit begrijp is dat je maar een gedeelte van je totale snelheid kan gebruiken want als je hem volledig belast dan krijg je problemen. Daar is die QoS voor om de last te verdelen, correct?
Reputatie 7
QoS is om de beschikbare bandbreedte "eerlijk" te verdelen en realtime diensten zoals telefonie en televisie voorrang te geven.
QoS gaat echter vrijwel altijd ten koste van bandbreedte en dat is iets wat je natuurlijk niet wilt.
Het is ook eigenlijk alleen maar zinvol om QoS in te richten als de maximale bandbreedte gebruikt wordt en daar zal bij een 500Mbps enorm je best voor moeten doen om dat voor elkaar te krijgen.
Bufferbloat treedt alleen op bij maximale belasting van het netwerk, maar aangezien je die maximale belasting waarschijnlijk nooit haalt, is het niets om je druk om te maken.
Ja, die tools die je inzage zouden moeten geven in bufferbloat zorgen, net als een speedtest, zelf voor een maximale belasting van de lijn. Daarom is het beter om die tools even te vergeten en gewoon een ping mee te laten lopen. Als je die pingtijden significant omhoog ziet lopen dan zal er sprake zijn van bufferbloat maar de kans is klein dat je die te zien krijgt tenzij je een speedtest uitvoert of nieuwsgroepen synchroniseert.
Reputatie 1
Ja precies, maar ik heb geen keuze hierin, daarom zei ik ook dat ik betere internet en gaming ervaring heb op de helft van mijn bandbreedte. Ik heb last van bufferbloat tijdens het gamen en streamen, ik heb dit getest in games en streaming en als ik QoS heb ingeschakeld heb ik dit niet.

Ik moet of kiezen tussen snelle downloads of een langzamer maar stabieler netwerk, er is voor mij geen tussenweg helaas omdat ik die bufferbloat op zowel up als download heb. Als het alleen upload was dan was het geen probleem.

Ik zit nu trouwens op 200/200 MB/s Internet hoor, 500/500 was mij te prijzig voor de meerwaarde.
Reputatie 7
Ik zit nu trouwens op 200/200 MB/s Internet hoor, 500/500 was mij te prijzig voor de meerwaarde.
Ook ik heb mijn 500/500Mbps een hele tijd terug via 100/100Mbps naar 200/200Mbps laten zetten want inderdaad, die 300Mbps extra is mijns inziens absoluut geen €8,- per maand waard.
Reputatie 1
Nee idd, het downloaden gaat wel sneller maar das ook het enige.

Ik vind jammer dat de Fritzbox niet echt goede QoS heeft, kan alleen prioriteit stellen. Zou zo veel beter zijn als je handmatig QoS kunt instellen. Miss voor volgende update.
Reputatie 7
Ik vind jammer dat de Fritzbox niet echt goede QoS heeft, kan alleen prioriteit stellen. Zou zo veel beter zijn als je handmatig QoS kunt instellen. Miss voor volgende update.
Mijn EdgeRouter heeft heel wat QoS functionaliteit, maar die gebruik ik niet.
De reden daarvoor is dat dan geen hardware offloading meer mogelijk is en dat heeft een grote impact op de throughput.
Reputatie 1
Had het gezien ja. En klopt, het is het een of andere he. Of ping spikes of hoge thoughput.

Ik heb ook maar ff andere router besteld want 5 GHz Wifi wil bij mij niet echt en die router heeft hele goede QoS en Duma OS erop. Ik ga voor de XR500, komt morgen binnen. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Reputatie 7
Kan je op die andere router wel de IGMP proxy server goed configureren of heb je geen televisie van KPN?
Reputatie 1
Ik sluit mijn TV gewoon op de Fritzbox aan en de router gebruik ik voor de rest van mijn netwerk inclusief Wifi.

Telefonie werkt nog steeds niet helaas... Heb telefonie dienst verwijderd en voor het zelfde geld sneller internet gedaan tot de telefonie weer werkt. Heb het eigenlijk niet nodig want heb al mobiel van KPN waar ik oneindig mee kan bellen.
Reputatie 1
De Netgear XR500 is aangesloten op de Fritz hoor. Was wat gepiel en uitzoeken maar werkt nu perfect.

Heb nu 2x Nat helaas maar is niet anders want anders heb ik geen TV. Alle poorten dubbel open gezet en klaar is kees.

De Wifi op 5 GHz werkt veel beter dan de Fritz en is ook veel stabieler. Heb nu niet meer dat Wifi steeds weg valt.

Geolocatiefilter op de XR500 werkt ook erg goed, zo word ik niet verbonden met mensen aan de andere kant van de wereld en kan ik zelfs IP adressen blokkeren als ik dat wil.

Reageer