Nieuwe Synology router RT6600ax te koop - met tot 5 gescheiden netwerken


Reputatie 7
Badge +10

Lang verwacht, eindelijk gekomen en te koop o.a. bij  Mobile Harddisk  (niet goedkoop overigens).

De nieuwe Synology WiFi 6 router  RT6600ax met tot 5 te separeren VLAN / LAN netwerken:
https://www.synology.com/nl-nl/products/RT6600ax
https://www.synology.com/nl-nl/srm
https://www.synology.com/nl-nl/srm/feature/network_segmentation

Ondersteunt o.a. KPN IPTV routed mode.
Wel nog een kanttekening ten aanzien van gebruik van IPv6

Vermoed namelijk dat daarin nog wel hetzelfde probleem zal zitten als in de firmware van eerdere Synology router modellen. Waarover eerder een onderwerp is gestart, en we daarover met Synology Support tot een oplossing proberen te komen.


De nieuwe SRM firmware 1.3 met mogelijkheid voor 5 te separeren VLAN / LAN netwerken,
komt in 3e kwartaal ook beschikbaar voor de oudere Synology modellen RT2600ac en MR2200ac.
Tevens kunnen die modellen dan ook volledig samenwerken in mesh mode WiFi met de RT6600ax.

Meer info o.a. op Engelstalige Synology community

SRM 1.3.1 will also allow using several RT2600ac units as Wi-Fi access points as part of a mesh network. Previously, only MR2200ac units could be used with the RT2600ac to provide seamless Wi-Fi connections throughout larger buildings and spaces.
Combinations of RT6600ax and RT2600ac/MR2200ac are also supported.

(In hoeverre met die oudere hardware daarin ook WiFi 6 ter beschikking zal zijn, en met de RT6600ac samenwerkt, valt te betwijfelen. Dat zal voorlopig alleen op dit nieuwe model ter beschikking zijn. Vermoed dat binnen een redelijke termijn dan wel een opvolger van de MR2200ac is te verwachten).

De RT1900ac krijgt niet meer de beschikking over nieuwe SRM 1.3 mogelijkheden. Hooguit misschien security patches e.d. en wellicht ook nog een update t.a.v. IPv6 wat nu niet goed loopt.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

101 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Lang verwacht, eindelijk gekomen en te koop o.a. bij  Mobile Harddisk  (niet goedkoop overigens).

Dat vindt ik nog wel mee vallen. WiFi 6 is gewoon prijzig.

In hoeverre is dit ding te vergelijken met de fritzbox 7590 ?

Reputatie 7
Badge +10

Afgezien van ontbreken van VOIP / ATA mogelijkheden op een Synology router.
(Wat voor veel mensen een deal-breaker kan zijn).

Is een Synology router op netwerkgebied echt aanzienlijk meer uitgebreid aan functies en mogelijkheden, dan een Fritzbox.
Dat is al het geval met de oude firmware op de geldende Synology router modellen.

De nieuwe firmware gaat nu nog een stuk verder. (Fritzbox ondersteunt helemaal geen extra VLAN's).

Ik heb een AX en het is een machtig apparaat. Veel meer mogelijkheden dan dan de Fritz7590. M.n. de intrusion prevention en DNS is erg waardevol. Maar ik zou hem niet aanschaffen als je geen binnenkomend verkeer naar je eigen servers hebt. Hij werkte tot voor kort niet goed met routed IPTV maar sinds de laatste update gaat dat BIJNA perfect. Een enkele keer nog een hickupje maar daar valt mee te leven (moet uiteraard nog wel opgelost worden). De communicatie met Synology support gaat vlot en ze zijn erg behulpzaam.

Zaken om op te letten zijn:

  • Kies als ISP KPN (PPPoE)
  • IGMP v 2 (proxy en snooping aanzetten)
  • LET OP: verhoog de IGMP memberschip timeout naar bv 360.
  • Begin eerst zonder intrusion prevention want dat kan de router belasten 

Overigens in de Fritz7590 een uitstekend en zeer betrouwbare router. Dus als het niet nodig is niet vervangen.

Reputatie 7
Badge +10

Hij werkte tot voor kort niet goed met routed IPTV maar sinds de laatste update gaat dat BIJNA perfect. Een enkele keer nog een hickupje maar daar valt mee te leven (moet uiteraard nog wel opgelost worden)
……...

  • Kies als ISP KPN (PPPoE)
  • IGMP v 2 (proxy en snooping aanzetten)

Als je het KPN profiel hebt gekozen, staan IGMP proxy en IGMP Snooping standaard al aangevinkt. Gebruik verder hier geen andere waarde voor de “IGMP lidmaatschap interval", dan wat er standaard al stond ingevuld (260).  Dezelfde instellingen als waar ik al anderhalf jaar KPN IPTV routed mode mee draai, eerder op de RT1900ac en RT2600ac modellen.

Het draait nu met de eerste  SRM 1.3 update 1  hier zonder problemen. Ook geen hick-ups.
(Zet de TV-ontvanger eens 10 seconden uit, en weer inschakelen.
Evt. de TV-ontvanger firmware opnieuw inladen).

Er zijn echter nog wel andere zaken bij te stellen in de firmware, waar ik wat tickets voor heb lopen.

Reputatie 7
Badge +10
  • Begin eerst zonder intrusion prevention want dat kan de router belasten

Omdat  "Threat Prevention"  het gebruik van extern aangesloten geheugenruimte nodig heeft,
(via de USB 3.2 poort), wordt de snelheid ervan mede bepaald door dat geheugen zelf.
Gebruik een zo snel mogelijk USB geheugen medium, en schakel het vinkje bij  "WiFi-radio” - UIT
om de USB 3.0 te downgraden naar USB 2 (om interferentie van USB 3 met 2.4 GHz te beperken).
 

 

Die interferentie betreft géén expliciet Synology manco, maar een algemeen bekend fenomeen 
USB 3.x versus WiFi 2.4 Ghz - (niet bij 5 GHz).
Vergelijkbare info vind men bijv. ook bij andere producten zoals de praktijk met een  Apple  laptop.
En een methode om bekabeling / USB 3 plug  af te schermen  als remedie.

Op het Engelstalig forum heeft een gebruiker van een RT2600ac, een M2 NVME SSD in gebruik
(Eerder had hij de op de RT2600ac de controller van het ook aanwezige SD-slot “overclocked").

Een en ander hangt natuurlijk in grote mate af hoe snel je internet connectie ook zelf is.
En verwerken van aan Threat Prevention gerelateerde data te lezen en weg te schrijven.
(Abonnementen > 200 - 500 Mbps  -  USB 2 schiet dan al snel tekort).

Reputatie 1

Dus even voor mijn beeldvorming deze synology router kan de experiabox vervangen en rechtstreeks aan de NTU hangen? Met behoudt van iptv en zonder tussenkomst van andere fratsen?

Reputatie 7
Badge +10

Inderdaad.

Dat kunnen de eerdere modellen ook al ruim een jaar, nadat de firmware daarop is aangepast.
(De eerste "test" firmware versie waarbij dat mogelijk was op  3 november 2020  en sindsdien altijd al).

Maar dit router model heeft daarbij nog mogelijkheden van extra VLAN netwerken (tot 5 stuks).
Voor IPTV ondersteuning wel een eerste update er nog overheen installeren.
Voor meer info zie  < DIT onderwerp >  op het Synology forum waar een en ander is beschreven.

(Ondertussen zijn nog weer diverse te verbeteren zaken opgenomen door Synology Support,
wat in een volgende update wordt meegenomen).

Reputatie 1

Inmiddels dus veel verandert op het gebied van vrije routerkeuze dus. Goed om te horen! En dit is dus ook vrij eenvoudig te regelen zo te zien. Na jaren ingewikkelde constructies kan ik dus eindelijk dat onding vervangen :) 

Reputatie 1

Ik heb inmiddels een rt6600ax in huis, wat een fijn apparaat zeg. Ik was al bekend met de software van Synology (ds918+) dus dit werkt wel erg prettig zo. 

Het instellen mede dankzij het werk van Babylonia had ik binnen no-time de experiabox de deur uit. 

Ik heb twee kpn kastjes, een van de twee doet het prima, de ander blijft op de configuratie hangen. Ik heb de router, en kpn kastjes uit gehad, router opgestart en daarna de de kpn settopbox. Bij 1 van de twee is dit dus gelukt die ander blijft in een foutcode 843 hangen (kan geen ip verbinding krijgen) hierop heb ik de ethernet kabel gechekt en alles werkt gewoon. 

De rt6600ax staat in de meterkast en krijgt het signaal rechtstreeks van de NTU. Het signaal wordt rechtstreeks bekabeld verspreid naar de woonkamer, slaapkamer en zolder. 

Enig idee wat ik nog kan proberen? 

 

Trouwens ik heb een Mr2200ac aangeschaft maar het installeren daarvan was een ware nachtmerrie. Zo snel als ik de rt6600ax aan de praat had zo lang deed ik over het toevoegen van een meshpunt. Na veel online speuren bleek het een firmware issue te zijn. Ook de manier van installeren is niet intuitief, in mijn optiek zou je dat ding er bekabeld aan moeten hangen en een melding moeten krijgen dat er een nieuwe meshpunt is waargenomen en of je die wilt installeren. Maar dit wast alles behalve dat ;) 

 

Hoe dan ook iemand een idee hoe ik het tweede kastje van KPN aan de praat krijg?

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb twee kpn kastjes, een van de twee doet het prima, de ander blijft op de configuratie hangen.

Met wat ik uit verdere omschrijving begrijp, gaat het dan kennelijk om TV-ontvangers / set-top boxen. Beter direct duidelijk te benoemen waar het om gaat in de plaats van vage termen als "KPN kastjes”
 

...Die ander blijft in een foutcode 843 hangen (kan geen ip verbinding krijgen) hierop heb ik de ethernet kabel gechekt en alles werkt gewoon.

Moest eerst even opzoeken wat foutcode 843 inhoudt:
https://storingen.help/kpn/kpn-foutcode-843/

https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes/foutcode-140-141-142-143-144-843.htm#/

Heb je mogelijk nog een extra switch in gebruik?
Die moet dan wel “IGMP Snooping" ondersteunen.

Maar nog belangrijker heb je in ieder geval de eerste firmware update van de RT6600ax er achteraan geïnstalleerd? (En er is inmiddels al een 2e firmware update).
 

Trouwens ik heb een Mr2200ac aangeschaft maar het installeren daarvan was een ware nachtmerrie. Zo snel als ik de rt6600ax aan de praat had zo lang deed ik over het toevoegen van een meshpunt.

Dat is eigenlijk ook niet zo verwonderlijk.
De RT6600ax is standaard uitgerust met SRM firmware versie 1.3   En staat/stond geheel op zichzelf.
Oudere hardware zoals de MR2200ac was tot voor "enkele dagen terug", er niet mee te koppelen.
Die bevat hooguit SRM firmware 1.2.5 als de gekochte hardware die versie al zou bevatten.

Er is pas een dag of 4 nieuwe firmware verschenen voor de oudere router modellen.
Een zogenaamde “candidate release". Beschouw het maar als een "beta versie” SRM 1.3.1

Het is nog zodanig vers en er blijken in die firmware versie nog zodanige problemen in te zitten, dat het me niet zou verbazen, dat je het er nog niet mee aan de gang krijgt.

Die SRM versie 1.3.1  is er ook voor de RT6600ax, dus ook pas 4 dagen (2e update in een maand tijd). Dan moeten die twee apparaten nog goed met elkaar aansluiten. Heb de MR2200ac hier ook, maar ontdekte fouten met die update ingesteld als zelfstandige router. (Niet geprobeerd in mesh mode). Zelfs na enkele fabriek resets geen verbetering.

Ik ben in contact met Synology Support om diverse problemen door te nemen.
Kan er nog niet op vooruitlopen wat daar uitkomt. Zal het wel melden.
(Of anders wel op het Synology forum).

Reputatie 1

Mijn excuses het gaat inderdaad om twee settopboxen de Arris VIP5202. inmiddels heb ik er een weer werkend.

ik kwam niet meer in de router er waren allerlei IP-problemen met diverse apparaten. de settopboxen kregen geen IP adres meer en ook alle wifi apparaten (telefoon, tablet, laptop) konden geen toegang krijgen tot de router. ik kreeg de melding: wifi wachtwoord onjuist. 

ik heb de router gereset en alles weer opnieuw geinstalleerd. gister had ik heel even de beide settopboxen werkend maar daar is er nog 1 van over.

ik heb geen switches in mijn netwerk, de kabels gaan rechtstreeks naar de settopboxen.

 

ik ben me er van bewust dat alles heel pril is ;) ik heb inderdaad de MR2200ac geconfigureerd als hoofdrouter, daarna geupdated naar 1.3, deze weer gereset en proberen toe te voegen aan de rt6600ax. dat verliep niet heel soepel maar is uiteindelijk wel gelukt! 

Reputatie 7
Badge +10

ik ben me er van bewust dat alles heel pril is 😉 ik heb inderdaad de MR2200ac geconfigureerd als hoofdrouter, daarna geupdated naar 1.3, deze weer gereset en proberen toe te voegen aan de rt6600ax. dat verliep niet heel soepel maar is uiteindelijk wel gelukt! 

Maar daar zit dan mogelijk achterliggend wel het probleem??

Ik heb de MR2200ac misschien wel 4-5 keer gereset.
Op de volgende wijze zoals < HIER > beschreven.
En bij de volgende reactie < HIER > nog wat bevindingen.

Er zitten gewoon fouten in de MR2200ac, die mogelijk dan ook effect hebben naar de RT6600ax toe als je die in het netwerk erbij betrekt??

Voor de RT6600ax is het voor mij feitelijk al de 3e update.
1e update via persoonlijk ter beschikking stellen van een eerste update release, twee dagen later nadat ik Synology op het niet functioneren van KPN IPTV had gewezen, en het mogelijk probleem wat er speelde. (Heb indertijd met hen toegewerkt voor ondersteuning IPTV routed mode).

De officiële 1e update versie een week later was qua bestandsgrootte verschillend, met die van mij.
Dus er waren alsnog andere bug-fixes in die versie opgenomen. Omdat het hetzelfde firmware versienummer had, kon ik die echter niet alsnog installeren.

Heeft Synology Support met SSH inlog op mijn router op root niveau de "informatie-regel” veranderd van de fimware versie, zodat ik alsnog de officiële 1e update versie er overheen kon installeren.
Voor mij dus eigenlijk de 2e update. En loopt daarmee nu alles gelijk met officiële versies.

Dat resulteerde inderdaad in nog een aantal bug fixes. Maar nog steeds contact over een aantal zaken, zijn die in   SRM 1.3-9316  althans wat betreft de RT6600ax er alsnog ook uitgehaald.

Maar voor de RT2600ac en MR2200ac begint men er pas mee met die 1.3 versie.
Het is echter al wel zo gebleken (ook vanuit vele berichten op het Engelstalige forum), dat “overnemen" van de oude set-up een brug te ver is. Wil men goed aan de slag, gewoon een fabrieksreset (of meerdere), zodat je echt met een schone lei kunt beginnen.
Voor de MR2200ac dus alsnog niet goed werkend.

Mijn persoonlijke lijst aan gevonden fouten, en wat inmiddels is weggestreept.

Ondervind verder hier althans geen enkel probleem met TV. Maar ik heb slechts één TV-ontvanger. Afgezien van die TV-ontvanger heb ik verder mijn complete netwerk nog aangesloten achter een RT2600ac model (met oude firmware versie) die als 2e router achter de RT6600ax zit.

Alles overzetten hier naar de RT6600ax gebeurt pas als ik overtuigd ben dat alles goed draait, en ik bij een volgende update niet alsnog weer eens een keer een fabrieksreset moet uitvoeren.

Reputatie 1

bedankt wederom voor je uitgebreide reply, en mooi dat je hier zo druk mee bezig bent voor een heleboel mensen die de experiabox de deur uit willen ;)

ik heb inmiddels weer beide settopboxen aan de praat, mede dankzij de fabrieksreset (koste wel weer wat tijd om alle randapparatuur weer toe te voegen maar je moet er wat voor over hebben) inmiddels ook geen meldingen meer dat het IP adres niet opgehaald kan worden en ook de mr2200ac doet weer vrolijk mee.

voor nu lijken er geen problemen meer te zijn maar iets zegt me dat het kwestie van tijd is. Eveneens is, zo te horen, de firmware nog erg prematuur en zal ik je topic(s) goed in de gaten houden mocht er weer wat voor komen. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt nu met die extra reset dan kennelijk toch weer vooruit.
Hoop dat het daarmee allemaal goed blijft draaien.

Je kunt wel een back-up maken van je instellingen, zodat je een volgende keer dat makkelijker kunt terugzetten, mocht er onverhoopt toch een fabrieksreset nodig zijn.

Ik zal die informatie van ook extra benodigde reset voor de RT6600ax meenemen morgen, als ik een tele conferentie heb met Synlogy "Benelux" (feitelijk Synology France) en Synology Taiwan.
(Bij een update zou een fabrieksreset eigenlijk niet nodig hoeven te zijn).

Reputatie 1

.. tot ik alle apparatuur en kabels weer netjes wou wegwerken. De wankabel even verwijderen om de kabelknoop uit elkaar te halen was funest ;) de settopbox beneden doet het prima, wederom die van boven heeft weer hetzelfde probleem als voorheen: geen netwerkkabel. 

Ik zal dit keer geen volledige reset meer doen dat is me te veel werk op het moment. Het is wel fijn te weten dat wellicht een backup dit kan herstellen.

 

Reputatie 7
Badge +10

de settopbox beneden doet het prima, wederom die van boven heeft weer hetzelfde probleem als voorheen: geen netwerkkabel.

Wissel de TV settop boxen eens om, die van boven beneden aansluiten. Als die het daar dan wel doet, geeft je dat in ieder geval meer inzicht waar je de fout in zou kunnen zoeken.

Reputatie 1

de settopbox beneden doet het prima, wederom die van boven heeft weer hetzelfde probleem als voorheen: geen netwerkkabel.

Wissel de TV settop boxen eens om, die van boven beneden aansluiten. Als die het daar dan wel doet, geeft je dat in ieder geval meer inzicht waar je de fout in zou kunnen zoeken.

kan het zijn dat Ipv6 roet in het de router gooit? 

Reputatie 7
Badge +10

Nee, want IPTV zou gewoon via IPv4 moeten kunnen werken.

Reputatie 1

Geen idee wat nou precies de doorslag gaf maar het lijkt (afkloppen) nu te werken. Ik heb de ipv6 uitgezet op de router, beide kpn arris vip5202 de sofware verwijderd (stekker eruit -> standby knop inhouden terwijl de stroom er weer opgaat -> wachten tot de LED rood knippert en dan vlug op [afstandsbediening] menu drukken-> software verwijderen -> opnieuw starten zonder opslaan) 

 

De router wederom van het stroom af, de arris vip5202 van het stroom af, ook de NTU heeft even uitgestaan. 

Router en NTU weer aan, na 10 minuten de vip5202 weer aan.

het werkt nu, maar.. waarom? Kan het liggen aan de ipv6 instelling? Ligt het aan de settopboxen en heeft het verwijderen van de software een instelling (wellicht ip/dns adres) gereset?

De procefures die je zelf aangeeft , hielpen tot voor kort zeer frequent en tijdelijk. Tot de foutmeldingen weer binnenstroomden.

 

We komen dr wel?!

Reputatie 7
Badge +10

Voordat ik met de RT6600ax aan de gang was gegaan,
had ik nog met het oudere model (RT2600ac) bij Synolgy een ticket lopen m.b.t. IPv6
 


Maar in de ijskast gezet in de verdere afhandeling.
Omdat andere tickets m.b.t. de RT6600ax meer prioriteit hadden.
Bij de RT6600ax speelt hetzelfde. Wordt (later) dan wel daarin opgepikt / verder in gegaan.
Heb voor nu IPv6 uitgeschakeld.

Reputatie 1

Het was weer te voorbarig, de hele ochtend tv gehad echter toen ik het zonet weer aanzette kreeg ik de stb 400 melding weer. Haperend beeld alvorens het overgaat in die melding

Reputatie 7
Badge +10

Toch wel apart.  Draai zelf al sinds 3 november 2020 ongestoord KPN IPTV.
(Op een enkele storing van het KPN netwerk zelf na).

Met de RT6600ax hier ook geen probleem na de eerste "persoonlijke" update, en de 2 vervolg updates.

Stuur anders een persoonlijk bericht dat we mogelijk telefonisch enkele zaken kunnen doornemen?

Reputatie 1

Met welke firmware draai je nu? 

Reputatie 7
Badge +10

SRM 1.3-9316

Voor zowel de RT6600ax werkt dat - als de RT2600ac.
Alleen niet voor de MR2200ac, als het gaat om “router mode” en ingesteld met KPN profiel.

Met die MR2200ac wel IPTV, maar geen programmagids omdat er geen internet connectie is, (Achterliggend dus wel een multicast stream via VLAN 4 wat onderdeel uitmaakt van het KPN profiel, maar geen connectie via VLAN 6).

Zal eens kijken of ik in het weekend een 2e TV-ontvanger kan aansluiten.

Reputatie 1

update:

ik heb gekeken of mijn tweede kpn settopbox (arris vip5202) een stroing geeft, alles gereset en opnieuw ingelezen. ook hier heb ik na een tientallen minuten geen beeld meer en krijg ik de stb400 melding.
het vreemde is dat ik tegelijkertijd wel gewoon het programma terug kan kijken. Dus tijdens de foutmelding kan ik het programma terugkijken, ik heb dus wel internet maar ik kan niet live kijken.

ik krijg vandaag een rt2600ac en een rt1900ac binnen, ik zal die een oudere firmware geven zodat ik kan kijken of wellicht bij de rt6600ax de update 1.3.1 9316 de boosdoener is.

kan het wellicht zijn dat ik bij de (gevanaceerde) internetinstellingen iets niet helemaal goed heb staan?
ik heb inmiddels wat DNS adressen geprobeerd maar dat mocht niet baten. wellicht een andere instelling?