Nieuwe Synology router RT6600ax te koop - met tot 5 gescheiden netwerken


Reputatie 7
Badge +10

Lang verwacht, eindelijk gekomen en te koop o.a. bij  Mobile Harddisk  (niet goedkoop overigens).

De nieuwe Synology WiFi 6 router  RT6600ax met tot 5 te separeren VLAN / LAN netwerken:
https://www.synology.com/nl-nl/products/RT6600ax
https://www.synology.com/nl-nl/srm
https://www.synology.com/nl-nl/srm/feature/network_segmentation

Ondersteunt o.a. KPN IPTV routed mode.
Wel nog een kanttekening ten aanzien van gebruik van IPv6

Vermoed namelijk dat daarin nog wel hetzelfde probleem zal zitten als in de firmware van eerdere Synology router modellen. Waarover eerder een onderwerp is gestart, en we daarover met Synology Support tot een oplossing proberen te komen.


De nieuwe SRM firmware 1.3 met mogelijkheid voor 5 te separeren VLAN / LAN netwerken,
komt in 3e kwartaal ook beschikbaar voor de oudere Synology modellen RT2600ac en MR2200ac.
Tevens kunnen die modellen dan ook volledig samenwerken in mesh mode WiFi met de RT6600ax.

Meer info o.a. op Engelstalige Synology community

SRM 1.3.1 will also allow using several RT2600ac units as Wi-Fi access points as part of a mesh network. Previously, only MR2200ac units could be used with the RT2600ac to provide seamless Wi-Fi connections throughout larger buildings and spaces.
Combinations of RT6600ax and RT2600ac/MR2200ac are also supported.

(In hoeverre met die oudere hardware daarin ook WiFi 6 ter beschikking zal zijn, en met de RT6600ac samenwerkt, valt te betwijfelen. Dat zal voorlopig alleen op dit nieuwe model ter beschikking zijn. Vermoed dat binnen een redelijke termijn dan wel een opvolger van de MR2200ac is te verwachten).

De RT1900ac krijgt niet meer de beschikking over nieuwe SRM 1.3 mogelijkheden. Hooguit misschien security patches e.d. en wellicht ook nog een update t.a.v. IPv6 wat nu niet goed loopt.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

101 reacties

Reputatie 1

waarom staat overigens het subnetmask op 255.255.255.255 als je de instellingen van kpn kiest? normaal was dit altijd 255.255.255.0

als ik wat van de geavanceerde instellingen ga aanpassen, kan ik bijvoorbeeld ook de gateway weer op de originele (192.168.2.254) zetten, zou dat helpen?

ook heb ik het DNS handmatig op die van Google (8.8.8.8) gezet

 

eventueel nog andere dingen die ik kan proberen?

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben hier net bezig met testen van een 2e TV-ontvanger die ik bij een kennis heb opgehaald.
Maar vind vanuit die eerste testen geen problemen - niet met Live beeld - niet met terugkijken.
Kom op dit stuk later daar nog uitgebreid op terug.
 

waarom staat overigens het subnetmask op 255.255.255.255 als je de instellingen van kpn kiest? normaal was dit altijd 255.255.255.0

Onduidelijk waar je nu naar refereert??
Bij de instellingen m.b.t. een KPN PPPoE aanmelding, en keuze voor een KPN profiel worden geen submask gegevens van de WAN connectie getoond of zou het überhaupt instelbaar zijn.

Achterliggend voor een WAN-verbinding zijn er wel gegevens terug te vinden onder "Routing tabel".
En dan inderdaad een subnetmask van 255.255.255.255.
Omdat je voor je WAN verbinding maar één (vast) internet IP-adres krijgt toegewezen van KPN.
(Bijv.  hier ook als gegevens terug te zien  bij oud plaatje vanuit een Experia Box V8).

Als je bedoelt dat er voor een LAN netwerk een subnetmask van 255.255.255.255 wordt gebruikt.
Is dat een verkeerde instelling voor een hoofd LAN netwerk.
Maar LAN netwerken die stel je zelf in. Dus maak je daar mogelijk zelf een vergissing mee??
 

als ik wat van de geavanceerde instellingen ga aanpassen, kan ik bijvoorbeeld ook de gateway weer op de originele (192.168.2.254) zetten, zou dat helpen?

ook heb ik het DNS handmatig op die van Google (8.8.8.8) gezet


Zelf gebruik ik heel andere LAN IP bereiken.
Het hoofd netwerk        192.168.101.xx    (een gateway voor de router 192.168.101.1
Het gast WiFi netwerk  192.168.102.xx
“Buurvrouw" netwerk   192.168.30.xx
“IoT"             netwerk   192.168.40.xx

DNS   1.1.1.2    en     1.0.0.2

(TV-ontvangers heb ik overigens als eerste via het extra “Buurvrouw" netwerk uitgeprobeerd,
erna ook in het hoofd netwerk →→  maar zoals gemeld. Daar kom ik nog uitgebreid op terug).

Reputatie 7
Badge +10

Inmiddels uitgebreide testen uitgevoerd in combinatie met de Synology router RT6600ax.
Inzet was twee KPN TV ontvangers, maar heb de test verder doorgetrokken naar andere combinaties,
om te kijken waar mogelijke bottlenecks naar boven zouden komen.

Netwerk indeling zoals een reactie hiervoor reeds aangegeven,
nu met extra info m.b.t. VLAN's voor het LAN netwerk.

Het hoofd netwerk        192.168.101.xx    (een gateway voor de router 192.168.101.1
Het gast WiFi netwerk  192.168.102.xx     ( VLAN 1733 = default )
“Buurvrouw" netwerk   192.168.30.xx       ( VLAN 10 )
“IoT"             netwerk   192.168.40.xx       ( VLAN 20 )

DNS   1.1.1.2    en     1.0.0.2
 

Test 1
In het verlengde van de RT6600ax router op één LAN poort een  Netgear switch GS105ev2
Ingaande switch poort (5) untagged VLAN hoofd netwerk, en tagged VLAN netwerk “Buurvrouw".
Op de switch wordt poort 3 en 4 ingezet om expliciet het netwerk “Buurvrouw" te benutten.
(VLAN ID - 10     en     VLAN 10  untagged).

Dus ik kan er twee KPN TV-ontvangers op aansluiten:

  1. KPN-TV ontvanger  -  Arcadyan HBM 2260 v2    op switch poort 3
  2. KPN-TV ontvanger  -  Arris VIP 2952                   op switch poort 4

Dus specifiek getest of de twee TV ontvangers via een gesepareerd extra netwerk kunnen draaien.
Géén probleem.  Terugkijken - Live TV     Géén haperingen - blauwe schermen of wat dies meer zij.

Test 2
Voor Netgear switch  poorten 1 en 2  geldt de indeling van het "hoofd netwerk".

  1. KPN-TV ontvanger - Arcadyan HBM 2260 v2    nu aangesloten op switch poort 1
  2. KPN-TV ontvanger - Arris VIP 2952                   nu aangesloten op switch poort 2

Tevens op andere LAN-poort van  RT6600ax  (op het hoofd netwerk) een media box aangesloten.
       3. NVIDIA Shield TV    -  met daarop Kodi mediaspeler geïnstalleerd.
           Steaming van een 4K film ~ 12.3 GB  vanaf een  NAS 75 km van mij vandaan.
          
via het NFS protocol.    Pirates of the Caribbean 2

De twee TV-ontvangers en NVIDIA Shield zijn allen aangesloten op een Denon AVR receiver.
Elke lopende stream kan ik schakelen voor weergave op de TV middels die Denon receiver.

Mijn laptop heeft via WiFi verbinding met het hoofd netwerk van de Rt6600ax.
Op de laptop een VPN verbinding gemaakt met een familie NAS 35 km van mij vandaan.

       4. Met DS Photo - familie filmpjes afdraaien die op de NAS staan.

1e kleine obstakel.
Door het omwisselen van TV-ontvangers naar een ander netwerk,
kreeg ik een foutmelding van één van de 2 TV-ontvangers.

Op zichzelf niet zo verwonderlijk als men een TV-ontvanger bij een kennis vandaan haalt,
hier aansluit en daar niets anders voor instelt. Achterliggend kunnen er in de cache toch andere gegevens van servers zijn opgeslagen?  Idem wisselen naar een ander sub-net in een LAN netwerk met om het even een TV-ontvanger?

Ik kon met die ene TV-ontvanger alleen naar een beperkt aantal zenders kijken.
 


 

 

 

Heb de TV-ontvanger een fabrieksreset gegeven.  Daarmee was het probleem verholpen !!

Resultaat test 2:

Terugkijken met TV-ontvanger 1
Back to the Future - welke afgelopen week een keer heeft gedraaid.


Tegelijkertijd via de andere TV-ontvanger 2   -   Live uitzending van vanmiddag.


Weer een keer teruggeschakeld naar de andere TV-ontvanger 1
waar inmiddels (met terugkijken) Ghostbuster II is begonnen (film afgelopen week).

 

Tegelijkertijd  via de NVDIA Shield - streaming van de NAS - Pirates of the Caribbean 2

Hier even op pauze:

 

Maar heb de hele film vanmiddag laten afdraaien:

 

Tegelijkertijd  via mijn laptop - een VPN verbinding met de NAS bij familie:
Zit ik in het netwerk DAAR, en kan bijv. de daar gebruikte Fritzbox benaderen.


Tegelijkertijd - streaming van filmpjes van data op de familie NAS:

 

ALLES werkt - zonder mopperen - haperen of andere vreemde foutmeldingen.
TV kanalen gewisseld, terugkijken - Live kijken - het werkt gewoon !!


Test 3
Op de (nu) vrije poort 4 van de Netgear switch die de indeling heeft voor netwerk “Buurvrouw",
daarop een KPN Super WiFi aangesloten, zoals het al ruim anderhalf jaar is opgesteld,
om een WiFi verbinding op te zetten met "mijn buurvrouw" aan de overkant van de straat !!
Daar staat dus het andere KPN Super WiFi punt.  Meer info over die set-up en aanvullende speedtest meet resultaten bij eerdere onderwerpen < HIER > --- en --- < HIER >  en vervolgreacties.

Één  TV-ontvanger  (Arris)  meegenomen naar de overbuurvrouw waar het 2e Super WiFi punt
draadloos staat opgesteld.  Op het enige vrije LAN-poortje daarop de TV-ontvanger aangesloten.

TV kanalen gewisseld, terugkijken - Live kijken - het werkt gewoon !!

Met de opmerking erbij dat bij mij thuis de andere TV-ontvanger  +  NVDIA Shield,
daar ook nog gewoon staan te draaien.

Heb daar geen extra schermafdrukken meer van gemaakt.
(Het lijkt me duidelijk dat het allemaal gewoon functioneert).

@Lutravulgaris 
Het lijkt erop dat de problemen die jij ervaart op een heel ander vlak spelen dan "router” gerelateerd.
Loop je netwerk eens grondig na.  Mogelijk gebruik je niet de goede kwaliteit netwerkkabels?
(Er is tegenwoordig een hoop rotzooi op de markt wat niet voldoet aan de specificaties).
Of gewoon slechte of vervuilde contacten?

Koppel de intern aangelegde kabels eens af en koppel eens een "losse" kabel naar je bovenverdieping?

Als je een managed Netgear switch mocht gebruiken, heeft die een erg goede "cable test" utility.
Die haalt niet alleen een mismatch eruit, maar ook kabels met te hoge demping e.d.

Reputatie 1

Bedankt Babylonia voor wederom je uitgebreide reply en dat je de tijd en moeite hebt genomen om te testen, dat waardeer ik enorm! je bent ook de reden waarom ik een compleet andere setup voor mijn netwerk mogelijk achtte. die experiabox wil ik al een tijdje uit het systeem hebben en toen ik las dat de synology routers dit kunnen was ik om, enfin.

SETUP:

Glasvezel KPN 200/200 

NTU -> RT6600AX hoofdrouter

poort1 --->  zolder

poort2 ---> slaapkamer Arris vip5202 

poort3 ---> woonkamer netgear gs105v3

                    netgear gs105v3 poort 2 ---> Arris vip5202 

                    netgear gs105v3 poort 3 ---> Synology RT2600AC mesh

poort4 ---> tp-link gs108e ---> (randapparatuur: Hue, Plugwise P1, Synology 918+, )

 

Ik ben inmiddels een tijdje bezig, troubleshooten, testen. en het ging niet echt van een leien dakje, ik kreeg die stb400 melding en hoewel ik verder gewoon internet had, programmas terug kon kijken wist ik niet zo goed waar het nou aan lag.

je wees me op de bekabeling en inderdaad, rechtstreeks met een lange UTP kabel kreeg ik de settopboxen aan de praat. maar dan was ik er nog niet! die kabel (CAT6a sftp) had ik met veel moeite door een buis met veel hoeken getrokken. Echter heeft deze kabel het in combinatie met de experiabox aan het roer het gewoon altijd gedaan, vandaar mijn fronsende wenkbrauwen toen het niet werkte.

hoe dan ook, met veel pijn en moeite de kabel verwijderd, gelukkig had ik nog zo’n 30 meter CAT6A liggen, aan de slag dan maar. trekkabel aan de ene zijde en de kabel verwijderd, nieuwe kabel er aan en trekken maar, samen met mijn vrouw aan de andere zijde. Dat ging echter niet helemaal zoals gepland want de kabel knapte! de trekkabel ging niet uit zich zelf door het bochtige buizenstelsel dus na uren frustratie maar eens de stofzuiger en een stuk parachutekoord gepakt. tot mijn grote verbazing werkte dit verassend goed! poging 2 lukte! de nieuwe kabel ligt er en eenmaal aangesloten pakte de settopbox in de slaapkamer gelijk het signaal op.

beneden was het echter weer een heel ander verhaal, daar bleef die melding komen terwijl rechtstreeks ik een stabiele connectie had. nu heb ik een switch ( netgear gs105v3) tussen de 6600ax en 2600ac gezet waarop ik de arris vip5202 heb aangesloten en dat werkt inmiddels al een uurtje stabiel. ook na een reset van de router blijft het signaal gewoon terugkomen.

als ik de rt2600ac direct aansluit op de rt6600ax en de arris vip5202 op een van de poorten van de 2600ac (bedraad meshpunt) aansluit krijg ik wederom de stb400 melding.

 

conclusie: je kunt geen iptv doorgeven via een bekabeld meshrouter? 

 

ik breng morgen weer verslag uit of het nog steeds functioneert ;)

 

graag je visie op wat ik kan veranderen/verbeteren! ik zie dat je overal een vlan voor hebt gemaakt, is dat een cruciale stap? is dat wellicht wat bij mij voor veel problemen zorgt?

Reputatie 7
Badge +9

@Lutravulgaris Je netgear switches hebben geen ondersteuning voor IGMP wat een vereiste is voor ITV

Reputatie 1

@Lutravulgaris Je netgear switches hebben geen ondersteuning voor IGMP wat een vereiste is voor ITV

De tplink gs108e sowieso wel, de netgear gs105 heb je gelijk, dat wist ik maar doet het toch.. (als er weer problemen zijn hang ik 'm direct aan de hoofdrouter)

Wat ik het vreemde vind is dat de 2600ac als meshpunt geen iptv door wil geven?

Reputatie 7
Badge +9

@Lutravulgaris Je netgear switches hebben geen ondersteuning voor IGMP wat een vereiste is voor ITV

De tplink gs108e sowieso wel, de netgear gs105 heb je gelijk, dat wist ik maar doet het toch.. (als er weer problemen zijn hang ik 'm direct aan de hoofdrouter)

Wat ik het vreemde vind is dat de 2600ac als meshpunt geen iptv door wil geven?

Ook daar geld hetzelfde voor, IGMP snooping blijft het toverwoord in je hele keten

Reputatie 1

Ik heb de gs108e tussen 6600ax en 2600ac gezet. Vanaf de gs108e op de arris vip5202. Met de 2600ac er bij aangesloten op de gs108e gaat het fout. Alleen de arris vip5202 op de switch gaat goed. 

 

Enig idee hoe ik dit kan oplossen zodat de 2600ac als mesh punt bedraad aangesloten kan worden? 

Ik heb maar 1 utp kabel naar de woonkamer, de oorspronkelijke gedachte was om de 2600ac te gebruiken als meshpunt/switch waarop de settopbox aangesloten kan worden.

Dit geeft problemen eveneens als de 2600ac bij de gs108e op. 

 

De situatie nu is dus met de 2600ac als draadloos mesh punt en alleen de settopbox bedraad via de switch naar de 6600ax

Dit zijn mijn bevindingen met het gebruik van de KPN instellingen samen met 2 maal MR2200 Met SRM 1.3-9316

Volle reset daarna de instellingen van de kpn alles werkt goed. Bij het toevoegen van de mr2200 gaat het eerst goed daarna wordt het netwerk onstabiel. De mr2200AC via een aparte poort eerst goed daarna weer onstabiel. Overgezet van kpn instellingen dan automatisch dhcp achter de kpn router met de mr2200 toegevoegd geen problemen. Dus mijn conclusie is dat met de laatste firmware kpn samen met mesh niet goed werkt. Met beide routers zowel de rt6600 als de rt2600

Reputatie 7
Badge +10

Bedankt Babylonia voor wederom je uitgebreide reply en dat je de tijd en moeite hebt genomen om te testen, dat waardeer ik enorm!

Nou ja, met diverse firmware updates voor de nieuwe router wilde ik gewoon ook zelf weten of het allemaal gewoon draait zoals het is bedoeld.

Bijv. met de MR2200ac zit er nog wel een bug m.b.t. de keuze in gebruik van het KPN profiel.
Nu zullen de meesten dat mesh model router niet rechtstreeks inzetten achter glasvezel.
Maar evengoed is het een bug wat gecorrigeerd moet worden.
(En weet niet in hoeverre het invloed heeft op andere functies - mesh ?)

IGMP Snooping
Verder zijn er een aantal waardevolle tips binnengekomen van @Speedmaster 
m.b.t. ondersteuning van IGMP Snooping, (en nog eens erna).

Waar ik overigens ook al eerder op heb gewezen < in deze reactie >.  (Dus bij elkaar al 3x erop gewezen dat men switches moet inzetten die IGMP Snooping ondersteunen).

Maar je trekt je daar kennelijk niets van aan. 😵
Want even vrolijk blijf je die switches gebruiken zonder ondersteuning van IGMP Snooping
waarachter je dan weer een TV-ontvanger plaatst.

Dat het eerder in een combinatie mogelijk wel functioneerde is meer toeval dan wijsheid.

 

Vanaf de gs108e op de arris vip5202. Met de 2600ac er bij aangesloten op de gs108e gaat het fout. Alleen de arris vip5202 op de switch gaat goed.

Als de Arris TV-ontvanger het enige apparaat is aan een switch, valt er verder ook niets te verdelen aan data-uitgifte naar andere apparaten toe m.b.t. een  multicast  TV-stream.  Dan merk je dat niet.
Bij twee of meerdere apparaten wel.  (Waarom zou je anders een switch inzetten?).

Verdiep je eens beter in de functies van IGMP Snooping.
@wjb  heeft jaren terug daar al eens een aardige verhandeling over geschreven.

 

 

Nu worden een aantal zaken die je eerder aanhaalde voor mij ook meer duidelijk.
Je gaf aan dat je problemen had met "Live TV" en niet met "terugkijken”.

Live TV  is dus typisch een multicast TV-stream, waarbij de inzet van IGMP Snooping belangrijk is.
Terugkijken  is een unicast TV-stream.

Mogelijk was de hele omwisseling van bekabeling naar de zolder daarmee niet nodig geweest??
Omdat je in je netwerk-keten waarschijnlijk dan ook wel ergens de "verkeerde” switch gebruikte??

Maar ik was uitgegaan van je eerdere informatie dat je alles rechtstreeks had verbonden.

De rt6600ax staat in de meterkast en krijgt het signaal rechtstreeks van de NTU. Het signaal wordt rechtstreeks bekabeld verspreid naar de woonkamer, slaapkamer en zolder.

Zo zet je mensen op het verkeerde been, als je niet de juiste of onvolledige informatie geeft.

Je hebt nu een Synology router RT6600ax, RT2600ac en MR2200 die je met elkaar kunt gebruiken, met de inzet van firmware SRM 1.3  waarbij je meerdere netwerken kunt inzetten.

Maar waarom ook nog een RT1900ac ontgaat me?? (Misschien ergens 2e hands op de kop getikt?)
Die kan namelijk NIET worden geüpdatet  naar SRM 1.3  (en al helemaal niet als meshpunt fungeren).

Managed switches - IGMP Snooping - extra netwerken:

Als je de functie van extra netwerken (VLAN's) wilt inzetten van de RT6600ax / RT2600ac is het sowieso verstandig die unmanaged switches die je hebt te vervangen voor "managed" switches.
Niet alleen voor de functionaliteit van IGMP Snooping, maar tevens de mogelijkheid om ten volle profijt te hebben in het gebruik van die extra netwerken die er met Synology routers mogelijk zijn.
(Een klein voorzetje heb ik al gegeven in mijn reactie waar ik het een en ander heb getest).

Reputatie 7
Badge +10

Dus mijn conclusie is dat met de laatste firmware kpn samen met mesh niet goed werkt. Met beide routers zowel de rt6600 als de rt2600

Als je in je netwerk nog steeds daartussen die verkeerde switches gebruikt.
Hecht ik eerlijk gezegd niet zoveel waarde aan je conclusie.  Je maakt in je netwerk set-up al zoveel basisfouten, dat je blijft "zwemmen" in onberekenbare werking van het een en ander.

Dat is een harde conclusie van jou. Maar wel bedankt voor alle info van jou. Resume. De switch die ik gebuikt is een managed switch van tplink met igmp snooping aan. Geen aparte vlan aangemaakt. Gewoon de standaard instellingen met het kpn profiel. Voor verdere info ook de mr2200ac direct op de RT2600 en de volgende test die ik gedaan heb met de RT6600. Beide werken met de kpn tv box goed zonder de koppeling naar de 2 mr2200ac. De eerste setup wel gedaan met een switch tussen de router en de twee mr2200ac en de kpn tv box direct achter de router. Daarna de setup synology router met kpn profiel waarvan de mr2200ac via een aparte poort aangesloten zijn op de router. Dus 1 kabel van de router direct naar de kpn tv box en 2 kabels van de router naar de 2 mr2200ac. De problemen komen nadat de koppeling wordt opgezet (mesh netwerk) met de mr 2200ac, zonder mesh werk het goed. Dus met de twee mr2200ac aangsloten in mesh wordt het netwerk onstabiel en het verbinden met de het wifi netwerk gaat ook dan moeizaam. Alle cat6e kabels 

Reputatie 7
Badge +10

De problemen komen nadat de koppeling wordt opgezet (mesh netwerk) met de mr 2200ac zonder mesh werk het goed. Dus met de twee mr2200ac aangsloten in mesh wordt het netwerk onstabiel….


Al meerdere keren aangehaald - m.b.t.  MR2200ac geldt sowieso:

Bijv. met de MR2200ac zit er nog wel een bug m.b.t. de keuze in gebruik van het KPN profiel.
Nu zullen de meesten dat mesh model router niet rechtstreeks inzetten achter glasvezel.
Maar evengoed is het een bug wat gecorrigeerd moet worden.
(En weet niet in hoeverre het invloed heeft op andere functies - mesh ?)


Verder zitten er in SRM versie 1.3.1  als eerste “candidate release" firmware bedoeld voor de oudere modellen RT2600ac en MR2200ac, kennelijk nog zoveel bugs, (de samenwerking ervan met de RT6600ax is eerder überhaupt nog niet mogelijk geweest).
-Uitvoerig uitgelegd in deze reactie-.
Dat men nog maar moet afwachten wat het allemaal oplevert met beslist nog wel nieuwe onvolkomenheden in de firmware?  (Zelf heb ik die MR2200ac hier bijv. al helemaal niet aangesloten - de RT2600ac met dezelfde firmware ook niet).

Het gebruik ervan is  "op eigen risico”.


Als je de MR2200ac als draadloos mesh gebruikt, controleer wat dieper in de instellingen van het menu in de hoofdrouter m.b.t. doorgifte "mulicast" streams.
Of de instelling ervan goed staat.  Bij mesh gebruik zou het standaard ingeschakeld zijn,
maar met nog mogelijke bugs in de software, weet je het nooit.

  • Multicast translation: Enable this option to translate multicast packets into unicast packets for better performance regarding streaming services.
    Note: This option is always set as Enabled when the Synology product joins a mesh network.
Reputatie 7
Badge +10

Bijv. met de MR2200ac zit er nog wel een bug m.b.t. de keuze in gebruik van het KPN profiel.
Nu zullen de meesten dat mesh model router niet rechtstreeks inzetten achter glasvezel.
Maar evengoed is het een bug wat gecorrigeerd moet worden.
(En weet niet in hoeverre het invloed heeft op andere functies - mesh ?)


Hier ook eens de stoute schoenen aangetrokken en de  MR2200ac  als mesh WiFi-punt
van de RT6600ax router ingesteld.

MR2200ac met paperclip resetten - en pakweg 5 minuten wachten totdat die volledig is opgestart. Dan in de hoofdrouter (RT6600ax) de wizard voor toevoegen van nieuw WiFi-Mesh punt doorlopen. Vind in die wizard vanzelf de betreffende  MR2200ac mesh router, aanklikken om verder te gaan. Volgens de mededeling pakweg 4 minuten te gaan (+ advies om maar even iets anders te doen).
Erna is het WiFi mesh punt  up-and-running.

Dus dat stelt niet zoveel voor, om een mesh WiFi-punt toe te voegen / aan de gang te krijgen.

Maar dan….

Voor de uplink naar de MR200ac wordt gebruik gemaakt van het 2.4 GHz WiFi netwerk. Dat is natuurlijk een slechte keuze. (Routers staan dicht genoeg bij elkaar dat 5 GHz gekozen kan worden).

Geprobeerd voor de uplink handmatig voor een van de twee 5 GHz WiFi netwerken te kiezen.
Die vind die helemaal niet met die uplink wizard.  Kijkt men verder in de netwerk gegevens van het WiFi mesh punt, zie je wel degelijk gegevens van de andere WiFi netwerken.

En daar vind ik dus meteen ook al een discrepantie in die gegevens, en wellicht de oorzaak dat niet voor een 5 GHz WiFi uplink wordt gekozen.

In de RT6600ax hoofdrouter heb ik voor het (snelste) WiFi 5 Ghz netwerk handmatig gekozen
voor kanaal 116.   De gegevens van het MR2200ac WiFi mesh punt geeft echter kanaal 132 aan.

Opnieuw opstarten levert geen andere resultaten op.
Erna in de RT6600ax hoofdrouter een ander kanaal gekozen → →  104
Dat geeft vervolgens in het MR2200ac WiFi point als info    kanaal 116

Een vergelijkbare “verschuiving" van kanaal informatie voor het andere 5 GHz WiFi netwerk.

Ofwel inderdaad bugs in de SRM versie 1.3.1 voor de MR2200ac in samenwerking met RT6600ax.
Misschien dat het wel goed is afgestemd in samenwerking met een RT2600ac ??
(Heb ik niet geprobeerd).

In ieder geval mijn eerdere bevindingen en “scepsis" voor de eerste versie SRM 1.3.1 firmware,
voor deze oudere Synology router modellen blijkt niet ongegrond. Er is nog werk aan de winkel.

Reputatie 1

Die Netgear gs105 switch die ik ook heb gebruikt is natuurlijk een test geweest, de gs108e is wel managed en geeft ook IMGP snooping door dus die is nog steeds werkzaam binnen het netwerk. de gs105 (zonder IGMP snooping) is er tussen uit.

ik heb inmiddels voor beide settopboxen een apart netwerk gemaakt op de 6600ax en allebei een poort toegewezen en dit lijkt tot nu toe goed te gaan. wel had ik vanochtend nog de stb400 melding maar na een reset van de arris vip5202 was dit tot op heden opgelost. eens kijken hoe zich dit manifesteert in de komende dagen.

betreft die kabel die ik vervangen heb zat er wel degelijk iets niet goed, wat weet ik niet omdat ie het daarvoor gewoon deed icm de experiabox. een andere kabel rechtstreeks naar diezelfde settopbox laadde gelijk alle instellingen en bij het gebruik van de (vermoedelijk kapotte) aanwezige kabel gebeurde dit niet. na aanleg van een nieuwe kabel was dit opgelost.

 

wat ik probeer te bereiken is een bedraad meshpunt (2600ac) in de woonkamer waarop de arris vip5202 aangesloten kan worden, eveneens andere bekabelde randapparatuur. dit krijg ik tot op heden nog niet werkend. blijkbaar wil de settopbox alleen direct op een vlan aangesloten worden?

de 1900ac is inderdaad tweedehands op de kop getikt maar aangeschaft voor een collega die ook KPN heeft. die wil er ook een NAS van maken en dit is een mooie 2 in 1 oplossing.

volgens mij zijn de meeste dingen nu uitgestreken, ik zou nog steeds bovenstaand punt mbt de 2600ac als meshpunt/switch -> settopbox werkend krijgen. enig idee hoe dit op te lossen? 

Reputatie 7
Badge +10

volgens mij zijn de meeste dingen nu uitgestreken, ik zou nog steeds bovenstaand punt mbt de 2600ac als meshpunt/switch -> settopbox werkend krijgen. enig idee hoe dit op te lossen? 

OK m.b.t. extra info switches e.d.

Heb hier nu wel met de MR2200ac als mesh WiFi punt daar nog een TV-ontvanger op aangesloten.
Maar dat werkt niet stabiel.  Ondanks aanvinken Multicast translation.

Op Engelstalig forum heb ik inmiddels vergelijkbare meldingen gelezen.

De opties met de RT2600ac (het 2e exemplaar wat ik hier heb met wel een update naar SRM 1.3.1),
zal ik zo achter de RT6600ax aansluiten en de opties bekijken wat daar de mogelijkheden van zijn. Daar kom ik dan nog op terug.

Reputatie 1

volgens mij zijn de meeste dingen nu uitgestreken, ik zou nog steeds bovenstaand punt mbt de 2600ac als meshpunt/switch -> settopbox werkend krijgen. enig idee hoe dit op te lossen? 

OK m.b.t. extra info switches e.d.

Heb hier nu wel met de MR2200ac als mesh WiFi punt daar nog een TV-ontvanger op aangesloten.
Maar dat werkt niet stabiel.  Ondanks aanvinken Multicast translation.

Op Engelstalig forum heb ik inmiddels vergelijkbare meldingen gelezen.

De opties met de RT2600ac (het 2e exemplaar wat ik hier heb met wel een update naar SRM 1.3.1),
zal ik zo achter de RT6600ax aansluiten en de opties bekijken wat daar de mogelijkheden van zijn. Daar kom ik dan nog op terug.

Krijg je dan ook de  stb 400 melding? Ik heb wederom problemen met de twee netwerken die ik aan hebt gemaakt op de 6600ax. Poort 3 gescheiden bedraad netwerk rechtstreeks naar slaapkamer settopbox en poort 4 gescheiden bedraad netwerk rechtstreeks naar woonkamer settopbox.

 

Ik heb nu op de gs108e switch twee vLAN's gemaakt, alles opnieuw opgestart en ingelezen. Dat draait voor nu stabiel.

Reputatie 7
Badge +10

Krijg je dan ook de  stb 400 melding?

In combinatie met de MR2200ac als mesh WiFi punt, zoals ik de TV-ontvanger daar achter heb gehangen inderdaad. Dat was redelijk snel op te roepen, door wisselen van kanalen.
Eerst haperen van beeld, daarna een blauwe stb 400 melding bij een bepaald kanaal.

Kennelijk is de combinatie met de  MR2200ac als mesh in het netwerk achter de RT6600ax zodanig verwarrend, dat nadat ik probeerde de TV-ontvanger van nieuwe software te voorzien, dat niet lukte.
Kreeg telkens tijdens de download een rood balkje.

Zelfs met de RT6600ax als standalone, kon ik na 10 minuten nog niet de software opnieuw inladen van de TV-ontvanger.  Heb het nu geprobeerd met veel langere tijd uitschakelen ~ 1 uur).
Daarmee kon ik alles weer herstellen.

Het lijkt erop, dat de  RT6600ax  vooralsnog alleen goed als standalone router functioneert, zonder gebruik te maken van de mesh functionaliteiten met oudere router modellen met SRM 1.3.1

RT2600ac - router mode:
De  RT2600ac  in "router mode" aangesloten achter de RT6600ax (NAT achter NAT set-up),
dan functioneert een TV-ontvanger zonder problemen binnen het eigen netwerk van de RT2600ac.
Daarbij zowel  IGMP Proxy  alsook  IGMP Snooping  geactiveerd,
(en een vast LAN IP-adres in de RT6600ax voor de RT2600ac router).

RT2600ac - Wireless AP mode  ( = access point mode):
Daarbij zit de  RT2600ac  gewoon in het netwerk van de RT6600ax.
Maar heeft de RT2600ac zijn eigen WiFi instellingen - welke in die mode NIET werkt als mesh.
Gewoon als WiFi access point.  Waarbij je de RT2600ac feitelijk ook als zelfstandig "basis station" zou kunnen inzetten als vertrekpunt om daar mesh WiFi punten mee te koppelen.
Dat heb ik vooralsnog niet gedaan.

Vraag me af als je WiFi instellingen van de RT2600ac hetzelfde SSID / wachtwoord geeft als van de hoofdrouter (RT6600ax), en je schakelt binnen de WiFi van beide routers het  802.11r  protcol in,
je feitelijk een naadloze overgang zou kunnen hebben van draadloze clients die daarmee contact hebben. (Dat heb ik verder niet uitgetest - mag jezelf nog proberen).

         TV-ontvanger

De TV-ontvanger aangesloten aan de RT2600ac met access point mode functioneert probleemloos.

 

ik zou nog steeds bovenstaand punt mbt de 2600ac als meshpunt/switch -> settopbox werkend krijgen. enig idee hoe dit op te lossen? 


Om de problemen met mesh functionaliteit in de huidige firmware versie 1.3.1 uit de weg te gaan.
(Heb het nu niet verder zelf getest onder mesh mode vanuit de RT6600ax).
Lijkt het me het beste de  RT2600ac  voorlopig in   Wireless AP mode  in te zetten.

Reputatie 1

 

Krijg je dan ook de  stb 400 melding?

In combinatie met de MR2200ac zoals ik de TV-ontvanger daar achter heb gehangen inderdaad.
Dat was redelijk snel op te roepen, door wisselen van kanalen.
Eerst haperen van beeld, daarna een blauwe stb 400 melding bij een bepaald kanaal.

Kennelijk is de combinatie met de  MR2200ac  in het netwerk achter de RT6600ax zodanig verwarrend,
dat nadat ik probeerde de TV-ontvanger van nieuwe software te voorzien, dat niet lukte.
Krijg nu telkens tijdens de download een rood balkje.

Zelfs met de RT6600ax als standalone, kon ik na 10 minuten nog niet de software opnieuw inladen van de TV-ontvanger.  Heb het nu geprobeerd met een veel langere tijd uitschakelen (iets van een uur).
Daarmee kon ik alles weer herstellen.

Het lijkt erop, dat de  RT6600ax  vooralsnog alleen goed als standalone router functioneert,
zonder gebruik te maken van de mesh functionaliteiten met oudere router modellen met SRM 1.3.1

RT2600ac - router mode:
De  RT2600ac  in "router mode" aangesloten achter de RT6600ax (als NAT achter NAT set-up),
dan functioneert een TV-ontvanger zonder problemen binnen het eigen netwerk van de RT2600ac.
Daarbij zowel  IGMP Proxy  alsook  IGMP Snooping  geactiveerd,
(en een vast LAN IP -adres in de RT6600ax voor de RT2600ac router).

RT2600ac - Wireless AP mode  ( = access point mode):
Daarbij zit de  RT2600ac  gewoon in het netwerk van de RT6600ax.
Maar heeft de RT2600ac zijn eigen WiFi instellingen - welke in die mode NIET werkt als mesh.
Gewoon als WiFi access point.  Waarbij je de RT2600ac feitelijk ook als zelfstandig "basis station" zou kunnen inzetten als vertrekpunt om daar mesh WiFi punten mee te koppelen. Dat heb ik vooralsnog niet gedaan.

Vraag me af als je WiFi instellingen van de RT2600ac hetzelfde SSID / wachtwoord geeft als van de hoofdrouter (RT6600ax), en je schakelt binnen de WiFi van beide routers het  802.11r  protcol in,
je feitelijk een naadloze overgang zou kunnen hebben van draadloze clients die daarmee contact hebben.
(Dat heb ik verder niet uitgetest - mag jezelf nog proberen).

         TV-ontvanger

De TV-ontvanger aangesloten aan de RT2600ac met access point mode functioneert probleemloos.

 

ik zou nog steeds bovenstaand punt mbt de 2600ac als meshpunt/switch -> settopbox werkend krijgen. enig idee hoe dit op te lossen? 


Om de problemen met mesh functionaliteit in de huidige firmware versie 1.3.1 uit de weg te gaan.
(Heb het nu niet verder zelf getest onder mesh mode vanuit de RT6600ax).
Lijkt het me het beste de  RT2600ac  voorlopig in   Wireless AP mode  in te zetten.

 

heel herkenbaar al die meldingen ( haperen en dan de stb400 melding, eveneens als het software inladen die blijft hangen na 85%, een rood balkje en software opnieuw laden of opnieuw opstarten)

 

hoe dan ook, ik ervaar alweer problemen met tv kijken en nu heb ik alles als absoluut minimaal ingesteld, zoals je voorschrijft. wel met 2600ac als bedraad meshpunt (dit maal op zolder, geen settopbox aangesloten). poort 1 -> switch met randapparatuur poort 2--> 2600ac poort 3 --> settopbox1 poort 4 -->settopbox2.

 

zal ik het nog eens proberen zonder de 2600ac in het netwerk? met alleen de settopbox rechtstreeks op de 6600ax?

 

ik heb nu de 2600ac even als hoofdrouter ingesteld en dat gaat vloeiend. ik begin het idee te krijgen dat de 6600ax (lees: firmware) niet deugt.
 

 

Reputatie 7
Badge +10

Wel een hele berg onnodig aanhalen van mijn vorige complete bericht.
Dat leest niet handig. (Het bericht staat er toch al compleet boven?)
Bovendien zitten je eigen opmerkingen binnen het stuk van mezelf wat is aangehaald.

Hooguit die zaken eruit lichten waar het betrekking op heeft is een stuk duidelijker.
 

hoe dan ook, ik ervaar alweer problemen met tv kijken en nu heb ik alles als absoluut minimaal ingesteld, zoals je voorschrijft. wel met 2600ac als bedraad meshpunt

……….

ik heb nu de 2600ac even als hoofdrouter ingesteld en dat gaat vloeiend.
ik begin het idee te krijgen dat de 6600ax (lees: firmware) niet deugt.

Nee, dan heb je mijn informatie en specifiek opgemerkte fouten niet goed bestudeerd. Alleen de samenwerking van een RT6600ax met de andere router modellen in een mesh set-up loopt spaak.

Een RT6600ax als standalone of een RT2600ac als standalone zonder mesh in te zetten werken goed.

Vandaar de optie om "zonder gebruik van mesh"  de RT2600ac in Wireless AP mode te gebruiken, gewoon achter de RT6600ax.

(Van tevoren wel even de RT2600ac uit de mesh lijst halen van de RT6600ax, zodat het "leeg" is).

Reputatie 1

 

ok, excuses als het niet duidelijk leest.. ik probeer er ook alleen maar chocola van te maken. 

het mesh punt heb ik nog in de lijst staan, deze wederom opnieuw toevoegen en dan verwijderen?

ik zal de 2600ac als AP toevoegen.

Reputatie 7
Badge +10

Haal je weer alles aan?
Het is toch niet zo moeilijk om meteen iets verder naar beneden in het browser venster in een leeg venster een bericht te schrijven?

Nou ja, je hebt de RT2600ac kennelijk al in router modus, wordt het vervelend, om die weer als in te stellen mesh contact te laten leggen?
Als de hoofdrouter de RT2600ac niet kan vinden is de lijst ook leeg.
Maar achterliggend misschien nog wel als "foute" connectie weggeschreven??

Probeer het eerst eens zonder reset en mesh toevoegen.   Gewoon direct in AP mode.

En kijk wat het oplevert.

De TV-ontvanger hier draait nu al die tijd achter de 2e RT26600ac in AP mode, en de RT6600ax als hoofdrouter.  De "buurvrouw" via het aparte netwerk - met daar nog aan de KPN SuperWiFi punten, binnen het RT6600ax netwerk. Dat werkt allemaal.  Er wordt geen "mesh" gebruikt.
Nou ja de KPN SuperWiFipunten zelf. maar is eigen onderling systeem tussen 2 WiFi-punten.

Dan heb ik nog mijn 1e "gewone" RT2600ac (met SRM 1.2.5), als 2e router achter de RT6600ax (dubbel NAT), met poorten in de RT6600ax doorgestuurd voor alle achterliggende services in het netwerk achter die 1e "gewone" RT2600ac.
(3x NAS en nog 2 stuks 2.5 inch HD disks achter die 1e RT2600ac).

Reputatie 1

O je bedoeld dat ik je quoteer. ja ik ben dat gewend maar zal het voortaan laten mits het interessant is. 

ik heb de rt2600ac verwijderd als mesh en ingesteld als AP, dit lijkt te werken. Ook met de settopbox aangesloten op de LAN van de 2600ac. 

geen gedoe met gescheiden netwerken, vLAN’s etc

 

nu maar weer wachten! 

 

enig idee wanneer een update uitgerold zodat de boel ook functioneert in een mesh-netwerk? dat is uiteindelijk het doel, maar voor nu volstaat een AP 

Reputatie 7
Badge +10

Nee, heb geen idee wanneer de volgende update gepland staat.
Maar gezien er veel zaken nu met deze firmware versie niet kloppen,
lijkt me dat er snel weer een nieuwe update zal zijn.

Reputatie 1

Alles werkt @Babylonia, de meshfunctionaliteit is inderdaad de boosdoener. Met de 2600ac als AP werkt het prima, ook met de settopbox op het AP aangesloten. Nu wachten op een update zodat ik in mesh kan draaien.