Vraag

Onbekende port-forwarding TCP poort 9000

• 9 februari 2017
  • 133 reacties
  • 25926 keer bekeken

Toon eerste bericht

133 reacties

Reputatie 4
Badge +3

In elk geval heb ik een verklaring voor de CPE WAN management port forwarding gevonden. Echter, wel vreemd dat deze forwarding verschenen is zonder verdere notificatie. Als de KPN dit nodig heeft om problemen te bestuderen naar aanleiding van een klacht dan kan ik daar in mee gaan, maar zoiets zou moeten gebeuren in overleg en naderhand zou de forward weer verwijderd moeten worden naar mijn mening.

Hoe goed bedoeld wellicht ook, zulke ‘gluur praktijken’ doen uiteindelijk meer kwaad dan goed.

Reputatie 7
Badge +12

Als u dat niet wilt, dan is de oplossing heel simpel: een andere modem / router nemen.

Als u dat niet wilt, dan is de oplossing heel simpel: een andere modem / router nemen.

Dat is wel heel erg kort door de bocht: de echte oplossing is dat KPN zijn/haar huiswerk beter maakt EN/OF de klant meer uitleg of keuze geeft. Zoals Obelisk ook terecht aangeeft.

ben het wel 100% eens met je ‘advies vanuit ervaring’…. Hoewel het zelf verwijderen en aanmaken van een forward naar een niet gebruikt (gereserveerd Mac->ip) adres voor de gebruikte poortrange volgens mij ook hielp. Heb gespeeld met de gedachte er een honey pot aan te hangen :-D

Reputatie 4
Badge +3

De eigen router optie ben ik nog niet aan toe gekomen. De voorgaande poging liep jammerlijk stuk op het TV deel en tot zover ontbrak het aan tijd en zin om er mee verder te gaan.

Zulke waarnemingen wakkeren wel het verlangen de eigen router in ere te herstellen aan.

Reputatie 7

Nu de vrije modem/router keuze een feit is zou het een stukje makkelijker moeten zijn.

Overigens kun je onbekende port forwardings zonder problemen verwijderen. Als KPN ze nodig heeft, b.v. om ondersteuning te verlenen, worden ze wel weer toegevoegd. 

Als KPN ze nodig heeft, b.v. om ondersteuning te verlenen, worden ze wel weer toegevoegd. 

dat ‘nodig hebben’ is dan wel heel ruim genomen, ze komen automatisch terug, zelfs als je ze meerdere maanden verwijderd. Zonder update van firmware op het modem en ook zonder service vragen. 

overigens is die ‘service’ ook zo dat ze je WiFi wachtwoorden naar hun eigen servers kopiëren ‘voor je gemak’. Als je een reset wil doen kun je ze gewoon weer terug laten zetten, lekker makkelijk. Het ‘nodig hebben‘ van de forwards naar de TVdecoders is nogal onzinnig als die apparaten ‘op verzoek van klant’ (Of voor een update routine) ook zelf contact kunnen leggen met de externe servers. Daar is echt geen forward/open poort op de firewall voor nodig. Gewoon een intern script met externe controle server.

Reputatie 4
Badge +3

Ik gebruik al zo weinig mogelijk van de box als mogelijk, eigen WiFi eerst. ;)

Maar het kwalijkste aan de zaak vind ik nog wel het ongevraagd openen van de poorten en daarna vervolgens open laten staan. Potentieel creeer je daarmee een aanvalsopening.

Reputatie 7

Potentieel creeer je daarmee een aanvalsopening.

Precies.

Reageer