Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

Oplossing nodig vanuit KPN: PlayStation gebruikers kunnen niet online gamen

Reputatie 1
Beste,

Sinds dit weekeinde (of iets daarvoor) zie ik meerdere meldingen op dit forum verschijnen over het niet kunnen gamen op een PlayStation 4. Het lijkt me dat KPN hierin een rol speelt omdat allerlei instellingen en acties geen enkele impact hebben:

- Port forwarding
- UPnP aan/uit
- DMZ
- Experia V10 herstarten
- PlayStation 4 herstarten

Ik heb er nu 2 avonden in zitten en net gechat met een medewerker van KPN, maar niets heeft het gewenste effect. Iedereen die ik ken met een PS4 heeft Ziggo en daar zijn geen problemen. Het lastige aan deze situatie is dat je heel af en toe wel een spel in komt, maar 9 van de 10 keer kom je er niet in of sta je binnen enkele minuten weer in het PS4 menu door uitval / errors.

Wat is er nog te ondernemen om weer gewoon te kunnen gamen?

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/problemen-met-verbinden-playstation-network-experiabox-v8-448973

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/playstation-spellen-lopen-vast-tijdens-het-spelen-448371
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 16 april 2018, 13:16

JeffreyLDW schreef:

Hoi Robin,

Bij mij is dat 81.206
Traceroute screenshot bijgesloten.

KPN is net gekomen en weer weggegaan. Kabels getest en nieuwe Experia Box v10 aangesloten, maar het helpt niet. Begin te vermoeden dat er toch iets met PSN account is.

Dit bevestigd in iedergeval dat het niet de routering is, want zowel via Telia als via Zayo werkt het bij sommigen niet en bij sommigen wel.

Daarnaast lopen de traceroutes ophetzelfde punt "vast" bij de mensen waarbij het wel en niet werkt. Daarover kan je dus zeggen dat het netwerk van Sony gewoon geen ICMP toestaat en daar geen verband te vinden is.

Qua IPs, tot nu toe zijn alleen IPs gemeld in de 81... .& 86.... range maar het lijkt me niet aannemelijk dat dit met elkaar te maken heeft.

Verder zou ik de discussie graag willen voortzetten in dit topic: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/problemen-met-online-gamen-op-ps4-via-experiabox-v10-436790/index3.html#post607282
Op die manier hebben we alle berichten bij elkaar.

Bekijk origineel

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +28
Nou, dit noem ik niet veel meldingen. Er zijn zeker tijden geweest waarin er veel meer van deze meldingen kwamen.

Daarnaast is UPnP + DHCP Binding tot nu toe altijd een oplossing geweest bij de mensen die ik bij hen thuis heb geholpen. Je kan dan ook direct controleren of de Playstation/Xbox UPnP mappings aanmaakt.
Dit gebruik ik thuis ook, succesvol.
Maar, in veel gevallen heeft het daar niet eens mee te maken, maar gewoon met de verbinding tussen de Experiabox en de PS4. Zelf doe ik dit bekabeld via één van mijn UniFi switches. De errors geven meestal duidelijk aan wat de oorzaak is ookal roept de helft van de WizzKidz op andere fora dat het altijd aan NAT Typen ligt. Er zijn namelijk maar weinig situaties waar NAT er voor zorgt dat je halwerwege het spel er uit wordt gegooid. Het niet verbinden kunnen zou er theoretisch gezien mee te maken kunnen hebben, maar zonder meer info is hier niets nuttigs over te zeggen aangezien het onbekend is hoe de communicatie tussen de verschillende spelers verloopt.

Verder, één van de topics die je aanhaalt blijkt toch niet aan de Experiabox/KPN te liggen. In de andere is niet weer gereageerd dus daar weten we het verloop niet van.

Robin
Reputatie 1
Ok en wat is een goede manier om er achter te komen waar het mis gaat?
Het is heel OPEENS een probleem zonder dat ik instellingen in de Experia Box v10 heb aangepast.
Reputatie 7
Badge +28
De enige echte manier is Wireshark/tcpdump gebruiken op een machine die het verkeer tussen de Playstation en de Experiabox kan zien. Maar dat is enorm veel werk en vereist redelijk wat kennis.

Je kan sowieso checken of de UPnP mappings wel worden aangemaakt (via de webinterface van de V10) en of die wijzen naar het IP van de PS4
Je kan daarnaast checken of het wijzigen van DNS nog iets doet.

Robin
Ik heb hetzelfde probleem sinds een week en heb meerdere keren kpn gebeld. Een keer hebben ze mij geholpen een poort te openen (UPnP IGD) maar dat werkte ook niet. Verder heb ik weinig verstand over hoe dit verholpen kan worden. Kan iemand mij ermee helpen?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi,

Als je naar deze site gaat, wat zijn dan de eerste 2 stukjes cijfers van je IP? Op die manier kunnen we hopelijk een verband herkennen.

En kan je in Windows, opdrachtprompt openen en "tracert secure.eu.playstation.com" intypen en op enter drukken. Na een poosje stopt ie en kan je daar een screenshot van maken?
Als je Linux gebruikt, open terminal en type "traceroute secure.eu.playstation.com".

Robin
Reputatie 1
Hoi Robin,

Bij mij is dat 81.206

KPN is net gekomen en weer weggegaan. Kabels getest en nieuwe Experia Box v10 aangesloten, maar het helpt niet. Begin te vermoeden dat er toch iets met PSN account is.
Ik heb precies het zelfde probleem en dat sinds vorig week zaterdag ik heb geprobeerd om via de kabel te spelen maar dat lukt ook niet
Upnp is ingeschakeld en dmz ook

Reputatie 2
Ik heb hetzelfde probleem, zie hier: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/problemen-met-online-gamen-op-ps4-via-experiabox-v10-436790/index3.html#post607244

Vandaag is een tweede monteur geweest die geen probleem wist te onderkennen. Aan PSN ligt het niet, via een hotspot met 4G werkt het allemaal wel. Via het thuisnetwerk alleen niet, zowel niet via WiFi als direct bekabeld. Mijn probleem is ook vorige week zaterdag ontstaan.
Reputatie 7
Badge +28
JeffreyLDW schreef:

Hoi Robin,

Bij mij is dat 81.206

Dit bevestigd in iedergeval dat het niet de routering is, want zowel via Telia als via Zayo werkt het bij sommigen niet en bij sommigen wel.

Daarnaast lopen de traceroutes ophetzelfde punt "vast" bij de mensen waarbij het wel en niet werkt. Daarover kan je dus zeggen dat het netwerk van Sony gewoon geen ICMP toestaat en daar geen verband te vinden is.

Qua IPs, tot nu toe zijn alleen IPs gemeld in de 81... .& 86.... range maar het lijkt me niet aannemelijk dat dit met elkaar te maken heeft.

Verder zou ik de discussie graag willen voortzetten in dit topic: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/problemen-met-online-gamen-op-ps4-via-experiabox-v10-436790/index3.html#post607282
Op die manier hebben we alle berichten bij elkaar.

Reageer