Beantwoord

optimale snelheid 5GHz halen uit experia wifi versterkers

  • 11 September 2019
  • 27 reacties
  • 877 keer bekeken

ik heb 3 ew versterkers en netwerk opgesplitst met 2.4 en 5 g en ik heb abo van kpn van 200/20
nu komt mijn 5 g terwijl ik voor de versterker sta niet hoger dan 80mbps download .
mijn vraag is hoe kan ik de instellingen in mijn ew versterkers zo instellen dat de 5 g sneller word?

.ik heb kanaal 44 en mixed 802.11n/ac en 20mhz op mijn 5 ingesteld.
802.11k mode en 802.11r staat aangevinkt.beacon interval op 100,dtm 1,guard interval auto.

Wat kan ik nog meer doen?
dank u voor het meedenken
icon

Beste antwoord door Wifi extenders 26 September 2019, 13:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo @Wifi extenders, goede vraag! We zouden inderdaad wel voor meer dan 80 Mbit/s willen gaan als je 200 kunt halen. Ik zie dat er volgende week een monteur komt en ik ga er dan ook vanuit dat deze jou gewoon kan helpen. Mocht je daarna toch andere vragen hebben, laat je het dan weten?
Reputatie 7
Badge +24
Wat voor apparaat gebruikt u om de snelheid te testen? Om 200 mb te trekken, heeft u wel een beetje recente apparatuur nodig. En niet low budget. Tevens: is de Experia wifi rechtstreeks aangesloten op de Experiabox? Of zit er nog een switch tussen? Let er dan op dat die switch een gigabit switch is.
Goedemorgen, bedankt om mee te denken.ik meet met een iphone x en nieuwe laptop.ja 1 versterker is aangesloten op een switch en is er 1 van kpn.ik zag dat ik een vdsl aansluiting heb .
alle 3 de versterkers hebben dezelfde naam en een ander kanaal maar mijn versterkers kunnen maar tot 48 jammer genoeg en mijn experiabox tot 100.jammer genoeg zet de experiabox de wifi uit want die 5 g was veel sneller.
ik weet niet wat ik nog kan doen.ik hoop dat hier iemand goede instellingen weet
Reputatie 7
Ik lees dat je een kanaalbreedte van 20MHz gebruikt?
Het is beter om alle drie de "versterkers" op kanaal 36 of "auto" te zetten met een kanaalbreedte van 80MHz.
Meet ook eens de veldsterkte van de 5GHz op de plekken waar je wifi wilt gebruiken.
Onderstaand een plaatje van de veldsterkte in mijn tuinkamer van de wifi accesspoints (EDIMAX CAP1200's) in mijn tuinkamer, woonkamer en op de 1e verdieping.

Mijn stelregel is dat de veldsterkte minimaal -65dBm moet zijn voor stabiele wifi.
De veldsterkte van het accesspoint in de woonkamer is ter plekke een kleine -70dBm en van die van de 1e verdieping -90dBm. Beide onder de -65dBm vandaar dat er een in de tuinkamer zelf ook een accesspoint geplaatst is.

Hoeveel dBm meet jij?

Overigens is het bovenstaande plaatje met de app WiFi Analyzer op Android gemaakt. Voor Windows bestaat de app inSSIDer en voor iOS ken geen tools waarmee de veldsterkte kunt meten.

-59dbm meet hij beneden en op kanaal 48
-79 dbm tussenverdieing en ook op kanaal 48
-80 dbm boven op kanaal 44
Reputatie 7
Dat is niet best.
Wat meet je op 1 à 2 meter afstand van zo'n Experia WiFi waarbij er een zichtlijn is met de Experia WiFi?
Wat is die paarse parabool in jouw screenshot? Is dat een wifi toegangspunt van jouw netwerk?
Dit wat ik je schrijf alleen de boven vanaf beneden gemeten.nu alles op automatisch gezet en meet ik -56 en -82 en -53
Met speedtest kom ik op 100 en voor de ew ‘s haalde ik 171
Reputatie 7
Maar wat meet je nu toch op 1 à 2 meter afstand van zo'n Experia WiFi waarbij er een zichtlijn is met de Experia WiFi?
Dan zou je toch echt tegen de -35dBm aan moeten zitten. Klopt dat?
Ik zit precies tussen 2ew ‘s in om te meten en ong 2 meter afstand van allebei
Reputatie 7
Ik zit precies tussen 2ew ‘s in om te meten en ong 2 meter afstand van allebei
Met vrij zicht op die EW's?
En toch meet je maar -53dBm?

Overigens is vier meter tussen twee EW's echt te weinig om zinvol te zijn tenzij er een muur of vloer tussen zit.

Met speedtest kom ik op 100 en voor de ew ‘s haalde ik 171
Het is toch niet zo dat de kabel waarmee de EW verbonden is maar 100Mbps aan kan door één data ader die geen contact maakt?
Er staat 1 ew in de meterkast voor mijn ring deurbel en 1 onder de tv dus er zit een muur tussen ,dat van die kabel zou best wel kunnen maar als ik de laptop bekabeld aansluit kom ik op speedtest 185 ong uit. Raar eh.ik weet t ook niet

Nu zit ik er 1,5 meter rechtvoor
Reputatie 7
Nu zit ik er 1,5 meter rechtvoor
Die waarde is gewoon te laag voor op een afstand van 1,5 meter met zichtlijn naar de Experia WiFi. Je hebt zo te zien weinig last van buren, dat is bij mij wel anders.


Vandaar dat ik alleen gebruik maak van 5GHz. De 2.4GHz staat aan voor het gast netwerk, mijn bewakingscamera's en de zonnepanelen.
Overigens is dit plaatje gemaakt op ruim 2 meter afstand van het wifi accesspoint met zichtlijn in mijn woonkamer en zie dat ik -35dBm meet.

Onderstaand de impact van zichtlijn versus geen zichtlijn bij 5GHz wifi.
Beide plaatjes zijn gemaakt vanauit mijn draaifauteuil op ruim 2 meter van het accesspoint.
De eerste zittend in de richting van het accesspoint en de tweede met mijn rug naar het accesspoint.



Zoals je ziet heeft alleen dat al een behoorlijke impact op de veldsterkte en daarmee ook op de haalbare snelheid.
Is heel duidelijk dank u maar wat kan ik nog meer doen dan kanalen verzetten?
Reputatie 7
Is heel duidelijk dank u maar wat kan ik nog meer doen dan kanalen verzetten?
Als jij de 5GHz van jouw Experia WiFi's op kanaal 36 of "auto" hebt ingesteld met een kanaalbreedte van 80MHz dan is daaraan niets te verbeteren.
Om zeker te weten dat je niet met 2.4GHz maar met 5GHz verbonden bent zou je de 2.4GHz op de Experia WiFi's eens uit kunnen zetten. Je moet dit op elke Experia WiFi apart doen.
Wederom dank je wel👍
Helaas is 80 niet alleen in te stellen.optie 20 of 40 of 20/40/80 ( deze optie maar gedaan)
kanalen maar op automatisch gezet maar helaas you tube filmpjes op een ipad pro 2019 blijven steeds hangen en zit er recht voor op 1,5 m afstand mmmm.
zooo jammer dat de wifi op de experia box uit is want dat was gewoon goed.ik ga morgen eens kijken of ik het gast account wel kan laten werken (staat op internet dat dat mogelijk is)
Reputatie 7
Dan laat ik het graag aan iemand van KPN over. Ik weet wel wat ik zou doen, maar misschien kan een KPN medewerker nog iets uit de hoge hoed toveren.
Haha misschien doe ik dat ook wel😂
toch bedankt voor je input en tijd👍
Reputatie 7
Badge +30
Beste @Wifi extenders, ik zie ineens geen afspraak meer met de monteur. Klopt dat? Of is deze al geweest? Als er vanuit onze kant iets mis gegaan is, wil ik 'm graag opnieuw voor je inplannen. Wil je dan doorgeven wanneer dit het beste uitkomt?
Beste@Marcia_ de monteur kon me niet helpen er komt nu een technisch slim mannetje ene sander ***.
ik hoop dat t nu eens goed komt na 3 wkn ellende .ik twijfel of ik nog wel wil betalen voor de 200 snelheid in de toekomst.gr

Admin: achternaam collega verwijderd i.v.m. privacy
Reputatie 7
Badge +30
Fijn dat de monteur in ieder geval een andere collega heeft aangestuurd! Hopelijk komt deze er inderdaad wel uit. Mochten wij nog iets voor je kunnen doen, weet je ons te vinden.
Reputatie 7
Badge +30
Hoe staat het er nu voor @Wifi extenders? Kunnen wij nog iets voor je betekenen?