Beantwoord

ORBI RBK753 gebruiken ipv de experiabox

  • 16 May 2021
  • 19 reacties
  • 2241 keer bekeken

Ik heb naast de Orbi 3 managed switches. De reden waarom ik de de experiabox wil vervangen is vanwege de beperkte functionaliteit. Ik wil de Orbi niet in AP mode zetten omdat ik de router functionaliteit volledig wil gebruiken. 
 

hoe kan ik ervoor zorgen dat ik alles zo goed mogelijk kan aansluiten? Instellen vlans etc. Pppoe connectie werkte niet. Heeft iemand een goede handleiding die ik kan gebruiken? 

icon

Beste antwoord door wjb 16 May 2021, 10:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Instellen vlans etc. Pppoe connectie werkte niet.

Tenzij het alleen om internet gaat, en geen IPTV services -en glasvezel- (geen VDSL).
Zou je een managed switch vóór de Orbi kunnen inzetten. Houd je dus alleen internet over.

Het gaat niet alleen om het internet maar ook om IPTV vandaar mijn probleem. Ik heb ook glasvezel. Experiabox V10a

ik heb nu super WiFi 

Reputatie 7
Badge +24

Als u ook tv van KPN hebt, dan zal je de Experiabox moeten blijven gebruiken. Je kunt de Orbi wel als 2de router achter de Experiabox gebruiken.

Reputatie 7
Badge +10

Indien ook IPTV, is er géén mogelijkheid de Orbi rechtstreeks aan te sluiten achter glasvezel.
Dus je zult in ieder geval de Experia Box V10A als eerste router moeten blijven gebruiken om ook gebruik te kunnen maken van IPTV.

Verder is dan de vraag om de 1e “basis station” Orbi dals aparte "router” set-up te nemen, waar je het verdere netwerk achter laat hangen, (datgene wat je eigenlijk van plan was zonder Experia Box).
Of de Orbi in “Access Point” mode, als verlengstuk van het sub-net van de Experia Box V10A.

Gezien de slechte reputatie van de Experia Box V10A, en diens beperkingen, lijkt een “NAT achter NAT” set-up, de “basis station” Orbi als aparte "router” achter de Experia Box de meest zinvolle set-up.

Zelfs ook als je een KPN SuperWiFi set wilt blijven gebruiken.
(Dus die SuperWiFi's achter het basis station van de Netgear Orbi).
Dan ben je tenminste verlost van de bemoeienis van KPN in het beheer van die SuperWifi's.
Dat kan uitstekend achter een “niet directe aansluiting met een Experia Box”, want zo gebruik ik dat zelf ook al pakweg een half jaar. Heb er geen omkijken naar.

Je zult die SuperWiFi dan wel als aparte “WiFi groep” moeten zien, los van de mesh WiFi van de Orbi.
(Die twee mesh systemen, ga er maar vanuit dat ze niet zijn te combineren met die van de Orbi).

Dan is het nog de vraag of je in die NAT achter NAT set-up de TV-ontvanger in het sub-net van de Orbi kunt gebruiken?  Dus aangesloten “achter” het netwerk van de Orbi.

Er zijn nogal wat type Orbi modellen tegenwoordig.  En het zou kunnen dat er inmiddels kleine verschillen zijn in de functionaliteit van het ene type tegenover het andere??

Heb in de  PDF handleiding  gezocht, die voor diverse types gelden,
en gekeken naar IGMP proxy functies, en IGMP Snooping, die je beiden nodig hebt.

Op blz. 87 van die  PDF handleiding  zie ik wel een oplossing voor British Telecom IPTV services,
om daarbij IGMP proxy in te stellen. Maar kom nergens een instelling tegen m.b.t. IGMP Snooping.

Nu lijkt me het gebruik van een “multicast” IPTV stream wat wordt gevoed vanuit een IGMP proxy zonder aanvullende IGMP Snooping functies weinig logisch. Dus het zou kunnen dat het standaard ook IGMP Snooping ondersteunt? Maar zeker weten of het zo is en zal functioneren, weet je niet.

Daar kom je alleen achter door het uit te proberen.  Werkt het NIET, zul je TV-ontvangers apart achter de Experia Box aangesloten moeten houden.

Met TV-ontvangers in een NAT achter NAT set-up (achter een 2e router met eigen sub-net, zelfs een 3e router met een 3e sub-net), heb ikzelf positieve ervaringen dat het functioneert.

Maar evengoed is het een “niet” werkende combinatie, door net een wat andere insteek van Netgear.

Reputatie 7
Badge +24

"Dan ben je tenminste verlost van de bemoeienis van KPN in het beheer van die SuperWifi's."

Welke bemoeienis? En hoe kom je erbij dat da achter de 2de router niet meer zo zou zijn?

Reputatie 7
Badge +10

De bemoeienis van wachtwoorden en WiFi SSID benamingen etc. in combinatie met de functies van een Experia Box, met een overbodige app, waar veel gebruikers zo vaak op stuk lopen.

Dat die bemoeienis er NIET is achter een 2e eigen router weet ik simpelweg  uit eigen ervaring.
Heb het zelf namelijk nog nooit anders ingezet. Is IMO de beste zekerheid voor een stabiel systeem. (Nog een uitgebreid verslag daarover met plaatjes, te vinden < HIER > ).

Reputatie 7
Badge +24

@Babylonia

De versterkers halen zelfstandig de netwerknaam en wachtwoord op bij de servers van KPN. Dat kunnen ze achter een 2de router net zo goed als direct op de Experiabox aangesloten. Tenzij je dit  met firewallregels blokkeerd.

Dat ze dat bij u niet doen komt waarschijnlijk omdat er bij u op de servers van KPN geen netwerknaam en wachtwoord opgeslagen staat. Dat is bij mij ook gelukkig niet zo.

Reputatie 7
Badge +10

Ik praat gewoon over de feiten zoals het hier functioneert.
Heb verder ook geen aparte firewall instellingen daarvoor ingesteld.
Nog nooit een koppeling gezien van namen en SSID, met die van een Experia Box (of andersom).

Reputatie 7
Badge +24

Ik praat gewoon over de feiten zoals het hier functioneert.
Heb verder ook geen aparte firewall instellingen daarvoor ingesteld.
Nog nooit een koppeling gezien van namen en SSID, met die van een Experia Box (of andersom).

Nee, ik ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat da door de 2de router komt.

Reputatie 7
Badge +10

Urbi et (Netgear) orbi   :sunglasses:

Reputatie 7

Die Orbi is niet geschikt om de Experia Box te vervangen als je ook televisie van KPN hebt.

De IGMP proxy server is immers niet zo te configureren dat deze op een ander vlan (vlan 4) het IPTV platform van KPN kan benaderen.

Voor alle ins en outs zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Die Orbi is niet geschikt om de Experia Box te vervangen als je ook televisie van KPN hebt.

De IGMP proxy server is immers niet zo te configureren dat deze op een ander vlan (vlan 4) het IPTV platform van KPN kan benaderen.

Voor alle ins en outs zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Wat raad jij mij aan om te doen!? Ik wil mijn eigen MESH netwerk gebruiken ipv dat ik de superwifis moet gaan gebruiken! Ik wil de router zelf beheren zonder bemoeienis van KPN. Ik ga de ORBi dan terugsturen naar mediamarkt! 
 

ik bedenk mij net dat de router functionaliteit voor mij het belangrijkste is! Dus de superwifis kan ik eigenlijk gewoon houden toch! Zolang ik de experiabox maar kan vervangen! 

Reputatie 7
Badge +10

Populaire modem/routers met mesh uitbreidingsmogelijkheden zijn die van bijv. Fritzbox.
Die heeft ook de mogelijkheid van een DECT basis station ingebouwd.
Ben je van alle gemakken voorzien.

Zoek je naar meer uitgebreide netwerkmogelijkheden, met VPN Client - server - opties.
Uitgebreide firewall opties, en bescherming op netwerk niveau.
Met mesh uitbreidingen, zou je ook Synology kunnen inzetten (alleen achter glasvezel), of DrayTek. Voor telefonie zul je dan echter wel apart iets met VOIP apparatuur moeten regelen.
(Een VOIP ATA adapter als je nog analoge telefoons gebruikt, of meteen VOIP telefoons / DECT).

Reputatie 7

Met mesh uitbreidingen, zou je ook Synology kunnen inzetten (alleen achter glasvezel), ...

Dat kan ook met VDSL alleen zal je er dan nog een Zyxel VMG4005-B50A in full-bridge voor moeten zetten.

Reputatie 7
Badge +10

Dat klopt, maar dan wordt het financiële plaatje onderhand wel heel uitgebreid, als je dat afzet tegenover de andere opties van bijv. Fritzbox en DrayTek die voorhanden zijn, waar zoiets al ingebouwd kan zitten, afhankelijk van de modellen die je kiest.
Elk met zijn voor- en nadelen en persoonlijke afwegingen wordt dat nog steeds wel een uitzoekerij.

Reputatie 7

Dat klopt, maar dan wordt het financiële plaatje onderhand wel heel uitgebreid, als je dat afzet tegenover de andere opties van bijv. Fritzbox en DrayTek die voorhanden zijn, ...

Toch zou ik dat sterk overwegen. Ik zou zelfs nog een stap verder gaan en kiezen voor een router zonder ingebouwde wifi met daarbij losse wifi accesspoints met smart/fast roaming (802.11k/r/v). Mesh is keuk als je echt geen netwerkkabels kunt aanleggen. Als je dat wel kunt, dan is het mijns inziens nog altijd beter om goede wifi accesspoints te gebruiken i.p.v. een Mesh systeem waarvan de nodes onderling ook via wifi communiceren.

Reputatie 7
Badge +10

Wat dat betreft is de functionaliteit van “Grandstream” Access Points mooi uitgewerkt.
Normaal bedoeld als “bekabelde” Access Points voor de beste netwerkfuncties onderling.
(En ondersteunt alle protocollen ervoor m.b.t. smart/fast roaming 802.11k/r/v ). Maar voor die gevallen waar je net geen kabel kunt leggen, kun je die ook inzetten als draadloze “mesh”.

Voor het beheer stel je één van die Grandstreams in als basis-station, waarmee je verder alle andere Acess Points beheert.

https://www.grandstream.com/hubfs/Product_Documentation/gwn76xx_usermanual.pdf

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/3781415/23%20must%20have%20wifi%20features%20guide.pdf
 

Wordt doorgaans meer gebruikt voor zakelijke omgevingen. (Tot 50 Access Points te combineren).
Of als je verschillende VLAN's gebruikt om WiFi netwerken te scheiden (tot 16 SSID’s).
Maar voor bijv. een setje van 3 is dat ook prima toe te passen.

Hoe zit het met de edgrouters van ubiquity. Zijn die beter dan draytek? Ik heb inmiddels besloten om de Orbi terug te sturen. 
 

bij de Draytek krijg je ondersteuning van Routershop en is alles voorgeprogrammeerd en bij de edgerouter kan je dit wel instellen maar dan moet je dit doen vanuit een scriptje? 
 

ik ben zelf een IT’r (Linux engineer)  maar qua netwerken geen ster maar wel wat ervaring natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +10

bij de Draytek krijg je ondersteuning van Routershop en is alles voorgeprogrammeerd…..

Voorgeprogrammeerd zou ik niet direct willen stellen.
Je zult evengoed bepaalde instellingen in moeten geven voor een werkende set-up met KPN.
Echter gaat dat binnen de menu structuur niet zover dat je eerst hele scripts zou moeten downloaden en daar nog mogelijke aanpassingen in zou moeten maken.

Om een DrayTek 2865 in te stellen, kijk eens naar de volgende beschrijving < HIER >

Synology om die in te stellen < HIER >