Vraag

Orbi WiFi System (RBK53) AC3000 in combinatie met Experia box V10

  • 1 February 2019
  • 5 reacties
  • 4456 keer bekeken

Ik heb met de Experia box V10 beroerde WIFI. Van de 500 MB die de woning binnen komen weten een tweetal versterkers van KPN er boven nog maar 110 uit te persen en die vallen dan nog met enige regelmaat weg.
Om dit probleem op te lossen vandaag een Orbi WiFi System (RBK53) AC3000 aangeschaft.
Vrijwel elke review rept over probleemloze plug en play functionaliteit, maar bij mij werkt het voor geen meter.
Als ik de versterker rechtstreeks op de router aansluit, krijg ik het netwerk niet aan de praat. Hij blijft vragen of ik handmatig de instellingen wil verzorgen. Dat wil ik wel, maar met de opgegeven input lukt het niet om een werkend netwerk te krijgen. Bovendien las ik op internet dat je dan problemen gaat krijgen met de TV ontvangst. Toen ik terug wilde naar het oude systeem bleek de router van de leg. Nadat KPN dit weer had hersteld heb ik geprobeerd de Orbi aan te sluiten op de Experia box zelf. Dit leverde echter ook niet het gewenste resultaat. Het lijkt erop alsof het netwerk niet is beveiligd en ik daarom wordt geblokkeerd.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand wellicht een oplossing in begrijpbare terminologie.

5 reacties

Reputatie 7
Het zijn natuurlijk belachelijke prijzen die je voor zo'n WiFi router moet neertellen en dan te bedenken dat je met de juiste aansluiting en instelling van de (witte) KPN WiFi "versterker" ook snelheden van 500Mbps zou moeten kunnen halen mits
1) de KPN WiFi "versterker" met een netwerkkabel op de Experia Box is aangesloten.
2) je 5GHz wifi gebruikt en niet 2.4GHz.
3) het mobiele device ook die snelheden aan kan.

Een heel ander verhaal is dat nog met de (zwarte) Experia WiFi's van KPN. Helaas hebben deze, net als de Experia Box V10A, nog enige kinderziektes.

Welke "versterkers" van KPN had/heb jij gebruik?

Een Netgear Orbi moet je "gewoon" als tweede router achter de Experia Box kunnen plaatsen.
Dit zou eigenlijk geen enkel probleem mogen geven zolang je het subnet van de Orbi maar anders laat zijn dan die van de Experia Box (192.168.2.x). Stel het subnet van de Orbi bijvoorbeeld in op 192.168.1.x.

De TV ontvangers zal je inderdaad op de Experia Box aangesloten moeten laten.
Dank je wel voor je reactie!
Ja de prijs is idd behoorlijk, maar als ik daarmee stabiele goede wifi overal kan krijgen, vindt ik dat niet het grootste probleem.
Ik gebruik de Arcauan Dualband concurrent 2,4/5GHZ (2x)
De versterker die bij de Experia box staat is met een netwerkkabel aangesloten. De versterker die boven staat niet. Probleem is dan ook dat ik geen kabels kan trekken naar boven.
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je een Orbi als "tweede router" achter de Experia box plaatst en hoe stel ik het subnet van de Orbi in?

gr
George
Zie net op de KPN site dat we het dan over de Witte draadloze arcadyan wifi versterker hebben
Reputatie 7
Dank je wel voor het filmpje en de moeite die je neemt om mij te helpen.
Naast het filmpje, dat een eenvoudige installatie doet suggereren, nog wat andere bekeken, inclusief reacties van andere kijkers.
Uiteindelijk moet ik bekennen dat dit toch iets te hoog gegrepen is voor mij.
Als ik de Orbi achter mijn versterker zet, kan ik niet meer op internet omdat er nog maar 1 netwerk beschikbaar is (de Orbi) en die is niet beveiligd. (kan geen verbinding met internet maken)
Vervolgens las ik dat verschillende kijkertjes hadden geconstateerd dat als je de Orbi achter je router zet, je satelites moeite hebben met verbinden.
Na 3 dagen prutsen, gaat de set weer in de doos.
Voor mij net iets veel gedoe voor dat geld.

Reageer