Beantwoord

Over op KPN via glas... Sinds een kleine twee weken, bijna dagelijks resetten, waarom eigenlijk?

• 10 juli 2018
  • 15 reacties
  • 2365 keer bekeken

Badge
De overstap was zo geregeld. Van kabel over naar glas. Van problemen met coax naar problemen met glas, zo lijkt het.
Ik vind het bijzonder dat de problemen zich niet meer voordoen zodra ik de NTU (kastje waar glas binnenkomt) van de stroom haal en een minuut later weer aansluit. IGMP snooping enzovoorts las ik al en de rode kabel niet meer gebruiken die geleverd is bij de Experiabox:
Model H369A
Serial Number ZTEEG8GHCE08813
Hardware Version V1.00
Software Version V1.01.00T03.4
Boot Loader Version V1.0.00
xDSL PHY Version A2pvbH042w.d26o.

Dat lijkt allemaal wel goed te werken. Er zijn een aantal zaken die ik wil voorleggen aan dit forum.

1. Terugkijken of TV op pauze zetten werkt niet bij mij. Foutcode -3 volgt dan. De installateur zei dat de code correspondeerde met het aantal seconden dat ik niet terug kon kijken, dus stopte ik met vragen stellen 🤐.
Hij wist wel te vertellen dat ik het kastje direct op de Experia box moest aansluiten om het werkend te krijgen. En inderdaad, dat werkt prima.
Over wat voor protocol werkt terugkijken? IPv6? Multicast? Wat zit er in mijn LAN in de weg dat terugkijken niet zou kunnen werken? Ter info: er staat een TP-Link router tussen waar ik alle safety features uit heb gezet. Hij doet alleen nog DHCP. Ik heb een redelijk uitgebreid netwerk (70 apparaten), waarvan de meeste een eigen IP adres hebben. Ik zit dus niet echt te wachten op hernummer van mijn netwerk. Sonos, HUE, domotica, beveiligingscamera's enz...
Ofschoon ik de Experiabox dezelfde DHCP range kan geven als de TP-Link en daar DHCP/NAT uitzetten. Maar dat is niet bevordelijk voor als ik de boel weer moet resetten naar factory settings, dan is het grootste deel van mijn devices niet bereikbaar. Maar goed. Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben.

2. Waarom moet ik de NTU resetten om het werkend te krijgen? Als er echt een broadcast storm of IPTV flood het netwerk op gestuurd wordt, wat is dan het punt dat alles stopt met werken? Het gekke is dat de TV gewoon doorwerkt. Ik snap dat de storm dan even gaat liggen, maar wat kan ik doen om te achterhalen wat de oorzaak is? Een sniffer op de Experia box en een broadcast ping doen? Andere suggesties?

Enfin, helaas ging de transitie niet zo vlekkeloos als gehoopt. Tot nu wel tevreden over de stabiliteit, als alles naar behoren werkt. Geen geneuzel meer over het aantal hertz van een coax kabel.

Ik ga donderdag op vakantie en ben 2 augustus weer terug en kan dan ook alle suggesties uitproberen. Tot die tijd hoop ik dat mijn camera's bereikbaar blijven. 😬
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 10 juli 2018, 12:19

Yes dat zijn 2 verschillende dingen inderdaad. Om het even heel simpel te zeggen:
Unicast: Als ik praat, praat ik maar tegen 1 ander iemand en hoort niemand anders het.
Multicast: Als ik praat, praat ik tegen 1 of meerdere mensen.
Broadcast: Als ik praat, hoort iedereen het ongeacht of ze er om vragen.
En IGMP is het systeem dat zorgt voor de communicatie over wie wel mijn gebabbel wil horen, wie niet.
Hoe ik dan IGMP Snooping plaats in dit mooie verhaaltje is een beetje de vraag. Maar dit kan je aanzetten op switches en dan zorgt de switch er voor dat de Multicast stream alleen de poorten uit gaat waar iemand/iets op zit aangesloten die zich heeft aangemeld voor het ontvangen van de stream (via IGMP)

IGMP is overigens als IPv4

Verder, ik heb eigenlijk geen idee hoe je netwerk er uit ziet en wat die TP-Link nu precies doet. Maar IGMP Snooping switches zijn wel nuttig om te voorkomen dat de Live TV streams je hele netwerk doorgaan. Deze wil je eigenlijk alleen naar de TV Ontvangers hebben.

Eventueel zou je een uitleg over het netwerk kunnen plaatsen met het doel van de TP-Link (ik lees ook iets over DHCP). Dan kan ik, en vermoedelijk ook anderen zoals @wjb meedenken over of er verbeteringen zijn en of er (directe) problemen zijn voor een goede werken van iTV.
Maar ik denk ook dat het verstandig is om eerst even naar het NTU te kijken. Logischerwijs stopt TV ook als het NTU er mee stopt.

Robin
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
TV ontvangers moeten op de Experia Box aangesloten zijn en niet op een eigen tweede router achter de Experia Box.

Waarom moet je de NTU dan telkens resetten, wat ervaar je dan?
Badge
@wjb De TV ontvanger werkt prima, behalve pauzeren en on-demand functies werken niet. Het netwerk gaat wel een keer opnieuw geconfigureerd worden, maar dan wil ik wel weten wat er over het netwerk gaat en met welke bedoeling.

De NTU reset wordt ook aangeraden via de zelfhulpfunctie van de KPN. Die gaf als eerste aan dat de NTU herstart moest worden. Dat was na een automatische test van de verbinding op afstand van de hulpbot.
Ik volg braaf de instructies, die mij adviseerden om de NTU van stroom te halen. Tot nu heeft dat gewerkt. Niet elke dag op het zelfde moment, er zijn ook periodes van 3, 4 dagen geweest dat er geen problemen waren. Dus de frequentie is ook moeilijk te benoemen.
Het begint met onbereikbaarheid van internet via WiFi (geloof me, met twee pubers weet je dat binnen een minuut). Snelle controle van de Experiabox, die ik wel kan benaderen, leert dat ik geen adres op de WAN poort heb.
Reputatie 7
Als de TV ontvanger op jouw eigen router aangesloten is dan krijg je dat inderdaad. Nogmaals, een TV ontvanger moet op de Experia Box aangesloten worden.

Ik denk dat jouw NTU vervangen moet worden.
Badge
Dat zou jammer zijn, maar laten we wachten op antwoord van de KPN technici. Ik ben benieuwd waar ze mee komen. Dank voor je reactie @wjb!
Reputatie 7
Het komt wel vaker voor dat de NTU niet goed functioneert of dat de glasvezel niet goed gepositioneerd is of vuil is. Ook ik heb heel lang geleden dergelijke problemen mogen ervaren maar sinds de vervanging van de NTU draait alles al jaren probleemloos.
Badge
Eens kijken of we dat morgen nog kunnen regelen dan en anders na de vakantie natuurlijk... Dank voor de tip!
Reputatie 6
Badge +9
Nog even een toevoeging op het antwoord van @wjb;
Als je echt zo graag een accesspoint/switch wil hebben tussen de tv-ontvanger en Experiabox zou je onze WiFi versterker er tussen kunnen zetten.
Deze kan wel juist overweg met het protocol waarover iTV loopt.
Een switch is ook een optie.
Je zou de bestaande router kunnen aansluiten op een andere poort van de versterker/switch en deze alsnog de DHCP laten verzorgen.

Als je je gegevens invult op je profiel kan een van mijn forum collega's, de moderators, je morgen helpen met het uitlezen van de verbinding om zo te kijken wat we kunnen doen aan die NTU die problemen geeft.
Badge
@Raymond. Dank voor de aanvulling.
Over welk protocol gaat het dan? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

En ik heb mijn klantnummer in mijn profiel staan, dus je collega's kunnen meten wanneer ze willen.
Reputatie 7
Badge +30
Nou, volgensmij is t niet helemaal waar. Terugkijken is gewoon unicast IPv4

Raymond doelt op het feit dat de switch en accesspoint IGMP Snooping ondersteunen. Dat is handig (en niet strict vereist afhankelijk van de netwerksetup) voor de IGMP Multicast (v4) streams die voor live TV gebruikt worden.
Badge
@RobinFlikkema Je schrijft:

Terugkijken is gewoon unicast IPv4

en

IGMP Multicast (v4) streams die voor live TV gebruikt worden

Unicast en multicast zijn naar mijn idee twee verschillende protocollen? Ik ben geen techneut, maar het zou betekenen dat ik naar mijn switches moet kijken of IGMP instellingen (snooping) mogelijk zijn? En moet het dan aan of uit staan?
Reputatie 7
Badge +30
Yes dat zijn 2 verschillende dingen inderdaad. Om het even heel simpel te zeggen:
Unicast: Als ik praat, praat ik maar tegen 1 ander iemand en hoort niemand anders het.
Multicast: Als ik praat, praat ik tegen 1 of meerdere mensen.
Broadcast: Als ik praat, hoort iedereen het ongeacht of ze er om vragen.
En IGMP is het systeem dat zorgt voor de communicatie over wie wel mijn gebabbel wil horen, wie niet.
Hoe ik dan IGMP Snooping plaats in dit mooie verhaaltje is een beetje de vraag. Maar dit kan je aanzetten op switches en dan zorgt de switch er voor dat de Multicast stream alleen de poorten uit gaat waar iemand/iets op zit aangesloten die zich heeft aangemeld voor het ontvangen van de stream (via IGMP)

IGMP is overigens als IPv4

Verder, ik heb eigenlijk geen idee hoe je netwerk er uit ziet en wat die TP-Link nu precies doet. Maar IGMP Snooping switches zijn wel nuttig om te voorkomen dat de Live TV streams je hele netwerk doorgaan. Deze wil je eigenlijk alleen naar de TV Ontvangers hebben.

Eventueel zou je een uitleg over het netwerk kunnen plaatsen met het doel van de TP-Link (ik lees ook iets over DHCP). Dan kan ik, en vermoedelijk ook anderen zoals @wjb meedenken over of er verbeteringen zijn en of er (directe) problemen zijn voor een goede werken van iTV.
Maar ik denk ook dat het verstandig is om eerst even naar het NTU te kijken. Logischerwijs stopt TV ook als het NTU er mee stopt.

Robin
Badge
@RobinFlikkema Hoe kan ik zorgen dat er een test wordt ingepland? Ik heb er vandaag nog tijd voor, maar vanaf morgen een paar weken niet...
Reputatie 7
Badge +30
Sorry? Waar hebben we het over?

De topics worden op volgorde afgehandeld door WebCare en t.z.t (ik vermoed morgen) zal er gekeken worden of de verbinding met de Experiabox ook wegvalt met KPN. En aan de hand daarvan kan een monteur worden ingepland voor het vervangen indien nodig.
Badge
@RobinFlikkema
Euh, ik ben hier voor het eerst. Geen idee hoe dat werkt. Dank voor de uitleg. Ik denk dat het sowieso wel na de vakantie wordt.
Eerst de focus op vakantie 😉, daarna kijken of ik IPTV door het hele netwerk krijg en zo niet alles herconfigureren, zodat de Experiabox DHCP gaat doen en de rest gewoon netjes als unmanaged switch.

Dank zover voor de uitleg.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Mulder, nog welkom op het forum! Ik zie dat hier nog niet door een van ons moderators op gereageerd is. Excuses daarvoor. Gebaseerd op wat je beschrijft vermoed ik inderdaad dat er even naar de NT gekeken moet worden. Als je dan ook terug bent van vakantie, hoor ik graag van je, dan pak ik dit met je op 🙂

Reageer