Vraag

Oxxio glasvezel internet met eigen router

  • 16 February 2021
  • 20 reacties
  • 380 keer bekeken

Hallo,

 

Ik heb sinds kort internet van Telfort/KPN via Oxxio nu wil ik mijn eigen router gebruiken IPV de expert box. Weet iemand welke PPPoE instellingen ik moet toepassen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Het zijn niet alleen PPPoE instellingen, maar ook VLAN instellingen.

Heb je naast internet ook nog IPTV afgenomen?  Dan wordt het nog eens een keer ingewikkelder om de juiste instellingen daarvoor op te zetten m.b.t. “routed mode” IPTV.

Welke router (merk / type) wil je daar voor inzetten?

Ik heb ook tv maar ik krijg mijn internet nog niet aan de praat met mij eigen router. Ik heb de goede router om zowel internet als tv in te stellen. Mijn router is een Draytek 2926ac. De Vlantag voor internet heb ik op 6 staan wachtwoord en gebruikersnaam maken niet uit heb ik begrepen. Authenticatie staat op PAP of CHAP en wan detectie op PPP MTU op 1492 default Mac address aangevinkt. Kan het zijn dat het via Oxxio is het internet dat dat het probleem is?

Het tv signaal lijkt wel deels door te komen door de draytek router. de itv box wil alleen de tv gids niet laden. het internet krijg ik met bovengenoemde instellingen niet aan de praat. Enig idee hoe verder

 

 

Reputatie 2

Dat de tv gids niet wilt laden komt doordat je nu alleen de IPTV vlan naar de tv-box stuurt. Dat is niet voldoende. de tv-box moet ook vlan 4 (meen ik uit mijn hoofd) binnen krijgen. Nu kan je de tv-box ook niet updaten en zal die na enige tijd wellicht stil vallen. 

Er zijn wat threads op het internet te vinden over dit onderwerp, maar ik heb het ook nooit 100% aan de praat kunnen krijgen. Zat ook altijd met ditzelfde euvel.

Eigenlijk zou de tv-box in het normale ethernet netwerk moeten staan en dient die zelf de vlan uit te plukken om een eigen subnetwerk in je ethernet netwerk te vormen. Vreemd dat KPN dat niet zo heeft gedaan.

Mijn router staat ook ingesteld om VLAN4 door te geven.

Maar het internet is op dit moment een probleem ik krijg met de instelling van verschillende fora en websites het niet voor elkaar ligt dat wellicht aan Oxxio?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb sinds kort internet van Telfort/KPN via Oxxio

Als je klant bent bij Oxxio, dan heb je dus geen internet van Telfort / KPN. En voor de juiste instellingen zal je echt bij Oxxio moeten zijn. 

Oxxio levert over het netwerk van KPN Netwerk NL, linkje:

https://www.kpnnetwerk.nl/

En heeft daar toegang toe via KPN WBA, linkje:

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/wba.htm

En Oxxio heeft verder helemaal niets te maken met KPN provider, waar dit forum van is.

Maar het lijkt me dat het wel mogelijk is de experia box te vervangen door een router zoals mijn Draytek 2926ac? Die experia box is toch ook gewoon domweg een router die dezelfde instellingen nodig heeft om internet en tv door te zetten

 

Het lijkt mij ook dat Oxxio gebruik maakt van de PPPoE instellingen wellicht zijn de VLAN tags anders?

 

Reputatie 7
Badge +10

Mijn router is een Draytek 2926ac.

Handleiding te downloaden via de Support pagina van DrayTek:
https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0.pdf

 

Als je klant bent bij Oxxio, dan heb je dus geen internet van Telfort / KPN. En voor de juiste instellingen zal je echt bij Oxxio moeten zijn.

Ik denk niet dat dat zo ontzettend anders zal zijn dan Telfort / KPN instellingen.
Bijv. eerder de levering van internet door “De Nederlandse Energie Maatschappij'’ gold toen de “Telfort” opzet.  Ik denk met wat er nu door “Budget Alles-in-1” wordt geleverd dat mogelijk niet anders zal zijn.

Hallo,

 

Ik heb sinds kort internet van Telfort/KPN via Oxxio nu wil ik mijn eigen router gebruiken IPV de expert box. Weet iemand welke PPPoE instellingen ik moet toepassen?

Hallo @PeterCT , als klant van Oxxio dien je daarvoor bij Oxxio te zijn.

Ik kan als klant van KPN ook niet bij Oxxio terecht, dan word ik terugverwezen naar mijn eigen provider.

 

Ik heb sinds kort internet van Telfort/KPN via Oxxio

Als je klant bent bij Oxxio, dan heb je dus geen internet van Telfort / KPN. En voor de juiste instellingen zal je echt bij Oxxio moeten zijn. 

Oxxio levert over het netwerk van KPN Netwerk NL, linkje:

https://www.kpnnetwerk.nl/

En heeft daar toegang toe via KPN WBA, linkje:

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/wba.htm

En Oxxio heeft verder helemaal niets te maken met KPN provider, waar dit forum van is.

Waarom, dit is een open forum dat KPN beschikbaar heeft gesteld over KPN middelen. Oxxio levert goederen van KPN maar KPN geeft geen support aan Oxxio klanten. Dus moderators kunnen geen inhoudelijke hulp bieden. Maar iedereen is vrij om te vragen wat hij wil over KPN producten en iedereen mag helpen. 

Overigens, met dit probleem kan je ook niet bij KPN terecht als KPN niet zakelijke klant, zal je echt in het topic van wjb moeten kijken. 

@Babylonia De manual voor routed ip tv heb ik ook gevolgd dat lijkt te werken afgezien van het laden van de tv gids maar hij geeft wel een signaal door. Voor internet krijg ik het niet aan de gang. Wat ik heb geprobeerd is de VLAN tag te wijzigen van 6 naar 34. De IP assigment staat op dynamic (DHCP?). Maar niks van dit alles werkt. Idd hebben jullie gelijk dat ik klant ben bij oxxio maar daar weten ze echt helemaal niks te vertellen het is je eigen router zoek het maat uit dat is het antwoord wat ik daar krijg. Ik denk dat er op dit forum meer capabelere mensen zitten die mij wellicht verder kunnen helpen. Heb Draytek support ook al gebeld maar die hebben dit ook al meerdere keren aan de praat gekregen maar bij mij lukt het op de een of andere manier niet. 

Hallo @PeterCT , KPN is tot nu toe nog maar de enige provider die het gebruik van een eigen router ondersteunt en xs4all.

Dus van Oxxio hoef je inderdaad geen support te verwachten.

 

 

Hallo @CorL het enigste dat Oxxio gebruikt van KPN is dat ze lijn-capaciteit huren, meer niet.

Dat Oxxio modems en andere apparatuur gebruikt die op dat van KPN lijken zegt niets, dat deed Telfort ook, maar bij KPN kon en kan je er nog steeds niets mee beginnen.

TFT moet dan ook nog technisch omgezet worden naar het KPN-protocol in de loop van dit jaar.

Een TFT-modem doet het ook niet op een KPN-lijn en omgekeerd ook niet. En dat is met Oxxio niet anders, iedere provider gebruikt zijn eigen firmware.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@PeterCT

Moeilijk te bepalen welke instellingen Oxxio gebruikt als het VLAN net een ander nummertje heeft?

Even op internet gezocht en kwam info tegen, wat refereert naar dezelfde instellingen als “Telfort”.
Ofwel VLAN 34 DHCP  (en niet PPPoE)  en VLAN 4 voor IPTV.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/60940784#60940784

De informatie vanuit de PDF handleiding van DrayTek support gaat enkel over de IPTV routed mode (VLAN 4).  Als je voor IPTV daar hetzelfde aanhoudt, en alleen voor internet VLAN 34 met DHCP, zou het moeten lukken naar ik mag hopen.  (En niet dat ze bij Oxxio in een jaar tijd hun systemen hebben aangepast).

Instellingen Oxxio zouden gelijk moeten zijn aan vh.-Telfort.

zie reactie van “Lief Adje” hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1924372/1

reactie is wel al van 11 december 2019.

 

En via de zoekfunctie (via een chatbot) op de Oxxio site:

Vr.  eigen modem gebruiken

Antw. Internet, TV & Bellen van Oxxio werkt alleen met het modem dat je erbij geleverd krijgt en de tv-ontvanger(s) - als je ook tv in je pakket hebt. Je eigen hardware kun je dus op vakantie sturen. En je hoeft al helemaal niks aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +10

Dat Oxxio modems en andere apparatuur gebruikt die op dat van KPN lijken zegt niets, dat deed Telfort ook, maar bij KPN kon en kan je er nog steeds niets mee beginnen.

Dat is niet waar:
Met een bepaalde toetscombinatie + reset van de Experia Box wordt de firmware ingeladen van de internet-connectie waar je een abonnement van afneemt. Dat gold eerder al met Telfort en KPN.
Dat zal bij Oxxio niet anders zijn.

V10 = hersteltoets + reset tegelijkertijd.
V10A = WPS-knop + reset tegelijkertijd.

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie tips! Ik heb me er vandaag nog maar eens aan gewaagd en de instellingen gedaan op mijn Draytek 2926ac router en het werkt. Internet Oxxio (Telfort) via VLAN 34 DHCH en KPN i-tv via VLAN 4.

Reputatie 7
Badge +10

Bedankt voor deze terugkoppeling.
Daarmee is bevestigd dat “Telfort” instellingen nu nog steeds worden toegepast en geldig zijn bij Oxxio, (en daarmee wellicht ook nog bij “BudgetThuis”).