Beantwoord

Packet loss voornamelijk tijdens gamen

  • 22 May 2020
  • 10 reacties
  • 188 keer bekeken

Tijdens het games heb ik redelijk wat last van packed lost.  Het probleem is erger in de avonduren dan overdag. Onderstaand resultaat van pingplotter test. De server waar volgens de test het probleem ligt: 139.156.98.101 (dit is een KPN server).  KPN modem is al een keer gereset. Kan iemand de oorzaak achterhalen ?

 

icon

Beste antwoord door wjb 2 June 2020, 20:38

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @hvbest. Van harte welkom hier. Wat vervelend dat je problemen ervaart met je verbinding tijdens het gamen. Eerst in het algemeen: onze core routers reageren maar heel beperkt op pingverzoeken. Dit heeft te maken met beveiliging. Dat zijn de routers met IP-adressen die beginnen met 139 en 145. Dus als je daar packet loss op ziet, dan is er niet daadwerkelijk iets aan de hand. 

Het kan verder zeker zijn dat je lag ervaart. Dat is echter vaak een combinatie van factoren tussen gameserver en hoe je verbinding in huis ligt. Ik ben daarom benieuwd of je verbinding verder wel stabiel is en met welke game je dit issue ervaart. Game je wel bekabeld? Heb je ook contact gehad met de supportafdeling(en) van de game(s) die je speelt? 

Verder wil ik je vragen om je profiel aan te vullen met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder. Geef me een seintje als je dit hebt gedaan. Dan kan ik je verbinding ook doormeten.

@Natasja    Profiel is aangevuld.    Gamen vindt bekabeld plaats en probleem doet zich o.a. voor bij World of Tanks en Battlefield.  Is contact geweest maar zonder resultaat.

Reputatie 6
Badge +9

Dank je wel, @hvbest. Je geeft aan dat je contact hebt gehad. Wat is daaruit naar voren gekomen? En verder: is je internetverbinding verder wel stabiel? Wil je dat eens testen? Ik zie namelijk bij het doormeten van je verbinding geen verbrekingen in de afgelopen periode. 

Reputatie 7

Packet loss op de hops richting het eindpunt kan je negeren, die doen helemaal niet ter zake.

Het enige wat die impliceren is dat de betreffende hop niet of niet altijd reageert op een ping verzoek. Dat is ook helemaal de bedoeling immers die hops staan er om data te routeren en niet om op ping verzoeken te moeten reageren. 

Alleen als je packet loss ziet op de laatste hop (de server) dan is er sprake van een probleem.

Die pingplot die je toont laat eigenlijk een fantastische verbinding zien die zeer goed werkt.

Dank je wel, @hvbest. Je geeft aan dat je contact hebt gehad. Wat is daaruit naar voren gekomen? En verder: is je internetverbinding verder wel stabiel? Wil je dat eens testen? Ik zie namelijk bij het doormeten van je verbinding geen verbrekingen in de afgelopen periode. 

 

@Natasja   Als ik een speedtest doe dan laat deze onderstaand beeld zien:

 

Of kan ik de stabiliteit nog op andere wijze testen ?

Echter bij het spelen van online games zie je in de avonduren het scherm met regelmaat enkele tellen bevriezen hetgeen heel storend is (dit zijn de momenten die terug te zien als piek in de eerder geplaatste grafiek van de pingplotter test).  Overdag is dit een stuk minder terwijl er meer gebruikers van de verbinding zijn.

Reactie van de helpdesk van World of Tanks (maar ook bij andere online games is het bevriezen van het scherm aanwezig).  Zij verwijzen dus ook naar de ISP.

 

 

Packet loss op de hops richting het eindpunt kan je negeren, die doen helemaal niet ter zake.

Het enige wat die impliceren is dat de betreffende hop niet of niet altijd reageert op een ping verzoek. Dat is ook helemaal de bedoeling immers die hops staan er om data te routeren en niet om op ping verzoeken te moeten reageren. 

Alleen als je packet loss ziet op de laatste hop (de server) dan is er sprake van een probleem.

Die pingplot die je toont laat eigenlijk een fantastische verbinding zien die zeer goed werkt.

 

@wjb Alleen wordt die verbinding tijdens het online gamen niet als zodanig ervaren.  In de avonduren zie je het scherm met regelmaat enkele tellen bevriezen hetgeen heel storend is (dit zijn de momenten die terug te zien als piek in de eerder geplaatste grafiek van de pingplotter test).  Overdag is dit een stuk minder terwijl er meer gebruikers gebruik maken van de verbinding. 

Reputatie 7

Reactie van de helpdesk van World of Tanks (maar ook bij andere online games is het bevriezen van het scherm aanwezig).  Zij verwijzen dus ook naar de ISP.

 

Dat antwoord is mij iets te makkelijk. Ik zou dan toch echt van Wargaming player support willen horen welke hop dat dan zou moeten zijn. M.a.w. wat is het IP adres van die hop?

Weet jij het IP adres van de server waar jij mee verbonden bent tijdens het gamen zodat je zelf een pingplot naar die server kunt opzetten.

Reactie van de helpdesk van World of Tanks (maar ook bij andere online games is het bevriezen van het scherm aanwezig).  Zij verwijzen dus ook naar de ISP.

 

Dat antwoord is mij iets te makkelijk. Ik zou dan toch echt van Wargaming player support willen horen welke hop dat dan zou moeten zijn. M.a.w. wat is het IP adres van die hop?

Weet jij het IP adres van de server waar jij mee verbonden bent tijdens het gamen zodat je zelf een pingplot naar die server kunt opzetten.

 

@wjb Het IP adres van de server is 92.223.24.243 en de geplaatste afbeelding van de pingplot is ook de weergave van de verbinding met deze server.

Reputatie 7

Het IP adres van de server is 92.223.24.243 en de geplaatste afbeelding van de pingplot is ook de weergave van de verbinding met deze server.

Dan bedoelen ze zeker met die 4e hop de 193.239.117.66. 

Als dat zo is, dan kan ik aan de hand van jouw pingplot in ieder geval zeggen dat die geen enkele rol speelt in dit probleem. Als de responsetijden vanaf die hop tot aan de server hoog waren dan had dat nog zo kunnen zijn, maar op basis van jouw pingplot is er helemaal niets mis met de verbinding naar die gameserver.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @hvbest. Ik zie dat @wjb alles al haarfijn uitlegt. De resultaten uit die speedtest zien er ook meer dan prima uit. Heb je wellicht nog andere apparatuur op je modem aangesloten die een en ander kan verstoren? Je zou eens kunnen testen of het wel goed gaat als je randapparatuur loskoppelt. Anders zou ik je toch adviseren om weer contact op te nemen met de supportafdeling van die games. 

Reageer