Vraag

pfSense en tv

  • 11 January 2021
  • 6 reacties
  • 856 keer bekeken

Hallo,

Het topic over een eigen router heb ik gezien.
Wat ik daar zag was oud (jaren) dus ik neem aan dat dat bridged iptv is.
Edit: Of het is pfSense achter Experiabox. Dat is een andere setup.
Mijn setup: pfSense (3x nic wan/lan/stb) ipv Experiabox

@BekabeldZag net dat je ook pfSense gebruikt. De links die je noemt komen me bekend voor. Als ik het goed lees dan zijn de setups vergelijkbaar. De firewall rules heb ik minder streng ingesteld.

Wat zijn jouw IGMP proxy instellingen?
Enig idee of de gegevens van de gids worden opgevraagd via vlan 4 of vlan6? Dan kan ik beter kijken wat er fout gaat.

Hoe ver ben je met jouw handleiding? Als ik kan helpen dan hoor ik het graag.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7

Het topic over een eigen router heb ik gezien.
Wat ik daar zag was oud (jaren) dus ik neem aan dat dat bridged iptv is.

Als je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" bedoelt dan gaat dat uiteraard, zoals ook te lezen is in het openingsbericht van dat topic, over routed IPTV.

Ik kan de vraag niet meer aanpassen. Mijn vorige vraag is verdwenen. Nu ben ik de aanleiding van de vraag vergeten.

De aanleiding is dat niet alles van tv werkt. TV zenders wel. Radio, gids en het menu niet.
Ook het opstarten van de stb lukt niet. Workaround is stb opstarten als EB aangesloten is. Daarna EB vervangen door eigen router.

Reputatie 7

Onderstaand de instellingen van de igmp proxy server op mijn EdgeRouter.

 

Daarnaast moet alle verkeer richting het IPTV platform (213.75.112.0/21) via vlan 4 gerouteerd worden, alle overige communicatie loopt via vlan 6.

Ik neem aan dat je rfc3442-classless-static-routes actief hebt en de IPTV_RG optie meegeeft bij DHCP request op vlan 4.

Na de installatie van pfSense heb ik de volgende instellingen gedaan voor internet/tv:

- vlan6 voor internet (pppoe) / vlan 4 voor iptv (dhcp/classless-static-routes/IPTV_RG)
- static route 217.166.0.0/16 naar vlan4 (route 213.75.112.0/21 is er na dhcp request)
- dhcp server geeft private ip adres aan stb uit apart subnet voor stb
- igmpproxy (upstream 213.75.0.0/16, 217.166.0.0/16 / downstream <subnet van stb>)
- firewall: outbound nat voor stb
- firewall: iptv interface: allow all ipv4
- firewall: stb interface: allow all ipv4


Hoe ik 0.0.0.0/0 moet instellen bij igmp proxy upstream zie ik niet in de instellingen (geen ‘0’ optie na ‘/’). De twee subnets heb ik ergens gelezen. Ik weet niet meer waar.

Reputatie 7

De static route voor 217.166.0.0/16 naar vlan 4 is niet nodig.

Zoals je in mijn configuratie van de EdgeRouter kunt zien heb ik de igmp proxy server zowel upstream als downstream op 0.0.0.0/0 gezet. M.a.w. al het IGMP multicast verkeer loopt via vlan 4. Vreemd dat jij 0.0.0.0/0 niet kunt opgeven bij de igmp proxy instellingen.

De eerste network adres kan je /0 niet instellen wel als een 2de network toevoegen, kan je wel /0 adres aanmaken.

Â