Vraag

Pi-hole: hoe kan ik mijn DNS configureren?

  • 28 February 2023
  • 51 reacties
  • 1364 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb een raspberry pi met pi-hole draaiende.

Ik heb er geen verstand van, vooraf even zeggen.

Ik wil op het niveau van de router dat elk apparaat nu geen advertenties heeft, want pi-hole blokkeerd advertenties. Volgens de instructies die ik volg (https://linustechtips.com/topic/1094810-pi-hole-setup-tutorial/) zeggen ze: ‘To enable Pi-Hole on a Router level, meaning it will work on all your devices automatically, you'll need to configure your router's DHCP server's default DNS settings.’

 

Hoe doe ik dit? Ik zit in de mijnmodem instellingen, ik heb het opgegeven IP adres ingevoerd bij de my modem primary DNS, maar het lijkt niet te werken. Dit is het scherm dat ik kreeg: 

 


51 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Welke router heeft u? De Experiabox? Welke versie? Of KPN Box? 

Reputatie 1

Welke router heeft u? De Experiabox? Welke versie? Of KPN Box? 

Ik heb de KPN box 12 met 1 superwifi punt (en 1 bij modem)

Reputatie 7

Het issue is dat je op de Experia/KPN Box het IPv6 van de te gebruiken DNS server in kunt stellen.

Apparaten die IPv6 prefereren zullen dus nog steeds de IPv6 DNS server van KPN gebruiken i.p.v. jouw Raspberry Pi.

Heb je overigens wel het IPv4 adres voor jouw Raspberry Pi met een DHCP reservation vastgezet?

Welke Experia/KPN Box heb je?

Reputatie 1

Het issue is dat je op de Experia/KPN Box het IPv6 van de te gebruiken DNS server in kunt stellen.

Apparaten die IPv6 prefereren zullen dus nog steeds de IPv6 DNS server van KPN gebruiken i.p.v. jouw Raspberry Pi.

Heb je overigens wel het IPv4 adres voor jouw Raspberry Pi met een DHCP reservation vastgezet?

Welke Experia/KPN Box heb je?

Ik snap hier eerlijk gezegd niet veel van als ik eerlijk moet zijn, ik heb de KPN box 12, welke gegevens heb je zonodig nodig? Dan kan ik die zoeken.

Reputatie 7

Ik snap hier eerlijk gezegd niet veel van als ik eerlijk moet zijn, ik heb de KPN box 12, welke gegevens heb je zonodig nodig? Dan kan ik die zoeken.

In het onderstaande topic kan je lezen hoe je het IP adres van jouw Raspberry Pi vast kunt zetten zodat deze niet meer zal wijzigen.

KPN Box 12: DHCP binding / vast IP instellen | KPN Community

 

Ten aanzien van de IPv6 DNS server is er (nog) geen oplossing en dus zal het niet gaan werken op apparaten die IPv6 prefereren boven IPv4.

Reputatie 1

Ik snap hier eerlijk gezegd niet veel van als ik eerlijk moet zijn, ik heb de KPN box 12, welke gegevens heb je zonodig nodig? Dan kan ik die zoeken.

In het onderstaande topic kan je lezen hoe je het IP adres voor jouw Raspberry Pi vast kunt zetten zodat deze niet meer zal wijzigen.

KPN Box 12: DHCP binding / vast IP instellen | KPN Community

 

Ten aanzien van de IPv6 DNS server is er (nog) geen oplossing en dus zal het niet gaan werken op apparaten die IPv6 prefereren boven IPv4.

Hartelijk dank, en aan welke apparaten moet ik denken die dat doen?

Reputatie 7

Ik snap hier eerlijk gezegd niet veel van als ik eerlijk moet zijn, ik heb de KPN box 12, welke gegevens heb je zonodig nodig? Dan kan ik die zoeken.

In het onderstaande topic kan je lezen hoe je het IP adres voor jouw Raspberry Pi vast kunt zetten zodat deze niet meer zal wijzigen.

KPN Box 12: DHCP binding / vast IP instellen | KPN Community

 

Ten aanzien van de IPv6 DNS server is er (nog) geen oplossing en dus zal het niet gaan werken op apparaten die IPv6 prefereren boven IPv4.

Hartelijk dank, en aan welke apparaten moet ik denken die dat doen?

Vrijwel alle apparaten.

Ik hoop oprecht dat KPN de mogelijkheid zal gaan bieden om ook een IPv6 DNS server in te kunnen stellen. Zolang dat niet het geval is is de enige mogelijkheid om IPv6 op de V12 uit te zetten.

Reputatie 1

Ik snap hier eerlijk gezegd niet veel van als ik eerlijk moet zijn, ik heb de KPN box 12, welke gegevens heb je zonodig nodig? Dan kan ik die zoeken.

In het onderstaande topic kan je lezen hoe je het IP adres voor jouw Raspberry Pi vast kunt zetten zodat deze niet meer zal wijzigen.

KPN Box 12: DHCP binding / vast IP instellen | KPN Community

 

Ten aanzien van de IPv6 DNS server is er (nog) geen oplossing en dus zal het niet gaan werken op apparaten die IPv6 prefereren boven IPv4.

Hartelijk dank, en aan welke apparaten moet ik denken die dat doen?

Vrijwel alle apparaten.

Ik hoop oprecht dat KPN de mogelijkheid zal gaan bieden om ook een IPv6 DNS server in te kunnen stellen. Zolang dat niet het geval is is de enige mogelijkheid om IPv6 op de V12 uit te zetten.

En als ik het uitzet, is er iets dat echt merkelijk gaat veranderen? Dan kan ik dat doen denk ik?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb ook geen ipv6. En daar merk je niks van.

Reputatie 1

Ik heb ook geen ipv6. En daar merk je niks van.

Oké, dan zet ik hem uit. Het lijkt trouwens niet te lukken. Na ipv6 uit te zetten, en bij de DNS dat ip adresin te vullen (192.168.2.154) heb ik nogsteeds advertenties. Dus ik heb geen vertrouwen dat het lukt.

Reputatie 6
Badge +9

Als je op een windows machine zit kun je via de terminal (of command/powershell) de opdracht geven:

nslookup www.google.com 192.168.2.154

Hiermee dwing je je machine om de pi-hole te gebruiken en kun je testen of de DNS daarop het uberhaupt doet. Als je daar een reactie van krijgt welk ip adres google gebruikt dan is je pi-hole in iedergeval functioneel. zoniet, even de pihole installatie langslopen en het vastzetten van het ip controleren

Voer daarna het commando ipconfig /all in. zodat je kan zien welke dnsservers je van je router toegewezen krijgt. als daar geen 192.168.2.154 bij DNS servers (Als eerste) staat dan kun je doormiddel van de commando’s ipconfig /release. en daarna ipconfig /renew deze gegevens opnieuw opvragen bij de router. staa ze er dan nog niet, dan moet je in je router controleren of het dns adress er daadwerkelijk nog in staat, en herstart je router daarna even. 

als die herstart gedaan is, voer op je windows machine de ipconfig check nogmaals uit om te zien of dat nu wel goed ingesteld staat.

en daarna kun je op de webinterface van de pi-hole controleren of  er aanvragen binnen komen. daarna alle apparaten in je huis herstarten (of 1 dag wachten todat alles automatisch de “nieuwe”  dns server gebruikt)

Reputatie 1

Als je op een windows machine zit kun je via de terminal (of command/powershell) de opdracht geven:

nslookup www.google.com 192.168.2.154

Hiermee dwing je je machine om de pi-hole te gebruiken en kun je testen of de DNS daarop het uberhaupt doet. Als je daar een reactie van krijgt welk ip adres google gebruikt dan is je pi-hole in iedergeval functioneel. zoniet, even de pihole installatie langslopen en het vastzetten van het ip controleren

Voer daarna het commando ipconfig /all in. zodat je kan zien welke dnsservers je van je router toegewezen krijgt. als daar geen 192.168.2.154 bij DNS servers (Als eerste) staat dan kun je doormiddel van de commando’s ipconfig /release. en daarna ipconfig /renew deze gegevens opnieuw opvragen bij de router. staa ze er dan nog niet, dan moet je in je router controleren of het dns adress er daadwerkelijk nog in staat, en herstart je router daarna even. 

als die herstart gedaan is, voer op je windows machine de ipconfig check nogmaals uit om te zien of dat nu wel goed ingesteld staat.

en daarna kun je op de webinterface van de pi-hole controleren of  er aanvragen binnen komen. daarna alle apparaten in je huis herstarten (of 1 dag wachten todat alles automatisch de “nieuwe”  dns server gebruikt)

Hartelijk dank voor je reactie, maar k heb helaas geen windows machine. Ik heb een Chromebook met Debian linux omgeving, en 5 raspberry Pi 3 B’s. Dus het gaat helaas niet werken ben ik bang.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb ook geen ipv6. En daar merk je niks van.

Oké, dan zet ik hem uit. Het lijkt trouwens niet te lukken. Na ipv6 uit te zetten, en bij de DNS dat ip adresin te vullen (192.168.2.154) heb ik nogsteeds advertenties. Dus ik heb geen vertrouwen dat het lukt.

Even de verbinding verbreken en opnieuw verbinding maken. Dan haalt de pc of laptop de dns instelling op via dhcp vanaf de KPN Box. 

Reputatie 6
Badge +9

 

Hartelijk dank voor je reactie, maar k heb helaas geen windows machine. Ik heb een Chromebook met Debian linux omgeving, en 5 raspberry Pi 3 B’s. Dus het gaat helaas niet werken ben ik bang.

 

 

Je hebt een steile leercurve gekozen lijkt het zo ;) Je geeft aan er geen verstand van te hebben en toch met 5 pi's en een Debian systeem te werken. 

Maar daarmee kun je dezelfde acties doen. In je debian machine heb je ook een command line.

nslookup www.google.com 192.168.2.154

Als je pihole werkt zou je Debian machine onderstaande response moeten geven

Server:         192.168.2.154
Address: 192.168.2.154#53

Non-authoritative answer:
Name: www.google.com
Address: 142.250.179.132
Name: www.google.com
Address: 2a00:1450:400e:80e::2004

om te controleren of je Debian machine  deze DNS standaard ingesteld heeft staan kun je in je resolv.conf kijken 

cat /etc/resolv.conf

Als hij daar niet als eerste nameserver in staat en je hebt niet zelf dit soort instellingen handmatig ingesteld in je debian machine dan zul je je dhcp instellingen moeten vernieuwen. nu kan dat bij Debian\linux op veel verschillende manieren de "Standaard” Debian manier is met behulp van dhclient

dhclient -r

en daarna

dhclient

Als je de experiabox goed hebt ingesteld zou je resolv.conf op dat moment je 192.168.2.154 nameserver moeten weergeven

Reputatie 1

 

Hartelijk dank voor je reactie, maar k heb helaas geen windows machine. Ik heb een Chromebook met Debian linux omgeving, en 5 raspberry Pi 3 B’s. Dus het gaat helaas niet werken ben ik bang.

 

 

Je hebt een steile leercurve gekozen lijkt het zo 😉 Je geeft aan er geen verstand van te hebben en toch met 5 pi's en een Debian systeem te werken. 

Maar daarmee kun je dezelfde acties doen. In je debian machine heb je ook een command line.

nslookup www.google.com 192.168.2.154

Als je pihole werkt zou je Debian machine onderstaande response moeten geven

Server:         192.168.2.154
Address: 192.168.2.154#53

Non-authoritative answer:
Name: www.google.com
Address: 142.250.179.132
Name: www.google.com
Address: 2a00:1450:400e:80e::2004

om te controleren of je Debian machine  deze DNS standaard ingesteld heeft staan kun je in je resolv.conf kijken 

cat /etc/resolv.conf

Als hij daar niet als eerste nameserver in staat en je hebt niet zelf dit soort instellingen handmatig ingesteld in je debian machine dan zul je je dhcp instellingen moeten vernieuwen. nu kan dat bij Debian\linux op veel verschillende manieren de "Standaard” Debian manier is met behulp van dhclient

dhclient -r

en daarna

dhclient

Als je de experiabox goed hebt ingesteld zou je resolv.conf op dat moment je 192.168.2.154 nameserver moeten weergeven

Ja haha, de pi’s gewoon omdat ik het graag wil leren en Chromebook heb ik alleen de linux omgeving aangezet om soms de terminal te gebruiken met tutorial of Linux apps installeren aangezien je alleen Android apps kan installeren. 

Het eerste werkte helaas niet: -bash: nslookup: command not found

Verder heb ik hem opnieuw ingesteld, pihole, en heb ik bij de DNS die ip ingesteld. Verder had ik geen internet op mijn XBOX One want ik kreeg de melding: DNS zet geen Xbox-servernamen om. Dit is (helaas) verholpen door ipv6 weer aan te zetten. En ik heb er dus echt geen verstand van, maar heb dus wel raspberry pi’s waar ik niks mee doe en een Chromebook waar ik toch alleen maar YouTube mee kijk, wel heel veel tech gerelateerde dingen, maar als 14 jarige heb je er toch weinig verstand van.

Reputatie 6
Badge +9

nog 2 Debian commando’s dan ;) (deze moet je wel als root of via su/sudo moeten uitvoeren)

apt update
apt install dnsutils

hierna zou nslookup ook moeten werken op je debian machine

heb je ook on je resolve.conf gekeken of daar je pi-hole ip in staat?

 

Reputatie 1

nog 2 Debian commando’s dan 😉 (deze moet je wel als root of via su/sudo moeten uitvoeren)

apt update
apt install dnsutils

hierna zou nslookup ook moeten werken op je debian machine

heb je ook on je resolve.conf gekeken of daar je pi-hole ip in staat?

 

Dankjewel, nu zou het moeten werken hoop ik!

 

Bij nslookup www.google.com 192.168.2.154 krijg ik: 

;; connection timed out; no servers could be reached

Bij cat /etc/resolv.conf op mijn debian machine krijg ik: 

domain lxd
search lxd
nameserver 100.115.92.193

Bij dhclient -r krijg ik: 

-bash: dhclient: command not found

Het ip-adres dat de pi-hole aangaf is trouwens 192.168.2.153. Eerst 152 maar na opnieuw instellen is het 153 geworden. Geen idee wat 100.115.92.193 is.

Reputatie 6
Badge +9

Aangezien je op het laatst aangeeft dat je op je pihole 152 en later 153 krijgr als ip adres geeft mij aan dat je je pi hole nog geen vast ip adres hebt gegeven op je router. Dus dat moet je eerst gaan regelen. 

Dit zal ook de reden zijn dat hij niet reageert op je nslookup commando hij heeft namelijk dat ip adres niet. En dus zal als je op je router dit ip hebt ingesteld als DNS in je DHCP instellingen het ook niet werken. 

Dus eerst zorgen dat je pihole een vast ip adres krijgt. 

Ga daarvoor even naar de kennis bank (Kennisbank Modems | KPN Community) , daar vind je de handleidingen die je daarbij kunnen helpen het verschilt per experiabox dus kies wel de goede.

Het ontbreken van dhclient geeft aan dat ook op dat gebied je niet een standaard debian machine draait maar dat ook daarin er wat aanpassingen gedaan zijn. Ik vermoed dat je een specifieke distributie gebruikt.  De inhoud van je resolv.conf versterkt mijn vermoeden en geeft een nog complexere situatie aan want het 100.115.x.x valt in een gereserveerde ip reeks die niet internet routeerbaar is (een zelfde soort als 192.168.x.x en 10.x.x.x) en aangezien lxd een container systeem is vermoed ik dat er iets van een vorm van DNS voor die containers aanwezig is. Die zou ik niet zomaar omzetten naar een pi-hole als je niet weet wat voor effect dat gaat hebben. 

Nu is dat allemaal best wel te fixen maar dan is een bepaalde kennis aan jou kant wel erg handig. En is het lastig als die ontbreekt. 

 

Reputatie 1

Aangezien je op het laatst aangeeft dat je op je pihole 152 en later 153 krijgr als ip adres geeft mij aan dat je je pi hole nog geen vast ip adres hebt gegeven op je router. Dus dat moet je eerst gaan regelen. 

Dit zal ook de reden zijn dat hij niet reageert op je nslookup commando hij heeft namelijk dat ip adres niet. En dus zal als je op je router dit ip hebt ingesteld als DNS in je DHCP instellingen het ook niet werken. 

Dus eerst zorgen dat je pihole een vast ip adres krijgt. 

Ga daarvoor even naar de kennis bank (Kennisbank Modems | KPN Community) , daar vind je de handleidingen die je daarbij kunnen helpen het verschilt per experiabox dus kies wel de goede.

Het ontbreken van dhclient geeft aan dat ook op dat gebied je niet een standaard debian machine draait maar dat ook daarin er wat aanpassingen gedaan zijn. Ik vermoed dat je een specifieke distributie gebruikt.  De inhoud van je resolv.conf versterkt mijn vermoeden en geeft een nog complexere situatie aan want het 100.115.x.x valt in een gereserveerde ip reeks die niet internet routeerbaar is (een zelfde soort als 192.168.x.x en 10.x.x.x) en aangezien lxd een container systeem is vermoed ik dat er iets van een vorm van DNS voor die containers aanwezig is. Die zou ik niet zomaar omzetten naar een pi-hole als je niet weet wat voor effect dat gaat hebben. 

Nu is dat allemaal best wel te fixen maar dan is een bepaalde kennis aan jou kant wel erg handig. En is het lastig als die ontbreekt. 

 

Dankjewel voor het bericht, ik ga dit morgen uitvoeren.

 

Ik dacht dat ik een vast IP adres had ingesteld, dat is dan fout gegaan. Ik had bij de netwerkinstellingen een ipv4 adres ingesteld. Ik zie nu als ik het Google dat het met een commando kan, dus denk dat het daar fout is gegaan. Verder zal ik dat ook even in de modem instellingen bekijken.

Edit: Ik zie nu dat Chromebooks zijn gebaseerd op Ubuntu, en de Linux container/omgeving is Debian. (op Google gezocht)

Welke router heeft u? De Experiabox? Welke versie? Of KPN Box? 

Ik heb de KPN box 12 met 1 superwifi punt (en 1 bij modem)

Waarom een superwifipunt bij het modem. 

Het modem zelf is al een meshpunt

Reputatie 1

Welke router heeft u? De Experiabox? Welke versie? Of KPN Box? 

Ik heb de KPN box 12 met 1 superwifi punt (en 1 bij modem)

Waarom een superwifipunt bij het modem. 

Het modem zelf is al een meshpunt

Ik heb werkelijk geen idee, mijn oma, waar ik bij woon, heeft hem gekocht. Ze heeft ook het minimale internet abonnement en zegt dat glasvezel slechter is dan koper, dus je weet wel wat voor iemand het is.

Koper beter dan glas... grappige gedachte:-)

Koper is veeeell sneller ook ;-)

Reputatie 1

Koper beter dan glas... grappige gedachte:-)

Koper is veeeell sneller ook ;-)

Haha klopt, nieuwste van het nieuwste!

Koper met van die groene aanslag erop is het beste!

Reputatie 1

Koper met van die groene aanslag erop is het beste!

Geef mij maar een internetkabel met groen omhulseltje :-)

Reageer