Beantwoord

Poort Forwarding - IPv4

• 12 juli 2017
  • 26 reacties
  • 693 keer bekeken

Ik gebruik een oude Android smartphone als IP Camera, ik kan de beelden wel via mijn thuisnetwerk bekijken, ook op mijn nieuwe smartphone als ik maar in het bereik van mijn thuisnetwerk ben. Nu wil ik ook op mijn nieuwe smartphone de beelden kunnen bekijken als ik ver van huis ben, ik heb in de Experia Box v10 H369A "via de topic van RobinFlikkema Experia Box v10 - Veelgestelde vragen" portforward ingesteld maar op afstand de beelden bekijken lukt niet, mijn vraag is nu wat doe ik verkeerd en wat moet ik op mijn nieuwe smartphone instellen of veranderen om toch beeld te krijgen.
icon

Beste antwoord door loop77 17 juli 2017, 11:50

Beste wjb, ik ben er inmiddels al zelf uitgekomen, ik heb n.l. een progje gedownload waarmee ik kan kijken welke poorten waar openstaan. Ik wist dus ook niet wat mijn externe IP was, na wat gegoogle kwam ik er achter dat dat mijn WAN IP adres was, dus dit ingevuld in het progje en toen kon ik ook zien welke poort hierbij hoort. Dit alles ingevuld in mijn webbrowser Chrome op mijn smartphone en voila er was beeld. Thuis gebruik ik ook als browser Chrome maar het IP adres van de camera ( in dit geval mijn smartphone LG G2 ). Mocht je nog suggesties hebben voor iets beters dan hou ik mij aan bevolen.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Wat heel verhelderend werkt is als je hier screenshots plaatst van de instellingen die je t.b.v. de port-forwarding hebt gemaakt op de Experia Box.
Hierbij 2 screenshots, mocht je iets anders bedoelen laat maar weten.

Reputatie 7
Als je jouw camera op het LAN kunt bekijken via 192.168.2.20 op TCP poort 9000 dan moet je hem op Internet via jouw publieke (WAN) IP adres ook op poort 9000 kunnen benaderen.
Waar stel ik mijn publieke (WAN) IP adres in. Zoals het nu is heb ik alleen contact als ik in het bereik ben van mijn thuisnetwerk.
Reputatie 7
Je publieke IP adres stel je niet zelf in, die wordt door KPN aan jouw router toegewezen.
Als je aangesloten bent op jouw thuisnetwerk dan kan je jouw publieke IP adres eenvoudig opvragen via http://ip-lookup.net
Als ik buiten het bereik van mijn thuisnetwerk ben valt mijn beeld van mijn IP Webcam weg op mijn smartphone. Dus wat ik graag wil is mijn oude android smartphone gebruiken als beveiligingscamera die ik op afstand kan bekijken op mijn nieuwe smartphone. Dus wat moet ik instellen op mijn apparaten om dit voor elkaar te krijgen.
Reputatie 7
In de app die je gebruikt om de beelden te bekijken moet je het publieke IP adres instellen en niet het 192.168.2.x adres van de camera.
Je moet er voor zorgen dat het IP adres van de camera thuis niet wijzigt d.m.v. een DHCP binding die op de Experia Box gemaakt wordt. Daarnaast moet je de port-forwarding van de benodigde poort(en) definiëren en naar het IP adres (192.168.2.x) van jouw camera laten wijzen.
That's it. Ook ik heb twee bewakingscamera's thuis die ik overal ter wereld kan bekijken.
Beste wjb,
Even voor mijzelf alles op een rijtje
In de app die ik gebruikt om de beelden te bekijken moet ik het publieke IP adres verstrekt door KPN instellen (hier wordt ook naar een poortnummer gevraagd waar vind ik deze), als ik dit IP adres instel wordt dit niet geaccepteerd en als optie wordt 192.168.2.xx gegeven, verder wordt erom een HTTP Port gevraagd
Reputatie 7
Je hebt een port-forwarding voor TCP poort 9000 gemaakt.
Ik neem aan dat TCP poort 9000 dan ook het poortnummer is waarmee je die camera kunt benaderen. Als dat niet zo is, waarom heb je dan een port-forwarding voor TCP poort 9000 gemaakt?

Als je op jouw thuisnetwerk de camera benadert op 192.168.2.x, welke poort gebruik je dan?
Dat voor poort 9000 was gewoon om iets te proberen omdat het allemaal niet lukt. Ik heb dat reeds terug gedraaid naar wat de cam app zelf aangeeft n.l. 8080, ook heb ik de DHCP binding gemaakt zoals je aangaf.
Reputatie 7
Kan je, aangesloten op jouw thuisnetwerk, via de app de beelden van de camera bekijken op het LAN IP adres (192.168.2.x) van de camera en met TCP poort 8080?
Heb je een port-forwarding van TCP poort 8080 die verwijst naar het IP adres van jouw camera?
Staat de camera an?
Als je alle vragen met ja kunt beantwoorden, dan moet je jouw camera ook via het publieke IP adres op poort 8080 te benaderen zijn.

Als dat niet het geval is, plaats dan hier eens screenshots van:
1) De DHCP binding van de camera.
2) De application met daarbij de poortdefinitie zichtbaar.
3) De toewijzing van de application aan het LAN IP adres van de camera.

Bij welke provider is jouw mobiele telefoon ondergebracht?
Welke APN is op die telefoon ingesteld om Internet te gebruiken?
Wat is het merk en type van jouw camera?
Alles werkt wel als ik maar in het bereik ben van mijn thuisnetwerk.
Ik heb KPN als provider
Wat je met APN bedoelt is mij niet duidelijk
Merk en type camera: Android smartphone LG G2 IP Webcam gedownload als app in Google Play Store
+ 2 screenshots
Reputatie 7
Is de application IP Webcam toegewezen aan IP adres 192.168.2.20?
Kan jij met op jouw thuisnetwerk op IP adres 192.168.2.20 met poort 8080 de beelden van die camera bekijken?
Kan jij via 4G of via de wifi van derden (buren, buurtcafé, restaurant, NS) op het publieke IP adres van jouw Experia Box met poort 8080 de beelden van die camera zien?

APN staat voor Acces Point Name.
Zie: https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/apn-instellingen-voor-4g-kpn-424981
Reputatie 7
---
De application IP Webcam is toegewezen aan IP adres 192.168.2.20
Kan jij met op jouw thuisnetwerk op IP adres 192.168.2.20 met poort 8080 de beelden van die camera bekijken. Ja dat kan ik
Kan jij via 4G of via de wifi van derden (buren, buurtcafé, restaurant, NS) op het publieke IP adres van jouw Experia Box met poort 8080 de beelden van die camera zien. Nee dat kan ik niet.
Reputatie 7
Wat zijn de eerste twee getallen van jouw publieke IP adres?
Welk APN staat er op jouw telefoon ingesteld?
Als je bedoelt het KPN publieke IP adres zijn dit de twee getallen 86.89
Hierbij nog 2 screenshots van APN als bijlage
Reputatie 7
De APN staat goed en ik zie geen enkele reden waarom jouw camera niet vanaf Internet benaderbaar zou zijn op poort 8080 via IP adres 86.89.x.x.
Mits natuurlijk de application IP webcam aan het IP adres van de camera is toegewezen.
Beste wjb bedankt voor je geduld en inzet, ik heb alles geprobeerd maar ik kan de camera niet vanaf het internet benaderen en stop er voorlopig mee, nogmaals hartelijk bedankt door de 77 jarige loop77
Beste wjb, ik ben er inmiddels al zelf uitgekomen, ik heb n.l. een progje gedownload waarmee ik kan kijken welke poorten waar openstaan. Ik wist dus ook niet wat mijn externe IP was, na wat gegoogle kwam ik er achter dat dat mijn WAN IP adres was, dus dit ingevuld in het progje en toen kon ik ook zien welke poort hierbij hoort. Dit alles ingevuld in mijn webbrowser Chrome op mijn smartphone en voila er was beeld. Thuis gebruik ik ook als browser Chrome maar het IP adres van de camera ( in dit geval mijn smartphone LG G2 ). Mocht je nog suggesties hebben voor iets beters dan hou ik mij aan bevolen.
Badge
Bovenstaande uitleg is al wat ouder maar ik heb hetzelfde probleem. Hopelijk krijg ook ik het aan de praat. Mijn router is met IPv6 verbonden. Het gaat om het volgende:
HTC smartphone als IP-camera. Vast gezet op intern IP 192.168.2.59. Camera App: IP-Webcam.
Via een Chrome browser heb ik intern een beeld van de camera op 192.168.2.59:8080

Om hem ook leders te kunnen benaderen moet ik blijkbaar aan Portforwarding doen. Dat heb ik als volgt gedaan:
Router: Experia V10-H369A
Ingesteld:
Poort forw. IPv4: IP van de IP-camera.
Poort forw. IPv6: MAC adres (Uit apparaat informatie)

2 screenshots

Wanneer ik op een ander netwerk de camera probeer te benaderen lukt dat niet.
Ik probeer dat met het IP van de camera: 192.168.2.59:8080 net als intern.
of met het extern IPv6 adres dat ik met ip-lookup.net heb gevonden met daarachter ook :8080

Ik doe iets helemaal fout! Maar wie zegt wat wel juist is.
Karel
Reputatie 3
Badge +2
Hoi @KarelPN, zo te zien ben je al een heel eind op de goede weg. Als je in "Remotely Anywhere" app naam ook poort 8080 hebt staan, zou de port forwarding moeten kloppen. Echter als je van buiten af je camera wil benaderen doe je dat op http://WAN_IP:8080 , waarbij WAN_IP het ip adres is wat is toegewezen aan je wan poort van de Experiabox (dus niet 192.168.2.59). Voor extra informatie t.a.v. IP-camera's en port forwarding verwijs ik je naar mijn bijdrage in dit topic.
Reputatie 7
Badge +30
Voor IPv6 geldt dat je het IPv6 adres van de camera moet hebben, niet die van ip-lookup en dat dat alleen werkt van IPv6-aansluitingen.

Voor IPv4 heeft @Radioman gelijk.
Badge
Dank Radioman/Robin,
".....mijn bijdrage in dit topic". : Helaas verdwaal ik daar. De menus van de V10 zijn daar ook anders. Ik vind in mijn V10 wel portforwarding maar nooit een mogelijkheid om een poort te definieren.
Robin zegt dat ik het IP van mijn camera moet hebben. Dat is een oude HTC-smartphone vast op IP......59. Dat is IPv4 neem ik aan? Daar ken ik geen IPv6 adres van.
Extern IP van mijn router: Dat is een hele lange string. Zijn daar de eerste 4 partjes het IP adres? Dat laatste deel zie ik telkens anders...
Kortom ik kom niet verder. Wanneer iemand mij stap voor stap meeneemt zou dat fijn zijn anders laat ik het rusten. Het gaat mij niet eens zozeer om die camera maar meer om het te snappen! Ook het v4, v6 gebeuren. Extern v6? maar intern v4????
Karel
Reputatie 3
Badge +2
Dag @KarelPN, ik kan me goed voorstellen dat je toch nog de weg kwijt raakt in deze materie. Het blijft een lastig onderwerp, vooral als je geen visuele bevestiging hebt van datgene wat je wil gaan aapassen.

Maar ondanks dat maak ik toch uit je antwoord op dat je het idee wel begrijpt, maar met 2 vragen blijft zitten:
1 . Wat is IPV4 en IPV6 en hoe gebruik je dat .
2. Hoe configureer ik port forwarding in de Experiabox V10.

Helaas heb ik geen Experiabox V10 hier staan en ook geen ervaring hoe IPV6 te gebruiken.
Misschien dat @RobinFlikkema hierover nog een verduidelijk kan geven.

Reageer