Poort openzetten ivm Somfy

  • 23 December 2019
  • 33 reacties
  • 1646 keer bekeken

Beste @huistijger,

Ik heb hetzelfde probleem met de Somfy. Hoe weet ik voor welk IP-adres ik de poorten open moet zetten? Op de Link van Somfy staat nergens een IP-adres. 

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7

Weet je dan wel welke poorten je moet open zetten?

Reputatie 7
Badge +24

Ik las in het originele topic: 80 en 443  🤔

Reputatie 7

Nick, het was een controle vraag om vast te stellen of @WybeZ inderdaad alleen op zoek is naar het IP adres van de Somfy.

 

@wjb, met behulp van Google denk ik dat het de poorten 80 en 443 zijn maar zeker weten doe ik dat niet. Zijn er logische poorten die betrekking zouden hebben op de Somfy? 

Reputatie 7

Persoonlijk denk ik niet dat je poorten hoeft te forwarden naar jouw Somfy (alarm)systeem.

Als het goed is staat jouw Somfy Connexoon in contact met een server van Somfy en communiceer je met de app via die verbinding.

Het je jouw Somfy Connexoon al aangemeld op somfy-connect?

Hoi @WybeZ . Welkom op het forum.

Zo te lezen wordt je al goed geholpen. Ik sluit me aan bij het verhaal van @wjb . Poorten open zetten is zelden nodig met moderne apparatuur.

Ik hoop dat je er met hun tips uit gaat komen. 

@wjb met de Experia 8 die ik had via Telfort werkte het prima. Ik heb nu de modem gewisseld voor een Experia 10 en nu lukt het me niet meer een apparaat toe te voegen middels de app van Somfy. Aanmelden bij Somfy kan dus niet het probleem zijn. 
 

Het gaat om dit alarmsysteem: https://www.somfy.nl/producten/camera-s-en-alarmsystemen/alarmsystemen/somfy-home-alarm

Reputatie 7

Kan je jouw alarm systeem verder wel benaderen en bedienen via de app?

Ben je abonnee van Telfort of van KPN?

Heb je nu een V10 (zonder a) of een V10a (met a)?

@wjb ik kan met de app geen enkele connectie meer maken met het systeem. Heb alle geïnstalleerde componenten inmiddels ook verwijderd in de app. Maar kan niks nieuws meer toevoegen. 
 

Ik heb een V10 via BudgetThuis. 

Reputatie 7

Ben je nu nog Telfort abonnee of ben je overgestapt naar KPN?

M.a.w. zou jouw publieke iP adres veranderd kunnen zijn waardoor je jouw account op somfy-connect moet bijwerken?

Ik ben van Telfort naar BudgetThuis gegaan, bij beide is het internet via KPN. Inloggen op de modem gaat ook via de link van KPN. 
 

Voor het HomeAlarm zoals ik dat heb is geen account nodig op Somfy Connect. In deze Link staat onderaan wel dat er in bepaalde gevallen poorten opengezet moeten worden. 
 

Ik vind het zo raar dat er met de V8 geen problemen waren en het installeren supersnel ging. 

Reputatie 7

Dat gaat over uitgaande poorten en die staan allemaal al open.

Je hoeft echt geen enkele poort te openen, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Is die "Link" wel verbonden met jouw V10?

Zie je hem op de V10 tussen de via wifi aansloten apparaten staan?

De Link staat niet bij de aangesloten apparaten en zal dus niet verbonden zijn met de V10. 

Reputatie 7

De Link staat niet bij de aangesloten apparaten en zal dus niet verbonden zijn met de V10. 

Dan zal je de Link opnieuw moeten installeren. Zie deze pagina.

De Link opnieuw installeren lukt dus niet, heb de instructies al meerdere keren doorlopen maar er kan geen verbinding gemaakt worden. Toen de conclusie getrokken dat er wellicht iets niet goed stond in de modem.  

Reputatie 7

Kan je eens vertellen in welke stap het fout gaat en wat de melding dan is.

Screenshots zouden ook heel welkom zijn.

Via de app de link installeren, dan gedurende een minuut of drie dit scherm.
Vervolgens dit scherm  

 

Reputatie 7
Badge +24

U heeft nu een nieuwe Experiabox, is de naam van uw wifinetwerk nu ook veranderd? Of is dat hetzelfde gebleven?

Reputatie 7

Dus niet via de onderstaande procedure?

 

Ik heb op bovenstaande wijze de link gereset. Het WiFi-netwerk wijzigen lukt niet meer, dit heb ik wel geprobeerd maar toen dat niet lukte heb ik de link verwijderd uit lijstje apparaten. Het weer toevoegen van de link na deze gereset te hebben gaat via de app en dat levert dus geen resultaat op. 
 

@Nick83 het netwerk heeft een nieuwe naam. Bij de andere apparaten, Sonos en Nest-thermostaat, lukte het prima om deze opnieuw te koppelen. 

Reputatie 7

Staat de Link wel in installatiemodus?

Whatever that may be.

Dat denk ik wel. Link uitgezet door lang op de knop te drukken, lampje is dan uit en dan zouden alle instellingen vergeten moeten zijn. 

Reputatie 7

Dat denk ik wel. Link uitgezet door lang op de knop te drukken, lampje is dan uit en dan zouden alle instellingen vergeten moeten zijn. 

Als ik het goed begrijp moet je vervolgens nog een keer 8 seconden op dat knopje moeten drukken zodat een ledje gaat knipperen.

Ook dat gedaan. De Link heeft wel verschillende frequenties van het knipperen, ik kan echter geen goede uitleg vinden van de betekenis van de verschillende frequenties. 

Reputatie 7

Dan zou die Link geïnitialiseerd moeten zijn.

Hoe die Link en de app met elkaar zouden kunnen communiceren weet ik niet.

Eigenlijk zou de Link dan een eigen wifi netwerk moeten uitzenden.

Is dat ook het geval?