Beantwoord

Poorten dicht & google dns niet bereikbaar

  • 13 May 2019
  • 10 reacties
  • 542 keer bekeken

Beste KPN of iemand anders die me kan helpen,

Ik heb twee KPN-problemen thuis en ik sluit niet uit dat het een met het ander te maken heeft. Mijn vragen;

  1. Google DNS mag ik niet meer pingen/gebruiken vanuit mijn thuis netwerk. De KPN dns gaat wel goed. Geen groot probleem, wel vervelend en vreemd.
  2. Vanaf het werk kan ik mijn webserver (poort 80) en terminalserver (poort 3390) benaderen. Dit werkt perfect. Echter was ik bezig om met letsencrypt certificaten aan het aanvragen en hier liep ik steeds tegen een firewall issue aan. Wanneer ik mijn extern IPadres + poort 80 invul in (bijvoorbeeld) https://ping.eu/port-chk/ zie ik dat de poorten allemaal dicht staan. Ik filter het verkeer niet op IP-adres. 3390 en 80 staan voor de hele wereld open, maar toch niet.....
Of het een met het ander te maken heeft durf ik niet te zeggen, maar ik vind het wel heel bijzonder. Ik werk zelf ook in de ICT-brance dus ben geen digibeet, maar een verklaring hiervoor heb ik niet.

Zijn er andere mensen met deze problemen? Ik heb de vraag al gesteld in de KPN chat maar ze willen graag dat ik thuis ben om lampjes te controleren. Volgens mij heeft dat geen toegevoegde waarde dus stel de vraag hier.

Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Bindertp 20 May 2019, 21:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Mocht iemand het willen proberen.
Mijn IP adres is 81.207.106.38
Poort 80 is bereikbaar, getest met KPN 4G.
Poort 80 staat dicht wanneer je het test vanaf www.ping.eu/port-chk/
Reputatie 7
Heel apart. 🤔
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Bindert, welkom. Dit zijn inderdaad geen vragen die je via de reguliere klantenservice wilt stellen. Poorten openstellen en dergelijke valt officieel buiten onze ondersteuningsvoorwaarden. Wat inhoudt dat de klantenservice daar niet op getraind wordt, en dus de meeste collega's je daar ook niet mee kunnen helpen.

Nu weet ik hier ook niet bijzonder veel van. Maar, zover ik begrijp heb je voor een goed werkende port forward twee dingen nodig. Een goed ingestelde forward, en dat het apparaat is ingesteld om te luisteren op die poort. Kan het zijn dat daar iets niet helemaal goed zit? Dat hij daarom niet reageert op de port checks, maar verder wel daadwerkelijk werkt (ik zie de 'dit is een test' melding hier op je IP).

Wat bedoel je precies, trouwens, met je punt 1? Krijg je een foutmelding ofzo?
Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie! Ik werd inderdaad niet (goed) geholpen door de klanten service. Doorsturen naar experts oid zat er ook niet in. Ik moest de vraag maar via het forum stellen dus bij deze.

Port Forwarding is volgens mij goed ingesteld. Ik ken jou ip-adres niet dus wanneer jij de test ziet, ga ik er vanuit dat ik het voor alles open heb staan, toch? Ik heb echt het idee dat er bij KPN iets geblokkeerd wordt. Ik heb ook een tcp dump gemaakt en zie daar wel verkeer vanaf KPN 4G maar niet vanaf ping.eu (of een andere port checker op het internet).

Met punt 1 bedoel ik dat ik van de een op de andere dag de DNS servers van google (8.8.8.8) niet meer kan gebruiken en ook niet kan pingen. Ik vind dit niet heel erg want ik gebruik nu de KPN servers maar als het een met het ander te maken kan hebben, is dit misschien extra informatie voor een mogelijk oplossing. Als je begrijpt wat ik bedoel...

Dus, ik hoop eigenlijk dat KPN iets kan controleren of testen. Ik heb geen idee hoe ik dit verder moet onderzoeken.
Reputatie 7
Port Forwarding is volgens mij goed ingesteld.
Die moet wel goed ingevuld zijn immers ik kan jouw test-site gewoon benaderen.


Het lijkt alsof er een routeringsprobleem is waarbij de wegbewijzering tussen jouw aansluiting en de Google DNS server cq die port-checking site niet goed staat.
@wjb , dat dacht ik ook inderdaad.

Ik vind dat KPN wel erg lang op zich laat wachten om hier te reageren. Het probleem is nog altijd niet opgelost.
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb even zitten denken hoe we hier het best mee verder kunnen gaan. Zelf kan ik hier namelijk niet direct iets mee. 'k Ga op zoek waar ik dit kan gaan navragen, ik kom er bij je op terug!
He Erik, bedankt voor je reactie! Ik heb goed nieuws, het is opgelost!
Ik heb de Experia box naar factory defaults gezet waarna het opgelost is. Vraag me niet waarom, maar het heeft geholpen. Ik had deze "tip" eerder gekregen maar ik was te eigenwijs hier aan toe te geven.

Topic kan wat mij betreft dicht, bedankt voor het mee denken!
Reputatie 7
Ik had deze "tip" eerder gekregen maar ik was te eigenwijs hier aan toe te geven.
An sich heel terecht want een factory reset zou nooit nodig moeten zijn.
Ook ik ben van mening dat een factory reset de allerlaatste stap is om uit te voeren.
Reputatie 7
Badge +30
Top! Dat scheelt weer. Dank voor je reactie 🙂