Vraag

Poorten open zetten t.b.v. Hyper Backup en Cloud Sync Synology NAS

  • 3 January 2019
  • 17 reacties
  • 3320 keer bekeken

Beste mensen,

Sinds gisteren maak ik gebruik van KPN Internet. Ik heb een Synology NAS, waarop ik Cloud Sync en Hyper Backup draai.

Dat werkte tot gisteren als een zonnetje, maar Cloud Sync en Hyper Backup kunnen geen verbinding maken met het internet, vermoedelijk omdat de daarvoor benodigde poorten zijn dichtgetimmerd op de Experia Box (v10a).

Ik heb forwarding ingesteld voor poorten 6281, 80, 873, 22 en 6690 (zie screenshot). Klopt dat zo?

Het IP adres dat vermeld staat is van mijn Ubiquiti Amplifi Access Point, waar de NAS op staat aangesloten. Het leek mij logisch (wellicht onterecht) dat ik daarom voor het Access Point de eerder genoemde poorten moet openzetten. Is dat inderdaad zo?

Wie o wie weet er raad? Bij voorbaat dank voor jullie aandacht.

Groet,
mvk0


17 reacties

Reputatie 7
De port-forwarding moet wijzen naar het IP adres van de Synology NAS, niet die van het accesspoint.
Wil je overigens zeggen dat jouw NAS draadloos met het netwerk verbonden is?
Zo ja, dan zou ik ook opteren om hem bekabeld aan te gaan sluiten want je gooit nogal wat snelheid weg door hem draadloos aan te sluiten.
Dank voor je reactie. De NAS zit in een ander subnet, wat resulteert in een ander IP adres waar ik in het port forwarding scherm niet naar kan verwijzen. Ik heb geprobeerd een IP aan de NAS toe te kennen waar ik wel bij kan (zie screenshot). Uiteraard ook naar dit IP verwezen in de port forwarding configuratie, maar het werkt nog steeds niet :-(

Reputatie 7
Wat is het IP adres dan van jouw NAS?
Wat is het merk en type van dat "accesspoint"?
Het IP adres van mijn NAS is 192.168.100.191
Het gaat om een Ubiquiti AmpliFi HD met IP adres 192.168.2.1

Overigens vroeg je eerder of de NAS draadloos met het netwerk verbonden is. Dat is niet het geval. De NAS is via een UTP kabel verbonden aan de Ubiquiti AmpliFi HD.
Reputatie 7
Dan acteert die dus als een natting device en dat betekent dat de Ubiquiti AmpliFi HD als DMZ Host op de Experia Box ingesteld moet worden, dat de port-forwardings voor die NAS van de Experia Box verwijderd moeten worden en op de Ubiquiti AmpliFi HD aangemaakt moeten worden.
Je mag de Ubiquiti AmpliFi HD alleen als DMZ Host instellen als deze een goed ingerichte firewall heeft die standaard alles blokkeert.
Ik krijg het niet voor elkaar. Hyper Backup zou poorten 6281 (back-up van meerdere versies) 22 (indien gecodeerd via SSH) en 873 (extern gegevens kopiëren) moeten gebruiken. Die heb ik allemaal opengezet op de Amplifi nadat ik die als DMZ heb ingesteld op de Experia Box. Ook heb ik de oude instellingen verwijderd.

Bespaar ik mijzelf niet een hoop ellende als ik de NAS aan de Experia hang?
Omdat ik toch wel heel graag een backup zou willen maken naar de cloud heb ik de NAS op de Experia aangesloten en een IP adres toegekend via de DHCP instellingen. Vervolgens heb ik de poorten voor Hyper Backup en Cloud Sync open gezet. Experia Box opnieuw opgestart. Maar het werkt nog steeds niet.

Doe ik toch nog iets fout?

Hieronder nog mijn instellingen m.b.t. port forwarding.



Reputatie 7
Die special applications (trigger ports) zijn niet nodig, alleen de port-forwardings moeten gedefinieerd zijn als jij vanaf elders een backups op jouw NAS wilt vastleggen, niet om backups op jouw NAS naar de cloud te kopiëren.

Wat wil je bereiken en welke cloud wordt gebruikt?
Ok die special applications instellingen zal ik verwijderen.

Het is noodzakelijk dat ik op de NAS via Hyper Backup kan backuppen naar de cloud (Synology C2 backup servers) en via Cloud Sync bidirectioneel kan syncen met een Hidrive (Strato) account.

Voorheen werkte dat allemaal prima, maar sinds de Experia box wordt gebruikt niet meer. Indien mogelijk vind ik het ook prima om de Experia box in bridge mode te zetten - de Ubiquiti kan dienst doen als router.
Na wat speurwerk heb ik de NAS weer aan de Ubiquiti router gehangen. Ik wil de Experia box alleen als modem gebruiken en niet als router, dat kan de Ubiquiti prima voor zijn rekening nemen. Op basis van het artikel 'Gebruik een eigen router achter de Experia Box' (https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983) de Experia box instellingen veranderd. Het maakt allemaal niks uit, ik kan vanaf de NAS niet meer backuppen naar de cloud en ook niet cloud syncen..

Zucht, met mijn vorige router werkte het allemaal prima. Dit heeft me nu al een hele ochtend gekost. Was ik maar niet overgestapt.
Update: uiteindelijk is het gelukt door een eigen router achter de Experia box te gebruiken zoals beschreven in het eerder geciteerde artikel. Heel hartelijk dank voor het meedenken!
Reputatie 7
Goed te lezen dat het gelukt is.
Yep, had een instelling over het hoofd gezien - toch nog gelukt met het artikel. Nogmaals dank!
Yep, had een instelling over het hoofd gezien - toch nog gelukt met het artikel. Nogmaals dank!

Beste mvk0,

zou je ook met ons willen delen welke instelling je over het hoofd heb gezien? Ik heb namelijk de situatie soortgelijk. Ik wil de VPN van mijn Synology NAS weer werkend krijgen. Ik had dit altijd prima werkend met Ziggo en mijn amplifi HD, maar nu heb ik een Exepria Box v10a en werkt het niet meer.

Ik heb de eigen router handleiding gevolgd, heb mijn Amplifi HD op statisch IP-adres 192.168.2.1 gezet en toegevoegd aan de DMZ. De Amplifi verdeelt alles in mijn huis met zijn eigen DHCP in de 10.0 reeks. In de Amplifi heb ik vervolgens de VPN-poorten naar de Synology NAS openstaan (zoals ik voorheen ook had toen ik achter de Ziggo router zat). Maar toch krijg ik nog altijd geen verbinding met mijn VPN. Ik weet niet wat ik over het hoofd zie.
Reputatie 7
Welke VPN methodiek gebruik je?
PPTP, L2TP/IPSec of OpenVPN?
Welke VPN methodiek gebruik je?
PPTP, L2TP/IPSec of OpenVPN?

L2TP/IPSec
Ter verduidelijking. Ik heb dus op mijn Amplifi de poorten 500, 4500 en 1701 op UDP opengezet voor het 10.0 IP-adres van mijn NAS.

Reageer