Beantwoord

Port forwarding experiabox v10a ingestelde poort verdwijnt regelmatig

  • 12 March 2021
  • 6 reacties
  • 337 keer bekeken

Regelmatig moet ik bij de V10A een nieuwe poort opnieuw instellen Zou dat iets te maken hebben met updates van KPN.

De poort elke keer opnieuw instellen is niet zo veel werk, maar wel vervelend. 

Sinds november 2018 heb ik de V10a. Ik heb nu in de afgelopen 4 maanden 6 keer de poort opnieuw moeten instellen.

Wie heeft een oplossing?

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 13 March 2021, 21:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Tja, er komen geregeld meldingen voorbij met dit soort problemen met de V10A.

Bij KPN een ander router model vragen, die V10A functioneert gewoon niet goed.
Je mag toch verwachten dat de basis-functies van een router correct werken.

Welke regel nummers staan er standaard in 123jacobus. En dan bedoel ik echt de regelnummers, niet welke gegevens.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @123jacobus, hier is in het verleden vaker iets mee aan de hand geweest (waar @Babylonia ook naar refereert) maar na een software update hoorden deze problemen niet meer voor te komen. Super stom dus dat jij hier toch weer tegenaan loopt :slight_frown: Ik wil dit dan ook even voorschotelen aan de modem-mensen. Zou je me daarvoor nog willen vertellen welke firmware versie je hebt? Dit is te vinden via de modem interface onder Overview (links) en dan Router Information.

 

Hallo allen,

 

Ik heb geen idee of ik voor dit poort-forward probleem een eigen topic/onderwerp moet aanmaken want mogelijk houd het probleem verband met het gebruikte merk (ZTE hier) en/of de gebruikte firmware versie? (ik heb overigens een Experiabox V10).

 

Ter voorbeeld: als ik een (lokaal) IP-adres van een forward regel wil wijzigen, dan kan ik de verandering niet doorvoeren omdat de "Toepassen" knop grijs blijft.

 

Het verwijderen/opnieuw toevoegen van de poort forward regel (of het instellen van een niet-verlopend DHCP IP-adres lease tijd, dus statisch IP-adres) is dan de enige oplossing/workaround.

 

Persoonlijk denk ik dat het door mij en TS (topicstarter) genoemde probleem iets met een fout/slordigheid in de router/modem firmware te maken kan hebben.

 

Ik vind het in ieder geval een vervelend iets...

Reputatie 7
Badge +10

De wijze van instellen van port forwading bij een Experia Box V10 (zonder A),
verloopt heel anders dan van een Experia Box V10A.

Dus denk niet dat als jij problemen hebt met een V10 (zonder A),
dat het ook maar enigszins verband heeft met de problemen van die V10A.
Het is ook totaal andere firmware en een andere gebruiksinterface.

Lees ook helemaal geen vergelijkbare problemen terug van andere gebruikers met een V10 (zonder A),

Ter referentie de interfaces en wijze van instellen van port forwarding van beide Experia Box modellen. De reacties betreffen nog oud Telfort. Voor wat betreft de port forwarding functies maakt dat niet uit. Genoemde firmware versies van “toen” (Telfort) gelden niet voor KPN nu.

Port forwarding Experia Box V10A  < HIER >  (oud Telfort forum)  en  < HIER > (KPN forum).
Het onderwerp van die laatste link gaat ook over een “foute” / vreemde werking van die V10A.
Lees die eens door, en de verbazing ook van mezelf   Eigenlijk echter ook niet zo verbaast,
(zie mijn vervolgreactie), want het was altijd al een probleem router van begin af aan.

Port forwarding Experia Box V10 (zonder A)  < HIER >

Mogelijk nog wel iets om te controleren is de UPnP instelling, die kun je om veilheidsredenen beter altijd uitgeschakeld hebben staan. UPnP wil vanuit “wizards” in achterliggende apparatuur ook nog wel eens aanpassingen uitvoeren in routers.  (Lees over risico's m.b.t. die veiligheidsaspecten).

Reputatie 7
Badge +10

Ter referentie vergelijkbare problemen van V10A ook nu rond dezelfde tijd aangegeven
in een ander onderwerp  parallel aan dit onderwerp.