Beantwoord

Port forwarding V8 werkt niet vanuit buiten het nerwerk

  • 2 August 2020
  • 22 reacties
  • 228 keer bekeken

Badge

Ik heb een port geforward. Als ik deze benader met een computer binnen mijn netwerk dan gaat het goed, daarbuiten is de URL niet te benaderen. Dus:

Port geconfigureerd: 60000 van 1.2.3.4 naar 60000 192.168.2.200. 1.2.3.4 is mijn fictieve externe ip. 192.168.2.200 is een static adres.

Het banderen van 1.2.3.4:60000 gaat goed vanaf een pc in het netwerk, bijvoorbeeld met ipadres 192.168.2.6, maar gaat niet goed vanaf buiten mijn netwerk bijvoorbeeld via m'n telefoon op 4G.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Firewall? Het betreft de Experia V8. 

icon

Beste antwoord door wjb 31 August 2020, 22:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Port forwarding is alleen van toepassing voor services die je vanaf een externe locatie wilt benaderen.

Connectie intern binnen je eigen thuisnetwerk is het niet nodig om port forwarding in te stellen. Hooguit de verwijzing als poortnummer achter een intern IP-adres voor de betreffende service is relevant.

Wat je bedoelt met “banderen” en een IP-nummer 1.2.3.4 aangevuld met een poortnummer is me een volkomen raadsel in relatie tot het IP-adres wat je benoemt = 192.168.2.6.  Naar ik aanneem het IP-adres waar de betreffende service op draait waar je connecties van buitenaf naartoe wilt sturen?

Reputatie 7
Badge +24

Op de plek waar je nu 1.2.3.4 ingevuld hebt in de Experiabox, daar moet je niets invullen. Anders is de poort alleen vanaf 1.2.3.4 te benaderen. Dat lukt dus, als je thuis bent en op de WiFi zit. Dankzij hairping / nat reflection. Maar als je elders bent, dan heb je natuurlijk een ander ip.

Reputatie 7
Badge +10

Ah, nu snap ik wat je bedoelt en voor verwarring zorgt.

In het verleden in het menu van een “Ziggo Ubee” modem/router ben ik inderdaad die instelling wel eens tegen gekomen, waar je bij het instellen van port forwarding voor de publieke “WAN” zijde een IP-adres kon invullen. Echter niet in menu’s van door KPN (Telfort) geleverde Experia Box V8 modellen. Dus “leeg” laten is feitelijk niet aan de orde.  Want die instelling vind je niet.

Als de “hairpin” of “NAT loopback” functie niet correct werkt, heb je naar ik vermoed toch iets niet juist ingesteld?  De Experia Box V8 heeft voor zover bekend geen problemen met NAT loopback?
(Ben daarin zelf ook nooit dat probleem tegen gekomen. Ook niet bij twee routers achter elkaar en dubbele NAT port forwarding). Heb dat probleem wel met de Experia Box V10A (Telfort firmware).

In zijn algemeenheid geldt dat --afhankelijk van gebruikte netwerk-apparatuur-- je mogelijk wel tegen dit soort NAT-loopback problemen kunt aanlopen. Om te testen of port forwarding correct is ingesteld, test het beter uit via een echte externe verbinding.  Voor het gemak, bijv. met het mobiele netwerk van een smartphone (WiFi uitschakelen).  Of stel een WiFi hot-spot in met je smartphone, en maak met een laptop connectie met die WiFi hot-spot. Dan werk je ook vanuit een extern netwerk.

Badge

Je analyse is juist @Babylonia . Op de V8 kun je geen WAN ip-adres invullen bij port forwarding, zoals @Nick83 aangeeft. Verder heb ik precies zo getest zoals je voorstelt,dus met een smartphone op 4G en ook met een PC via hotspot van een smartphone. De service is enkel te bereiken met het externe adres via een device die in het netwerk een ip-adres heeft gekregen. De loopback problematiek vond ik alleen terug bij de Experia V10A inderdaad. In welke hoek zou ik het moeten zoeken? Nog suggesties? 

Reputatie 7
Badge +10

Weet niet of het menu van de KPN Experia Box net wat afwijkend is dan die bij Telfort?
(Ik heb nog een Telfort aansluiting).

Maar stel eens andere DNS-servers in. Meteen te beginnen bij het 1e adres.
(Bij Telfort is het eerste adres dat van de Experia Box zelf, dan nog twee navolgende adressen).

1.1.1.1  (Cloudflare)
1.0.0.1  (alternatief adres Cloudflare)
8.8.8.8  (Google)

Weet niet of je ook nog een 2e router gebruikt. Default worden DNS-adressen dan overgenomen vanuit de 1e router, maar zou je ook nog daarin zelf kunnen instellen.

Reputatie 7
Badge +15

@Bob Louwe Welkom op het forum. Ik zie dat je al op weg geholpen bent door de mede forumgebruikers. Is het met de tip van @Babylonia gelukt of is er nog meer hulp nodig?

Badge

Nee @Rutger_ het is me nog niet gelukt. De tips van @Babylonia heb ik toegepast, maar dat heeft niet geholpen. Kan het zijn dat verkeer van buiten naar binnen door kpn wordt tegengehouden? Zou het helpen om een nieuwe Experia aan te vragen aangezien mijn V8 op leeftijd is? 

Reputatie 7
Badge +15

@Bob Louwe Ik kijk graag even voor je wat hierin de mogelijkheden zijn. Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik de gegevens er bij pakken en uitzoeken wat ik voor je kan doen! 

Badge

Dank je @Rutger_ .Inmiddels heb ik dit gedaan. 

Reputatie 7
Badge +15

@Bob Louwe Bedankt voor het invullen van je forumprofiel. Ik zie dat ik in dit geval inderdaad je modem kan omruilen, ik stuur je een privé bericht met meer informatie. 

Reputatie 7
Badge +15

@Bob Louwe Is het omruilen ondertussen gelukt en zijn de problemen daarmee opgelost?

Reputatie 7
Badge +15

@Bob Louwe Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Badge

Excuses voor de late reactie @Rutger_. Het omruilen is gelukt. De portforwarding heb ik ingesteld, maar het probleem blijft bestaan. Dus het benaderen van het externe adres vanaf een computer binnen het netwerk gaat goed, maar vanaf buiten het netwerk lukt het niet. Kan het zijn dat verkeer van buiten naar binnen door kpn wordt tegengehouden?

Reputatie 7

Excuses voor de late reactie @Rutger_. Het omruilen is gelukt. De portforwarding heb ik ingesteld, maar het probleem blijft bestaan. Dus het benaderen van het externe adres vanaf een computer binnen het netwerk gaat goed, maar vanaf buiten het netwerk lukt het niet. Kan het zijn dat verkeer van buiten naar binnen door kpn wordt tegengehouden?

Is dat dan via 4G?

Badge

Excuses voor de late reactie @Rutger_. Het omruilen is gelukt. De portforwarding heb ik ingesteld, maar het probleem blijft bestaan. Dus het benaderen van het externe adres vanaf een computer binnen het netwerk gaat goed, maar vanaf buiten het netwerk lukt het niet. Kan het zijn dat verkeer van buiten naar binnen door kpn wordt tegengehouden?

Is dat dan via 4G?

Ja, via mijn browser of als hotspot waarop een computer aanlogt.

Reputatie 7

Welke APN gebruik je voor 4G?

Badge

Welke APN gebruik je voor 4G?

Kpn mobiel internet, apn = internet 

Reputatie 7

Kan je die eens veranderen in advancedinternet en dan nog een keer testen?

Badge

Kan je die eens veranderen in advancedinternet en dan nog een keer testen?

? Nu werkt het! Het ligt de aan m'n 4G,waarmee ik aan het testen was? 

Reputatie 7

De apn "advancedinternet" heeft de minste restricties en het waren inderdaad de restricties van de gewone apn "internet" die hier roet in het eten gooide.

De oorzaak was dus inderdaad jouw 4G verbinding, de configuratie van jouw Experia Box is goed.

Badge

De apn "advancedinternet" heeft de minste restricties en het waren inderdaad de restricties van de gewone apn "internet" die hier roet in het eten gooide.

De oorzaak was dus inderdaad jouw 4G verbinding, de configuratie van jouw Experia Box is goed.

Nou @wjb super bedankt voor de oplossing!

Badge

@Rutger_ het probleem is opgelost door @wjb . Ook @Babylonia en @Nick83 bedankt voor de support.