Beantwoord

Port Forwarding voor FTP op H369A

• 20 oktober 2017
  • 11 reacties
  • 594 keer bekeken

Ik wil, zoals ik gewend was bij mijn vorige provider, port forwarding instellen voor FTP naar mijn netwerkschijf. Dat moet dan via poort 21. Ik kan binnen de instellingen wel Port Forwarding voor IPv4 instellen en dat netjes FTP-server noemen (zie bijgevoegde schermafdruk), maar het werkt niet.
Ik kan de netwerkschijf niet van buitenaf benaderen via mijn externe IP-adres, maar ook binnen mijn eigen netwerk werkt het niet als ik de netwerkschijf met FTP (via Filezilla) wil benaderen. De klantenservice biedt GEEN ondersteuning voor dit soort opties.
Is er iemand die weet wat ik over het hoofd zie en hoe ik het kan oplossen?

icon

Beste antwoord door PeterHimself 20 oktober 2017, 22:00

Hallo Robin,

Het probleem is opgelost. Ik heb nog eens even alle instellingen binnen de besturing van de NAS bekeken en daar bleek toch ook nog een enkele keer de 1 i.p.v. de 2 te staan. Links en rechts wat instellingen aangepast en nu kan ik netjes verbinding maken. Schijnbaar kwam die 1 dus terug van instellingen binnen de NAS.

Heel erg bedankt voor de tijd die je erin hebt willen steken. Met je vragen heb je me uiteindelijk wel op het goede pad gezet.

Groeten,
Peter
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Moet je voor FTP niet 20 en 21? Of gebruik je Passive mode?
Heb je misschien een FTP al geforwarded naar een ander apparaat (eventueel via UPnP)?

Robin
Hallo Robin,
Bedankt voor je reactie. Ik heb binnen Filezilla gewoon standaard ingesteld staan voor de overdracht, dus niet active of passive. Er worden inderdaad 20 en 21 gebruikt, maar meestal wordt poort 21 opgegeven.
Ik heb via UPnP niets ingesteld, bij mijn weten ook geen andere FTP Forward. Er stond al wel een Forward ingesteld (van feabriekswege?), zie schermafdruk.

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Die HDM-forward gebruikt iets in de 9000/TCP dus dat zal niet met de FTP forwarding te maken hebben. En wordt voor o.a. iTV ontvangers gebruikt.

Verder heb ik zojuist de standaard FTP Server-forwarding gebruikt (Onder Servers > FTP Server; alleen 21/TCP) en ik ondervind daar geen problemen mee i.c.m. Filezilla Server + WinSCP Client
Via CanYouSeeMe, zie ik dan ook dat de poort open is (mits de FTP Server draait).
Ik heb Filezilla 3.28.0 gedownload en ook daarmee heb ik geen probleem:
code:
Status:	Verbinden met 77.167.xx.xx:21...
Status: Verbinding gemaakt, welkomstbericht afwachten...
Status: Onveilige server, die geen FTP over TLS ondersteunt.
Status: Ingelogd
Status: Mappenlijst ophalen...
Status: Mappenlijst van "/" opmaken geslaagd

Ik neem aan dat je wel het goede IP gebruikt (die je vind op de Experiabox onder Status)?
Kan het zijn dat je NAS een firewall heeft die iets niet toe staat?

Robin
Hallo Robin,

Ik gebruik dezelfde versie van Filezilla. Ik heb intussen ook UPnP aangezet en inmiddels kwam Filezilla ook tot "Mappenlijst ophalen". Daarna loopt het mis en komt er uiteindelijk een time out fout. Vreemd dat Filezilla dan overschakelt op passive mode en lijkt te willen gaan naar 192.168.1.105, dat was het adres in mijn vorige router. Op dit moment gebruik ik wel het juiste IP-adres, zie schermprints. De NAS heeft geen Firewall die iets blokkeert, heeft ook jarenlang gewerkt tot ik een maand geleden over moest stappen naar KPN en een nieuwe router kreeg.
Ik vond overigens ook nog wat tips op een ander forum item: https://forum.kpn.com/internet-9/port-forwarding-upnp-wat-waarom-en-hoe-322560

Bedankt voor je hulp zover in ieder geval!

Groeten,
Peter

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ooh! Maar zal het probleem daar dan niet in zitten? T is wel gek dat 'ie het verkeerde IP terug geeft. Maar daarna krijgt ie pas een timeout.

1) Gebruik je het extern IP om te verbinden of gebruik je 192.168.2.105 om te verbinden? Als je het extern IP gebruikt, heb je dit probleem ook als je het intern IP (192.168.2.105) gebruikt?
2) Kan het zijn dat er ongelofelijk veel bestanden in die map staan?

Robin
Hallo Robin,

Ik gebruik op dit moment alleen het interne IP-adres, want ik zit in mijn eigen netwerk. Ik zou niet weten hoe ik mezelf van buitenaf zou moeten benaderen als ik thuis ben. Ik heb wel eerder van buitenaf geprobeerd en toen kon ik helemaal geen verbinding krijgen.
Ik kan morgen in ieder geval wel proberen van buitenaf.

Er staan wel veel bestanden op de schijf, maar dat heeft nooit tot een time out geleid. In de root staan geen bestanden, alleen mappen.

Ik zal nog wel eens proberen de site uit Filezilla te verwijderen en opnieuw aan te maken. Kijken of dat iets oplevert.
Nieuw aangemaakte site maakt geen verschil. Er komt dan hetzelfde antwoord terug, ook weer met de 1 in plaats van de 2. Zie schermafdruk.

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je kan gewoon het extern-IP er in gooien dan zal de Experiabox het adres terug loopen over z'n WAN poort door de firewall netzoals zou gebeuren als je niet thuis bent.
De Port forward is juist voor het extern bereiken. Als dat niet nodig is heb je ook de forwarding niet nodig.

Zou je anders willen proberen om een andere client zoals WinSCP (portable) te gebruiken?
Maar eigenlijk denk ik dat het probleem in de server zit. Die stuurt namelijk het antwoord (207, ip, poort, poort) en die heeft er dus nog een verkeerd IP in staan. Vervolgens gebruikt filezilla dat IP en gaat het mis.

Wat voor Netwerkschijf is dit precies?

Robin
Hallo Robin,

Het werkt helaas helemaal niet met mijn externe IP adres in Filezilla (of WinSCP), zie schermafdruk.

Ik was gewend om thuis soms wel via verkenner te werken, maar ook regelmatig (intern) via FTP. Dat heeft altijd goed gewerkt. Ook WinSCP komt met een time out terug.

De netwerkschijf is een Netgear ReadyNAS Duo, met overigens maar 1 harde schijf erin.

Hallo Robin,

Het probleem is opgelost. Ik heb nog eens even alle instellingen binnen de besturing van de NAS bekeken en daar bleek toch ook nog een enkele keer de 1 i.p.v. de 2 te staan. Links en rechts wat instellingen aangepast en nu kan ik netjes verbinding maken. Schijnbaar kwam die 1 dus terug van instellingen binnen de NAS.

Heel erg bedankt voor de tijd die je erin hebt willen steken. Met je vragen heb je me uiteindelijk wel op het goede pad gezet.

Groeten,
Peter
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Fijn dat het opgelost is!

Robin

Reageer