Vraag

Port forwarding wijzigt zichzelf

  • 19 November 2020
  • 18 reacties
  • 581 keer bekeken

Is dit probeem inmiddelsal opgelost? Als ik portforwarding instel op een Experiabox V10A dan veranderd hij de instellingen uit zich zelf.

Bijvoorbeeld ik het IP adres 192.168.2.233 (buiten de dhcp range) geforward, na een tijdje wordt het IP-adres verandert naar 192.168.2.242. Resetten, een dummy entry aanmaken helpen allemaal niet.

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Ik krijg het probleem maar niet opgelost.

Ik heb de port mapping ingesteld zoals onderstaand:

Eerst 7 dummy entries daarna de port mapping die ik nodig heb. 

Na 10 minuten wordt er automatisch een IP-adres aangepast:

Voordat de instellingen werden gedaan heeft het modem een reset gehad. De gegevens van het modem zijn:

Lijkt me een recente firmware, welke dit probleem niet meer zou moeten hebben. Zou graag een oplossing voor het probleem zien.

Reputatie 7
Badge +10

Eerst 7 dummy entries daarna de port mapping die ik nodig heb.

Wat houden dummy-regels in?

Dummy regels zijn regels die niet nodig zijn als port forward. Had ergens op het forum gelezen dat dit een mogelijke oplossing voor het probleem kon zijn. Alleen de laatste 4 regels uit de lijst zijn nodig voor de juiste port forwarding. 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, die suggesties ben ik ook al eens tegen gekomen. Dat soort opties is een verkeerde aanpak.
Het leidt alleen de aandacht af van het werkelijke probleem.
Heb hier gedurende de tijd dat ik een V10A aansluit daar in ieder geval geen problemen mee.

Leg eerst IP-addressen vast in de router zelf voor de apparaten die van buiten bereikbaar moeten zijn met "DHCP Reservation”.   =  Network  →  LAN  →  LAN DHCP
Instellingen binnen menu's van apparaten zelf op automatisch een IP-adres verkrijgen vanuit DHCP.

 

Vanuit dat startpunt verder de port forwarding. En dan alleen die poorten die je nodig hebt.
(Bijv. als overzicht in groepjes m.b.t. de soort services die je wilt inzetten).

 

Als je alles hebt ingesteld, zet de achterliggende apparaten waar het betrekking op heeft eerst uit.
Herstart de Experia Box V10A, en schakel daarna de achterliggende apparaten weer in.
Hiermee weet je zeker dat mogelijk eerdere lease van oudere “andere” IP-adressen zijn opgeschoond.
En de instellingen van de router het startpunt is van waaruit alles wordt aangestuurd.

Om dit probleem te voorkomen heb ik de apparaten (camera’s) buiten de DHCP range geconfigureerd. De DHCP range loopt van 192.168.2.1 - 192.168.2.200. De camera's beginnen vanaf 192.168.2.230. Hiermee zou de DHCP reservation geen invloed moeten hebben op deze instellingen. 

Zou het invloed op dit gedrag hebben als ik toch een reservering aanmaak voor deze apparaten ondanks dat de reservering buiten de DHCP range ligt?

Hallo @NielsvD , hier wordt een denkfout gemaakt, als je géén gebruik maakt van DHCP-reservation, moet je voor een vast IP-adres een adres kiezen buiten de DHCP-range om.

DHCP-reservation is er voor ontwikkeld om binnen de DHCP-range een apparaat een vast IP-adres te geven zonder IP-conflicten te krijgen met de DHCP-server, die weet dan namelijk dat via DHCP-reservation reeds een IP-adres is toegekend en gaat dat adres niet nog een keer toevoegen.

 

Reputatie 7
Badge +10

Om dit probleem te voorkomen heb ik de apparaten (camera’s) buiten de DHCP range geconfigureerd.

Probeer het nu eens gewoon zoals voorgesteld?
Camera's automatisch een IP-adres laten verkrijgen vanuit DHCP, en IP-adressen vastleggen in de router met DHCP Reservation.  Jij wilt toch van die vreemde resultaten af die je nu ondervindt??

Met de set-up die ik heb voorgesteld ben ik nog niet eerder problemen tegen gekomen.
De V10A zit nu niet in mijn netwerk, maar als ik die terughang, werkt alles meteen precies zo, zonder vreemde veranderingen. (Ik hang hier geregeld, dan de ene, dan de andere router in het netwerk). VPN-verbindingen, bestandsservers op verschillende niveaus, webserver… Alles werkt dan gewoon.

Of heb je IP-adressen te weinig (maximaal 10) om het in te stellen?

Beste @Babylonia bedankt voor je support, ik zal het zoals voorgesteld gaan proberen.

Is volgens mij niet de normale manier maar goed als het een oplossing is dan is dat voor mij prima. Ik weet dat het bij een V10 werkt het wel op deze manier om ze buiten de DHCP range te houden.

In dit topic wordt ook aangegeven dat met firmware 5.00.31_build420 de portforward problemen opgelost waren. Vandaar dat ik het vreemd vond dat de problemen er in een nieuwere firmware nog steeds in zitten

Hallo @NielsvD , hier wordt een denkfout gemaakt, als je géén gebruik maakt van DHCP-reservation, moet je voor een vast IP-adres een adres kiezen buiten de DHCP-range om.

DHCP-reservation is er voor ontwikkeld om binnen de DHCP-range een apparaat een vast IP-adres te geven zonder IP-conflicten te krijgen met de DHCP-server, die weet dan namelijk dat via DHCP-reservation reeds een IP-adres is toegekend en gaat dat adres niet nog een keer toevoegen.

 

Ik heb ook het idee dat er een denkfout wordt gemaakt maar als de suggestie van @Babylonia werkt is het voor mij prima en zijn als het goed is mijn problemen opgelost.

Zodra het getest is zal ik laten weten of het werkt.  

Reputatie 7
Badge +10

Beste @Babylonia bedankt voor je support, ik zal het zoals voorgesteld gaan proberen.

Is volgens mij niet de normale manier maar goed als het een oplossing is dan is dat voor mij prima.

Wat is normaal?

Een router wordt beschouwd als centraal netwerk beheer regel-apparaat van waaruit alles wordt aangestuurd m.b.t. routering van data-streams. Heb je bovendien het beste overzicht.

Vaste IP-adressen apart regelen in aangesloten apparaten, verlies je juist dat overzicht. Vergissingen, en daarmee niet correct werkende netwerkfuncties zijn daarmee snel gemaakt zoals je zelf ondervindt.
Het oplossen ervan tijdrovend, omdat je elk apparaat apart heel goed moet controleren (en alsnog verkeerde instellingen gemakkelijk over het hoofd ziet).

Hang je apparaten achter een andere router, met ander sub-net, kun je de apparaten al helemaal niet meer bereiken. Nooit begrepen waarom mensen voor dat soort “ingewikkelde” oplossingen kiezen.

Ik heb alles ingesteld zoals hierboven voorgesteld maar nog werkt het niet en blijft het modem automatisch IP-adressen aanpassen in de port forward lijst. 

Ik heb het nu zo ingesteld dat de camera’s op DHCP staan. De DHCP range is ingesteld op 192.168.2.1 - .235

Voor de 4 camera’s heb ik de DHCP reservation aangemaakt op dezelfde IP-adressen die de camera’s al hadden:

Alle camera’s staan op DHCP en zijn geherstart na de wijziging ook het modem is opnieuw opgestart.

Alle kregen het juiste IP-adres zoals hierboven aangegeven. De port forwarding is ingesteld zoals eerder aangegeven alleen alle dummy entries zijn verwijderd:

Na een paar minuten weer hetzelfde probleem. Een van de IP-adressen in de port mapping lijst is automatisch veranderd naar een ander IP-Adres:

Hierdoor krijg ik port forwarding niet stabiel aan de praat. Volgens mij zijn alle opties nu wel zo’n beetje op en zou ik graag een oplossing van dit probleem zien bijvoorbeeld om het huidige modem te vervangen voor een Experiabox V10.

Reputatie 7
Badge +10

Het is inderdaad wel heel bijzonder dat een vast ingesteld IP-adres alsnog verandert.
(Schijnbaar is de “KPN” V10A firmware nog erger “crap” dan een “Telfort” V10A).
Alle opties zijn nu wel op.

Hierdoor krijg ik port forwarding niet stabiel aan de praat. Volgens mij zijn alle opties nu wel zo’n beetje op en zou ik graag een oplossing van dit probleem zien bijvoorbeeld om het huidige modem te vervangen voor een Experiabox V10.

Je hebt helemaal gelijk.  Weg met die rotzooi en een andere modem/router van KPN.
Zoiets is niet werkbaar.

Klantenservice KPN heeft aangegeven dat ik via contact op het forum een oplossing moest zoeken voor het probleem. Nu die er niet blijkt te zijn hoe kom ik dan aan een nieuw wel werkend model? Kan dit als geldige reden dienen voor het opgestuurd krijgen van een ander exemplaar?

Reputatie 7
Badge +10

Ik vind het wel een heel apart fenomeen.

De enige vergelijkbare zaken met wat ikzelf wel ooit heb gezien bij ander type routers, is dat als er een conflict is met instellingen die al worden gebruikt met aangesloten apparaten, dat er dan een andere instelling wordt “geforceerd” om het conflict uit de weg te gaan. (Met een specifieke melding erbij waarom die keuze wordt gemaakt).

Op zichzelf kwamen met name in het begin van de introductie van dit type modem/router bij de “Telfort” V10A (waar ik indertijd mee te maken had) al direct vreemde zaken boven tafel, met “dubbele” IP-adressen, e.d. Er zijn wel eens firmware updates geweest, maar m.b.t. de lease van IP-adressen en verwisselingen, is dat (kennelijk) nooit echt goed afdoende opgelost. Ook nu niet met de “KPN”-versie.

Door apparaten uit te zetten en in volgorde weer op te starten kon je er meestal wel omheen werken. Maar aangezien je dat nu ook hebt gedaan, en alsnog niet werkt, kan ik alleen maar concluderen dat het gewoon “nog steeds” rotzooi is waar je niet op kunt vertrouwen. De V10A was bij Telfort al de meest “verguisde” modem/router van alle modellen omdat die gewoon niet betrouwbaar was. (De V12 is bij Telfort nooit onderdeel van de levering geweest, maar lees er ook geregeld problemen over).

Je mag van KPN verwachten dat ze gewoon fatsoenlijk materiaal leveren waarmee te werken valt.

Voor de V10a is dit fenomeen al vaak voorbij gekomen op dit KPN forum. Zolang het ding er is al, ongeveer sinds de politieke perikelen rondom chinese bedrijven. Of dit nog steeds dezelfde bug is of net weer wat anders weet ik niet, ga het ook niet allemaal doorlezen. Neem een andere, eigen, router of stap desnoods over naar een andere provider zodat je wat anders ‘krijgt’.

Ik heb zomaar eens het vermoeden dat dit veroorzaakt wordt door UPnP NAT-t.

Als het goed is kun je dat ergens in de configuratie van de ExperiaBox uitvinken.

Reputatie 7
Badge +10

Het zou kunnen?
Nu heb ik hier zelf wel een Experia Box V10A liggen (met “Telfort” set-up).
Maar meestal NIET aangesloten.

Echter had ik die geregeld een dag of 14 of zo, laten zitten als ik wat schermafbeeldingen ging maken n.a.v. vragen op “toen” het Telfort forum. Heb zelf nooit iets gemerkt van verwisselingen van IP.

Heb mijn eigen router in zo'n situatie in een NAT achter NAT configuratie erachter zitten.
Met dubbele port forwarding voor allerlei services die van buitenaf te bereiken moeten zijn. Dat bleef altijd prima werken. Bestandsservers op verschillend niveau, VPN-verbindingen, web-server.
(UPnP heb ik vanuit veiligheidsoverwegingen altijd uit staan).

UPnP NAT-t stond niet aan.

Ik heb geprobeerd via klantenservice KPN een vervangend modem te krijgen maar voor een niet werkende portforwarding willen ze geen nieuw modem opsturen, slechte service :-(

Inmiddels is het probleem opgelost, via Marktplaats voor 15 Euro een Experiabox V10 gekocht en nergens geen problemen meer mee.  Erg jammer dat je van een bedrijf als KPN dergelijke service krijgt en je niet goed geholpen wordt, ik had meer verwacht...

 

Reputatie 7
Badge +10

Erg jammer dat je van een bedrijf als KPN dergelijke service krijgt en je niet goed geholpen wordt, ik had meer verwacht...

Bij “Telfort” (waar ik vandaan kom) kwamen ook geregeld set-ups voorbij die niet werkend te krijgen waren met een V10A. In het heetst van de strijd kreeg ik de indruk dat men daar uiteindelijk toch toegeeflijker was in een oplossing (met verstrekken andere router type) dan hier bij KPN.